NS: snel van A’dam naar Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 4545
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Durashift » wo 06 mei 2020, 22:44

Jawel, maar dat 'M/V' van 2 ton + betaald zijn studie nog terug. :wink:

Klaasje
Berichten: 6732
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Klaasje » za 09 mei 2020, 20:58

Die is duur maar als je zuinig leeft kan je die studie van dat salaris binnen enkele jaren aflossen. Daarna is het vooral hard vangen.

Abus
Berichten: 437
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » ma 29 jun 2020, 22:04

Lelylijn kostendekkend te exploiteren volgens gedeputeerde van provincie Friesland.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/182981/lelylijn-kostendekkend-en-te-exploiteren

dennistd
Berichten: 3746
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor dennistd » wo 01 jul 2020, 15:14

Met een link naar het hele rapport: https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... ndstad.pdf

reisthijs
Berichten: 5158
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor reisthijs » wo 01 jul 2020, 15:45

Opmerkelijk is dat er niet alleen naar spoorverbindingen is gekeken, deze drie varianten heeft men onderzocht:
A, Lelylijn Lelystad-Emmeloord-Heerenveen Noord-Drachten-Groningen voor 200 km/h, met een mogelijke aftakking naar Leeuwarden
B, "Lelylijn bus", een snelbusroute Lelystad-Groningen met diverse aftakkende buslijnen (naar o.a. Sneek, Leeuwarden, Steenwijk)
C, de huidige intercityroutes handhaven, met de nodige aanpassingen om de snelheid te verhogen naar 160 en deels 200 km/h.

Een paar conclusies uit het rapport (zie pag. 51)
- A geeft de meeste reistijdwinst
- B is mooi voor regionale verplaatsingen, maar doorgaande reizigers Randstad <-> Groningen hebben er niks aan.
- C is niet veel langzamer dan A, maar naar verwachting wel bijna net zo duur. A zou als voordeel hebben dat bestaande treinreizigers weinig last ondervinden van de aanleg.
- Voor reizen Randstad <-> Hamburg heb je niks aan een snellere verbinding naar Groningen zonder forse investeringen in het Duitse spoor.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Abus
Berichten: 437
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » wo 01 jul 2020, 19:31

En de Lelylijn gaat ten koste van de Hanzelijn en het bestaande spoor naar Groningen. Daar nog minder rendement.
Geen oplossing voor de woningnood in de Randstad, en geen impuls voor de noordelijke economie. Zelfs Omroep Flevoland is er niet echt enthousiast over.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/183257/rapport-lelylijn-gaat-ten-koste-van-hanzelijn

Niet echt verrassend. Dat was met de Zuiderzeelijn al geconcludeerd. Snel in een bureaula, en stoppen met dat gezeur om een onzinnig miljardenproject. De intercity naar Groningen is voldoende zoals ie is. Er is geen potentie voor meer. Waarom zou je ook. Groningen is prima zoals het is. Dat calimerogevoel, daar moeten ze vanaf in Groningen. Die stad groeit volgens alle prognoses ook prima zonder Lelylijn.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7430
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor trolly » wo 01 jul 2020, 21:01

Flinke reistijdwinst, rendabele exploitatie, geen hinder door spoorverbetering op de bestaande lijn, spoorontsluiting voor Drachten, robuuste omleidingsroute, ontlasting voor de Zwolse knoop. Een no brainer wordt zoiets wel genoemd.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44117
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Suus » wo 01 jul 2020, 21:13

Je vergeet nog een spooraansluiting voor Emmeloord :Y
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 2114
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Bemined » wo 01 jul 2020, 21:38

Er staat een managementsamenvatting in het rapport van een hele pagina, maar men had het eigenlijk net zo goed kunnen beperken tot dit:
7 miljard euro

Dat zegt namelijk genoeg, die lijn gaat er niet komen.

Abus
Berichten: 437
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » wo 01 jul 2020, 21:47

trolly schreef:Flinke reistijdwinst, rendabele exploitatie, geen hinder door spoorverbetering op de bestaande lijn, spoorontsluiting voor Drachten, robuuste omleidingsroute, ontlasting voor de Zwolse knoop. Een no brainer wordt zoiets wel genoemd.


NS en ProRail willen elk kwartier een Zwolse knoop door introductie 4x intercity per uur op de Hanzelijn.
Geen hinder door spoorverbetering bestaande lijn is geen goed argument, want die verbetering is ook niet logisch volgens dit rapport.
Omleidingen kunnen prima per bus op lijnen met zo weinig reizigers. Er is nog nooit een probleem geweest.
Rendabele exploitatie? Niet als je afschrijving van de investeringen meerekent, en ook niet als je de negatieve gevolgen voor de Hanzelijn en bestaande Groningse lijn meerekent.
Zeker een no brainer: het rijk gaat hier niet in investeren. Jammer ook voor Lelystad, maar het gaat 'm niet worden.

Klaasje
Berichten: 6732
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Klaasje » wo 01 jul 2020, 22:14

Als je een kwartierdienst op Zwolle-Groningen moet rijden om de reizigers weg te krijgen en dat hoeft niet als je een Lelylijn hebt dan is dat netto voordeliger voor de exploitatie.

Abus
Berichten: 437
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » wo 01 jul 2020, 22:30

Zwolle - Groningen heeft toch geen kwartierdienst nodig qua capaciteit. Groningen heeft iets van 10.000 reizigers per dag in de IC van/naar Zwolle. Misschien als Groningen heel hard groeit in de spits dan wel 4x/uur.
Zwolle - Lelystad - Amsterdam wordt een kwartierdienst volgens de ideeën van NS/ProRail. Niet op elke knoop hoeft de hele dag een IC naar Groningen aan te sluiten.
Bovendien is 2x/uur naar Zwolle en 2x/uur naar Heerenveen toch ook echt 4x/uur, en dan de hele dag door.
Slechter voor de exploitatie.

Staatslijn K
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Staatslijn K » do 02 jul 2020, 05:54

Klaasje schreef:Als je een kwartierdienst op Zwolle-Groningen moet rijden om de reizigers weg te krijgen en dat hoeft niet als je een Lelylijn hebt dan is dat netto voordeliger voor de exploitatie.


Maar een lijn waar elk half uur eens een IC en/of SPR rijdt gaat zichzelf weer niet terugverdienen. Het beste blijft gewoon dat vooral wordt ingezet op reistijdwinst met bestaand spoor.

Naar Hamburg kun je ook via Osnabrück, in dat geval neem je ook nog eens de IC Berlijn mee, wat de kosten iets meer rechtvaardigt.
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam

Roeland
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Roeland » do 02 jul 2020, 08:50

Abus schreef:Zwolle - Lelystad - Amsterdam wordt een kwartierdienst volgens de ideeën van NS/ProRail. Niet op elke knoop hoeft de hele dag een IC naar Groningen aan te sluiten.

Die 3e/4e IC Lelystad - Zwolle is waarschijnlijk een zonetrein die ook in Dronten en Kampen-zuid stopt?
Ik vermoed dat NS de Zwolse knoop gewoon in stand wil houden, omdat er ook veel doorgaande reizigers zijn tussen Groningen / Friesland en de richtingen Amersfoort / Deventer / Twente. Zolang de IC's naar Amersfoort-Utrecht en Deventer-Arnhem 2x/uur rijden, moet je de Zwolse knoop niet willen ontvlechten.

Abus
Berichten: 437
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » do 02 jul 2020, 12:29

Die extra IC's zullen bij ontvlechten in Zwolle de extra snelle IC's naar Groningen zijn, dus zeker niet stoppend op Dronten.

Roeland
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Roeland » do 02 jul 2020, 14:08

Abus schreef:Die extra IC's zullen bij ontvlechten in Zwolle de extra snelle IC's naar Groningen zijn, dus zeker niet stoppend op Dronten.

Maar de bestaande DDZ-IC gaat dan misschien wel in Dronten en Kampen-zuid stoppen? Want NS gaat echt niet zomaar 6x/uur halflege treinen tussen Lelystad en Zwolle rijden.

reisthijs
Berichten: 5158
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor reisthijs » do 02 jul 2020, 15:18

Roeland schreef:Die 3e/4e IC Lelystad - Zwolle is waarschijnlijk een zonetrein die ook in Dronten en Kampen-zuid stopt?
In het voorstel ProRail voor 2030 is dat inderdaad het geval.
https://www.google.com/amp/s/www.treinr ... -2030/amp/

De 1e/2e IC Lelystad - Zwolle zijn natuurlijk de huidige snelle IC's die straks extra snel worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12661
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Vinny » vr 03 jul 2020, 22:48

Er staat ook nog een echte fout in het rapport: de huidige busdienst Alkmaar-Leeuwarden rijdt niet meer via Bolsward :mrgreen:

Los daarvan wel een indrukwekkend boekwerk. De inpassing bij Heerenveen lijkt me tamelijk uitdagend, net als de brug of de tunnel bij het Ketelmeer. Dat zal dan ook wel het meeste geld gaan kosten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 3361
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor SuperGhost » za 04 jul 2020, 00:26

Voordeel is natuurlijk wel dat ze dan meteen ook de huidige (storingsgevoelige) snelwegbrug zouden mee kunnen nemen in een gezamenlijke tunnel als ze slim zijn. Een snelwegbrug die geopend kan/moet worden is ook niet echt meer van deze tijd...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten