Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Lelylijn

Bericht door Staatslijn K »

trolly schreef: di 17 okt 2023, 23:41 Ach ja, jij was zo rabiaat tegen die spoorlijn. Mag je ook gewoon zeggen hoor, en dan hoef je ook niet allerlei rare excuuslijntjes te verzinnen.
Het zijn geen excuuslijntjes, ik bepleit enkel een stapsgewijze uitbouw in plaats van meteen een volwaardige IC. Daarnaast is juist het stuk van Heerenveen naar Lelystad het grootste probleem: bodemcondities, natura-2000, Kethelmeer, NO-Polder meer op Zwolle gericht. Waarom dan geen begin maken tussen Heerenveen en Groningen? Als dat succesvol is wordt de stap enkel kleiner en is politiek veel beter te verantwoorden.

Een spoorlijn over de Afsluitdijk had in de jaren-20 aangelegd moeten worden, nu gaat dat er inderdaad niet meer van komen. Wat jammer is voor Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en Friesland ten westen van Leeuwarden-Heerenveen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Lelylijn

Bericht door zone2000 »

hoeveel jaar zijn we verder voordat er daadwerkelijk een trein rijdt? 10 jaar, 20 jaar?
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Lelylijn

Bericht door MaartenD »

Hoe past een spoorlijn via de afsluitdijk in het Nederlandse spoorwegnet? Welke logische doorgaande verbindingen biedt die? Geen enkele.
Als je vanuit Utrecht komt is het altijd een omweg, zelfs voor Leeuwarden. Wil je sneller naar Leeuwarden dan is de Zuiderzeelijn een logischer alternatief.
Als je vanuit het zuidwesten komt (verlenging van de HSL-Zuid bijvoorbeeld), hoe passeer je dan Amsterdam? Alleen via de Westtak en Sloterdijk, als je langs Amsterdam Centraal wil moet je of via de Westtak en kopmaken, of via Zuid, Diemen, Watergraafsmeer.

Mijn stelling: Een Afsluitdijkspoorlijn is alleen nuttig voor de reizigers waar die lijn langs komt, niet voor doorgande reizigers.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

zone2000 schreef: wo 18 okt 2023, 12:54 hoeveel jaar zijn we verder voordat er daadwerkelijk een trein rijdt? 10 jaar, 20 jaar?
_O-

Optimist.
🗣
beantherio
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 19:18
Locatie: Zwolle

Re: Lelylijn

Bericht door beantherio »

MaartenD schreef: wo 18 okt 2023, 13:02 Hoe past een spoorlijn via de afsluitdijk in het Nederlandse spoorwegnet? Welke logische doorgaande verbindingen biedt die? Geen enkele.
Als je vanuit Utrecht komt is het altijd een omweg, zelfs voor Leeuwarden. Wil je sneller naar Leeuwarden dan is de Zuiderzeelijn een logischer alternatief.
Als je vanuit het zuidwesten komt (verlenging van de HSL-Zuid bijvoorbeeld), hoe passeer je dan Amsterdam? Alleen via de Westtak en Sloterdijk, als je langs Amsterdam Centraal wil moet je of via de Westtak en kopmaken, of via Zuid, Diemen, Watergraafsmeer.

Mijn stelling: Een Afsluitdijkspoorlijn is alleen nuttig voor de reizigers waar die lijn langs komt, niet voor doorgande reizigers.
Zoiets ja. En hoeveel reizigers moeten er van Groningen naar de kop van Noord Holland of andersom? Ik vermoed niet veel. Het is een beetje het ene landelijke gebied verbinden met het andere landelijke gebied. Niets op tegen maar voor de vermoedelijke prijs moeilijk uit te leggen.

Voor reizigers uit Groningen zelf kan ik me niet voorstellen dat je er sneller mee op Amsterdam CS staat. En al helemaal niet op stations in de rest van de Randstad. Misschien dat men met heel veel moeite een route kan construeren met minimale tijdwinst, maar die winst zal peperduur betaald moeten worden en zal dan ook wel wat stations in de kop van Noord Holland moeten missen. Een route via de NOP zal ook niet goedkoop zijn, maar zal zonder twijfel veel betaalbaarder zijn dan een route via de Afsluitdijk.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

De hoogfrequente en afgeladen Q-liner 350 tussen Alkmaar en Leeuwarden bewijst natuurlijk wel dat er een enorme vervoersvraag tussen beide regio's (Noord-Holland en Friesland) bestaat.
En wegens het enorme gebruik en de potentie heeft de provincie Friesland een aantal jaren geleden zelfs de rechtstreekse buslijnen tussen Friesland en Flevoland geknipt (de oude 42 Sneek - Emmeloord en de oude 315 Groningen - Heerenveen - Lelystad). Metterdaad toont de provincie aan, hoeveel waarde ze hecht aan een doorgaande OV-verbinding met de rest van de wereld.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Lelylijn

Bericht door Staatslijn K »

Laten ze het beschikbare geld maar besteden aan het verbeteren van de 350 en aansluitende buslijnen (of richting Sneek, Heerenveen en Drachten het gebrek daaraan).

Daarnaast krijg je achterlijk lange treinen als je vanuit Amsterdam via Alkmaar naar Leeuwarden en Groningen rijdt. Wanneer de IC Den Helder-Nijmegen wordt afgebogen naar Leeuwarden vanaf Anna Paulowna zit je al op 3 uur en iets minder dan 30 minuten en een dagdekkende IC Den Helder-Maastricht. Dan kun je wel zeggen dat ze in het buitenland veel langere trajecten hebben, maar het is wel heel lang voor Nederlandse begrippen. Ook vanuit Alkmaar en Zaandam is veel verkeer richting Utrecht en heeft recht op een landelijke verbinding.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

En het gaat weer over lijnvoeringen *O*
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelylijn

Bericht door waldo79 »

En dat voor een plan wat nooit de tekentafel gaat ontstijgen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

Bemined schreef: vr 20 okt 2023, 16:26 En het gaat weer over lijnvoeringen *O*
Hoi, en welkom op OVinNL - hét platform voor al uw lijnvoeringsgerelateerde vragen en antwoorden :Y
🗣
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door Milco »

Na 22 november hoor je er waarschijnlijk niemand meer over vanuit de politiek (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: vr 20 okt 2023, 16:35
Bemined schreef: vr 20 okt 2023, 16:26 En het gaat weer over lijnvoeringen *O*
Hoi, en welkom op OVinNL - hét platform voor al uw lijnvoeringsgerelateerde vragen en antwoorden :Y
Heb je nog geen kaartje gemaakt? :P
Milco schreef: vr 20 okt 2023, 16:41 Na 22 november hoor je er waarschijnlijk niemand meer over vanuit de politiek (A)
Over de Afsluitdijkvariant zul je denk ik wel weinig horen. Over de andere variantenvariantenten denk ik juist wel.
Laatst gewijzigd door VIRM op vr 20 okt 2023, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

Verdorie, nee -0-
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lelylijn

Bericht door Hainje »

Matig. Matig.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: vr 20 okt 2023, 16:30 En dat voor een plan wat nooit de tekentafel gaat ontstijgen.
Een plan dat miljarden euro's kost, hooguit een minutje reistijdwinst betekent voor de doorgaande reiziger en een treinverbinding waarbij vooral Anna-Pauwlona profiteert? Zou me niets verbazen dat ze er toch voor kiezen. Nederland is er gek genoeg voor. :lol:

De beste lijnvoering is in mijn ogen de A 6 variant, waarbij de nieuwe spoorlijn grotendeels langs deze snelweg wordt gerealiseerd, met tussenstops bij plaatsen die nu meer dan 10.000 inwoners hebben, te weten: in Emmeloord (25.000), Lemmer Oost (10.000), Joure (13.000), Heerenveen Noord (30.000), Drachten (45.000) en Leek (20.000), waarbij in Joure een aftakking komt naar Akkrum en in Heerenveen-Noord een kruisingsstation zoals Duivendrecht, met een flink P&R terrein en busstation. Bij de genoemde plaatsen ook investeren in nieuwbouw zodat er genoeg marktvraag is voor een treinverbinding. Het liefst een derde van het huidige aantal inwoners erbij.
Urk heeft nu 22.000 inwoners, en zou ook recht kunnen hebben op een station, maar dat is lastiger te realiseren omdat dan een gedeelte van het IJsselmeer afgesneden moet worden.

Het beste is om de spoorlijnen via zonetreinen te verbinden: tussen Amsterdam en Lelystad alleen op de belangrijkste stations, in Noord-Nederland overal. Een paar keer per dag is er ruimte voor een IC Amsterdam - Groningen (non stop), eventueel gekoppeld aan een IC Groningen - Bremen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Nee nee, Vinny — zo werkt dat niet hier. Enkel goed uitgewerkte dienstregelingen, niet van die losse flodders als "een paar keer per dag".

(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lelylijn

Bericht door SuperGhost »

Het mooiste zou zijn als ze dat combineren met een (scheve) kwartiersdienst per IC op Zwolle-Utrecht, zodat alle intercity's Leeuwarden/Groningen-Zwolle door kunnen rijden naar Utrecht, aangezien Leeuwarden/Groningen-Flevoland-Amsterdam/Schiphol dan al sneller is via de Lelylijn.

Volgens mij moet zo'n kwartiersdienst al kunnen als ze in Putten het station naar de noordzijde van de stationsstraat verplaatsen, zodat het aan de zijsporen kan komen te liggen (en een intercity hier de sprinter in kan halen).



@trolly: oke dan, wat dacht je van dit als mogelijke lijnvoering voor het noorden met zo'n Lelylijn:
Lelylijn/Flevolijn (gesorteerd op opvolging door Flevoland ri. 'zuiden'):
2x Intercity Groningen - Heerenveen - Lelystad Centrum - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal - Dordrecht - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissingen
2x Intercity Zwolle - Lelystad Centrum - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal (- Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid/Midi)
2x Intercity Groningen - Leek - Drachten - Heerenveen - Joure - Lemmer - Emmeloord - Lelystad - Almere Buiten - Almere Centrum - Duivendrecht - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal - Breda
vormen op Lelystad-Rotterdam een 10-minutendienst

via Zwolle:
2x Intercity Groningen - Assen - Zwolle - Amersfoort Centraal - Utrecht Centraal - Gouda - Den Haag Centraal
in Zwolle verknoopt met de sprinter Leeuwarden-Zwolle
2x Sprinter Groningen - Lelystad Centrum
In Zwolle verknoopt met de intercity Leeuwarden-Den Haag, in Lelystad overstap op een van de IC's ri. Schiphol

2x Intercity Leeuwarden - Heerenveen - Steenwijk - Zwolle - Harderwijk - Utrecht Centraal - Gouda - Den Haag Centraal
In Heerenveen een goede overstap Leeuwarden<->Lelystad met de IC Groningen-Vlissingen. In Zwolle verknoopt met de sprinter Groningen-Lelystad
2x Sprinter Leeuwarden - Grou-Jirnsum - Akkrum - Heerenveen - Heerenveen Zuid* - Wolvega - Steenwijk - Meppel - Zwolle
In Zwolle verknoopt met de intercity Groningen-Den Haag


*ongeveer ter hoogte van de Rottumerweg, vervangt dan ook het huidige station, zodat het samen met het kruisingsstation dan een betere verdeling vormt dan het huidige station open houden
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Groningen-Zwolle en Groningen-Lelystad krijgen dan dus allebei 4 keer per uur een trein. Dat zijn er wel erg veel (verdubbeling van het huidige aanbod). Ik vrees een beetje voor overaanbod, ik weet niet of dit economisch verantwoord is voor de NS.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Lelylijn

Bericht door MetroRET »

Ik kwam zelf tot de volgende verbindingen:

500: Gvc-Gd-Ut-Amf-Zl-Asn-Gn; 1x/uur
600: Gvc-Gd-Ut-Amf-Zl-Mp-Swk-Hr-Lw; 1x/uur
700: Bd-Rtd-Shl-Asdz-Alm-Lls-Hr-Gn; 2x/uur
2400/9200: (Brusz-)Rtd-Shl-Asdz-Dvd-Alm-Almb-Lls-Hr-Lw; 2x/uur
2500: Asd-Alm-Lls-Zl-Asn-Gn; 1x/uur
2600: Asd-Alm-Lls-Zl-Mp-Swk-Hr-Lw; 1x/uur

4300: Ledn-Shl-Asdz-Dvd-Wp-Alm-Lls-Zl; 2x/uur
4600: Asd-Wp-Alm-Lls-Hr-Gn; 2x/uur
8100: Zl-Mp-Asn-Gn; 2x/uur
9000: Zl-Mp-Swk-Hr-Lw; 2x/uur

Niet echt onderbouwd op iets, maar wellicht wel een mooie en wellicht realistische opzet.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Lelylijn

Bericht door Daan! »

En wat doe je met de huidige 1800?
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lelylijn

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef: zo 22 okt 2023, 16:34 Groningen-Zwolle en Groningen-Lelystad krijgen dan dus allebei 4 keer per uur een trein. Dat zijn er wel erg veel (verdubbeling van het huidige aanbod). Ik vrees een beetje voor overaanbod, ik weet niet of dit economisch verantwoord is voor de NS.
Groningen-Zwolle is nu ook al 4x per uur? Ik houdt hetzelfde aanbod, namelijk 2x een IC en 2x een SPR.
Al heeft de 2e Kamer geloof ik een motie aangenomen om in de nieuwe HRN-concessie op te nemen dat Groningen-Zwolle naar 4x per uur een IC toe moet.

Voor de Lelylijn zul je ook op 2x een IC en 2x een sprinter komen lijkt me, enige is dat ik die sprinter als zonetrein in gedachte heb.
MetroRET schreef: zo 22 okt 2023, 16:42 Ik kwam zelf tot de volgende verbindingen:

500: Gvc-Gd-Ut-Amf-Zl-Asn-Gn; 1x/uur
600: Gvc-Gd-Ut-Amf-Zl-Mp-Swk-Hr-Lw; 1x/uur
700: Bd-Rtd-Shl-Asdz-Alm-Lls-Hr-Gn; 2x/uur
2400/9200: (Brusz-)Rtd-Shl-Asdz-Dvd-Alm-Almb-Lls-Hr-Lw; 2x/uur
2500: Asd-Alm-Lls-Zl-Asn-Gn; 1x/uur
2600: Asd-Alm-Lls-Zl-Mp-Swk-Hr-Lw; 1x/uur

4300: Ledn-Shl-Asdz-Dvd-Wp-Alm-Lls-Zl; 2x/uur
4600: Asd-Wp-Alm-Lls-Hr-Gn; 2x/uur
8100: Zl-Mp-Asn-Gn; 2x/uur
9000: Zl-Mp-Swk-Hr-Lw; 2x/uur

Niet echt onderbouwd op iets, maar wellicht wel een mooie en wellicht realistische opzet.
Ik dacht dat op Amsterdam Centraal - Almere Centrum en Amsterdam Centraal - Amersfoort Centraal de intercity's gingen verdwijnen? Of is dat plan alweer van tafel?
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef: zo 22 okt 2023, 17:05 Ik dacht dat op Amsterdam Centraal - Almere Centrum en Amsterdam Centraal - Amersfoort Centraal de intercity's gingen verdwijnen? Of is dat plan alweer van tafel?
NS en ProRail gaan daar nog vanuit ja, maar op dit forum kan uiteraard gewoon gefantaseerd worden op basis van eigen dienstregelingmodellen en eigen infrauitbreidingen.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Lelylijn

Bericht door MetroRET »

Daan! schreef: zo 22 okt 2023, 16:46 En wat doe je met de huidige 1800?
De "2600" naar Lw.
Bemined
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Persoonlijk ben ik overigens niet zo overtuigd van de noodzaak om koste wat kost zo snel mogelijk in Groningen te kunnen zijn. Ik vraag me ook af of er wel voldoende vervoerswaarde is voor zowel een SPR als IC. Dus zeker als de verbindingsboog bij Heerenveen er komt neig ik naar dat de IC ook in Drachten stopt, want om voor één stationnetje een hele extra treinserie te maken lijkt me niet echt te verantwoorden. Dan krijg je dus gewoon 4 treinen per uur over de Lelylijn waarbij de sprinter/sneltrein na Heerenveen afbuigt naar Leeuwarden en er 2x een stoppende IC doorgaat naar Groningen.

Ook als je 5 minuten langer onderweg ben naar Groningen is het nog altijd een forse verbetering voor het hoge noorden, en voor reizigers uit Drachten en Heerenveen levert het mogelijk tot 15 minuten extra winst op als ze direct in de IC kunnen stappen i.p.v. dat ze eerst met een SPR naar Lelystad moeten. De Lelylijn zou er niet alleen voor de mensen uit Groningen-stad moeten komen. En mocht er in de toekomst wel voldoende vraag naar een snelle IC zijn dan kan dat alsnog, al moet er dan mogelijk op de Flevolijn wat extra spoor bij want in het dienstregelingmodel wat men nu voor ogen heeft is volgens mij geen ruimte voor 10 treinen per uur tussen Lelystad en Almere (althans niet zonder een sprinter langdurig aan de kant te zetten in Oostvaarders).
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Lelylijn

Bericht door Daan! »

MetroRET schreef: zo 22 okt 2023, 17:19
Daan! schreef: zo 22 okt 2023, 16:46 En wat doe je met de huidige 1800?
De "2600" naar Lw.
Dan blijft de vraag wat je met de 1800 doet. Keren op Almere?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten