NS: snel van A’dam naar Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Suus » Di 06 Nov 2018, 17:22

Jultar schreef:^^ Dat dus. Enige probleem is op dit moment een kleine bug waardoor een system failure optreed.

Een bug we het nu al een half jaar over hebben, waardoor dagelijks zo'n drie treinen stranden, tienduizenden reizigers te laat op hun bestemming arriveren en waar nu hopelijk over anderhalve maand misschien een waarschijnlijke oplossing voor beschikbaar is. Ik heb wel eens bugs gezien met een kleinere impact (A)
Rame à l'approche

Jultar
Berichten: 203
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Jultar » Di 06 Nov 2018, 17:46

Als je strandt gaat er iets anders niet goed (layer 8 of 9 error?).
De bug is een kwestie van opnieuw opstarten en verder rijden. Kost in het allerslechtste geval 10 à 15 minuten (lees: precies op het verkeerde moment waardoor je in de spanningssluis komt te staan, etc).
In het beste geval (ATB gebied geen bijzonderheden) ben je met maximaal een minuut of 5 weer weg.
Uiteraard is alle vertraging vervelend, daar niet van. Echter moet de bug niet groter gemaakt worden dan dat-ie is.

Edit: De afgelopen/komende maand(en) zijn/worden er weer een hoop nieuwe mensen opgeleid, dus ik verwacht persoonlijk dat dat ook onderdeel van de dip in de performance is.
Ook ik heb het wiel moeten uitvinden met rijden met de Traxx en HSL, net als met elke andere materieelsoort. Dat is gewoon menselijk, daar kom je niet omheen. Na verloop van tijd ken je de klappen van de zweep en kan je al aan het geluid van bijv. een relais dat je hoort of juist mist merken of iets goed gaat of niet.

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » Di 06 Nov 2018, 18:52

Interessant hoe dit luchtballonnetje van de NS zich verhoudt tot een eerder bericht van ProRail van een aantal maanden terug.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/160759/prorail-wil-elke-vijf-minuten-trein-van-lelystad-naar-amsterdam

Zo veel ruimte zit er niet op de Flevolijn dat de ambities van NS en ProRail beide waar kunnen worden. De ProRail-ideeën houden wel rekening met veel extra reizigers door de ontwikkeling van Lelystad Airport en het grote bedrijventerrein daarnaast.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4975
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Milco » Di 06 Nov 2018, 18:58

Ik vind het idee erg leuk en zeker naar grote steden die ver buiten de Randstad liggen zou er van mij best wel een snellere trein mogen rijden. Ik vraag me alleen af of deze snelle trein gaat passen tussen de huidige treinen in. Zeker tussen Amsterdam, Almere en Lelystad zit het traject nu al dusdanig ramvol dat er bij een ongeplande omleiding van de IC Berlijn al de nodige treinen sneuvelen en er vertraging optreedt bij de treinen die wel rijden.

Nogmaals: het idee ben ik zeker voorstander van, maar ik ben erg benieuwd naar hoe dit gaat passen zonder te snijden in de huidige treinritten.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 28-11-2018
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 15-11-2018

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8974
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Hainje » Di 06 Nov 2018, 19:26

trolly schreef:Sorry, van hieruit gezien wonen jullie allemaal in Canberra :wink:

Nee man, amateur! Alle Australiërs wonen natuurlijk op 42, Wallaby Way, Sydney!
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
13-12-2018: Trein: 13217,7 km * Bus: 1906,33 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

playertwo
Berichten: 1078
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor playertwo » Di 06 Nov 2018, 19:36

Daarom is het ook eenmalig zodat alles wat in de weg kan rijden of aan de kant gaat of wordt opgeheven om dit te realiseren. Overigens zou je zelfs grote delen van de Flevolijn en tussen Hoogeveen en Groningen al 160km/h kunnen rijden door ATB code 96 te interpreteren als maximale snelheid van het materieel in plaats van 140 km/h

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 832
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Statler Rail » Di 06 Nov 2018, 19:54

Het plan slaat heel veel vliegen in één klap. NSR zit met een tekort aan nachtelijke opstelruimte in de Randstad-Noord maar krijgt binnenkort een groot nieuw opstelterrein in Groningen en heeft het meeste IC-materieel in Onnen in onderhoud. Daarnaast is er kritiek op NS dat de ontwerpspecificaties van de Hanzelijn nu niet worden gebruikt: die is aangelegd voor 200 km/uur en station Lelystad Centrum is daarbij speciaal aangepast om met 140 km/uur (of 160?) langs het perron te kunnen doorrijden. Bovendien is de spitsrichting tussen Groningen en Amsterdam ´s ochtends richting Amsterdam en ´s avonds richting Groningen. Door een paar stellen IC-NG in Groningen te laten overnachten en in de spits van/naar Amsterdam te sturen sla je dus heel veel vliegen in één klap. Dat er nu eerst een proef komt met Traxx+ICR lijkt mij vooral bedoeld om het concept te testen, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om IC-NG.

Qua rijpaden is ironisch genoeg Zwolle - Groningen waarschijnlijk het lastigst, niet omdat daar zoveel treinen rijden, maar omdat dit traject 100 km lang is en geen fatsoenlijk inhaalspoor heeft in noordelijke richting. In zuidelijke richting kan je een Sprinter nog eventueel in Hoogeveen inhalen. Op de Flevolijn heb je wel meer treinen, maar ook veel meer inhaalmogelijkheden. Zo op het eerste gezicht denk ik dat je de reguliere IC Gvc-Shl-Zl-Gn in Lelystad Centrum moet inhalen (Sprinter dan in Oostvaarders voorbij), dan zit je net voor de knoop in Zwolle aan en past het waarschijnlijk net met de Sprinter naar Groningen.

Bemined
Berichten: 1685
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Bemined » Di 06 Nov 2018, 20:36

Statler Rail schreef:NSR zit met een tekort aan nachtelijke opstelruimte in de Randstad-Noord maar krijgt binnenkort een groot nieuw opstelterrein in Groningen en heeft het meeste IC-materieel in Onnen in onderhoud.

Dan moet die trein wel vroeg in de ochtend gaan rijden, anders kom je pas in de Randstad aan als de drukte daar alweer voorbij is en kost het je vooral een extra treinstel. Kijkend naar de huidige reizigersaantallen dan zijn de 722, 524 en 726 de drie spitstreinen uit Groningen. Eerder zitten te treinen (volgens de prognoses van de NS althans) nagenoeg leeg, later is niet echt interessant meer voor forenzen naar de Randstad. Dus rond zeven uur, tussen de 722 en 524 in, zou een mooie vertrektijd zijn dan vanuit Groningen. Dan ben je rond kwart voor negen bij Amsterdam en dan is de drukte daar al weer aan het afnemen en kan je de trein direct afrangeren.

Abus
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 25 Okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Abus » Di 06 Nov 2018, 23:10

Statler Rail schreef:Het plan slaat heel veel vliegen in één klap. NSR zit met een tekort aan nachtelijke opstelruimte in de Randstad-Noord maar krijgt binnenkort een groot nieuw opstelterrein in Groningen en heeft het meeste IC-materieel in Onnen in onderhoud.


Dat probleem wordt hoogstwaarschijnlijk in Lelystad opgelost. Volgens mij ben ik recent ook ergens tegengekomen dat de plannen voor uitbreiding van opstelruimte en werkplaats in Lelystad daadwerkelijk doorgaan, maar kan dat nu zo snel niet terugvinden.
https://nieuws.ns.nl/ns-studeert-op-nieuwe-werkplaats-in-lelystad/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Wubbo » Wo 07 Nov 2018, 18:40

Het opstelprobleem van Randstad Noord oplossen in Groningen is een oplossing die ook niet gratis is: het betekent uiteindelijk lege kilometers. Het materieel dat in Randstad Noord staat staat daar niet omdat het 's ochtends in Groningen moet zijn.

verfmeer
Berichten: 596
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor verfmeer » Wo 07 Nov 2018, 18:43

Statler Rail schreef:Qua rijpaden is ironisch genoeg Zwolle - Groningen waarschijnlijk het lastigst, niet omdat daar zoveel treinen rijden, maar omdat dit traject 100 km lang is en geen fatsoenlijk inhaalspoor heeft in noordelijke richting. In zuidelijke richting kan je een Sprinter nog eventueel in Hoogeveen inhalen.


Volgens mij hebben Meppel, Beilen en Assen een inhaalspoor in noordelijke richting. Dat moet toch voldoende zijn?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Wubbo » Wo 07 Nov 2018, 18:51

Assen heeft geen inhaalspoor meer. Beilen en Meppel wel maar dan staat je sprinter op een spoor zonder perron, dat is ook zo vervelend.

playertwo
Berichten: 1078
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor playertwo » Wo 07 Nov 2018, 19:27

In Meppel kan de sprinter naar spoor 2 en zo aan de kant richting Groningen. Er zit 7 minuten tussen het vertrek van de sprinter naar Zwolle dus dat zou moeten passen

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor starx » Do 08 Nov 2018, 00:43

Ik probeer eens uit te zoeken hoe je een dergelijke trein er tussen krijgt op de Flevolijn maar dat gaat zomaar nog niet:
Het makkelijkst zou om de 2600 door te trekken naar Zwolle en Groningen (en Lelystad en Assen dus overslaan). Vanuit Almere bekeken zou deze dan 3 minuten voor de 700 of 1800 uit gaan en ongeveer 5 minuten eerder in Zwolle aankomen. Echter, dan rijden de 500, 600 en 5600 in de weg en die kunnen onmogelijk schuiven. Bovendien rijdt de 14600 ook nog in de weg tussen Almere Centrum en Oostvaarders.

Dat eerste probleem is op te lossen: ongeveer een kwartier verschoven van de 2600 heeft NS nog een pad vrijgehouden voor een IC Amsterdam-Almere. De snelle IC kan dan dit pad innemen en daarna doorrijden naar Zwolle en Groningen (vertrek uit Almere 3 minuten voor de 2400). Dan komt die aan in Zwolle rond :22/:52. Dan heb je de volgende conflicten:
- Met de 4300 tussen Almere Centrum en Oostvaarders
- Met de 14600 tussen Lelystad en Zwolle
- Met de 8100 tussen Zwolle en Meppel
Die conflicten zijn weg te werken, maar fraai wordt het niet:
-> De 4300 moet op die momenten in de spitsrichting Almere Parkwijk en Buiten overslaan.
-> De 14600 moet vanuit Lelystad richting Zwolle 4 minuten eerder rijden om de snelle IC net voor te blijven. De toch al slechte aansluitingen in Zwolle worden dan nog slechter.
-> De 8100 moet richting Groningen 3 minuten later rijden om de snelle IC voor te laten gaan.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 894
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor erjeebee » Do 08 Nov 2018, 00:50

Z2N schreef:Nogmaals, het gaat om een eenmalige test, die met Traxx+ICR gereden gaat worden en waarvoor de dienstregeling eenmalig volledig overhoop gehaald kan worden. Als dit echt ingevoerd gaat worden gaat dat gepaard met een nieuwe dienstregeling, dus het aankoppelen aan treinseries die in de huidige dienstregeling bestaat is niet nodig.

En ik voeg daar aan toe: het tussen de huidige series doorfrotten is daarom ook niet nodig.
Dus: met zn allen naar het wilde plannen-forum om een compleet nieuwe dienstregeling te bedenken waar deze turbotrein in past en waar de bediening van alle stations op de route (frequentie en treinsoorten) ongeveer hetzelfde blijft.
Today's (12-12-2018) google result for Queensland Rail fail: 1130000 results.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12072
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Vinny » Do 08 Nov 2018, 07:45

Dat levert behoorlijk in op de kwaliteit van de dienstverlening. In Nederland zijn reizigers gewend aan starre dienstregelingen. In de app-tijd van nu kun je nog wel wat aan de kant schuiven voor incidentele snelle treinpaden, maar de achterliggende vraag moet wel gesteld worden: Wat wordt er mee bereikt? In 2007 koos de NS juist voor iets tragere intercity's die meer stations bedienden in een hogere en min of meer klokvaste dienstregeling. Dat leverde toen nieuwe reizigers op, vooral uit de 'nieuwe' intercitystations.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor reisthijs » Do 08 Nov 2018, 08:06

erjeebee schreef:En ik voeg daar aan toe: het tussen de huidige series doorfrotten is daarom ook niet nodig.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er een compleet nieuwe dienstregeling komt voor een of twee spitstreinen per dag. Dan is het wel nodig.

Je kunt je dan inderdaad afvragen of het wel zo'n goed idee is om overhaast snellere treinen in te voeren. Beter lijkt het me dan te wachten tot er genoeg ICNG is om alle reguliere IC's over de Hanzelijn te versnellen - daar kan dan een compleet nieuwe dienstregeling omheen gebouwd worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bjarte
Berichten: 385
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Bjarte » Do 08 Nov 2018, 12:06

Maar wat betreft de huidige dienstregeling. Volgens mij wordt in alle opmerkingen hierboven vergeten dat als er een snelle trein gaat rijden die ook stopt in Zwolle, dat de hele knoop in Zwolle minder relevant wordt. Reizigers vanuit richtingen Leeuwarden en Assen kunnen in Zwolle dan overstappen vanaf de reguliere IC naar de snelle IC. Als dat een overstap is van 10 minuten, dan maakt dat voor de reistijd naar Amsterdam voor deze reizigers niet uit ten opzichte van de huidige. Met een kortere overstap is er zelfs tijdswinst. Als deze trein vanuit Amsterdam ook nog eens verder rijdt over de HSL naar Rotterdam, dan is de huidige reguliere IC naar Rotterdam vanuit Groningen en Leeuwarden opeens ook onzinnig geworden. Behalve dan voor richtingen Utrecht, maar zelfs daarvoor zou je nog kunnen overstappen op Zuid, om daar op een snelle Intercity te stappen. Die hele knoopfunctie van Zwolle wordt daardoor een stuk minder relevant, waardoor je waarschijnlijk een veel betere inpassing kan creëren.

starx
Berichten: 598
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor starx » Do 08 Nov 2018, 14:19

De knoop van Zwolle vormt het startpunt bij het bouwen van de gehele dienstregeling. Het feit dat er in de vroege ochtendspits en late avondspits een paar extra IC's Amsterdam-Groningen bij zouden komen, verandert daar niks aan. Het loslaten van de knoop in Zwolle zou dagelijks tienduizenden reizigers duperen, zelfs als die extra IC zou rijden. En dan niet in de laatste plaats de reizigers van de stations die door de snelle IC worden overgeslagen.

Dus nee, die knoop in Zwolle kun je pas loslaten zodra in (bijna) alle richtingen treinen frequenter gaan rijden.

dennistd
Berichten: 2811
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor dennistd » Do 08 Nov 2018, 14:42

Met het aansluiten op de IC Enschede-Zwolle biedt je Twente ook meteen een snelle verbinding met Amsterdam natuurlijk (A)
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor reisthijs » Do 08 Nov 2018, 15:04

Bjarte schreef:Behalve dan voor richtingen Utrecht, maar zelfs daarvoor zou je nog kunnen overstappen op Zuid, om daar op een snelle Intercity te stappen.
Ik denk het niet, daarvoor blijft de omweg te groot. Overstappen in Almere wordt wellicht interessant als de directe trein tussen Almere en Utrecht versneld wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Cas
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Cas » Do 08 Nov 2018, 20:09

Er wordt hier wel constant georakeld over de tijdswinst, maar tussen Zwolle en Amsterdam lijkt me nou niet zo veel tijdswinst te komen dat je ineens de knoop om moet gooien. Ik mag namelijk hopen dat de reguliere IC's over de Hanzelijn ook ooit met ICNG gaan rijden, en als de versnelde IC daar harder mag, de normale dat ook kunnen. Dan heb je alleen nog het overslaan van Lelystad, en of die paar minuten nou zo'n enorm verschil gaan maken...

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 832
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Statler Rail » Do 08 Nov 2018, 21:05

De normale intercity´s naar Groningen/Leeuwarden krijgen natuurlijk geen IC-NG en kunnen zodoende maximaal 140 km/uur. Het gaat om 2 extra treinen per dag, bovenop de reguliere IC´s. De knoop Zwolle blijft gewoon zoals hij al 50 jaar is, al komt er straks wel 4x per dag een extra IC buiten de knoop langs. Maar verder verandert er niks
starx schreef:Ik probeer eens uit te zoeken hoe je een dergelijke trein er tussen krijgt op de Flevolijn maar dat gaat zomaar nog niet:

<KNIP lijst met conflicten als je de IC Amsterdam - Almere een kwartier opschuift en dan doortrekt>

Ik volg je redenering niet echt waarom je deze trein een kwartier zou opschuiven, want met een paar minimale verschuivingen past het doortrekken juist met de huidige patronen:

1) De Sprinter 4600 Asd-Zl haal je in op Almere Centrum. In de praktijk staat de Sprinter vaak nog op spoor 4 als de IC al op spoor 3 binnenkomt. Met een klein beetje schuiven (en in toekomst tijdswinst door inhaalsporen in Weesp) past dat al. De Sprinter wordt dan op Almere Centrum door de express-IC ingehaald en op Almere Oostvaarders (net als nu) door de reguliere IC´s naar Groningen/Leeuwarden.

2) Het enige échte conflict is de Sprinter 8100 Zl-Gn. Het hangt er even vanaf hoeveel tijd je precies met Lelystad skippen en sneller rijden op de Hanzelijn wint, voor waar je hem uiteindelijk op de hielen zit. Ik denk dat je de Sprinter eigenlijk in Hoogeveen op spoor 3 aan de kant moet zetten om te laten inhalen door die express-IC. Dat kan op zich op die tijden, maar kost je wel 5 minuten. Maar goed, de stoptrein Zwolle-Groningen is wel vaker het slachtoffer geweest van hogere belangen (zoals destijds met inzet van DE3 en later DM90)...

Behalve de twee genoemde series hoef je volgens mij geen treinen in te halen tussen Almere en Groningen. Je komt in Zwolle zo´n 12 minuten vóór de reguliere IC´s in Zwolle aan, dus ruim voor de knoop waardoor je niemand in de weg zit. Snelle berekening: 5 minuten eerder weg uit Almere, Lelystad scheelt 4 minuten, sneller rijden wint 3 minuten (bij IC-NG, bij TRAXX-loks minder). Het overslaan van Assen is de resterende 3 minuten voor je 15 minuten tijdwinst.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor Suus » Do 08 Nov 2018, 21:13

Statler Rail schreef:De normale intercity´s naar Groningen/Leeuwarden krijgen natuurlijk geen IC-NG

NS heeft de Hanzelijn altijd aangewezen als de eerste lijn na de HSL die de ICNG gaat krijgen. Het is bovendien buiten de HSL de enige lijn die technisch is goedgekeurd voor rijden met 200 km/uur en waar de eigenschappen van de treinstellen dus goed tot hun recht komen.
Rame à l'approche

playertwo
Berichten: 1078
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Berichtdoor playertwo » Do 08 Nov 2018, 21:34

Onder 1500 volt gelijkspanning is dat in de praktijk maximaal 180 km/h


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten