Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Friesland gaat ook weer voor de Zuiderzeelijn, net als diverse gemeenten in Flevoland en de provincie Flevoland:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -spoorlijn
Update: nieuwsbericht over de bijeenkomst in Emmeloord.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... dient-kans
Blijkbaar zien de staatssecretaris en provincie Groningen er niets in, maar dat zien de initiatiefnemers als geen probleem.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -spoorlijn
Update: nieuwsbericht over de bijeenkomst in Emmeloord.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... dient-kans
Blijkbaar zien de staatssecretaris en provincie Groningen er niets in, maar dat zien de initiatiefnemers als geen probleem.
Laatst gewijzigd door Abus op za 02 mar 2019, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
_O_
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Laat ze eerst maar eens doorgaande bussen rijden over Emmeloord heen. Bijvoorbeeld Sneek - Emmeloord - Zwolle en/of Sneek - Emmeloord - Lelystad.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... De rechtstreekse bus tussen Lemmer en Lelystad is een paar jaar geleden in Emmeloord geknipt.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... De rechtstreekse bus tussen Lemmer en Lelystad is een paar jaar geleden in Emmeloord geknipt.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De provincie Flevoland vond die doorgaande bussen niet nodig meer na opening van de Hanzelijn. Jammer voor Lemmer. Ik kende ook iemand die de bus gebruikte voor het traject tussen Lemmer en Lelystad.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Vermoedelijk snapt men wel dat dit een voordeliger en kansrijker optie is om makkelijk in te voeren.. maar ja.. dat ondermijnt dan wel hun kansen om óóit een Zuiderzeelijn aan te leggen.. Want tja, als die buslijn eenmaal rijdt en redelijk succesvol is.. zal er daar naar verwezen worden indien men opnieuw voor hun plannen geld willen ophalen.Roeland schreef:Laat ze eerst maar eens doorgaande bussen rijden over Emmeloord heen. Bijvoorbeeld Sneek - Emmeloord - Zwolle en/of Sneek - Emmeloord - Lelystad.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... (..)
Ik denk dat het vooral utopisch denkende mensen zijn die zich inzetten voor een Zuiderzeespoorlijn wens..
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat geldt dus voor de hele Zuidwesthoek. Als Sneek-Lelystad zonder overstap aangeboden wordt is het meteen de snelste verbinding tussen Zuidwest Friesland en Amsterdam (dat is het nu ook al als alle aansluitingen werken, maar vaak gaat er iets mis en dan heb je als reiziger +60)Abus schreef:De provincie Flevoland vond die doorgaande bussen niet nodig meer na opening van de Hanzelijn. Jammer voor Lemmer. Ik kende ook iemand die de bus gebruikte voor het traject tussen Lemmer en Lelystad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Jammer dat de provincies niet in staat zijn om gezamenlijk een goed snelbusnetwerk te bedenken en aan te besteden. Nu is het naar hopen dat de concessies in Friesland en IJssel-Vecht bij dezelfde vervoerder terecht komen, en dat die de winst ziet van doorgaande snelbussen.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als de concessies Friesland en IJssel-Vecht bij dezelfde vervoerder komen, wat nog niet eens zeker is, dan is het waarschijnlijk nog niet toegestaan om concessieoverschrijdende sneldiensten als Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Sneek aan te bieden, omdat je dan als vervoerder het gelijk speelveld aantast. Geen idee welke concessie eerder wordt aanbesteed, maar bij de concessie die als tweede wordt aanbesteed heeft de vervoerder die de eerste concessie heeft binnengesleept significant voordeel als het een doorkoppeling in bijvoorbeeld Lemmer (neem aan dat dat de concessiegrens is) situeert.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Keolis (Syntus) heeft in Ede/Veenendaal ook een ringlijn geïntroduceerd door lijnen uit de concessie Veluwe en concessie Utrecht te koppelen. Connexxion heeft de scholierenlijnen Wervershoof - Lelystad en Lelystad - Kampen Pieter Zandt gekoppeld. Het uitruilen van lijnen gebeurt ook (bijvoorbeeld tussen Veolia en Connexxion op de corridor Leiden - Den Haag). Dat mag een vervoerder zelf weten als er geen speciale huisstijlen e.d. geëist zijn.
IJssel-Vecht start in december 2020, maar het streekvervoer rond Emmeloord/Lelystad stroomt pas in december 2023 in de concessie in. In Noord- en Zuidwest-Fryslân start vanaf december 2022 een nieuwe concessie.
IJssel-Vecht start in december 2020, maar het streekvervoer rond Emmeloord/Lelystad stroomt pas in december 2023 in de concessie in. In Noord- en Zuidwest-Fryslân start vanaf december 2022 een nieuwe concessie.
Laatst gewijzigd door Abus op wo 06 mar 2019, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er zijn wel wat zaken van belang dan hoor. In Ede/Veenendaal zijn bijvoorbeeld de lijnen wel aan elkaar gekoppeld, maar zijn de verhoudingen van ingezet materieel per concessie daarbij gelijk gehouden. Syntus heeft daar dus geen voordeel in de exploitatiekosten, het komt vooral beter uit qua buffercapaciteit op De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Mwah, een slimme doorkoppeling leidt tot efficiëntere omlopen en personeelsinzet. En het kan ook extra reizigers trekken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Hier niet echt hoor, er zijn nog altijd evenveel bussen nodig namelijk en de bus die van 83 komt staat nu lang stil voor 'ie 5 wordt in plaats van 83 blijft (die vertrekken vrijwel gelijk, maar 83 komt eerder aan). Andersom staat de bus vanaf 5 kort stil voor 'ie 83 wordt i.p.v. 5 blijft. En het personeel rijdt alleen op bussen uit hun eigen concessie.
De voornaamste reden voor de introductie van deze grote ringlijn was de relatief lage bezetting van lijn 83 die men wilde verbeteren door doorgaande verbindingen richting Ede te bieden. En dan met name de koppeling op Veenendaal Centrum trouwens. Op De Klomp zijn er bar weinig doorgaande reizigers tussen 5 en 83 maar daar paste de koppeling simpelweg beter in de omlopen.
De voornaamste reden voor de introductie van deze grote ringlijn was de relatief lage bezetting van lijn 83 die men wilde verbeteren door doorgaande verbindingen richting Ede te bieden. En dan met name de koppeling op Veenendaal Centrum trouwens. Op De Klomp zijn er bar weinig doorgaande reizigers tussen 5 en 83 maar daar paste de koppeling simpelweg beter in de omlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Volgens mij zijn de omlopen van de bus nu in veel concessies al zo ver geoptimaliseerd en doorgekoppeld dat bij een kleine verstoring er een inktvlek aan vertragingen ontstaat. Kijk vanochtend maar eens hoe het in Amersfoort werkt.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Ik heb geen onderschrift
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat kost geld en zal dus niet of zeer beperkt gebeuren.sirvinniei schreef:Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
In provincie Utrecht (waar het net over ging) is het volgens het pve verplicht om, ook in de spits, reservematerieel klaar te hebben staan.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is allang niet meer. Op de Veluwe heeft men bijvoorbeeld een zeer beperkte reserve vloot en laat men liever een rit uitvallen om daarna de draad weer op te pakken.sirvinniei schreef:Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Materieel is er over het algemeen nog wel (beperkt), maar dat zegt niet dat er personeel bij beschikbaar moet zijn.sirvinniei schreef:In provincie Utrecht (waar het net over ging) is het volgens het pve verplicht om, ook in de spits, reservematerieel klaar te hebben staan.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Aanstaande vrijdag staat deel twee van de proef op het programma, om 21:00 vertrekt er een SNG-IV onder treinnummer 28201 van Leeuwarden naar Zwolle, waar deze om 21:48 moet aankomen. Bron: de InfoPlus RitInfo feed, waar deze besloten rit blijkbaar toch in terecht gekomen is.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Maar is die ergens sneller dan 140 km/h ingelegd? Het materieel is in principe geschikt voor 160 km/h.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het baanvak niet.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Zal een proefrit met SNG niet eerder te maken hebben met de aanstaande introductie hiervan tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle?
SNG inzetten als proef voor snellere IC's lijkt mij niet heel logisch.
SNG inzetten als proef voor snellere IC's lijkt mij niet heel logisch.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik vermoed dat de rij-eigenschappen van de SNG wel eens veel dichter de rij-eigenschappen van de ICNG benaderen dan die van TRAXX+ICR.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het gaat over twee ritten, Leeuwarden - Zwolle en Groningen -Zwolle waarbij óók in Assen gestopt wordt. De NS verwacht dat de rit ondanks de extra stop alsnog een minuut sneller is dan met Traxx+ICR omdat de sng sneller zou kunnen optrekken. De Hanzelijn wordt dus niet aangedaan.
Link
Link
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Straks brengen ze Hoogeveen nog op een idee... :(
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten