Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Jultar schreef:^^ Dat dus. Enige probleem is op dit moment een kleine bug waardoor een system failure optreed.
Een bug we het nu al een half jaar over hebben, waardoor dagelijks zo'n drie treinen stranden, tienduizenden reizigers te laat op hun bestemming arriveren en waar nu hopelijk over anderhalve maand misschien een waarschijnlijke oplossing voor beschikbaar is. Ik heb wel eens bugs gezien met een kleinere impact (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Jultar »

Als je strandt gaat er iets anders niet goed (layer 8 of 9 error?).
De bug is een kwestie van opnieuw opstarten en verder rijden. Kost in het allerslechtste geval 10 à 15 minuten (lees: precies op het verkeerde moment waardoor je in de spanningssluis komt te staan, etc).
In het beste geval (ATB gebied geen bijzonderheden) ben je met maximaal een minuut of 5 weer weg.
Uiteraard is alle vertraging vervelend, daar niet van. Echter moet de bug niet groter gemaakt worden dan dat-ie is.

Edit: De afgelopen/komende maand(en) zijn/worden er weer een hoop nieuwe mensen opgeleid, dus ik verwacht persoonlijk dat dat ook onderdeel van de dip in de performance is.
Ook ik heb het wiel moeten uitvinden met rijden met de Traxx en HSL, net als met elke andere materieelsoort. Dat is gewoon menselijk, daar kom je niet omheen. Na verloop van tijd ken je de klappen van de zweep en kan je al aan het geluid van bijv. een relais dat je hoort of juist mist merken of iets goed gaat of niet.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Interessant hoe dit luchtballonnetje van de NS zich verhoudt tot een eerder bericht van ProRail van een aantal maanden terug.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -amsterdam

Zo veel ruimte zit er niet op de Flevolijn dat de ambities van NS en ProRail beide waar kunnen worden. De ProRail-ideeën houden wel rekening met veel extra reizigers door de ontwikkeling van Lelystad Airport en het grote bedrijventerrein daarnaast.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Milco »

Ik vind het idee erg leuk en zeker naar grote steden die ver buiten de Randstad liggen zou er van mij best wel een snellere trein mogen rijden. Ik vraag me alleen af of deze snelle trein gaat passen tussen de huidige treinen in. Zeker tussen Amsterdam, Almere en Lelystad zit het traject nu al dusdanig ramvol dat er bij een ongeplande omleiding van de IC Berlijn al de nodige treinen sneuvelen en er vertraging optreedt bij de treinen die wel rijden.

Nogmaals: het idee ben ik zeker voorstander van, maar ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat passen zonder te snijden in de huidige treinritten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

trolly schreef:Sorry, van hieruit gezien wonen jullie allemaal in Canberra :wink:
Nee man, amateur! Alle Australiërs wonen natuurlijk op 42, Wallaby Way, Sydney!
🍉
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door playertwo »

Daarom is het ook eenmalig zodat alles wat in de weg kan rijden of aan de kant gaat of wordt opgeheven om dit te realiseren. Overigens zou je zelfs grote delen van de Flevolijn en tussen Hoogeveen en Groningen al 160km/h kunnen rijden door ATB code 96 te interpreteren als maximale snelheid van het materieel in plaats van 140 km/h
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Statler Rail »

Het plan slaat heel veel vliegen in één klap. NSR zit met een tekort aan nachtelijke opstelruimte in de Randstad-Noord maar krijgt binnenkort een groot nieuw opstelterrein in Groningen en heeft het meeste IC-materieel in Onnen in onderhoud. Daarnaast is er kritiek op NS dat de ontwerpspecificaties van de Hanzelijn nu niet worden gebruikt: die is aangelegd voor 200 km/uur en station Lelystad Centrum is daarbij speciaal aangepast om met 140 km/uur (of 160?) langs het perron te kunnen doorrijden. Bovendien is de spitsrichting tussen Groningen en Amsterdam ´s ochtends richting Amsterdam en ´s avonds richting Groningen. Door een paar stellen IC-NG in Groningen te laten overnachten en in de spits van/naar Amsterdam te sturen sla je dus heel veel vliegen in één klap. Dat er nu eerst een proef komt met Traxx+ICR lijkt mij vooral bedoeld om het concept te testen, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om IC-NG.

Qua rijpaden is ironisch genoeg Zwolle - Groningen waarschijnlijk het lastigst, niet omdat daar zoveel treinen rijden, maar omdat dit traject 100 km lang is en geen fatsoenlijk inhaalspoor heeft in noordelijke richting. In zuidelijke richting kan je een Sprinter nog eventueel in Hoogeveen inhalen. Op de Flevolijn heb je wel meer treinen, maar ook veel meer inhaalmogelijkheden. Zo op het eerste gezicht denk ik dat je de reguliere IC Gvc-Shl-Zl-Gn in Lelystad Centrum moet inhalen (Sprinter dan in Oostvaarders voorbij), dan zit je net voor de knoop in Zwolle aan en past het waarschijnlijk net met de Sprinter naar Groningen.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Statler Rail schreef:NSR zit met een tekort aan nachtelijke opstelruimte in de Randstad-Noord maar krijgt binnenkort een groot nieuw opstelterrein in Groningen en heeft het meeste IC-materieel in Onnen in onderhoud.
Dan moet die trein wel vroeg in de ochtend gaan rijden, anders kom je pas in de Randstad aan als de drukte daar alweer voorbij is en kost het je vooral een extra treinstel. Kijkend naar de huidige reizigersaantallen dan zijn de 722, 524 en 726 de drie spitstreinen uit Groningen. Eerder zitten te treinen (volgens de prognoses van de NS althans) nagenoeg leeg, later is niet echt interessant meer voor forenzen naar de Randstad. Dus rond zeven uur, tussen de 722 en 524 in, zou een mooie vertrektijd zijn dan vanuit Groningen. Dan ben je rond kwart voor negen bij Amsterdam en dan is de drukte daar al weer aan het afnemen en kan je de trein direct afrangeren.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Statler Rail schreef:Het plan slaat heel veel vliegen in één klap. NSR zit met een tekort aan nachtelijke opstelruimte in de Randstad-Noord maar krijgt binnenkort een groot nieuw opstelterrein in Groningen en heeft het meeste IC-materieel in Onnen in onderhoud.
Dat probleem wordt hoogstwaarschijnlijk in Lelystad opgelost. Volgens mij ben ik recent ook ergens tegengekomen dat de plannen voor uitbreiding van opstelruimte en werkplaats in Lelystad daadwerkelijk doorgaan, maar kan dat nu zo snel niet terugvinden.
https://nieuws.ns.nl/ns-studeert-op-nie ... -lelystad/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Het opstelprobleem van Randstad Noord oplossen in Groningen is een oplossing die ook niet gratis is: het betekent uiteindelijk lege kilometers. Het materieel dat in Randstad Noord staat staat daar niet omdat het 's ochtends in Groningen moet zijn.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door verfmeer »

Statler Rail schreef: Qua rijpaden is ironisch genoeg Zwolle - Groningen waarschijnlijk het lastigst, niet omdat daar zoveel treinen rijden, maar omdat dit traject 100 km lang is en geen fatsoenlijk inhaalspoor heeft in noordelijke richting. In zuidelijke richting kan je een Sprinter nog eventueel in Hoogeveen inhalen.
Volgens mij hebben Meppel, Beilen en Assen een inhaalspoor in noordelijke richting. Dat moet toch voldoende zijn?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Assen heeft geen inhaalspoor meer. Beilen en Meppel wel maar dan staat je sprinter op een spoor zonder perron, dat is ook zo vervelend.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door playertwo »

In Meppel kan de sprinter naar spoor 2 en zo aan de kant richting Groningen. Er zit 7 minuten tussen het vertrek van de sprinter naar Zwolle dus dat zou moeten passen
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door starx »

Ik probeer eens uit te zoeken hoe je een dergelijke trein er tussen krijgt op de Flevolijn maar dat gaat zomaar nog niet:
Het makkelijkst zou om de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] door te trekken naar Zwolle en Groningen (en Lelystad en Assen dus overslaan). Vanuit Almere bekeken zou deze dan 3 minuten voor de [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] of [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] uit gaan en ongeveer 5 minuten eerder in Zwolle aankomen. Echter, dan rijden de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie], [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] in de weg en die kunnen onmogelijk schuiven. Bovendien rijdt de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] ook nog in de weg tussen Almere Centrum en Oostvaarders.

Dat eerste probleem is op te lossen: ongeveer een kwartier verschoven van de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] heeft NS nog een pad vrijgehouden voor een IC Amsterdam-Almere. De snelle IC kan dan dit pad innemen en daarna doorrijden naar Zwolle en Groningen (vertrek uit Almere 3 minuten voor de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie]). Dan komt die aan in Zwolle rond :22/:52. Dan heb je de volgende conflicten:
- Met de [serie=Sprinter|2018|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp4300[/serie] tussen Almere Centrum en Oostvaarders
- Met de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] tussen Lelystad en Zwolle
- Met de [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie] tussen Zwolle en Meppel
Die conflicten zijn weg te werken, maar fraai wordt het niet:
-> De [serie=Sprinter|2018|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp4300[/serie] moet op die momenten in de spitsrichting Almere Parkwijk en Buiten overslaan.
-> De [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] moet vanuit Lelystad richting Zwolle 4 minuten eerder rijden om de snelle IC net voor te blijven. De toch al slechte aansluitingen in Zwolle worden dan nog slechter.
-> De [serie=Sprinter|2018|Groningen - Zwolle8100[/serie] moet richting Groningen 3 minuten later rijden om de snelle IC voor te laten gaan.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door erjeebee »

Z2N schreef:Nogmaals, het gaat om een eenmalige test, die met Traxx+ICR gereden gaat worden en waarvoor de dienstregeling eenmalig volledig overhoop gehaald kan worden. Als dit echt ingevoerd gaat worden gaat dat gepaard met een nieuwe dienstregeling, dus het aankoppelen aan treinseries die in de huidige dienstregeling bestaat is niet nodig.
En ik voeg daar aan toe: het tussen de huidige series doorfrotten is daarom ook niet nodig.
Dus: met zn allen naar het wilde plannen-forum om een compleet nieuwe dienstregeling te bedenken waar deze turbotrein in past en waar de bediening van alle stations op de route (frequentie en treinsoorten) ongeveer hetzelfde blijft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Dat levert behoorlijk in op de kwaliteit van de dienstverlening. In Nederland zijn reizigers gewend aan starre dienstregelingen. In de app-tijd van nu kun je nog wel wat aan de kant schuiven voor incidentele snelle treinpaden, maar de achterliggende vraag moet wel gesteld worden: Wat wordt er mee bereikt? In 2007 koos de NS juist voor iets tragere intercity's die meer stations bedienden in een hogere en min of meer klokvaste dienstregeling. Dat leverde toen nieuwe reizigers op, vooral uit de 'nieuwe' intercitystations.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

erjeebee schreef:En ik voeg daar aan toe: het tussen de huidige series doorfrotten is daarom ook niet nodig.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er een compleet nieuwe dienstregeling komt voor een of twee spitstreinen per dag. Dan is het wel nodig.

Je kunt je dan inderdaad afvragen of het wel zo'n goed idee is om overhaast snellere treinen in te voeren. Beter lijkt het me dan te wachten tot er genoeg ICNG is om alle reguliere IC's over de Hanzelijn te versnellen - daar kan dan een compleet nieuwe dienstregeling omheen gebouwd worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bjarte »

Maar wat betreft de huidige dienstregeling. Volgens mij wordt in alle opmerkingen hierboven vergeten dat als er een snelle trein gaat rijden die ook stopt in Zwolle, dat de hele knoop in Zwolle minder relevant wordt. Reizigers vanuit richtingen Leeuwarden en Assen kunnen in Zwolle dan overstappen vanaf de reguliere IC naar de snelle IC. Als dat een overstap is van 10 minuten, dan maakt dat voor de reistijd naar Amsterdam voor deze reizigers niet uit ten opzichte van de huidige. Met een kortere overstap is er zelfs tijdswinst. Als deze trein vanuit Amsterdam ook nog eens verder rijdt over de HSL naar Rotterdam, dan is de huidige reguliere IC naar Rotterdam vanuit Groningen en Leeuwarden opeens ook onzinnig geworden. Behalve dan voor richtingen Utrecht, maar zelfs daarvoor zou je nog kunnen overstappen op Zuid, om daar op een snelle Intercity te stappen. Die hele knoopfunctie van Zwolle wordt daardoor een stuk minder relevant, waardoor je waarschijnlijk een veel betere inpassing kan creëren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door starx »

De knoop van Zwolle vormt het startpunt bij het bouwen van de gehele dienstregeling. Het feit dat er in de vroege ochtendspits en late avondspits een paar extra IC's Amsterdam-Groningen bij zouden komen, verandert daar niks aan. Het loslaten van de knoop in Zwolle zou dagelijks tienduizenden reizigers duperen, zelfs als die extra IC zou rijden. En dan niet in de laatste plaats de reizigers van de stations die door de snelle IC worden overgeslagen.

Dus nee, die knoop in Zwolle kun je pas loslaten zodra in (bijna) alle richtingen treinen frequenter gaan rijden.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door dennistd »

Met het aansluiten op de IC Enschede-Zwolle biedt je Twente ook meteen een snelle verbinding met Amsterdam natuurlijk (A)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Bjarte schreef:Behalve dan voor richtingen Utrecht, maar zelfs daarvoor zou je nog kunnen overstappen op Zuid, om daar op een snelle Intercity te stappen.
Ik denk het niet, daarvoor blijft de omweg te groot. Overstappen in Almere wordt wellicht interessant als de directe trein tussen Almere en Utrecht versneld wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Cas »

Er wordt hier wel constant georakeld over de tijdswinst, maar tussen Zwolle en Amsterdam lijkt me nou niet zo veel tijdswinst te komen dat je ineens de knoop om moet gooien. Ik mag namelijk hopen dat de reguliere IC's over de Hanzelijn ook ooit met ICNG gaan rijden, en als de versnelde IC daar harder mag, de normale dat ook kunnen. Dan heb je alleen nog het overslaan van Lelystad, en of die paar minuten nou zo'n enorm verschil gaan maken...
請勿靠近車門
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Statler Rail »

De normale intercity´s naar Groningen/Leeuwarden krijgen natuurlijk geen IC-NG en kunnen zodoende maximaal 140 km/uur. Het gaat om 2 extra treinen per dag, bovenop de reguliere IC´s. De knoop Zwolle blijft gewoon zoals hij al 50 jaar is, al komt er straks wel 4x per dag een extra IC buiten de knoop langs. Maar verder verandert er niks
starx schreef:Ik probeer eens uit te zoeken hoe je een dergelijke trein er tussen krijgt op de Flevolijn maar dat gaat zomaar nog niet:

<KNIP lijst met conflicten als je de IC Amsterdam - Almere een kwartier opschuift en dan doortrekt>
Ik volg je redenering niet echt waarom je deze trein een kwartier zou opschuiven, want met een paar minimale verschuivingen past het doortrekken juist met de huidige patronen:

1) De Sprinter 4600 Asd-Zl haal je in op Almere Centrum. In de praktijk staat de Sprinter vaak nog op spoor 4 als de IC al op spoor 3 binnenkomt. Met een klein beetje schuiven (en in toekomst tijdswinst door inhaalsporen in Weesp) past dat al. De Sprinter wordt dan op Almere Centrum door de express-IC ingehaald en op Almere Oostvaarders (net als nu) door de reguliere IC´s naar Groningen/Leeuwarden.

2) Het enige échte conflict is de Sprinter 8100 Zl-Gn. Het hangt er even vanaf hoeveel tijd je precies met Lelystad skippen en sneller rijden op de Hanzelijn wint, voor waar je hem uiteindelijk op de hielen zit. Ik denk dat je de Sprinter eigenlijk in Hoogeveen op spoor 3 aan de kant moet zetten om te laten inhalen door die express-IC. Dat kan op zich op die tijden, maar kost je wel 5 minuten. Maar goed, de stoptrein Zwolle-Groningen is wel vaker het slachtoffer geweest van hogere belangen (zoals destijds met inzet van DE3 en later DM90)...

Behalve de twee genoemde series hoef je volgens mij geen treinen in te halen tussen Almere en Groningen. Je komt in Zwolle zo´n 12 minuten vóór de reguliere IC´s in Zwolle aan, dus ruim voor de knoop waardoor je niemand in de weg zit. Snelle berekening: 5 minuten eerder weg uit Almere, Lelystad scheelt 4 minuten, sneller rijden wint 3 minuten (bij IC-NG, bij TRAXX-loks minder). Het overslaan van Assen is de resterende 3 minuten voor je 15 minuten tijdwinst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef:De normale intercity´s naar Groningen/Leeuwarden krijgen natuurlijk geen IC-NG
NS heeft de Hanzelijn altijd aangewezen als de eerste lijn na de HSL die de ICNG gaat krijgen. Het is bovendien buiten de HSL de enige lijn die technisch is goedgekeurd voor rijden met 200 km/uur en waar de eigenschappen van de treinstellen dus goed tot hun recht komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door playertwo »

Onder 1500 volt gelijkspanning is dat in de praktijk maximaal 180 km/h
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten