Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Bemined schreef:ERTMS kan wel degelijk voor extra capaciteit zorgen, dezelfde winst is echter ook grotendeels met ATB-EG te behalen. Jaren terug was er een plan om het tweesporige baanvak tussen Gouda en Woerden te verbeteren met kortere reistijden en kortere opvolgtijden en het woord ERTMS kwam niet voor in het onderzoek. Dat men nu altijd roept dat ERTMS nodig is is omdat men niet wil/mag investeren in ATB-EG, in feite is ERTMS dus een toverwoord geworden om weer te kunnen investeren.
In NS'54 is best wat mogelijk met ATB maar je loopt wel snel tegen beperkingen aan over hoe je dingen duidelijk aan de machinist moet communiceren. Verder is ATB nou eenmaal niet het meest fantastische systeem als je gehinderd door de voorganger aan het rijden bent.

Winst in het bestaande systeem
Over de winst van het huidig seinstelsel in meer detail: Als we heel soepel met seinplaatsing om zouden gaan, goed nadenken over welke seinbeelden het duidelijkst zijn bij een remming die langer is dan één blok en een klein beetje intelligentie aan de ATB toevoegen valt best nog wel wat te halen. Uiteindelijk zijn er best wat situaties buiten te vinden waar wat meer te optimaliseren valt dan nu is toegestaan. In een groot deel van de situaties kan je je afvragen hoe duidelijk het is voor de machinist als we dat ook daadwerkelijk zouden doen. We zouden heel veel extra seinen moeten plaatsen om altijd perfecte rempunten voor snelheidsbeperkingen en rode seinen te kunnen maken maar die seinen kunnen we niet altijd kwijt:
  • We krijgen veel ontzettend korte blokken waardoor een remming over veel blokken gaat. Bij ieder sein moet je "iets" aan de machinist tonen. Maar wat zodat die het perfect begrijpt en goed remt?
  • Er zijn nou eenmaal veel punten waar je seinen nooit goed kunt plaatsen omdat verwarring mogelijk is of een sein gewoon niet goed zichtbaar te plaatsen is.
  • Dan heb je uiteenlopende redenen waarom je op bepaalde plekken geen sein wilt.
De meeste van deze problemen kan je oplossen door een machinist in de cabine te tonen waar die moet remmen. Zichtbaarheid van seinen/borden is veel minder een issue en er kunnen probleemloos korte blokjes gebouwd worden. Allemaal voordelig voor de capaciteit in het algemeen. ETCS biedt deze mogelijkheden

Gehinderd rijden onder ATB
Het gehinderd rijden onder ATB is een belangrijk capaciteitsprobleem. Het systeem werkt niet op basis van een remcurve naar een stoppunt of snelheidsbeperking maar controleert of een machinist remt naar de snelheid aangegeven door het vorige sein. Bij rood-geel-groen op een 140 km/h baanvak (remwegen van ca. 1350 meter en meer) springt het systeem van 140 km/h naar 40 km/h op het moment dat je een geel sein passeert. Dat is uitstekend als je met 140 km/h aan komt rijden maar zonde als het sein van rood naar geel springt en je weer op gang wilt komen. Het systeem dwingt je dan 1300 meter van te voren al 40 km/h te rijden. Harder rijden zou dan erg prettig zijn als in het volgende blok die vertraagde trein door een wissel afbuigt omdat je er dan zo dicht mogelijk achter kan rijden. Dat kan in sommige situaties zomaar een minuut vertraging schelen. Als je dit in het bestaande systeem wilt verbeteren moet je veel korte blokken bijbouwen (met een remweg 60-0 of beter) met de bovenstaande nadelen.

Conclusie
De performance zal hoe dan ook toenemen met ETCS. Maar remwegen van treinen blijven het uitgangspunt en daar valt niet heel veel te verbeteren. De winst in opvolgingen zit daarmee ordegrootte van enkele tienden van minuten. De winst voor gehinderd rijden is veel groter. Daarmee ontstaat mogelijk de mogelijkheid om de buffers in de plannormen wat in te krimpen. Op OV-SAAL met in de toekomst 18 treinen per uur op Muiderberg Aansluiting-Almere Centrum is dat het verschil tussen wel of niet 4 treinen per uur extra met een robuuste inpassing.
In geval van Zwolle zou de opvolgtijd dus met gemak naar 2 minuten moeten kunnen mits je de seinplaatsing optimaliseert en een aftelklok plaatst voor de vertrekprocedure. Dat kan met zowel ATB-EG als met ERTMS, maar met ATB wil men daar dus niet meer aan beginnen.
In theorie wel. Een issue is wel dat het vertrekproces met een veilig sein starten momenteel ook een veiligheidsverhaal is. In het verleden kwam grofweg 1/3e van de passages van een rood sein door een HC die de deuren sloot en een machinist die vervolgens door een rood sein reed. Dat probleem ondervangen we niet volledig met ATB want ook ATB-vv is dan niet perfect. Je wil dus ook niet dat zo'n aftelklok begint met aftellen op een eerder moment dan dat een trein fysiek veilig zou kunnen vertrekken. Daarom is het systeem alleen in gebruik bij overwegen: Bij reguliere situaties is het verschil tussen "fysiek veilig vertrekken" en een sein dat veilig toont hooguit een seconde maar bij overwegen is alles spoortechnisch al veilig en hoeft alleen de overweg nog lang genoeg gesloten te zijn voor ontruiming voor een trein mag wegrijden. Voor dat laatste wordt een timertje gebruikt. Die kan je natuurlijk uitstekend tonen als het vertrekproces toch langer duurt dan het aftellen van de timer. Een afteller is dus geen oplossing voor het sneller vertrekken in een emplacementssituatie in combinatie met ATB. Bij ERTMS zou het wel kunnen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Lijn65 »

Kamerlid Ziengs eist stop in Assen bij proef met snelle Randstadtrein
Kamerlid Erik Ziengs (VVD) uit Assen gaat zich in Den Haag sterk maken voor een stop op het station in Assen, bij de proef met een snelle trein.

"Begin december hebben we weer een overleg over het spoor en dan zal ik de staatssecretaris de vraag stellen hoe het met het experiment staat en of ze nog steeds het station in Assen willen overslaan", aldus het Kamerlid, dat de spoorwegen in zijn portefeuille heeft. Hij eist dan ook dat de trein in Assen stopt, zo laat Ziengs weten in het Radio Drenthe-programma Cassata.
Bron: rtv Drenthe
In Assen (8.323 dagelijkse instappers in 2017) zijn ze niet echt blij dat de snelle spitstrein er niet stopt.
Ter vergelijkking: Groningen had datzelfde jaar 17.937 dagelijkse instappers bij NS of ruim 40.000 dagelijkse instappers (2016) bij alle vervoerders).
Basislijn
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Klaasje schreef:We krijgen veel ontzettend korte blokken waardoor een remming over veel blokken gaat. Bij ieder sein moet je "iets" aan de machinist tonen. Maar wat zodat die het perfect begrijpt en goed remt?
Dat valt wel mee, op de vrije baan is 1350 meter meer dan voldoende, de minimale opvolging (waarbij dus telkens de seinen vlak voor je neus van geel naar groen verspringen) is circa 80 seconden, dus een opvolgtijd van 2 minuten zit 40 seconden marge in. Knelpunten zijn stations en aansluitingen, en daar zal per situatie gekeken moeten worden naar verbeteringen. Het punt is dat in theorie verbeteringen met ATB-EG door te voeren zijn, ook op gebied van veiligheid, maar men heeft begrijpelijk de keus gemaakt voor een Europees systeem en de investeringen in ATB-EG minimaal te houden. Dat maakt ERTMS echter niet een wondermiddel.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sumazuyq »

Tja, van die lobby voor station Assen begrijp ik weinig hoor. Relatief weinig reizigers en de treinen die nu rijden blijven ook gewoon rijden. Niet meer dan logisch dat zo'n randstadtrein Assen overslaat.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Hainje schreef:Ik zou er niet te hard uitgaan van Lelystad Airport, gezien de protesten plus het sentiment rondom het milieu die alleen maar sterker worden, zie ik het hele plan nog wel afgeblazen worden.
Deze week is er een motie in de Tweede Kamer ingediend die erop neerkomt dat Lelystad Airport in 2020 open kan, onder voorwaarde dat het luchtruim uiterlijk in 2023 heringedeld is. Dat is ook precies de bedoeling. De motie zal tijdens de stemming volgende week gesteund worden dor de complete regeringscoalitie. Daarnaast is de PvdA ook voor Lelystad Airport (of ze de motie steunen is niet duidelijk), en PVV en FvD vinden dat de luchtvaart onbeperkt moet kunnen groeien, en zelfs dat dat ook nog veel meer via Schiphol kan. De milieulobby en de NIMBY's in Overijssel/Gelderland voeren een achterhoedegevecht, en vormen een minderheid in hun strijd tegen de luchtvaart. Uit een enquete van De Stentor blijkt zelfs in Overijssel/Gelderland een meerderheid voor Lelystad Airport te zijn. Lelystad Airport gaat gewoon open voor de passagierstoestellen. Het ligt er ook al, en de weginfrastructuur ligt er deels ook al, en is verder in aanleg.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Hainje schreef:
Z2N schreef:De bouw is al goed en wel onderweg hoor Hainje, sunk cost fallacy is wel vaker een excuus om toch met een project door te gaan. :N
Ja de bouw zal al wel een eind onderweg zijn, maar de luchtvaartsector had de laatste decennia altijd carte blanche. De bevolking begint zich daar steeds meer tegen te verzetten en heeft de wetenschappelijke argumenten met betrekking tot het klimaat daarin mee. Ik heb er een hard hoofd in dat Lelystad echt een alternatief gaat worden voor Schiphol.
De verlengde/verbrede landingsbaan is gereed. De Passengers Terminal is gereed, maar moet nog wel van de apparatuur voorzien worden. Parkeerterrein vrijwel gereed. Terminalplein (weg) is gereed. Eerste fase Anthony Fokkerweg ligt er al. Het is dus niet een eind ondereeg, maar eigenlijk al klaar.

"De bevolking" begint zich niet te verzetten, maar een minderheid van de bevolking. Maar er zijn ook altijd minderheden tegen nieuwe wegen, tegen nieuwe spoorlijnen, tegen nieuwe woonwijken, tegen nieuwe bushaltes en tegen elke verandering in de leefomgeving.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Vinny schreef:Ik zou dan zelf opteren voor een zonetrein: IC Zwolle - Kampen Zuid - Dronten - Lelystad - Almere Buiten - Almere Centrum - Amsterdam Centraal. De huidige sprinter die deze verbinding uitvoert beperken tot Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal.
Daar zouden veel reizigers in Flevoland heel blij mee zijn. Alleen kun je met de zonetrein beter in Almere Oostvaarders stoppen dan in Almere Buiten, zodat de verbinding Oostvaarders - Lelystad ook rechtstreeks mogelijk blijft. Zo groot zijn de verschillen in reizigersaantallen tussen Buiten en Oostvaarders nou ook weer niet dat het te rechtvaardigen is dat reizigers uit Oostvaarders terug zouden moeten reizen via Buiten. Vanuit Buiten is een overstap op Oostvaarders prima te doen.
Maar ja, het moet ook nog op het spoor passen...
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Bjarte schreef: :lol: :lol: Er zijn dus serieus mensen die daar nog in geloven?

Er zijn nog zoveel vraagtekens over Lelystad. Gaat het überhaupt open? Zijn er maatschappijen bereid om er te gaan vliegen? Kan het aantal vliegbewegingen wel omhoog? Met maximaal 6 vluchten per dag in de beginjaren zou ik mij niet al te veel zorgen maken over grote reizigersaantallen naar station Lelystad. Bovendien is noord-Nederland auto minded, dus ik verwacht niet dat nou veel mensen met het OV gaan komen.
Jazeker. Zie mijn andere reactie. Volgende week wordt de motie in de Tweede Kamer aangenomen. Daarna is er nog maar één stap, en dat is de aanpassing van het luchthavenbesluit door de minister. Die is daar al mee bezig, en is ook steeds duidelijk geweest: in 2020 gaat Lelystad Airport open. Ook over de aantallen vliegbewegingen is ze duidelijk geweest: 4000 in 2020, 7000 in 2021, 10.000 in 2022, en vanaf 2023 geldt er geen maximum, met dien verstande dat er bij 25.000 een evaluatie plaatsvindt voordat de stap naar 45.000 gezet wordt. Die evaluatie is een formaliteit (was het in Eindhoven ook).

Transavia heeft al aangegeven vanaf dag 1 een basis met minimaal drie toestellen in Lelystad Airport te willen plaatsen. Transavia is ook de belangrijkste kandidaat, omdat die daarmee slots op Schiphol vrijspeelt voor moederbedrijf KLM.
RyanAir heeft ook al eens aangegeven minimaal 60 vliegbewegingen per dag op Lelystad uit te willen voeren, maar RyanAir mag niet, omdat ze geen slots vrijspelen op Schiphol.
Corendon wisselt een beetje van boodschap, maar gezien het feit dat ze een hotel bij Lelystad Airport willen bouwen, is het logisch dat ze uiteindelijk ook komen. Maar de eerste jaren kan dat niet, omdat waarschijnlijk alle slots naar Transavia gaan.

Edit: de minister is ook al bezig met het vaststellen van een regeling om bepaalde vluchten via een handel in slots te stimuleren van Schiphol naar Lelystad te verhuizen. De genoemde puntbestemmingen komen daar voor in aanmerking.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -commissie
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... n-lelystad
Laatst gewijzigd door Abus op zo 11 nov 2018, 11:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Wubbo schreef:Dan heb je het over 4000 reizigers per dag. Deel dat weer over 16 bedrijfsuren en je hebt het over 250 reizigers per uur. Dat is 2,5 bak VIRM. Reken je met een halfuurdienst en twee richtingen heb je het over 60 reizigers per trein.
Het gaat niet alleen om de reizigers natuurlijk. Ook om een paar duizend man personeel op de luchthaven en van de airliners, en de 10.000 arbeidsplaatsen die op het bedrijventerrein naast Lelystad Airport komen. Dat gaat heel hard; Inditex brengt al 2000 arbeidsplaatsen mee.

En er zijn in Lelystad nog wel wat andere ontwikkelingen op het gebied van toerisme, zoals de ontwikkeling van de Poort van de Oostvaardersplassen (800.000 verwachte bezoekers per jaar), de Marker Wadden en de steeds verdere uitbreiding van Batavia Stad.
Laatst gewijzigd door Abus op za 10 nov 2018, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Wubbo schreef:7 tot 8 miljoen reizigers per jaar (ervan uitgaande dat dat waar is) is 20.000 per dag. Die komen nooit allemaal met het openbaar vervoer, het laatste getal dat ik van Schiphol kan vinden is dat 34% met trein of bus komt. Bij Lelystad zal dat zeker minder worden omdat de locatie van de luchthaven veel minder gunstig is ten opzichte van de trein. Ik denk dus dat je met 20% van de reizigers al enorm je handen dicht mag knijpen. Dan heb je het over 4000 reizigers per dag. Deel dat weer over 16 bedrijfsuren en je hebt het over 250 reizigers per uur. Dat is 2,5 bak VIRM. Reken je met een halfuurdienst en twee richtingen heb je het over 60 reizigers per trein.
Reizigers verspreiden zich niet evenredig over het jaar, maar pieken vooral in vakanties en de zomerperiode. Ze spreiden ook niet evenredig over de dag; de vliegtuigen komen en vertrekken vooral met piekuren. Dat is op Eindhoven ook zo.

Die 7 tot 8 miljoen reizigers staan in allerlei berichten en nota's. Niet zo vreemd ook, 45.000 vliegbewegingen met 150 tot 200 reizigers per toestel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Dan is er alsnog niet direct een reden om meer treinen van en naar Lelystad te gaan rijden. Waarschijnlijk ligt de eerste piek 's ochtends heel vroeg, waarbij je aan OV niets hebt. De laatste aankomsten 's avonds hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem. En een deel van het vervoer zal waarschijnlijk ook via Harderwijk gaan.
Ik zou me met die reizigersaantallen niet direct zorgen maken over Lelystad maar wel de vraag stellen of die reizigers er tussen Almere en Amsterdam bij passen, naast dat die aantallen dus pas na 2025 bereikt gaan worden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

De capaciteit zal ook niet het eerste probleem zijn. Maar als we alleen naar capaciteit kijken, is die snelle trein tussen Groningen en Amsterdam ook gewoon je reinste kolder. Zoveel NS-reizigers heeft Groningen ook niet, en wat er reist, heeft voor een aanzienlijk deel een OV-studentenkaart. Het gaat uiteindelijk vooral om de kwaliteit, aantrekkelijkheid en logica van het spoorproduct. De logica om Lelystad, waar over een aantal jaar toch ook 20.000 treinreizigers per dag zullen zijn, over te slaan, ontgaat me volkomen. Zeker gezien de beperkte capaciteit op het spoor tussen Almere en Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 12 nov 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Ik vind het toch knap dat mensen deze eenmalige proef zo serieus nemen, zoveel gedoe om 1 extra treinrit die twee haltes over gaat slaan. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Z2N schreef:Ik vind het toch knap dat mensen deze eenmalige proef zo serieus nemen, zoveel gedoe om 1 extra treinrit die twee haltes over gaat slaan. :X
Ik neem het proefballonnetje van de NS ook minder serieus dan de uitspraak van ProRail over 6x/uur een intercity tussen Lelystad en Amsterdam. Maar mensen in Lelystad en Assen slaan uiteraard wel aan op het signaal dat de NS afgeeft. Het is niet echt een signaal om de NS als serieuze partij te blijven zien waar de lokale en regionale overheden graag mee samen willen blijven werken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Mikos »

Volgens mij is het eerder andersom; de lokale politiek is geen serieuze partij om mee samen te werken als het aankomt op de verbetering van de bereikbaarheid van het land. :') Ze willen overal bij horen, willen zo min mogelijk betalen en stellen ondertussen de hoogste eisen. Ze gaan er met deze eenmalige proef niet op achteruit (de rest van de treinen blijft namelijk gewoon rijden), maar staan toch op hun achterste poten. Ze willen er nog een veredelde boemel bij. Maar daar gaat de proef niet over...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Ik vind het toch knap dat mensen deze eenmalige proef zo serieus nemen, zoveel gedoe om 1 extra treinrit die twee haltes over gaat slaan. :X
Het gaat hier allang niet meer om die eenmalige proef, de vraag is wat er op termijn op dit traject gaat gebeuren.

Die proefrit is ongeveer net even zinvol als die éénmalige extra snelle trein naar Berlijn van laatst: leuk dat het kan, maar de uiteindelijke dienstregeling zal er vast niet zo uit gaan zien.
Abus schreef:De logica om Lelystad, waar over een aantal jaar toch ook 20.000 treinreizigers per dag zullen zijn, over te slaan, ontgaat me volkomen. Zeker gezien de beperkte capaciteit op het spoor tussen Almere en Amsterdam.
Er zijn diverse stations met dergelijke reizigersaantallen die worden overgeslagen door de snelste Intercity's. Dat is logisch, als een grote groep reizigers daardoor sneller op zijn bestemming is.

In die zin lijkt Lelystad overslaan, waardoor Zwolle (en daarmee een heel groot deel van Noord/Oost-Nederland) dichter bij de Randstad komt te liggen best logisch. Het overslaan van Assen (waar alleen Groningen een klein beetje sneller verbonden is met Zwolle) is al minder nuttig.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Abus schreef: Ik neem het proefballonnetje van de NS ook minder serieus dan de uitspraak van ProRail over 6x/uur een intercity tussen Lelystad en Amsterdam. Maar mensen in Lelystad en Assen slaan uiteraard wel aan op het signaal dat de NS afgeeft. Het is niet echt een signaal om de NS als serieuze partij te blijven zien waar de lokale en regionale overheden graag mee samen willen blijven werken.
Dat hangt af van wat voor signaal je ziet in deze actie. Ik zie een NS die sneller wil maar door de infra niet sneller kan, en daarom de politiek warm wil maken voor infrastructuuruitbreiding. Het nu eenmalig overslaan van Lelystad en Assen is nodig om te laten zien dat het sneller kan, maar niemand zal twijfelen aan de IC-status de beide stations, Assen als enige IC-stop in Drenthe en Lelystad als groeihalte. Door dit nu in de schijnwerper te zetten kan het meegenomen worden in de beleidsplannen voor de nieuwe Provinciale Staten, waarvoor we volgend jaar maart stemmen, en als dat treintje in februari rijdt komt het precies op het juiste moment in de spotlight.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

reisthijs schreef:Er zijn diverse stations met dergelijke reizigersaantallen die worden overgeslagen door de snelste Intercity's. Dat is logisch, als een grote groep reizigers daardoor sneller op zijn bestemming is.

In die zin lijkt Lelystad overslaan, waardoor Zwolle (en daarmee een heel groot deel van Noord/Oost-Nederland) dichter bij de Randstad komt te liggen best logisch. Het overslaan van Assen (waar alleen Groningen een klein beetje sneller verbonden is met Zwolle) is al minder nuttig.
Volgens mij is dat de crux: die groep reizigers is niet zo groot. Na Lelystad zijn de intercity's behoorlijk leeg. Zwolle doet dan nog wel wat, maar daarna is het echt over. De reizigersgroep tussen Groningen en Amsterdam is klein. Als je Zwolle beter wil bedienen, zet het meer zoden aan de dijk om alle 4 intercity's per uur door te laten rijden van Lelystad naar Zwolle. Minder wachttijd levert meer op dan een paar minuten reistijdwinst
Als het echt om snelheid gaat, dan kan Almere Centrum (ook ca. 20.000 reizigers) ook overgeslagen worden. Dan pak je tussen Zwolle en de Hollandsebrug toch al heel wat minuten. Om vervolgens net als alle andere treinen hortend en stotend op een vol baanvak naar Amsterdam verder te rijden.
Laatst gewijzigd door Abus op zo 11 nov 2018, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Mikos schreef:Volgens mij is het eerder andersom; de lokale politiek is geen serieuze partij om mee samen te werken als het aankomt op de verbetering van de bereikbaarheid van het land. :') Ze willen overal bij horen, willen zo min mogelijk betalen en stellen ondertussen de hoogste eisen. Ze gaan er met deze eenmalige proef niet op achteruit (de rest van de treinen blijft namelijk gewoon rijden), maar staan toch op hun achterste poten. Ze willen er nog een veredelde boemel bij. Maar daar gaat de proef niet over...
Ik weet niet of dat helemaal waar is. Moet je kijken wat Flevoland en Lelystad investeren in de bereikbaarheid van een nieuwe luchthaven. Dat gaat toch echt over de bereikbaarheid van het land waar miljoenen in gestoken wordt.
Daarnaast wordt er door heel veel gemeenten en provincies behoorlijk geïnvesteerd in stationslocaties, fietsenstallingen en dergelijke. Het is juist de NS die nauwelijks wil investeren in dergelijke voorzieningen voor hun eigen reizigers. De NS had op de Hanzelijn natuurlijk al lang kunnen investeren in versnelling van alle treinen. Maar dat doet de NS niet. Evenmin als dat de NS iets doet aan het veevervoer op sommige tijden op de Flevolijn.

Overigens is het maar te bezien of tijdens de proef alle andere treinen gewoon blijven rijden. Dat past namelijk niet op het spoor. Er zal aan de treinenloop gesleuteld moeten gaan worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Almere Centrum is het overstapstation tussen de NoordOost-IC's en de treinen naar Amsterdam Centraal, dat is een populaire overstap. Almere Centrum overslaan zou al snel zo'n 500-1000 passagiers per uur duperen, en is dus een kansloos idee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Z2N schreef:Almere Centrum is het overstapstation tussen de NoordOost-IC's en de treinen naar Amsterdam Centraal, dat is een populaire overstap. Almere Centrum overslaan zou al snel zo'n 500-1000 passagiers per uur duperen, en is dus een kansloos idee.
Ha, nee he, het gaat hier om die extra snelle trein, een extra trein. Heeft dus niets met de overstap te maken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

En daar zitten geen reizigers in die die overstap willen maken? :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wannes »

Nee, want die reizen dan met de niet extra snelle trein.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

traibergen schreef:Nee, want die reizen dan met de niet extra snelle trein.
Dat lijkt mij ook, want die sluit het beste aan (althans, dat zou die volgens de NS moeten doen; gaat regelmatig mis).
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Z2N schreef:En daar zitten geen reizigers in die die overstap willen maken? :wink:
Overigens weten we nog niet of de snelle trein naar de zuidtak of Amsterdam CS gaat rijden. Het traject in de Randstad moet volgens het NS-bericht nog bepaald worden. Als ie naar CS gaat, breekt in Flevoland echt de p... uit, omdat NS altijd beweerd heeft dat de intercity Lelystad - Amsterdam Centraal niet meer in de dienstregeling in te passen was zonder hele lange stop in Almere.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten