waldo79 schreef: ↑vr 20 okt 2023, 16:30
En dat voor een plan wat nooit de tekentafel gaat ontstijgen.
Een plan dat miljarden euro's kost, hooguit een minutje reistijdwinst betekent voor de doorgaande reiziger en een treinverbinding waarbij vooral Anna-Pauwlona profiteert? Zou me niets verbazen dat ze er toch voor kiezen. Nederland is er gek genoeg voor.
De beste lijnvoering is in mijn ogen de A 6 variant, waarbij de nieuwe spoorlijn grotendeels langs deze snelweg wordt gerealiseerd, met tussenstops bij plaatsen die nu meer dan 10.000 inwoners hebben, te weten: in Emmeloord (25.000), Lemmer Oost (10.000), Joure (13.000), Heerenveen Noord (30.000), Drachten (45.000) en Leek (20.000), waarbij in Joure een aftakking komt naar Akkrum en in Heerenveen-Noord een kruisingsstation zoals Duivendrecht, met een flink P&R terrein en busstation. Bij de genoemde plaatsen ook investeren in nieuwbouw zodat er genoeg marktvraag is voor een treinverbinding. Het liefst een derde van het huidige aantal inwoners erbij.
Urk heeft nu 22.000 inwoners, en zou ook recht kunnen hebben op een station, maar dat is lastiger te realiseren omdat dan een gedeelte van het IJsselmeer afgesneden moet worden.
Het beste is om de spoorlijnen via zonetreinen te verbinden: tussen Amsterdam en Lelystad alleen op de belangrijkste stations, in Noord-Nederland overal. Een paar keer per dag is er ruimte voor een IC Amsterdam - Groningen (non stop), eventueel gekoppeld aan een IC Groningen - Bremen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website