Pagina 16 van 52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 14:39
door Klaasje
Suus schreef:Ik vermoed dat de rij-eigenschappen van de SNG wel eens veel dichter de rij-eigenschappen van de ICNG benaderen dan die van TRAXX+ICR.
Het helpt natuurlijk niet mee dat de TRAXX-en aan alle kanten beperkingen hebben. Bij lage snelheid weinig trekkracht door die gekke ILT-regel en bij hogere snelheid beperkingen van het vermogen omdat er nou eenmaal niet meer dan grofweg 6 mW kan worden geleverd. Dit gaat overigens ook een probleem geven bij de langere combinaties ICNG als die daadwerkelijk wat vlotter zijn dan bijvoorbeeld VIRM. Met 330 meter trein zit VIRM ook al redelijk dicht aan het maximum van wat de bovenleiding kan leveren uitgaande van werkende verwarming en airco. Als ICNG niet veel lichter is, gaat het bij een mooie treinlengte niet heel veel sneller dan VIRM zijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 14:49
door Durashift
reisthijs schreef:Zal een proefrit met SNG niet eerder te maken hebben met de aanstaande introductie hiervan tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle?
(..)
Lijkt mij ook, als ik het zo las op treinreiziger.nl.
Een MAT rit vanuit de Randstad met een PR sausje erover heen. Op zaterdag start de reguliere dienst. :)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 12 mar 2019, 16:52
door Z2N
Klaasje schreef:Als ICNG niet veel lichter is, gaat het bij een mooie treinlengte niet heel veel sneller dan VIRM zijn.
ICNG is als het goed is wel een stuk lichter dan VIRM, er zit meer aluminium in. Jammer genoeg heeft de factsheet van Alstom er geen info over.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: wo 13 mar 2019, 15:33
door ibodejoode

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 20:29
door Marrick
Mijn reeds vertraagde 600 staat nu nog wat extra vertraging te krijgen in Steenwijk omdat we ingehaald moeten worden door ‘een speciale trein’. Rara welke trein dat was.

Maargoed, mijn aansluiting in Leeuwarden op de Arriva-trein ging sowieso al niet lukken i.v.m. een aanrijding.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 06 apr 2019, 12:09
door Abus
Het kabinet schiet de Zuiderzeelijn weer af:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... n-lelylijn

Maar in de Noordoostpolder strijden ze verder:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... og-starten

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 06 apr 2019, 22:41
door Durashift
Ego tripperij lijkt het mij. Die D66 kerel met zijn opmerking: 'in de kamer is de D66 fractie wel vóór'..
Tja, na de volgende verkiezingen zit die fractie weer anders in elkaar en, vermoed ik, niet weer in een coalitie.. Duss... wat zegt dat nou allemaal..

Hoe zit het met de uitbetaalde compensatiegelden van destijds. Renderen die nu economisch een beetje?

Want wat mij betreft mag de lobby organisatie dan wel terugbetaling van die compensatiegelden in hun lobbystrategie opnemen. Immers, áls de lobby lukt zijn die compensatiegelden uiteindelijk toch voor niks geweest.. :?:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 12:46
door Abus
Een evaluatie van alweer een paar jaar terug waar voor noordelijk Flevoland het behalen van de einddoelen op schema lag:
https://stateninformatie.flevoland.nl/V ... ie-ZZL.PDF

En de voortgang de komende jaren voor noordelijk Flevoland:
https://raad.noordoostpolder.nl/Vergade ... t-2022.pdf

5 miljoen is door Flevoland gestoken in de overslaghaven Flevokust (die inmiddels redelijk gebruikt wordt):
https://amsterdamlogistics.nl/aanleg_bu ... n_starten/
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... containers

De drie noordelijke provincies hebben een website waarop al hun projecten weergegeven zijn:
http://www.rsp-projecten.nl/#

Trouw vatte het in 2012 al mooi samen: het Zuiderzeelijngeld ging vooral naar asfalt. En de spoorlijn naar Veendam:
https://www.trouw.nl/home/zuiderzeelijn ... ~afd743ad/

