Wubbo schreef:"ik schat", "zullen tegenvallen", "ik denk". Heb je ook een bron?
Ik ben een keer een uitgebreid rapport over het eerste (?) jaar Hanzelijn tegengekomen (met prognoses en gerealiseerde cijfers) maar kan dat nu niet terug vinden. Hopelijk een dezer dagen wel. Op basis van dat rapport herinner ik me dat Dronten het beter dan verwacht deed, en Kampen slechter, evenals de uitkomsten van de verhouding Hanzelijn versus Veluwelijn.
Windesheim heeft een aantal jaar de Hanzelijn gemonitord, ieder jaar in een samenvatting en een uitgebreid rapport. De meeste zijn op internet te vinden. Bijvoorbeeld:
https://www.windesheim.nl/~/media/files/windesheim/research-publications/hanzelijnmonitor2013.pdf
https://www.windesheim.nl/~/media/files/windesheim/research-publications/hanzelijnmonitor2015volledigrapport.pdf
In het rapport 2013 wordt op een aantal punten ook verwezen naar de oorspronkelijke prognoses. Volgens dit rapport deden zowel Dronten als Kampen-Zuid het slechter dan de prognoses. Als de genoemde prognoses in dit rspport kloppen (en dat zal wel) dan doet ook Dronten het - volgens de NS-tellingen - slechter dan verwacht.
Als het gaat om Lelystad: als kopstation had Lelystad 10.000-11.000 reizigers. Nu ruim 14.000. De extra reizigers komen aardig overeen met de relatie van Lelystad richting Dronten/Kampen/Zwolle. Daarnaast is het iets meer dan de reizigersaantallen die voorheen in de bus (330 en 143) zaten. Dat leidt tot mijn schatting 80%-20%, en komt redelijk overeen met wat ik op de perrons zie.