Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Gevonden! Dat is in 2010 afgeschoten door toenmalig minister Eurlings vanwege stijgende kosten.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Een oorspronkelijk budget van 240 miljoen euro? Dat kan toch nooit een volledige verdubbeling geweest zijn, ook niet tegen het prijspijl van destijds? Hooguit dat men Poort en Muziekwijk van middensporen wilde voorzien voor dat bedrag met een stukje viersporige vrije baan ertussen.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

Voor een forse capaciteitsvergroting rond Almere heb je geen integrale 4-sporigheid nodig. Voldoende is 4-sporig tussen Almere-Centrum en Poort, en daarnaast 2 perronvrije buitensporen in Weesp.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Dat zal tegenvallen vermoed ik, het zal wel een uitbreiding mogelijk maken maar geen forse. In de huidige plannen gaat men al met 16 treinen per uur rijden hier, dat zou je dan eventueel naar 20 per uur kunnen verhogen met zo'n korte verdubbeling maar veel meer zal er ook niet inzitten. En in de context van extra treinen naar Utrecht zal je waarschijnlijk alsnog vastlopen op de Gooilijn.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Lelylijn

Bericht door MaartenD »

Is er wel eens onderzocht wat het kost om Zwolle - Groningen op te waarderen naar 200 km/h en wat dat voor rijtijden oplevert?
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar opwaarderen van die lijn, maar die kwamen telkens uit op hele hoge bedragen, in feite ben je een compleet nieuwe spoorlijn aan het aanleggen op de plek van de huidige met hier en daar een boogafsnijding. En aangezien de referentie Groningen - Amsterdam is zal je nooit sneller uitkomen dan de Lelylijn. Daarnaast los je ook het probleem van de zwakste schakel bij Meppel niet op, hoewel bij een opgewaardeerde lijn wel de overwegen zullen verdwijnen en daarmee het aantal stremmingen zal afnemen.
Joey
Berichten: 83
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door Joey »

En in het verlengde daarvan, vooral met betrekking tot Meppel: is wel eens onderzocht of je in plaats van de Lelylijn niet gewoon Meppel ruim kan afsnijden? Bijvoorbeeld via grofweg de route Herfte - Nieuwleusen - Echten? Met de nadruk op grofweg, want geen idee hoe je het dan het beste kan inpassen (áls dat al kan). Een belangrijke reden voor een Lelylijn is dat je dan niet meer afhankelijk bent van Zwolle - Meppel als enige lijn naar het noorden, en dat kan je ook bieden met zo'n afsnijding. Nee, het zal nooit zo snel zijn als de Lelylijn, maar wel een versnelling. Intercity's Groningen - Zwolle en verder kunnen dan via de afsnijding. Als er een storing is op Zwolle - Meppel, kan je het dan wellicht zo inregelen dat sprinters Zwolle - Leeuwarden via die afsnijding naar Hoogeveen rijden, daar keren, naar Meppel, daar weer keren, en naar Leeuwarden. Ja, het is een vreselijk gedoe en kost veel tijd, maar je hebt wel een alternatief, uiteraard alleen als je zo'n kering in Hoogeveen infrastructureel kan laten passen. Voor de sprinter Zwolle - Groningen zou de afsnijding bij een storing ook een optie zijn, waarbij je dan alleen Meppel zou laten liggen. Je zou er misschien zelfs voor kunnen kiezen om (in de spits) eventuele extra sprinters via die afsnijding te laten rijden.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Als het puur om een alternatief bij werkzaamheden en stremmingen gaat is een volwaardige Nedersaksenlijn, dus met bovenleiding en dubbelspoor, een betere investering. Je gaat geen spoorlijnen aanleggen puur als reserve, maar moet dat combineren met een lijn die ook in het normale gebruik zinvol is. Overigens zal ik ook niet ontkennen dat een Lelylijn zeker zinvol kan zijn, er hangt alleen een gigantisch prijskaartje aan vast.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Die compleet uitgebouwde nedersaksenlijn zal anders ook nog wel wat kosten — waar ongetwijfeld minder reizigerskilometers tegenover staan. Niet dat ik tegen aanleg ben, overigens — alleen niet als alternatief voor de Lelylijn. Gewoon allebei bouwen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Het ging hier puur om het aspect alternatief bij stremmingen, wat vaak gebruikt wordt voor de Lelylijn. Op dat gebied is het een alternatief, maar daarmee wordt niet beweerd dat het ook een alternatief is voor de andere aspecten.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Lelylijn

Bericht door ibodejoode »

dennistd schreef:Het is niet alleen Amsterdam waar je sneller bent he:
Leeuwarden-Amsterdam Zuid 2:00 -> 1:20
Leeuwarden-Rotterdam 2:38 -> 1:52
Leeuwarden-Breda 3:15 -> 2:17
Je hebt gelijk maar voor de noorderlingen worden Utrecht, Arnhem, Eindhoven en de rest van het land geen minuut sneller met een Lelylijn. Gaat mij ook om de discussie hier in het noorden over geweldige impact voor het noorden met de Lelylijn wat ik niet geloof. En dat we hier in het noorden zo ontzettend achtergesteld worden t.o.v. de Randstad terwijl ik aangeef dat reistijden uit het oosten en zuiden van het land nu net zo lang of langer zijn en ik daar veel minder hoor over versnelling naar het westen.

Over de Lelylijn en het noorden. Als hij er ligt, wat ik gezien mijn leeftijd niet meer mee zal maken, dan komt die snelle trein in Almere en gaat dan file rijden zoals hierboven ook al aangegeven. Dus dan moet ook Almere - Weesp 4 sporig en Weesp 8 sporig. Weesp als 8 sporig eruit bezuinigen door ministerie en ProRail vindt ik 1 van de slechtste ontwikkelingen in het spoorwegnet.

Gezien de discusies, tracekeuze, financien, lange voorbereiding en uitvoering zie ik zelf veel meer in het op korte/middellange termijn betrouwbaar maken van Meppel - Zwolle. Daar hebben we als noorderlingen veel meer aan.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Als de NS netjes op tijd rijdt zal er geen file ontstaan, er zijn 4 IC paden op de Flevolijn voorzien dus de Lelylijn kan daar twee van innemen en de Hanzelijn de andere 2. De genoemde uitbreidingen zijn vooral nodig als je vanuit Almere ook 8x per uur naar Amsterdam Centraal en 4x per uur naar Utrecht. Dat zal beperkt blijven met de huidige infrastructuur.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Als de NS netjes op tijd rijdt? ER hoeft een trein maar een paar minuutjes vertraging te krijgen (los van de oorzaak), en dan heb je al een sneeuwbaleffect aan vertragingen. En dan moet er ook nog ergens een Benelux bij...
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Ook op de Flevolijn hebben treinen gewoon rijtijdspeling, en er komen onder ERTMS aftelklokken én zowel de sprinters als sneltreinen gaan onder eenmensbediening rijden dus de vertrekprocedure kan een stuk nauwkeuriger uitgevoerd worden. En die doorgekoppelde Benelux is in principe slechts tijdelijk tot de Zuidasdok af is, tegen die tijd dat de Lelylijn er ligt zal dat toch wel klaar moeten zijn.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Lelylijn

Bericht door IIVQ »

Ik zou zeggen: maak van Weesp ook een IC-station (heb je wel wat meer perrons of perron-fases voor nodig dan nu), zodat je op de relatie Amsterdam/Amsterdam-Zuid <-> Almere/'t Gooi veel minder IC's nodig hebt en daarmee treinpaden kwijtspeelt, nu persen zich 10 IC's per uur over de middensporen van Weesp, als je daar 8 van maakt, 4 uit Asd, 4 uit Asdz, die om en om naar Lelystad en Amersfoort gaan, dan heb je volgens mij al heel wat druk van de ketel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door Suus »

En alleen een lijn tussen Lelystad en Heerenveen, waarna de treinen via een verbeterde spoorlijn via Leeuwarden naar Groningen rijden? Ik kan mij voorstellen dat dat niet een variant is die Drachten graag ziet, maar je kan zeker met minder treinen af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

Dat is wel een aardig stuk om
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

De discussie lijkt nogal breed te worden. Volgens mij proef ik in dit topic een paar mogelijke denkrichtingen (die ook deels naast elkaar zouden kunnen staan):
1. Aanleg van een "klassieke" Lelylijn: Lelystad - Heerenveen - Groningen
2. Fors versnellen bestaande spoorlijn via Zwolle
3. Aanleg / verbeteren regionaal spoor en OV in het Noorden
Waarbij de Afsluitdijkvariant eigenlijk al bij voorbaat als kansloos wordt gezien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

trolly schreef: ma 23 okt 2023, 13:12 trolly waardeert deze streep
Die streep is ook niet nieuw, er is ooit sprake geweest van een directe spoorlijn Hilversum-Lelystad alleen is deze aan de 'binnenkant' van de A 27 ingetekend, met een stop te Almere Buiten en/of Almere Oostvaarders.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Joey schreef:En in het verlengde daarvan, vooral met betrekking tot Meppel: is wel eens onderzocht of je in plaats van de Lelylijn niet gewoon Meppel ruim kan afsnijden? Bijvoorbeeld via grofweg de route Herfte - Nieuwleusen - Echten?
Een hele goede vraag, alleen volgens mij valt dat onder optie 5 en is dus nu afgewezen/wordt niet meer onderzocht. Ik kan het alleen niet met zekerheid terugvinden, want het nieuwsartikel lijkt te suggereren dat alleen een verkorting tussen Meppel en Assen werd onderzocht (grofweg het tracé langs het kanaal de Drentsche Hoofdvaart)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lelylijn

Bericht door Klaasje »

In het kader van Hanzelijnplus is afgekeken naar een afsnijding van Meppel inderdaad. Scheelt wat kilometers (8) en langzaam rijden (halve minuut) ter hoogte van Meppel maar tegelijkertijd win je er ook niet ontzettend veel mee. Reken maar mee: 8 kilometer bij 120 km/h is zo'n 4 minuten. Je kan natuurlijk zo'n nieuw tracé geschikt maken voor 160 km/h en je hebt die halve minuut nog maar dat is dan bij elkaar opgeteld maximaal 6 minuten op Zwolle-Assen. Je gaat wel door een natuurgebied en moet 25 kilometer nieuwe infra en twee vrije kruisingen aanleggen. Iets zegt mij dat de kosteneffectiviteit van een nieuwe spoorlijn groter is met meer tijdswinst en het ontsluiten van plaatsen die nu niet ontsloten worden.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Lelylijn

Bericht door verfmeer »

Ik vraag me af hoe groot de roep om de Lelylijn zou zijn als de spoorlijn tussen Meppel en Assen vanaf 1870 al langs de Drentse Hoofdvaart zou hebben gelopen. Weet iemand eigenlijk waarom er toen voor de omweg via Hoogeveen is gekozen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Zeker. Vanuit Hoogeveen is er toen een krachtige lobby in Den Haag bezig geweest met als doel Hoogeveen een Intercitystation te geven. Ging eigenlijk best redelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

Ze wilden daar toen toch een smart mobility hub van maken, met mobiliteitsspectrumbrede deeloplossingen en klimaatneutrale customer journey solutions?
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Zoiets ja. Hoewel ik me meen te herinneren dat het ze vooral om de bereikbaarheid van de plaatselijke intercontinentale luchthaven te doen was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 185 gasten