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 19:35
door isadora
Dus heel simpel, het geld is op en stoppen met schooien nu.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 20:03
door trolly
Nee, dat is een veelgemaakte vergissing: overheidsgeld is nooit op, en als je maar genoeg zeurt kan er soms verrassend veel. Elke euro kan niet maar één keer uitgegeven worden, maar door de overheid ook met een zeker gemak twee keer. Dat heeft welliswaar z'n grenzen, maar het werkt toch net effe wat anders dan je eigen spaarvarken.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 18:35
door ibodejoode
Durashift schreef:Ego tripperij lijkt het mij. Die D66 kerel met zijn opmerking: 'in de kamer is de D66 fractie wel vóór'..
Tja, na de volgende verkiezingen zit die fractie weer anders in elkaar en, vermoed ik, niet weer in een coalitie.. Duss... wat zegt dat nou allemaal..

Hoe zit het met de uitbetaalde compensatiegelden van destijds. Renderen die nu economisch een beetje?

Want wat mij betreft mag de lobby organisatie dan wel terugbetaling van die compensatiegelden in hun lobbystrategie opnemen. Immers, áls de lobby lukt zijn die compensatiegelden uiteindelijk toch voor niks geweest.. :?:
Die compensatiegelden renderen hier in Friesland uitstekend (voor de automobilist). Wij hebben hier nu een schitterend wegennet. De Haak rond Leeuwarden, de traverse Harlingen, de Centrale As etc. etc. Aangelegd deels samen met de NUON gelden. Helaas op OV Rail gebied is het hangen en wurgen. Leeuwarden - Groningen nar 4x per uur duurt maar en duurt maar, Sneek - Leeuwarden van 3 naar 4x per uur wil maar niet.... Terugvorderen kan niet meer, zit in asfalt en aquaducten.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 22:43
door Durashift
Beetje ongelijk verdeeld dus..

Maar, provinciale belastingen (wegenbelasting o.a.) verhogen en dan gewoon terugbetalen aan 'Den Haag' :wink: :)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 18:56
door Abus
Zuiderzeelijn/Lelylijn wordt toch onderzocht door het ministerie:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... nderzoeken

Onverwacht. Misschien bedoelt de staatssecretaris de oude rapporten afstoffen...

Zouden opties als een verbinding Enkhuizen - Stavoren en een spoorlijn over de Afsluitdijk nu ook weer bekeken worden? Die opties kunnen namelijk tegelijk ook de verbinding Leeuwarden - Groningen verbeteren.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2019, 23:17
door Durashift
^^^ in ieder geval een busverbinding op het Lelytracé. Nog in dit kabinetsperiode te realiseren. :wink:
(..) De Lelylijn is iets voor de lange adem en is volgens Schonis "niet morgen aangelegd." Tot die tijd, zo bepleitte D66, zou een hoogwaardige busverbinding op het tracé van de Lelylijn een goed alternatief zijn. De staatssecretaris nam dat over en zei dat ze een dergelijke verbinding samen met de provincies nog in deze regeerperiode wil realiseren.

Bron: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... nderzoeken

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2019, 13:19
door Vinny
Er *was* ooit een hoogwaardige busverbinding Lelystad-Groningen die vanwege concessie-eisen en de openstelling van de Hanzelijn geknipt is in Emmeloord.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2019, 13:20
door Abus
Onderzoek naar de spoorlijn voor de lange termijn, en op korte termijn realisatie van een bus. In theorie kan de bus Groningen - Emmeloord weer zo doorgetrokken worden naar Lelystad. Maar voor Emmeloord - Lelystad loopt de aanbesteding IJssel-Vecht al.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2019, 13:51
door sumazuyq
Groningen - Lelystad met de bus gaat toch nooit iets worden. Onconfortabel, onhandig en waarschijnlijker nog langzamer dan met de trein via de Hanzelijn ook.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2019, 14:35
door Klaasje
Lelystad-Groningen doet de trein ruim binnen anderhalf uur. Dat krijg je met een bus alleen voor elkaar als je nergens de snelweg verlaat. De vervoerstroom Lelystad-Groningen is te klein voor de instandhouding van een bus. Reizigers vanuit Almere en verder moeten extra overstappen op een minder comfortabel en nauwelijks sneller vervoermiddel. Kansloos als je het mij vraagt.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2019, 17:05
door Abus
Het zal ook niet om Groningen gaan, maar om Drachten, Lemmer en Emmeloord. Maar de oude Qliner is natuurlijk niet voor niets verdwenen na de komst van de Hanzelijn. Als het echt sneller moet, dan wordt het vooral aan de rand van de plaatsen stoppen vlakbij de snelweg. Of dat nou extra reizigers oplevert?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2019, 19:17
door Statler Rail
Bij de aanbesteding IJssel-Vecht die nu loopt is het niet toegestaan om nieuwe concessiegrensoverschrijdende lijnen aan te bieden, dus een doorgaande verbinding Lelystad - Friesland kan je dus vergeten, of het moet een doorkoppeling tussen lijn 140 en 42 in Emmeloord zijn. Overigens is er tussen Emmeloord en Lelystad tegenwoordig überhaupt geen HOV meer, maar een gewone streekbus. Met een reden.

Overigens, als het om reistijd gaat moet je juist Emmeloord overslaan, want dat kost heel veel tijd. FlixBus doet er volgens mij 2 uur en 25 minuten over van Amsterdam Sloterdijk naar Groningen, maar is ook regelmatig een kwartier te vroeg. Qua reistijd ben je dan al aardig concurrerend met de trein. Haltes aan de snelweg kosten niet veel tijd. Het zijn plaatsen als Heerenveen en Emmeloord die teveel tijd kosten om te bedienen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2019, 14:26
door Vinny
Abus schreef:Het zal ook niet om Groningen gaan, maar om Drachten, Lemmer en Emmeloord. Maar de oude Qliner is natuurlijk niet voor niets verdwenen na de komst van de Hanzelijn. Als het echt sneller moet, dan wordt het vooral aan de rand van de plaatsen stoppen vlakbij de snelweg. Of dat nou extra reizigers oplevert?
Momenteel is de snelste route per OV van Zuidwest-Friesland naar de Randstad de bus via Lemmer en Emmeloord. Als de aansluitingen verzekerd worden of er een doorgaande lijn bestaat is de verbinding potentieel aantrekkelijk. Ik heb iets te vaak een uur doelloos op het busstation van Emmeloord rond gehangen om deze route ooit nog in overweging te nemen. Als ik met het OV naar bijvoorbeeld Schiphol reis neem ik de trein via Leeuwarden of ik ga per olieslurper naar Heerenveen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 10:37
door Dennenboom
Deze bus zal straks ook als argument gebruikt worden om maar niet te investeren in een snelheidsverhoging van de Hanzelijn. Want de oplossing van alle OV-problemen is de goedkopere, flexibele, hoogwaardige bus. In theorie dan, want de praktijk schijnt wat weerbarstiger te zijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 22 nov 2019, 04:39
door trolly
Niet geheel onverwacht: NS wil de ICD uit Breda doortrekken naar Groningen, en hoopt daarmee investeringen in het spoor los te weken. Klik.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 22 nov 2019, 08:35
door Roeland
Dan vermoed ik dat deze straks Lelystad zal overslaan, om daar vaart te kunnen maken/houden.
Ze waren trouwens toch ook bezig om de bochten bij Hoogeveen en Meppel geschikter te maken voor wat hogere snelheden?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 22 nov 2019, 09:26
door reisthijs
NOS schreef:Tussen station Schiphol en Amsterdam-Zuid worden nieuwe wissels aangelegd waardoor treinen vanaf het HSL-traject kunnen doorrijden naar Leeuwarden en Groningen.
Ik ben benieuwd waar die wissels dan zouden moeten komen? Vanaf de HSL doorrijden in die richting kan gewoon al.