Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Jawel, maar dat 'M/V' van 2 ton + betaald zijn studie nog terug.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die is duur maar als je zuinig leeft kan je die studie van dat salaris binnen enkele jaren aflossen. Daarna is het vooral hard vangen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Lelylijn kostendekkend te exploiteren volgens gedeputeerde van provincie Friesland.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... xploiteren
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... xploiteren
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Met een link naar het hele rapport: https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... ndstad.pdf
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Opmerkelijk is dat er niet alleen naar spoorverbindingen is gekeken, deze drie varianten heeft men onderzocht:
A, Lelylijn Lelystad-Emmeloord-Heerenveen Noord-Drachten-Groningen voor 200 km/h, met een mogelijke aftakking naar Leeuwarden
B, "Lelylijn bus", een snelbusroute Lelystad-Groningen met diverse aftakkende buslijnen (naar o.a. Sneek, Leeuwarden, Steenwijk)
C, de huidige intercityroutes handhaven, met de nodige aanpassingen om de snelheid te verhogen naar 160 en deels 200 km/h.
Een paar conclusies uit het rapport (zie pag. 51)
- A geeft de meeste reistijdwinst
- B is mooi voor regionale verplaatsingen, maar doorgaande reizigers Randstad <-> Groningen hebben er niks aan.
- C is niet veel langzamer dan A, maar naar verwachting wel bijna net zo duur. A zou als voordeel hebben dat bestaande treinreizigers weinig last ondervinden van de aanleg.
- Voor reizen Randstad <-> Hamburg heb je niks aan een snellere verbinding naar Groningen zonder forse investeringen in het Duitse spoor.
A, Lelylijn Lelystad-Emmeloord-Heerenveen Noord-Drachten-Groningen voor 200 km/h, met een mogelijke aftakking naar Leeuwarden
B, "Lelylijn bus", een snelbusroute Lelystad-Groningen met diverse aftakkende buslijnen (naar o.a. Sneek, Leeuwarden, Steenwijk)
C, de huidige intercityroutes handhaven, met de nodige aanpassingen om de snelheid te verhogen naar 160 en deels 200 km/h.
Een paar conclusies uit het rapport (zie pag. 51)
- A geeft de meeste reistijdwinst
- B is mooi voor regionale verplaatsingen, maar doorgaande reizigers Randstad <-> Groningen hebben er niks aan.
- C is niet veel langzamer dan A, maar naar verwachting wel bijna net zo duur. A zou als voordeel hebben dat bestaande treinreizigers weinig last ondervinden van de aanleg.
- Voor reizen Randstad <-> Hamburg heb je niks aan een snellere verbinding naar Groningen zonder forse investeringen in het Duitse spoor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En de Lelylijn gaat ten koste van de Hanzelijn en het bestaande spoor naar Groningen. Daar nog minder rendement.
Geen oplossing voor de woningnood in de Randstad, en geen impuls voor de noordelijke economie. Zelfs Omroep Flevoland is er niet echt enthousiast over.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -hanzelijn
Niet echt verrassend. Dat was met de Zuiderzeelijn al geconcludeerd. Snel in een bureaula, en stoppen met dat gezeur om een onzinnig miljardenproject. De intercity naar Groningen is voldoende zoals ie is. Er is geen potentie voor meer. Waarom zou je ook. Groningen is prima zoals het is. Dat calimerogevoel, daar moeten ze vanaf in Groningen. Die stad groeit volgens alle prognoses ook prima zonder Lelylijn.
Geen oplossing voor de woningnood in de Randstad, en geen impuls voor de noordelijke economie. Zelfs Omroep Flevoland is er niet echt enthousiast over.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -hanzelijn
Niet echt verrassend. Dat was met de Zuiderzeelijn al geconcludeerd. Snel in een bureaula, en stoppen met dat gezeur om een onzinnig miljardenproject. De intercity naar Groningen is voldoende zoals ie is. Er is geen potentie voor meer. Waarom zou je ook. Groningen is prima zoals het is. Dat calimerogevoel, daar moeten ze vanaf in Groningen. Die stad groeit volgens alle prognoses ook prima zonder Lelylijn.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Flinke reistijdwinst, rendabele exploitatie, geen hinder door spoorverbetering op de bestaande lijn, spoorontsluiting voor Drachten, robuuste omleidingsroute, ontlasting voor de Zwolse knoop. Een no brainer wordt zoiets wel genoemd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Je vergeet nog een spooraansluiting voor Emmeloord :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er staat een managementsamenvatting in het rapport van een hele pagina, maar men had het eigenlijk net zo goed kunnen beperken tot dit:
Dat zegt namelijk genoeg, die lijn gaat er niet komen.7 miljard euro
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
NS en ProRail willen elk kwartier een Zwolse knoop door introductie 4x intercity per uur op de Hanzelijn.trolly schreef:Flinke reistijdwinst, rendabele exploitatie, geen hinder door spoorverbetering op de bestaande lijn, spoorontsluiting voor Drachten, robuuste omleidingsroute, ontlasting voor de Zwolse knoop. Een no brainer wordt zoiets wel genoemd.
Geen hinder door spoorverbetering bestaande lijn is geen goed argument, want die verbetering is ook niet logisch volgens dit rapport.
Omleidingen kunnen prima per bus op lijnen met zo weinig reizigers. Er is nog nooit een probleem geweest.
Rendabele exploitatie? Niet als je afschrijving van de investeringen meerekent, en ook niet als je de negatieve gevolgen voor de Hanzelijn en bestaande Groningse lijn meerekent.
Zeker een no brainer: het rijk gaat hier niet in investeren. Jammer ook voor Lelystad, maar het gaat 'm niet worden.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als je een kwartierdienst op Zwolle-Groningen moet rijden om de reizigers weg te krijgen en dat hoeft niet als je een Lelylijn hebt dan is dat netto voordeliger voor de exploitatie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Zwolle - Groningen heeft toch geen kwartierdienst nodig qua capaciteit. Groningen heeft iets van 10.000 reizigers per dag in de IC van/naar Zwolle. Misschien als Groningen heel hard groeit in de spits dan wel 4x/uur.
Zwolle - Lelystad - Amsterdam wordt een kwartierdienst volgens de ideeën van NS/ProRail. Niet op elke knoop hoeft de hele dag een IC naar Groningen aan te sluiten.
Bovendien is 2x/uur naar Zwolle en 2x/uur naar Heerenveen toch ook echt 4x/uur, en dan de hele dag door.
Slechter voor de exploitatie.
Zwolle - Lelystad - Amsterdam wordt een kwartierdienst volgens de ideeën van NS/ProRail. Niet op elke knoop hoeft de hele dag een IC naar Groningen aan te sluiten.
Bovendien is 2x/uur naar Zwolle en 2x/uur naar Heerenveen toch ook echt 4x/uur, en dan de hele dag door.
Slechter voor de exploitatie.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Maar een lijn waar elk half uur eens een IC en/of SPR rijdt gaat zichzelf weer niet terugverdienen. Het beste blijft gewoon dat vooral wordt ingezet op reistijdwinst met bestaand spoor.Klaasje schreef:Als je een kwartierdienst op Zwolle-Groningen moet rijden om de reizigers weg te krijgen en dat hoeft niet als je een Lelylijn hebt dan is dat netto voordeliger voor de exploitatie.
Naar Hamburg kun je ook via Osnabrück, in dat geval neem je ook nog eens de IC Berlijn mee, wat de kosten iets meer rechtvaardigt.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die 3e/4e IC Lelystad - Zwolle is waarschijnlijk een zonetrein die ook in Dronten en Kampen-zuid stopt?Abus schreef:Zwolle - Lelystad - Amsterdam wordt een kwartierdienst volgens de ideeën van NS/ProRail. Niet op elke knoop hoeft de hele dag een IC naar Groningen aan te sluiten.
Ik vermoed dat NS de Zwolse knoop gewoon in stand wil houden, omdat er ook veel doorgaande reizigers zijn tussen Groningen / Friesland en de richtingen Amersfoort / Deventer / Twente. Zolang de IC's naar Amersfoort-Utrecht en Deventer-Arnhem 2x/uur rijden, moet je de Zwolse knoop niet willen ontvlechten.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die extra IC's zullen bij ontvlechten in Zwolle de extra snelle IC's naar Groningen zijn, dus zeker niet stoppend op Dronten.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Maar de bestaande DDZ-IC gaat dan misschien wel in Dronten en Kampen-zuid stoppen? Want NS gaat echt niet zomaar 6x/uur halflege treinen tussen Lelystad en Zwolle rijden.Abus schreef:Die extra IC's zullen bij ontvlechten in Zwolle de extra snelle IC's naar Groningen zijn, dus zeker niet stoppend op Dronten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
In het voorstel ProRail voor 2030 is dat inderdaad het geval.Roeland schreef: Die 3e/4e IC Lelystad - Zwolle is waarschijnlijk een zonetrein die ook in Dronten en Kampen-zuid stopt?
https://www.google.com/amp/s/www.treinr ... -2030/amp/
De 1e/2e IC Lelystad - Zwolle zijn natuurlijk de huidige snelle IC's die straks extra snel worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er staat ook nog een echte fout in het rapport: de huidige busdienst Alkmaar-Leeuwarden rijdt niet meer via Bolsward
Los daarvan wel een indrukwekkend boekwerk. De inpassing bij Heerenveen lijkt me tamelijk uitdagend, net als de brug of de tunnel bij het Ketelmeer. Dat zal dan ook wel het meeste geld gaan kosten.
Los daarvan wel een indrukwekkend boekwerk. De inpassing bij Heerenveen lijkt me tamelijk uitdagend, net als de brug of de tunnel bij het Ketelmeer. Dat zal dan ook wel het meeste geld gaan kosten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Voordeel is natuurlijk wel dat ze dan meteen ook de huidige (storingsgevoelige) snelwegbrug zouden mee kunnen nemen in een gezamenlijke tunnel als ze slim zijn. Een snelwegbrug die geopend kan/moet worden is ook niet echt meer van deze tijd...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het CDA wil ook geld steken in de Lelylijn/Zuiderzeelijn:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... lylijn-ook
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... lylijn-ook
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Tja, er komen weer verkiezingen aan natuurlijk. Het CDA deed 4 jaar geleden goede zaken in het hoge noorden dus die willen dat graag doorzetten.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het is een waar media offensief voor de Lelylijn, deze week. Koen Schuiling, burgermeester van Groningen zat van de week bij Sven Kockelman op radio 1. Voorzitter Noord NL van de VNO-NCW zat ervoor te pleiten op BNR tussen de middag.
Ik mis dan altijd de vraag wat men nu doet met de compensatiegelden van de vorige plan/onderzoekscyclus.
Ik mis dan altijd de vraag wat men nu doet met de compensatiegelden van de vorige plan/onderzoekscyclus.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Bijna alle vorige compensatiegelden zijn verdwenen in de ring van Groningen. Die wordt blijkbaar precies bovenop de gaswinning gebouwd want dat is een echte bodemloze put geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik denk dat Durashift het antwoord wellicht zelf goed kent maar eerder teleurgesteld is in het gebrek aan diepgang van de nieuwsmedia in deze discussie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Mijn sarcasmemelder gaat af want het is echt hooguit een kwart en daarbij is het niet alleen meer asfalt maar ook vooral meer leefbaarheid. Dus ik hoop oprecht dat je sarcastisch was. Een bedrag wat heel erg dezelfde richting op gaat, gaat in het station van Groningen zitten bijvoorbeeld.Suus schreef:Bijna alle vorige compensatiegelden zijn verdwenen in de ring van Groningen. Die wordt blijkbaar precies bovenop de gaswinning gebouwd want dat is een echte bodemloze put geworden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten