Lelylijn
-
- Berichten: 1673
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Een "simpele" maatregel als het verhogen van de baanvaksnelheid Den Bosch - Utrecht van 130 naar 140 km/uur zou opgeteld wel eens meer reistijdwinst kunnen opleveren dan een snel treinenpaar Amsterdam - Groningen. Al zou de reistijdwinst maar 1 minuut per trein zijn, je profiteert wel elk uur 6x per richting.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als je Den Bosch-Utrecht dan wilt verhogen, doe het dan meteen goed en ga dan naar 180-200 km/h. Net zo als Utrecht-Ede, Zwolle-Assen, Amersfoort-Apeldoorn en Utrecht-Gouda.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De extra reistijdwinst is dan marginaal, hooguit enkele minuten tegenover hele hoge kosten. Overigens zwemmen de IC's op de A2-corridor in rijtijd, de [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] is in zuidelijke richting 26 minuten ipv 28 voor de rest van de IC-treinen, en dan alsnog is dat ruim (mijn recordtijd staat op 22 minuten). Een baanvakverhoging naar 140 km/h, in combinatie met de herbouw van Geldermalsen en een broodnodig bezoek van de Stopmachine zou een duurzame rijtijd van 23 minuten mogelijk moeten maken, en dat is al een goede stap vooruit.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
We weten de cijfers van Arriva niet, maar uit de lokale berichten over overvolle treinen, zullen de niet NS-lijnen fors zijn gegroeid, zelf ook geregeld ervaren tussen Leeuwarden-Groningen. Dus Groningen station totaal zal wel degelijk gegroeid zijn. Kijk alleen maar (economie -> huizen) groei studenten, die thuis blijven wonen. Hieruit blijkt ook weer dat we ons meer moeten focussen op het korte afstandsverkeer i.p.v. het lange...Abus schreef:Heb ik ook net toegevoegd aan mijn berichtje. Groningen heeft een licht dalende tendens, en zeker geen groei ondanks de economische opleving. Daar begon deze discussie mee.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
:?Dennenboom schreef:Een "simpele" maatregel als het verhogen van de baanvaksnelheid Den Bosch - Utrecht van 130 naar 140 km/uur zou opgeteld wel eens meer reistijdwinst kunnen opleveren dan een snel treinenpaar Amsterdam - Groningen. Al zou de reistijdwinst maar 1 minuut per trein zijn, je profiteert wel elk uur 6x per richting.
Zelf zit ik eigenlijk nooit zes keer per uur in dezelfde richting in de trein, dus doe mij maar zes minuten eerder in Groningen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1673
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Maar i.p.v. jou profiteren wel duizenden mensen per uur van dat minuutje. Heel sociaal als je dat een betere optie vindt...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Wat levert een minuutje minder rijtijd tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal precies op? Nog langer stilstaan in 's-Hertogenbosch?
Je moet versnellen als dat zorgt dat je op bepaalde plekken mooie overstapknopen kan krijgen die nu niet lukken omdat de rijtijd tussen twee knopen te lang is, maar baanvakken versnellen om het versnellen zodat je kan pronken met een minuut kortere reistijd vind ik nogal verspilde moeite.
Je moet versnellen als dat zorgt dat je op bepaalde plekken mooie overstapknopen kan krijgen die nu niet lukken omdat de rijtijd tussen twee knopen te lang is, maar baanvakken versnellen om het versnellen zodat je kan pronken met een minuut kortere reistijd vind ik nogal verspilde moeite.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik ben niet enkel sociaal, maar ook realistisch: al die duizenden mensen levert dat één minuut reistijd per rit op. Daar hebben ze niks aan, want ze kunnen de vele honderden uren die ze samen aan reistijd besparen helaas niet optellen. Alleen in een achtbaan kan je een rijtijdverschil van één minuut echt beleven.Dennenboom schreef:Maar i.p.v. jou profiteren wel duizenden mensen per uur van dat minuutje. Heel sociaal als je dat een betere optie vindt...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die paar minuten kunnen heel wat uitmaken, zeker op de A2-corridor waar de rijtijden (te) ruim zijn en de stationnementen te lang. Met een paar minuten rijtijdwinst kan je de dienstregeling opnieuw bouwen, waardoor de reistijd voor doorgaande reizigers 10 minuten korter kan worden. (Een trein 'eerder' in de tienminutendienst)Suus schreef:Wat levert een minuutje minder rijtijd tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal precies op? Nog langer stilstaan in 's-Hertogenbosch?
Je moet versnellen als dat zorgt dat je op bepaalde plekken mooie overstapknopen kan krijgen die nu niet lukken omdat de rijtijd tussen twee knopen te lang is, maar baanvakken versnellen om het versnellen zodat je kan pronken met een minuut kortere reistijd vind ik nogal verspilde moeite.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is natuurlijk heel mooi, maar totaal niet relevant voor het versnellen van de verbinding Groningen - Amsterdam. Het zou er zelfs op duiden dat al die regionale Arriva-reizigers ook niet doorreizen op de NS-corridor, wat erop duidt dat deze corridor voor Groningen relatief minder relevant wordt. Ofwel: je hebt gelijk met je pleidooi voor de prioriteiten rond Groningen: liever regionaal investeren.ibodejoode schreef:We weten de cijfers van Arriva niet, maar uit de lokale berichten over overvolle treinen, zullen de niet NS-lijnen fors zijn gegroeid, zelf ook geregeld ervaren tussen Leeuwarden-Groningen. Dus Groningen station totaal zal wel degelijk gegroeid zijn. Kijk alleen maar (economie -> huizen) groei studenten, die thuis blijven wonen. Hieruit blijkt ook weer dat we ons meer moeten focussen op het korte afstandsverkeer i.p.v. het lange...Abus schreef:Heb ik ook net toegevoegd aan mijn berichtje. Groningen heeft een licht dalende tendens, en zeker geen groei ondanks de economische opleving. Daar begon deze discussie mee.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die zes minuten voor jou op meer dan twee uur reizen naar Amsterdam zullen ook niet de wereld aan verschil zijn... Heb je net genoeg extra tijd om een snack te kopen op het station. Of je zit thuis zes minuten eerder aan de piepers/pasta/rijst (of wat je voorkeur ook is). Misschien wel boeiend als je dan net het begin van je favoriete soap voortaan kunt zien.trolly schreef:Ik ben niet enkel sociaal, maar ook realistisch: al die duizenden mensen levert dat één minuut reistijd per rit op. Daar hebben ze niks aan, want ze kunnen de vele honderden uren die ze samen aan reistijd besparen helaas niet optellen. Alleen in een achtbaan kan je een rijtijdverschil van één minuut echt beleven.Dennenboom schreef:Maar i.p.v. jou profiteren wel duizenden mensen per uur van dat minuutje. Heel sociaal als je dat een betere optie vindt...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ach ja, die goeie ouwe tijd toen je nog op tijd thuis moest zijn voor een televisieprogramma... :')
Zes minuten op een lange reis is weinig, maar zichtbaar voor een individu. Eén minuut voor velen is dat niet. Als links en rechts nog een paar minuten kunnen worden gesprokkeld wordt het verhaal uiteraard anders. Lang stilstaan is niet bevorderlijk voor de snelheidsbeleving van de klant, dus als wachttijden op knooppunten kunnen worden verkort is dat meegenomen.
Zes minuten op een lange reis is weinig, maar zichtbaar voor een individu. Eén minuut voor velen is dat niet. Als links en rechts nog een paar minuten kunnen worden gesprokkeld wordt het verhaal uiteraard anders. Lang stilstaan is niet bevorderlijk voor de snelheidsbeleving van de klant, dus als wachttijden op knooppunten kunnen worden verkort is dat meegenomen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ben ik helemaal met je eens.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 21 nov 2018, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Reden: Vorige post niet quoten!
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Toch kunnen enkele minuutjes soms miljoenen euro's opleveren. Een bescheiden winst in rijtijd kan een gunstigere kering op het eindpunt opleveren waardoor minder treinstellen nodig zijn voor de exploitatie. Aangezien treinstellen miljoenen euro's per stuk kosten tikt dat snel aan. Ook kan het voorkomen dat je dankzij een gunstigere dienstregeling een extra trein kan inpassen waarvoor je anders extra infrastructuur nodig had. Zo was er ooit een plan om Utrecht - Rotterdam / Den Haag te versnellen met een minuut en de opvolgtijd te verkorten, waardoor Utrecht Leidsche Rijn ingepast kon worden zonder lange stops in Gouda Goverwelle en Woerden. Voor intercityreizigers een verwaarloosbare minuut, voor de doorgaande sprinter zou het 16 minuten winst opleveren, en dus tevens een compositie minder nodig in de omloop.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Maar dan is het doel dus niet één minuut voor de IC-passagiers, maar een kwartier voor de sprinterreizigers, en als bonus een materieelbesparing. Omdat het over korte afstanden gaat kan dat zomaar een reistijdverkorting van 30 tot 50% opleveren, dus die keuze is snel gemaakt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Assen krijgt toch zijn zin...
NS doet tweede proef met snelle intercity die stopt in Assen
Er komt een extra proef met een snelle intercity vanuit de stad Groningen naar de Randstad die ook stopt in Assen. Dat heeft topman Roger van Boxtel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) vanmorgen toegezegd aan gedeputeerde Henk Brink en wethouder Harmke Vlieg van Assen.
Bron:rtv Drenthe
Basislijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En bij de derde proef wordt in Zwolle gestopt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nee joh, bij de derde proef krijgen we een trein die alleen maar in Lelystad stopt!
請勿靠近車門
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Heel flauw, maar als Assen gelijke behandeling wil als Groningen hoeft er niets te veranderen. Immers: de IC doet er 2 uur over van Groningen naar Amsterdam Zuid, en 1.43 vanuit Assen. Assen heeft dus dat kwartier reistijdwinst al
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is de vierde proef. Bij de vijfde proef wordt alleen gestopt te Hoogeveen.Cas schreef:Nee joh, bij de derde proef krijgen we een trein die alleen maar in Lelystad stopt!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1673
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Je moet toch ook een variant uittesten voor als er werkzaamheden in Assen zijn. :D
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Waar zijn de varianten met Europapark (recent nog een situatie geweest waarbij het hele hoofdstation een weekend lang niet per trein bereikbaar was) en Meppel dan?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 3637
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amstelveen
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En de variant met een stop in Hoogeveen? :X
Ik heb geen onderschrift
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Goed dat je daarover begint. Dat had Vinny drie posts eerder namelijk ook al gedaan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Maar de variant met een dubbele stop in Hoogeveen was nog niet voorbij gekomen! (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten