Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TffpaA
Berichten: 3261
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

Jij kunt het weten, want jij liet je dinosaurus daar toen nog vaak uit nadat je dat vloertje onder de Zuidas had gelegd (en bedankt daarvoor).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Welnee joh. Betsie had het niet zo op die Drentenaren, dus daar kwamen we niet vaak.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3261
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: di 24 okt 2023, 20:46 [...] die Drentenaren [...]
Stenengooiers!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Dat. En boneneters ook. Ze had een goeie neus, dus dat was geen pretje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Lelylijn

Bericht door MaartenD »

Er zijn drie routes die nog verder bekeken gaan worden: A6 bundeling, afsluitdijk en route Emmeloord - Wolvega - Assen.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... jke-routes
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door Suus »

Goed artikel, ook dankzij de plaatjes van de besproken routes :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door reisthijs »

Wat mij opvalt is dat er nu toch weer wordt gesproken over een hogesnelheidslijn. Dat lijkt me niet verstandig. Prima dat er verschillende routes bekeken worden maar een hogesnelheidstrein vind ik toch buiten de oorspronkelijke scope vallen. De Lelylijn was juist bedacht als reguliere spoorlijn omdat de Zuiderzeelijn te hoog gegrepen was.

Voor de liefhebbers is het volledige rapport hier te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... idingsfase
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Lelylijn

Bericht door Z2N »

Het verschil in reistijd tussen 200 en 300 is ook niet zodanig dat dat extra investeringen rechtvaardigt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Voor binnenlands gebruik is 200 voldoende. Voor internationale treinen is 300 leuk, maar er is geen enkele zekerheid dat de Lelylijn ook daadwerkelijk onderdeel wordt van een internationale hogesnelheidsnetwerk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Nee. Er is ook geen zekerheid dat ie wordt aangelegd, dus zo lust ik er nog wel een paar. Maar laat er nou net een aanvraag zijn ingediend voor een flitstrein tussen Groningen en Londen (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

reisthijs schreef: wo 15 nov 2023, 11:53 Wat mij opvalt is dat er nu toch weer wordt gesproken over een hogesnelheidslijn. Dat lijkt me niet verstandig. Prima dat er verschillende routes bekeken worden maar een hogesnelheidstrein vind ik toch buiten de oorspronkelijke scope vallen. De Lelylijn was juist bedacht als reguliere spoorlijn omdat de Zuiderzeelijn te hoog gegrepen was.

Voor de liefhebbers is het volledige rapport hier te vinden:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... idingsfase
Voor 200 km/u heb je toch ook vrijwel alle maatregelen nodig die ook nodig zijn voor hsl: hogere voltage en ertms.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Lelylijn

Bericht door nvdw »

Ja, maar dat zijn geen 'ruimtevreters': een hogere ontwerpsnelheid (300 in plaats van 200) betekent ruimere bochtstralen en dus meer ruimtegebruik. Dat zal in de Noordoostpolder niet zo'n probleem zijn, maar in Friesland waarschijnlijk wel.

De kansrijkste variant, zowel financieel als maatschappelijk, is een bundeling met de rijkswegen en dat zal nooit een 'perfecte' spoorlijn opleveren. Hoeft ook niet, zo lang je maar een reëel doel nastreeft: verbetering van de verbindingen met Groningen, maar ook met de plaatsen die ertussen liggen en misschien nog wel meer baat hebben bij een goede spoorverbinding.
Laatst gewijzigd door nvdw op wo 15 nov 2023, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door ArrivaBas »

Behalve dat de Noordoostpolder niet per se het dichtstbevolkte gebied is dat de Lelylijn doorkruist, is er nog een voordeel dat onteigening naar verwachting niet te veel gaat kosten. Een groot deel van het landbouwgebied daar is al eigendom van de overheid via het Rijksvastgoedbedrijf.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
KL577
Berichten: 137
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Lelylijn

Bericht door KL577 »

nvdw schreef: wo 15 nov 2023, 16:50 Ja, maar dat zijn geen 'ruimtevreters': een hogere ontwerpsnelheid (300 in plaats van 200) betekent ruimere bochtstralen en dus meer ruimtegebruik. Dat zal in de Noordoostpolder niet zo'n probleem zijn, maar in Friesland waarschijnlijk wel.
Daarom wordt de variant met bundeling aan de rijkswegen op 200 km/u voorgesteld en de variant die van Emmeloord richting Drenthe gaat op 300 km/u. Die laatste variant doorkruist ook het minste veen, alhoewel ontwijken van Natura 2000 gebieden daar een uitdaging wordt. De bundeling met de A7, daarentegen, loopt toch een flink deel door veengebied (zie bv de kaartjes in de bijlage van het rapport), ook tussen Heerenveen en Drachten. Daar is 300 km/u dan ook complex, zo niet onmogelijk vanwege de bodemgesteldheid. Maar zelfs een stabiele baan voor 200 km/u is een uitdaging, lijkt me.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

Dan zou ik toch nog liever de Hanzelijn-plus als onderzoeksvariant toevoegen: het bestaand spoor zoveel mogelijk geschikt maken voor 160 km/uur, en met een forse bochtafsnijding rond Meppel (een nieuw spoor tussen Punthorst en Koekange). Dan vermijd je grotendeels die slappe veengrond.
Met een paar regionale spoorvarianten, zoals bijv. een nieuwe regionale spoorlijn (gewoon 120 km/uur) tussen Heerenveen, Drachten en Groningen.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

MaartenD schreef: wo 15 nov 2023, 08:13 Er zijn drie routes die nog verder bekeken gaan worden: A6 bundeling, afsluitdijk en route Emmeloord - Wolvega - Assen.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... jke-routes
Hadden de onderzoekers niet al geconcludeerd dat de route via de Afsluitdijk eigenlijk ook zou afvallen/weinig kansrijk was?
nvdw schreef: wo 15 nov 2023, 16:50 Ja, maar dat zijn geen 'ruimtevreters': een hogere ontwerpsnelheid (300 in plaats van 200) betekent ruimere bochtstralen en dus meer ruimtegebruik. Dat zal in de Noordoostpolder niet zo'n probleem zijn, maar in Friesland waarschijnlijk wel.
Zijn treinen die 300 kunnen niet een stuk duurder in aanschaf en exploitatie dan treinen die 200 kunnen?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lelylijn

Bericht door Klaasje »

Ja, en treinen die 300 km/h kunnen zijn over het algemeen ook niet goed ingericht voor halteertijden zoals je die met VIRM of ICNG haalt. Dat maakt inpassing van een 300 km/h-trein in de dienstregeling tussen Lelystad en Schiphol ook ingewikkelder. Voor binnenlandse inzet is het eigenlijklijk veel te duur voor veel te weinig meerwaarde: Het levert nauwelijks extra reizigers op, is op deeltrajecten zelfs trager dan een 200km/h-trein en het kost wel meer omdat o.a. toleranties in het ontwerp en onderhoud veel kleiner zijn. Die kosten moeten ergens verhaald worden (duurdere kaartjes of subsidie).
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Lelylijn

Bericht door Cas »

De HSL-Zuid zou genoeg bewijs moeten zijn dat 300 km/h in Nederland eigenlijk nutteloos is: zelfs non-stop van Schiphol naar Rotterdam wordt nauwelijks 300 gehaald, en zijn er ook geen aanstalten om het binnenlands vervoer voorbij 200 km/h te tillen.

Op een lijn die in tegenstelling tot de HSL geen parallele klassieke spoorlijn heeft, lijkt het me dus al helemaal verspilling om 300 km/h te ambiëren. Met haltes in de Noordoostpolder, Heerenveen, Drachten en Groningen ga je al moeite hebben om 200 km/h überhaupt te halen, en persoonlijk vind ik sprinterstations op de lijn voor plaatsen als Lemmer, Joure en Leek ook een goed idee.
請勿靠近車門
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Lelylijn

Bericht door Daan! »

Cas schreef: do 16 nov 2023, 13:21 Met haltes in de Noordoostpolder, Heerenveen, Drachten en Groningen ga je al moeite hebben om 200 km/h überhaupt te halen, en persoonlijk vind ik sprinterstations op de lijn voor plaatsen als Lemmer, Joure en Leek ook een goed idee.
Hoe snel zit ICNG op 200 dan?
waldo79
Berichten: 7656
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelylijn

Bericht door waldo79 »

Laatst een keer meegemaakt op de HSL-Zuid. ICNG zat in een piep en een zucht op 200.
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Lelylijn

Bericht door Jultar »

ICNG gaat redelijk rap naar de 100, nog acceptabel rap naar de 160 en is daarna zo traag als... nou ja, iedereen kent het spreekwoord met uitwerpselen en een trechter wel. Zeker in tunnels (grotere druk/drukgolf) is het een drama.
Eigenlijk hebben de treinen net te weinig motorvermogen om echt comfortabel naar de 200 te gaan, voordeel is wel dat het ook onder 1,5 kV gehaald wordt.
waldo79
Berichten: 7656
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelylijn

Bericht door waldo79 »

Ah, ik lette er niet zo op :mrgreen:
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Cas schreef: do 16 nov 2023, 13:21
Op een lijn die in tegenstelling tot de HSL geen parallele klassieke spoorlijn heeft, lijkt het me dus al helemaal verspilling om 300 km/h te ambiëren. Met haltes in de Noordoostpolder, Heerenveen, Drachten en Groningen ga je al moeite hebben om 200 km/h überhaupt te halen, en persoonlijk vind ik sprinterstations op de lijn voor plaatsen als Lemmer, Joure en Leek ook een goed idee.
Maar die Sprinterstations hoeven toch niet persé aan te worden gedaan met een ICNG?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Ik weet niet of dit kaartje al een keer eerder gepost is:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 821775&z=9

Deze is gemaakt door Daniël de Ruig, blijkbaar werkt die voor de Lelylijn-lobby. Ik moet zeggen: globaal ziet het er goed uit. Op sommige details vraag ik me af of het haalbaar is, zoals de spoorboog die hij intekent bij Heerenveen richting Leeuwarden. Dat lijkt me veel te krap. Dat wordt dan een soort achtbaan-ervaring. En een hogesnelheidslijn ten oosten van Groningen intekenen lijkt me ook wat veel van het goede. Eerst die Friesenbrücke maar eens openstellen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lelylijn

Bericht door SuperGhost »

Hij is geloof ik wel vergeten een station bij Joure in te tekenen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten