Pagina 18 van 21

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 23 nov 2019, 12:24
door lijntaxi
Voor het aanleggen van nieuw spoor tussen Lelystad en Groningen via Emmeloord, Drachten en Heereveen is ministens 115 kilometer spoor nodig.
Met infrastructurele aanpassingen zal het wel neerkomen op zo'n 200 kilometer nieuw spoor. Er van uitgaande van dubbelspoor en het aanleggen van de intercitystations Emmeloord, Drachten en Heereveen, zal het gehele traject wel zeker zo'n € 10 mld gaan kosten als het niet het dubbele zal zijn.
Het gehele traject zal 15 jaar duren, wat betreft de aanleg alleen al. De inspraakprocedures met rechtzaken en dergelijke daar nemen we ook 15 jaar. Het is nu 2020 bijna dus 2020 + 15 + 15 = 2050
Mijn schatting is dat pas in 2050 echt een serieus alternatief is voor treinreizigers, die van Groningen naar Amsterdam willen.
Een ander alternatief is natuurlijk een spoorlijn te leggen naast de Afsluitdijk. Afstand zo'n 50 kilometer. Dit is het enige serieuze alternatief, dat ik kan bedenken. Bij dit alternatief profiteren ook mensen, die in Leeuwarden en Harlingen wonen. Dit zou Nederland pas echt goed op de kaart zetten.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 23 nov 2019, 12:42
door Suus
Aan een spoorlijn op de Afsluitdijk heb je niets, want welke significante plaatsen heb je nog tussen Hoorn en Harlingen?

Vandaar dat de Rijksoverheid nu toch opnieuw de Lelylijn gaat onderzoeken, dan kom je nog wel langs bestemmingen waarmee je ook een regionaal ontsluitende functie kan creëren.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 23 nov 2019, 18:12
door SuperGhost
lijntaxi schreef:Een ander alternatief is natuurlijk een spoorlijn te leggen naast de Afsluitdijk.
Ik zou hem er op aanleggen, treinen schijnen het niet zo goed te doen in diep water (A)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 23 nov 2019, 18:17
door Durashift
Misschien toch de snelle bus van wijlen Wubbo Ockels inzetklaar maken?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 23 nov 2019, 21:24
door trolly
Dat ding is net als zijn schepper een zachte dood gestorven. Het lijkt me beter ze uit piëteit met rust te laten.

SuperGhost schreef:
lijntaxi schreef:Een ander alternatief is natuurlijk een spoorlijn te leggen naast de Afsluitdijk.
Ik zou hem er op aanleggen, treinen schijnen het niet zo goed te doen in diep water (A)


Geen zorgen dan. Het water is daar alles behalve diep.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 24 nov 2019, 15:28
door Vinny
Waarschijnlijk nooit over de Afsluitdijk gereden maar er wel een mening over hebben :evil:
Er past momenteel geen treinspoor over de dijk, als er een spoorlijn bij moet dan zal er een nieuwe dijk moeten worden aangelegd, of de bestaande aanmerkelijk verbreed. Dat gaat behoorlijk in de papieren lopen :roll:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 24 nov 2019, 16:06
door Z2N
Die spoorlijn is ooit gepland geweest, later heeft men die ruimte gebruikt om naar 2x2 rijstroken te gaan. Een dam uitbreiden is gelukkig wel de goedkoopste optie hier, de bruggen over de sluizen zullen daarin het duurste zijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 24 nov 2019, 17:27
door trolly
De suggestie van @lijntaxi zo'n lijn naast de afsluitdijk te leggen was dus ook niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ook niet zo gek in combinatie met verhaal dat het in gebruik nemen van de spoorreservering als rijstroken voor autoverkeer (mede) te maken gehad schijnt te hebben met de stabiliteit van de dam.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 24 nov 2019, 19:14
door diederickx
Welk ligging op, naast of onder de Afsluitdijk je ook kiest, het wordt nooit een snelle verbinding tussen Amsterdam en Groningen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 24 nov 2019, 19:30
door trolly
Nope. Als je per sé snel wil, kan je beter een tunnel tussen Enkhuizen en Stavoren leggen. Of, als je heel futuristisch wil doen, een lijn langs Emmeloord en Drachten.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 25 nov 2019, 20:30
door Vinny
Even voor de helderheid: de NS gaat op tamelijk korte termijn over grotendeels bestaande infrastructuur snellere treinen inzetten tussen Schiphol en Groningen. Het wordt een ICD-achtige verbinding waarbij de bestaande IC Groningen-Zwolle-Schiphol-Den Haag wordt omgezet naar de HSL en niet meer stopt in Leiden en Den Haag, maar wel in Rotterdam Centraal en Breda, met tussen Zwolle en Breda een tijdwinst van een half uur per enkele reis.

Op lange termijn doet de rijksoverheid onderzoek naar de zogenaamde Lelylijn; dat is een nieuwe spoorlijn grotendeels langs de bestaande snelwegen tussen Lelystad en Groningen via Emmeloord, Lemmer, Joure, Heerenveen en Drachten. Het exacte tracé is nog onbekend. Op deze lijn zullen stoptreinen en intercity's gaan rijden en waarschijnlijk een maximum ontwerpsnelheid van 200 km/h.

Er wordt geen spoorlijn over de Afsluitdijk overwogen en ook geen spoorverbinding tussen Enkhuizen en Stavoren. Die verbinding staat leuk op de kaart maar lijkt me praktisch onhaalbaar. Mochten ze deze verbinding toch gaan aanleggen overweeg ik patent te nemen op de naam Vinny-express: de verbinding zou mij persoonlijk bijzonder goed uitkomen :twisted:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 25 nov 2019, 21:05
door trolly
We gaan er natuurlijk onze stinkende best voor doen, maar ik zou niet al te vast rekenen op de komst van de Vinny-express. Waarbij ik je er overigens attent op wil maken dat dat geval sowieso na Amsterdam enkel nog stopt in Groningen. De Vinny-interregio stopt daarentegen wèl op Bovenkarspel Flora, IJlst en elk ander stukje stoeprand dat ook langs de route ligt. Doe er je voordeel mee!

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 25 nov 2019, 21:17
door sirvinniei
Vinny schreef: Er wordt geen spoorlijn over de Afsluitdijk overwogen en ook geen spoorverbinding tussen Enkhuizen en Stavoren. Die verbinding staat leuk op de kaart maar lijkt me praktisch onhaalbaar.
Net zoals de Lelylijn en sich :X

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 26 nov 2019, 06:07
door Alargule
Gewoon een tunnel onder het Markermeer door, met aanlanding bij Lemmer.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 26 nov 2019, 19:00
door SuperGhost
*fluistert Alargule in dat Lemmer aan het IJsselmeer ligt, niet het Markermeer*

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 26 nov 2019, 20:12
door isadora
Maakt niks uit, het is allemaal Zuiderzee.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 26 nov 2019, 20:18
door Vinny
Om al het sarcasme voor te blijven: de Lelylijn is een daadwerkelijk plan waarvoor gelobby'd wordt, en het idee is dat het tracé zo strak mogelijk langs de A 6 en de A 7 komt te liggen. Geen tunnel onder het Markermeer of IJsselmeer dus. Overigens lijkt het me sowieso beter om de discussie hierover in een andere draad te voeren. Het is sowieso een plan waarvan de uitvoering nog minimaal 15 jaar op zich laat wachten; mocht de spoorverbinding ooit worden aangelegd verwacht ik dat de eerste treinen pas tegen 2040 zullen rijden.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 28 nov 2019, 18:17
door lijntaxi
Z2N schreef:Die spoorlijn is ooit gepland geweest, later heeft men die ruimte gebruikt om naar 2x2 rijstroken te gaan. Een dam uitbreiden is gelukkig wel de goedkoopste optie hier, de bruggen over de sluizen zullen daarin het duurste zijn.


Op het collegaforum van NS wordt de zaak enigszins opgehelderd.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-ligt-er-geen-spoor-op-de-afsluitdijk-1290

In de jaren 70 heeft men de weg verbreed en is een deel van de Afsluitdijk, wat oorspronkelijk bestemd was voor de aanleg van een
spoorlijn, opgeofferd voor het groeiende autoverkeer.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 28 nov 2019, 20:18
door Vinny
Ik wil overigens benadrukken dat in de jaren '70 niet meer werd verondersteld dat een spoorlijn over de Afsluitdijk de reistijd tussen Friesland en de Randstad per spoor zou afnemen: de voorziende route via Anna Pauwlona was te ver om om attractief te zijn ten opzichte van de lijn via Amersfoort.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 28 nov 2019, 20:31
door PHS
Wat ik niet begrijp aan de discussie is dat er steeds een nieuwe spoorlijn moet worden aangelegd, ofwel de Lelylijn, ofwel via de Afsluitdijk. De provincies Groningen en Friesland zetten in op de Lelylijn. Maar waarom wordt er (nog) niet gekeken naar het verbeteren van de bestaande spoorlijnen - wat tegen een fractie van de kosten van een nieuwe spoorlijn zou kunnen? En waar dan meer reizigers van profiteren?

Wat hersenspinsels:
- Zwolle - Leeuwarden/Groningen waar mogelijk naar 200 km/u, met bovenleiding naar 25.000V 50Hz. Bestaande stations naar vier sporen vanwege de veiligheid.
- Hanzeboog - Zwolle - Nieuwleusen naar vier sporen, nieuwe spoorlijn Nieuwleusen - Hoogeveen. De intercities naar Groningen nemen deze nieuwe spoorlijn, met als een sneltrein Groningen - Haren - Assen - Hoogeveen - Zwolle.
- Elektrificatie en dubbelspoor Leeuwarden - Groningen. De intercities naar Leeuwarden met stops te Feanwâlden en Buitenpost laten doorrijden naar Groningen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 00:11
door SuperGhost
Waarom zou je de intercity naar Leeuwarden door laten rijden naar Groningen? Alleen om Feanwalden en Buitenpost een rechtstreekse verbinding met Zwolle te geven?
Ik denk dat het aantrekkelijker zou zijn om een sneltrein (Stavoren -) Sneek - Groningen (- Leer) in te leggen, omdat er denk ik meer reizigers Sneek<->Groningen zullen zijn dan Feanwalden/Buitenpost<->Zwolle. Voor Heerenveen<->Groningen hoef je het ook niet te doen, aangezien die al een rechtstreekse interliner hebben die sneller (47 min.) is dan een intercity via Leeuwarden (54 min met 2 minuten wachttijd in Leeuwarden) zal zijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 21:09
door Vinny
Als je 'over Leeuwarden heen' een treinproduct wil aanbieden dan is het meest zinvol nog Harlingen-Groningen, met te Harlingen een goede aansluiting op de bus over de Afsluitdijk. De Q-liner kan dan worden ingekort tot Harlingen, en de bespaarde busuren kunnen worden ingezet om de verbinding vanuit Joure/Sneek/Bolsward te verbeteren richting de Afsluitdijk. Die is de laatste jaren aanzienlijk verslechterd.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 21:46
door SuperGhost
De verbinding Alkmaar / Den Helder <-> Leeuwarden wordt dan wel iets minder (want overstap en waarschijnlijk ietsjes langzamer), maar als dat ten goede komt van de verbinding Afsluitdijk <-> Bolsward/Sneek/Jour/Heerenveen lijkt me dat wel verdedigbaar.

Maakt ook de lijn Harlingen - Leeuwarden weer wat interessanter natuurlijk.
Afhankelijk van de precieze dienstregeling zou je je kunnen afvragen of sluiting van Dronryp (wel erg ver buiten het dorp, dat ook nog eens een vaste busverbinding met Leeuwarden heeft) en verhogen van de baanvaksnelheid die lijn nog kan versnellen/verbeteren.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 21:53
door PHS
SuperGhost schreef:Waarom zou je de intercity naar Leeuwarden door laten rijden naar Groningen?

Ik had er nog bij moeten zeggen dat de intercity in Groningen vervolgens weer doorrijdt naar de Randstad (en vice versa via Leeuwarden), als een keerlus. Meerdere voordelen:
- Een enorme verbetering voor Oost-Friesland: snellere, frequentere en rechtstreekse verbindingen met de rest van Friesland, met Groningen, met Drenthe en met de Randstad.
- Leeuwarden - Assen wordt een rechtstreekse verbinding, ca. tien minuten reistijdwinst.
- Heerenveen - Groningen wordt een treinverbinding i.p.v. de huidige busdienst. Heeft daarmee hetzelfde effect op dit traject als de Lelylijn.
- Steenwijk - Groningen wordt een rechtstreekse verbinding, enkele minuten reistijdwinst.
- Efficiënter treinbedrijf: door de lus wordt nodeloze keertijd bespaard, wat dus goedkoper is.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 22:20
door SuperGhost
Ik denk dat Leeuwarden - Assen net zo goed kan door de sprinter Groningen - Assen vast te maken aan de sneltrein.

Ik hoop dat in de toekomst de regionale treinen worden doorgekoppeld bij Leeuwarden en Groningen en dat je dan uiteindelijk iets krijgt van:
2x Sneltrein Harlingen Haven - Assen (stoptrein tussen Harlingen Haven en Leeuwarden en tussen Groningen en Assen)
2x Sprinter Stavoren - Veendam
2x Sprinter Delfzijl - Winschoten (- Leer)
2x Sprinter (Eemshaven -) Roodeschool - Zwolle
2x Sprinter Leeuwarden - Zwolle