Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Klopt. En zo heb ik er nog wel een paar.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die spoortafel in het noorden is ook wel erg groot uitgevallen, met al die belanghebbenden aan tafel..
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er komt ook een snelle trein tussen de randstad en Leeuwarden.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er was toch al een snelle bus tussen Leeuwarden en Alkmaar?en-es schreef:Er komt ook een snelle trein tussen de randstad en Leeuwarden.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Zo snel is die bus niet. Daarnaast is de frequentie van die bus ook niet echt geweldig.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Die frequentie is makkelijk wat aan te doen.The best schreef:Zo snel is die bus niet. Daarnaast is de frequentie van die bus ook niet echt geweldig.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Er is al een snelle trein tussen Leeuwarden en Den Haag (via Amsterdam Zuid). Maar wellicht wordt die nog sneller als ook de stations Steenwijk en Meppel alleen nog met stoptreinen bediend worden, Lelystad wordt overgeslagen en de knoop bij Zwolle voor deze trein een iets snellere doorkomst heeft. Op zich zijn dat geen nieuwe plannen natuurlijk...en-es schreef:Er komt ook een snelle trein tussen de randstad en Leeuwarden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als je de IC-stop in Meppel schrapt, schrap dan ook de stop in Heerenveen. Beide stations hebben zo'n 6000 reizigers per dag, en zijn dus redelijk klein. De vraag is alleen wie er dan nog in die snelle IC naar Leeuwarden zitten, want dat station heeft ook niet zo veel NS-reizigers (nog geen 10.000 per dag). Het noorden van het land heeft gewoon niet zo veel potentie voor snelle treinen. Te weinig bewoners die te verspreid wonen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nee, want vanaf Meppel reizen de meeste mensen naar het eerstvolgende station (Zwolle). Vanuit Heerenveen zijn er veel meer lange-afstandsreizigers, voor wie de IC veel sneller is dan een boemeltje.Abus schreef:Als je de IC-stop in Meppel schrapt, schrap dan ook de stop in Heerenveen. Beide stations hebben zo'n 6000 reizigers per dag, en zijn dus redelijk klein. De vraag is alleen wie er dan nog in die snelle IC naar Leeuwarden zitten, want dat station heeft ook niet zo veel NS-reizigers (nog geen 10.000 per dag). Het noorden van het land heeft gewoon niet zo veel potentie voor snelle treinen. Te weinig bewoners die te verspreid wonen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Heerenveen ligt centraal in Friesland. Via Leeuwarden reizen is erg om, al maakt het vanaf Sneek in tijd niet veel uit. Met de auto naar Heerenveen gaan is natuurlijk wel sneller.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Wat maakt het uit hoe centraal Heerenveen ligt in een toevallig ontstane bestuurlijke eenheid (provincie)? Ondanks die centrale ligging en de 50.000 inwoners stappen er maar weinig mensen in de trein. In dat opzicht doet Meppel het beter (meer reizigers in verhouding tot het aantal inwoners). Het maakt ook niet uit of die mensen naar Leeuwarden of naar Zwolle rijden, als ze de treinen maar vullen. Als Meppel zowel uit Groningen als uit Leeuwarden stoptreinen naar Zwolle krijgt, is dat nog wel een goede ontsluiting voor Meppel. Maar de IC's naar Leeuwarden zullen dan toch vooral veel lucht vervoeren.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als de IC niet in Heerenveen stopt, wie zit er dan nog in de IC? De reizigersstroom Leeuwarden - Zwolle e.v. rechtvaardigt namelijk geen IC. (A)
6000 instappers is een prima aantal voor 4 treinen per uur per richting, zeker gegeven het feit dat de sprinter een kleine hoeveelheid reizigers trekt door de beroerde aansluitingen in Meppel. Het zijn geen randstedelijke hoeveelheden, maar Friesland is niet de Randstad. De treinen zijn kleiner, en als de kleinere treinen wel redelijk gevuld zijn is er geen reden om te klagen.
6000 instappers is een prima aantal voor 4 treinen per uur per richting, zeker gegeven het feit dat de sprinter een kleine hoeveelheid reizigers trekt door de beroerde aansluitingen in Meppel. Het zijn geen randstedelijke hoeveelheden, maar Friesland is niet de Randstad. De treinen zijn kleiner, en als de kleinere treinen wel redelijk gevuld zijn is er geen reden om te klagen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Niet 6000 instappers, maar 6000 reizigers, dat is in- plus uitstappers. Dat dat een voldoende aantal is voor twee stoptreinen en twee intercity's per richting, dat vinden ze in Assen, Harderwijk en ongetwijfeld Meppel ook...
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als de sprinter uit Leeuwarden kan doorrijden naar Zwolle, dan heeft Meppel al 4 sprinters naar Zwolle. Dan is die IC-stop niet echt nuttig meer. Meppel zou er dan meer voordeel aan hebben als Zwolle een halve knoop kan krijgen waarbij de IC op de ene tak aansluiting heeft op de sprinter naar de andere tak en een kwartier later andersom, zodat Meppel een kwartiersdienst van/naar Zwolle krijgt. Ik denk ook dat dat in de avonduren de Leeuwarder-tak genoeg zou hebben aan een zonetrein die als sprinter rijdt tussen Leeuwarden en Zwolle. Doordeweeks overdag zou je dan prima een snelle IC kunnen hebben die tussen Leeuwarden en Zwolle alleen in Heerenveen stopt.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En zoals wel vaker mogen we blij zijn dat NS de besluiten neemt. Die hebben inzage in de reizigersstromen, en hebben besloten dat dit een goed aanbod is. Als Heerenveen geen IC heeft dan Leeuwarden ook niet, en dan zou Friesland terugvallen naar twee sprinters per uur.Abus schreef:Niet 6000 instappers, maar 6000 reizigers, dat is in- plus uitstappers. Dat dat een voldoende aantal is voor twee stoptreinen en twee intercity's per richting, dat vinden ze in Assen, Harderwijk en ongetwijfeld Meppel ook...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De NS is een ontransparante organisatie die niet het maximale uit het Nederlandse spoornet haalt, en die uitermate gevoelig is voor politieke lobby. Bijvoorbeeld als het gaat om de IC-stop in Assen. En ook als het gaat om een onzinnige versnelling van treinen naar Noord-Nederland omdat de Tweede Kamer - de CU voorop - daar om roept.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
:X
Wat is nou in hemelsnaam je standpunt? Moeten IC's vaker stoppen of niet, en zo niet: wie moet er dan in die IC's zitten?
Wat is nou in hemelsnaam je standpunt? Moeten IC's vaker stoppen of niet, en zo niet: wie moet er dan in die IC's zitten?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Mijn punt is dat het versnellen van de IC's in Noord-Nederland door stations over te slaan onzinnig is. Daar gaan ze alleen maar minder reizigers door trekken.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is NS vooralsnog ook helemaal niet van plan. Het gaat nu om enkele extra treinen, naast de bestaande IC's.
Als daar niet genoeg reizigers blijken te zijn, blijft het mogelijk bij die paar demonstratieritten.
Als daar niet genoeg reizigers blijken te zijn, blijft het mogelijk bij die paar demonstratieritten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En uiteindelijk wil NS snellere IC's door infrastructuurverbeteringen (3kV/25kV, ETCS), en niet door lukraak stations over te slaan. Zie ook de IC Berlijn, daar werden eenmalig alle haltes in Nederland overgeslagen, maar NS wil betere infra om op die manier sneller naar Berlijn te kunnen. Een treinmaatschappij wil in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk reizigers vervoeren, en door de infrastructuur te verbeteren kan er een kwartier gewonnen worden op de rit naar Groningen. Daarmee kan NS met een kwartier minder aan personeel en materieel dezelfde hoeveelheid reizigers vervoeren, wat financiëel aantrekkelijker is. Haltes overslaan en daarmee reizigers verliezen helpt daarin niet, zeker niet nu serieus overwogen wordt om de sprinters rond Meppel te regionaliseren.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Het gaat nu al om een lobby voor een half uur tijdwinst:
https://www.dvhn.nl/groningen/Kamer-wil ... 06883.html
https://www.dvhn.nl/groningen/Kamer-wil ... 06883.html
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
ProRail wil blijkbaar dat de snelle extra spitstreinen vanuit Groningen en Leeuwarden naar de Randstad nergens meer stoppen, ook niet in Zwolle:
https://www.dvhn.nl/groningen/ProRail-w ... 03373.html
https://www.dvhn.nl/groningen/ProRail-w ... 03373.html
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Gelukkig gaat Prorail daar niet over, als NS een halte wil in Zwolle komt er een halte in Zwolle.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
NS wil geen halte in Zwolle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Waar baseer je dat dan op? Zelfs de proeftrein stopt in Zwolle, en dat is nou net de moeilijkste plaats om een halte in te plannen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten