Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Lelylijn

Bericht door samsam538 »

NS wil supersnelle intercity’s inzetten tussen Amsterdam en Groningen. Daarbij wordt op dat traject een aantal stations, zoals Lelystad en Assen, overgeslagen. De reistijd wordt dan met een kwartier verkort. Als er op termijn, met nieuw materieel, 200 kilometer per uur kan worden gereden, kan de reistijd tussen Amsterdam en Groningen worden teruggedrongen tot anderhalf uur. Nu is dat ruim twee uur.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/05/ns ... n-a2754053
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door erjeebee »

verwacht NS dat die nieuwe intercity’s vanaf 2021 in de dienstregeling kunnen worden ingezet. Daarbij gaat het dan om extra intercity’s in de spits, bovenop de bestaande dienstregeling.
Juist, dus in de spits, als het spoor al vol zit, gaan we over het bijna geheel tweesporige traject Groningen-Zwolle-Lelystad-Amsterdam een extra snelle intercity jagen. Hoe komt die al die slome treintjes van de "bestaande dienstregeling" dan voorbij als je er niet een hoop extra rails bijpleurt?
Mis ik iets?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Je vergist je in het doel van deze exercitie, erjeebee. Dat die vlotte IC alleen met het nodige rekken en trekken tussen alles wat er al rijdt geperst kan worden, kan jij in Canberra bedenken, dus dat zal ze in Utrecht óók nog wel lukken. Dat kan een paar keer, maar wordt geen vaste lijndienst.

Het einddoel is dan ook niet Groningen of Amsterdam, maar Den Haag. NS tuigt een momenteel imaginaire maar erg aantrekkelijke verbinding op, om in Den Haag te zeggen: "Wij willen best, kijk maar! Willen jullie dat ook? Dat kan, maar dan moeten jullie wel even alle wisseltjes en spoortjes aanleggen die erjeebee graag wil hebben. Plus ERHMVLHBT en een hoop volten en amperes."
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door erjeebee »

Gelukkig woon ik niet in Canberra.
Want het is veuls te koud in de winter en je wilt niet weten wat ze daar in Canberra allemaal bedenken.
Ajjedacht dat de Neerlandse politiek een soap is: die in Australie is echt heel erg.
Google maar op political soap Australia, maar maak er even tijd voor :D

Maar, oprecht dank voor de toelichting. Ik was niet nozel genoeg om te bedenken dat dit een puur politieke excercitie zou kunnen zijn.
Ben al teveel gewend aan de cowboypolitiek die ze hier bedrijven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Sorry, van hieruit gezien wonen jullie allemaal in Canberra :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door erjeebee »

Ik weet dat jullie Zeeuwen niet zo'n scherpe blik hebben.
Gelukkig kunnen jullie wel goed spellen :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Het is geen nieuw plan. Van tijd tot tijd recycleert de NS het voorstel om met ICE-achitge verbindingen te komen om steden als Groningen met de Randstad te verbinden via opgewardeerde bestaande infrastructuur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Oh ja Suus zal me wel weer verwijten dat ik vanmorgen ontbeten heb met in azijn gedrenkt citroen, maar toch, van dit plan komt wederom niets terecht omdat de financiële dekking er niet voor is en de marktvraag te laag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door en-es »

En mocht die trein er wel komen dan zal de reistijd niet gehaald worden vanwege seinstoringen, niet werkende wissels en software-problemen 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Oh ja Suus zal me wel weer verwijten dat ik vanmorgen ontbeten heb met in azijn gedrenkt citroen, maar toch, van dit plan komt wederom niets terecht omdat de financiële dekking er niet voor is en de marktvraag te laag.
Dat valt in dit geval wel mee. Aangezien er infrastructurele aanpassingen worden verwacht en de overheid te gierig is ook maar een cent in het spoor te investeren ondanks een pot van twee miljard zonder bestemming vrees ik dat die proef de eerste en laatste keer is dat je in minder dan drie kwartier van Groningen naar Zwolle kan reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Het lijkt me sterk dat er bij de proef zo'n korte reistijd gehaald wordt. Waar wil je de minimaal 13 minuten tijdwinst vandaan halen om in minder dan drie kwartier van Groningen naar Zwolle te rijden? Alleen Assen overslaan is niet genoeg.

Misschien als de aanpassingen aan de infrastructuur klaar zijn (Herfte, Hoogeveen) dat je dan in de buurt komt.Dan komt die proefrit wel een paar jaar te vroeg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bjarte »

De verschillende media spreken elkaar wel een beetje tegen. Die proef in 2019, waar de NS het over heeft. Wordt dat een proef die gewoon tijdelijk wordt opgenomen in de dienstregeling en die ook toegankelijk is voor reizigers of gaan we lege treinen laten proefrijden?

Ik vind het in ieder geval een uitstekend plan. Maar ik zou als ik de NS was eens kijken of je die proef niet zou uitbreiden naar snelle treinen op de vrijdagavond en maandagmorgen. Op de momenten dat het langeafstandsvervoer van en naar Groningen piekt door de studentenstromen.

De proef is nog niet eens begonnen en Drenthe is al op de teentjes getrapt. Snappen ze daar nou echt niet dat die provincie niets voorstelt en dat een extra stop in Assen alleen maar ontzettend veel extra tijd kost voor een veelvoud aan reizigers die niks in Assen te zoeken heeft. Voor Lelystad geldt dat nog veel meer. Voor de serie 700 geldt dat Lelystad het meest zinloze station is. Er wil nagenoeg niemand vanuit Lelystad naar bestemmingen verder dan Zwolle of Amsterdam, dus dat kun je prima opvangen met regionale intercity's en sprinters.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Het gaat ook niet om een kwartier winst op Zwolle-Groningen maar op Zwolle-Amsterdam. Toch vind ik de geraamde winst wat aan de forse kant.
Als het lukt om een vlot pad te vinden:
  • Assen overslaan: 3 minuten
  • 160 km/h op Hanzelijn: 2 minuten
  • Lelystad overslaan: 3 minuten
  • Kortere stops op Zwolle en Almere C: 2 minuten
  • Totaal: ca. 10 minuten
Misschien rekenen ze stiekem winst van sneller in-/uitrijden van Zwolle en sneller rijden door de boog van Hoogeveen mee. Alleen zijn dat winsten die de gewone IC ook kan incasseren. Ik ben benieuwd waar men het pad ongeveer bedacht heeft en wat de geslachtofferde treinen zijn. Om de slachtoffers te minimaliseren zou die op Alm - Asdz achter de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] aan moeten rijden en zou die laatste de stop in Duivendrecht moeten overslaan bijvoorbeeld. En dan nog hopen dat het in Schiphol goed gaat.. :X Of hij gaat stiekem naar Amsterdam Centraal in het lege pad wat er ligt..
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bjarte »

Het persbericht van de NS is duidelijk, een eenmalige proef. Het traject is nog niet duidelijk, maar het lijkt mij vrij logisch dat het een verlenging wordt van de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie], [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] of [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie].
NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt af o.a. van de resultaten van de test. Dit is op z’n vroegst in 2021. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.
De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Het exacte traject in de Randstad, wordt nog vastgelegd.
Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).
https://nieuws.ns.nl/ns-test-snellere-i ... -randstad/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Als deze test soortgelijk is aan de eerdere test met een snellere IC Berlijn wordt gewoon de hele dienstregeling overhoop gegooid hoor. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:En dan nog hopen dat het in Schiphol goed gaat.. :X Of hij gaat stiekem naar Amsterdam Centraal in het lege pad wat er ligt..
Hoezo stiekem, deze trein moet toch naar Amsterdam rijden? NS heeft het nergens over Schiphol.

Als er daadwerkelijk zo'n extra snelle trein in de dienstregeling wordt opgenomen ligt via de Zuidas rijden voor de hand maar voor een eenmalige proef hoeft dat natuurlijk niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

erjeebee schreef:
verwacht NS dat die nieuwe intercity’s vanaf 2021 in de dienstregeling kunnen worden ingezet. Daarbij gaat het dan om extra intercity’s in de spits, bovenop de bestaande dienstregeling.
Juist, dus in de spits, als het spoor al vol zit, gaan we over het bijna geheel tweesporige traject Groningen-Zwolle-Lelystad-Amsterdam een extra snelle intercity jagen. Hoe komt die al die slome treintjes van de "bestaande dienstregeling" dan voorbij als je er niet een hoop extra rails bijpleurt?
Mis ik iets?
Gewoon de huidige intercity Amsterdam Centraal - Almere Centrum verlengen naar Groningen met alleen een tussenstop in Zwolle. Die intercity zal dan (vanuit Almere gezien) direct voor de reguliere intercity vertrekken (wat makkelijk kan, want hij komt 5 minuten voor vertrek van die reguliere IC al aan). De sprinter Zwolle-Groningen rijdt dan dus niet in de weg, want die zit juist achter de reguliere intercity. Die sprinter zou evt. wel iets eerder moeten vertrekken uit Zwolle, maar zodra Hefte kruisingsvrij is, wordt dat ook mogelijk (wat voor die sprinterreizigers sowieso voordeliger is).
De sprinter Amsterdam-Zwolle zou eventueel in de weg kunnen zitten afhankelijk van hoe laat je die versnelde intercity wilt laten vertrekken (ik kijk vanuit Almere naar Groningen nu). Die intercity komt vanuit Amsterdam namelijk om .28 aan in Almere en de reguliere IC naar Groningen vertrekt om .33. Als je de IC uit Amsterdam dan om .31 laat vertrekken, dan past het volgens mij net (wel krap), want de sprinter vertrekt om .25 en heeft 2 tussenstops tot Almere Oostvaarders waar je kunt passeren.

Maar sowieso moet je tegen die tijd kijken of de dienstregeling nog wel hetzelfde is. Hoe staat het tegen die tijd met de extra sporen bij Weesp, waardoor je ook meer kunt 'spelen' met de ligging van de IC's en sprinters rond Almere.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Lange_Dre »

De huidige IC Amsterdam CS - Almere zal de NS niet gaan doortrekken, NS wilt namelijk gaan rijden met de trax en rijtuigen zodat er 160km gereden kan gaan worden tussen Lelystad - Zwolle.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Nogmaals, het gaat om een eenmalige test, die met Traxx+ICR gereden gaat worden en waarvoor de dienstregeling eenmalig volledig overhoop gehaald kan worden. Als dit echt ingevoerd gaat worden gaat dat gepaard met een nieuwe dienstregeling, dus het aankoppelen aan treinseries die in de huidige dienstregeling bestaat is niet nodig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Die trein zal dus nooit op zijn bestemming aankomen. Het is en blijft TRAXX, de trein die inzittenden (die nooit eens op tijd ergens aankomen) en omwonenden (die hun huizen aan stukken gescheurd zien worden) tot wanhoop drijft.

Weer kansloos enthousiast met een stokpaardje paraderen dit. Nee, dit is kansloos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Tussen Amsterdam en Groningen hoeft die trein exact nul keer van spanning te wisselen, en alleen van en naar de Hanzelijn hoeft er van beveiligingssysteem gewisseld te worden. Tel daarbij op dat stokpaardjes vaak gevuld zijn met hoge piefen en dus ter zekerheid ook met technici van het onderhoudsbedrijf, en ik denk dat het wel goed gaat komen bij het persritje.

Dat een persritje nodig is is jammer, maar het is in Nederland blijkbaar de enige manier om de politiek over serieuze verbeteringen in de treindienst te laten praten. Het begrotingstekort is in 2019 10 miljard, genoeg om een nieuwe HSL Zuid en een nieuwe Noord/Zuidlijn te bouwen inclusief alle blunders, maar het lukt maar niet om te investeren in de broodnodige infrastructuurverbeteringen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Hoge piefen in een trein zijn geen garantie dat een TRAXX het blijft doen. Want een TRAXX kan altijd en overal defect en zal dat dan ook gerust doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Die TRAXX-en schijnen het heel erg goed te doen als je op de juiste knopjes duwt. Wat de juiste knopjes zijn schijnt echter weer te veranderen per softwareversie. Laten er nou deelparken met drie verschillende softwareversies rondrijden en machinisten die dat niet zo snel doorhebben en je hebt een gevoelig geheel te pakken. Het zal dus vooral een kwestie van een handige machinist zijn en dan gaat het gewoon als een speer.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Jultar »

^^ Dat dus. Enige probleem is op dit moment een kleine bug waardoor een system failure optreed.
Gelukkig is de oplossing al sinds augustus beschikbaar, maar moet die oplossing nog goedgekeurd en uitgerold worden. Men hoopt die voor eind dit jaar geheel uitgerold te hebben.
Gelukkig komt het niet al te vaak voor. Ik heb 'm zelf in al deze maanden dat 9.4 uitgerold is exact één keer gehad.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door cassie127 »

Ik hoor het net op de NOS op 3 voorbij komen ja... Maar daar Had de NS woordvoerder in een quote het er wel over dat er normaal niet harder dan 130km/h gereden kan worden op het Nederlandse spoor... Volgens mij moet dat 140km/h zijn? :lol:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten