Pagina 1 van 21

NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 01:01
door samsam538
NS wil supersnelle intercity’s inzetten tussen Amsterdam en Groningen. Daarbij wordt op dat traject een aantal stations, zoals Lelystad en Assen, overgeslagen. De reistijd wordt dan met een kwartier verkort. Als er op termijn, met nieuw materieel, 200 kilometer per uur kan worden gereden, kan de reistijd tussen Amsterdam en Groningen worden teruggedrongen tot anderhalf uur. Nu is dat ruim twee uur.


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/05/ns ... n-a2754053

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 06:53
door erjeebee
verwacht NS dat die nieuwe intercity’s vanaf 2021 in de dienstregeling kunnen worden ingezet. Daarbij gaat het dan om extra intercity’s in de spits, bovenop de bestaande dienstregeling.


Juist, dus in de spits, als het spoor al vol zit, gaan we over het bijna geheel tweesporige traject Groningen-Zwolle-Lelystad-Amsterdam een extra snelle intercity jagen. Hoe komt die al die slome treintjes van de "bestaande dienstregeling" dan voorbij als je er niet een hoop extra rails bijpleurt?
Mis ik iets?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 07:48
door trolly
Je vergist je in het doel van deze exercitie, erjeebee. Dat die vlotte IC alleen met het nodige rekken en trekken tussen alles wat er al rijdt geperst kan worden, kan jij in Canberra bedenken, dus dat zal ze in Utrecht óók nog wel lukken. Dat kan een paar keer, maar wordt geen vaste lijndienst.

Het einddoel is dan ook niet Groningen of Amsterdam, maar Den Haag. NS tuigt een momenteel imaginaire maar erg aantrekkelijke verbinding op, om in Den Haag te zeggen: "Wij willen best, kijk maar! Willen jullie dat ook? Dat kan, maar dan moeten jullie wel even alle wisseltjes en spoortjes aanleggen die erjeebee graag wil hebben. Plus ERHMVLHBT en een hoop volten en amperes."

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 07:53
door erjeebee
Gelukkig woon ik niet in Canberra.
Want het is veuls te koud in de winter en je wilt niet weten wat ze daar in Canberra allemaal bedenken.
Ajjedacht dat de Neerlandse politiek een soap is: die in Australie is echt heel erg.
Google maar op political soap Australia, maar maak er even tijd voor :D

Maar, oprecht dank voor de toelichting. Ik was niet nozel genoeg om te bedenken dat dit een puur politieke excercitie zou kunnen zijn.
Ben al teveel gewend aan de cowboypolitiek die ze hier bedrijven.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 08:02
door trolly
Sorry, van hieruit gezien wonen jullie allemaal in Canberra :wink:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 08:09
door erjeebee
Ik weet dat jullie Zeeuwen niet zo'n scherpe blik hebben.
Gelukkig kunnen jullie wel goed spellen :D

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 08:24
door Vinny
Het is geen nieuw plan. Van tijd tot tijd recycleert de NS het voorstel om met ICE-achitge verbindingen te komen om steden als Groningen met de Randstad te verbinden via opgewardeerde bestaande infrastructuur.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 08:26
door Vinny
Oh ja Suus zal me wel weer verwijten dat ik vanmorgen ontbeten heb met in azijn gedrenkt citroen, maar toch, van dit plan komt wederom niets terecht omdat de financiële dekking er niet voor is en de marktvraag te laag.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 09:54
door en-es
En mocht die trein er wel komen dan zal de reistijd niet gehaald worden vanwege seinstoringen, niet werkende wissels en software-problemen 8-)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 10:00
door Suus
Vinny schreef:Oh ja Suus zal me wel weer verwijten dat ik vanmorgen ontbeten heb met in azijn gedrenkt citroen, maar toch, van dit plan komt wederom niets terecht omdat de financiële dekking er niet voor is en de marktvraag te laag.

Dat valt in dit geval wel mee. Aangezien er infrastructurele aanpassingen worden verwacht en de overheid te gierig is ook maar een cent in het spoor te investeren ondanks een pot van twee miljard zonder bestemming vrees ik dat die proef de eerste en laatste keer is dat je in minder dan drie kwartier van Groningen naar Zwolle kan reizen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 11:10
door reisthijs
Het lijkt me sterk dat er bij de proef zo'n korte reistijd gehaald wordt. Waar wil je de minimaal 13 minuten tijdwinst vandaan halen om in minder dan drie kwartier van Groningen naar Zwolle te rijden? Alleen Assen overslaan is niet genoeg.

Misschien als de aanpassingen aan de infrastructuur klaar zijn (Herfte, Hoogeveen) dat je dan in de buurt komt.Dan komt die proefrit wel een paar jaar te vroeg.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 11:24
door Bjarte
De verschillende media spreken elkaar wel een beetje tegen. Die proef in 2019, waar de NS het over heeft. Wordt dat een proef die gewoon tijdelijk wordt opgenomen in de dienstregeling en die ook toegankelijk is voor reizigers of gaan we lege treinen laten proefrijden?

Ik vind het in ieder geval een uitstekend plan. Maar ik zou als ik de NS was eens kijken of je die proef niet zou uitbreiden naar snelle treinen op de vrijdagavond en maandagmorgen. Op de momenten dat het langeafstandsvervoer van en naar Groningen piekt door de studentenstromen.

De proef is nog niet eens begonnen en Drenthe is al op de teentjes getrapt. Snappen ze daar nou echt niet dat die provincie niets voorstelt en dat een extra stop in Assen alleen maar ontzettend veel extra tijd kost voor een veelvoud aan reizigers die niks in Assen te zoeken heeft. Voor Lelystad geldt dat nog veel meer. Voor de serie 700 geldt dat Lelystad het meest zinloze station is. Er wil nagenoeg niemand vanuit Lelystad naar bestemmingen verder dan Zwolle of Amsterdam, dus dat kun je prima opvangen met regionale intercity's en sprinters.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 11:30
door Klaasje
Het gaat ook niet om een kwartier winst op Zwolle-Groningen maar op Zwolle-Amsterdam. Toch vind ik de geraamde winst wat aan de forse kant.
Als het lukt om een vlot pad te vinden:
  • Assen overslaan: 3 minuten
  • 160 km/h op Hanzelijn: 2 minuten
  • Lelystad overslaan: 3 minuten
  • Kortere stops op Zwolle en Almere C: 2 minuten
  • Totaal: ca. 10 minuten

Misschien rekenen ze stiekem winst van sneller in-/uitrijden van Zwolle en sneller rijden door de boog van Hoogeveen mee. Alleen zijn dat winsten die de gewone IC ook kan incasseren. Ik ben benieuwd waar men het pad ongeveer bedacht heeft en wat de geslachtofferde treinen zijn. Om de slachtoffers te minimaliseren zou die op Alm - Asdz achter de 2400 aan moeten rijden en zou die laatste de stop in Duivendrecht moeten overslaan bijvoorbeeld. En dan nog hopen dat het in Schiphol goed gaat.. :X Of hij gaat stiekem naar Amsterdam Centraal in het lege pad wat er ligt..

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 11:32
door Bjarte
Het persbericht van de NS is duidelijk, een eenmalige proef. Het traject is nog niet duidelijk, maar het lijkt mij vrij logisch dat het een verlenging wordt van de 2600, 900 of 1000.

NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt af o.a. van de resultaten van de test. Dit is op z’n vroegst in 2021. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.
De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Het exacte traject in de Randstad, wordt nog vastgelegd.
Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).


https://nieuws.ns.nl/ns-test-snellere-i ... -randstad/

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 11:39
door Z2N
Als deze test soortgelijk is aan de eerdere test met een snellere IC Berlijn wordt gewoon de hele dienstregeling overhoop gegooid hoor. (A)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 11:59
door reisthijs
Klaasje schreef:En dan nog hopen dat het in Schiphol goed gaat.. :X Of hij gaat stiekem naar Amsterdam Centraal in het lege pad wat er ligt..
Hoezo stiekem, deze trein moet toch naar Amsterdam rijden? NS heeft het nergens over Schiphol.

Als er daadwerkelijk zo'n extra snelle trein in de dienstregeling wordt opgenomen ligt via de Zuidas rijden voor de hand maar voor een eenmalige proef hoeft dat natuurlijk niet.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 12:14
door SuperGhost
erjeebee schreef:
verwacht NS dat die nieuwe intercity’s vanaf 2021 in de dienstregeling kunnen worden ingezet. Daarbij gaat het dan om extra intercity’s in de spits, bovenop de bestaande dienstregeling.


Juist, dus in de spits, als het spoor al vol zit, gaan we over het bijna geheel tweesporige traject Groningen-Zwolle-Lelystad-Amsterdam een extra snelle intercity jagen. Hoe komt die al die slome treintjes van de "bestaande dienstregeling" dan voorbij als je er niet een hoop extra rails bijpleurt?
Mis ik iets?
Gewoon de huidige intercity Amsterdam Centraal - Almere Centrum verlengen naar Groningen met alleen een tussenstop in Zwolle. Die intercity zal dan (vanuit Almere gezien) direct voor de reguliere intercity vertrekken (wat makkelijk kan, want hij komt 5 minuten voor vertrek van die reguliere IC al aan). De sprinter Zwolle-Groningen rijdt dan dus niet in de weg, want die zit juist achter de reguliere intercity. Die sprinter zou evt. wel iets eerder moeten vertrekken uit Zwolle, maar zodra Hefte kruisingsvrij is, wordt dat ook mogelijk (wat voor die sprinterreizigers sowieso voordeliger is).
De sprinter Amsterdam-Zwolle zou eventueel in de weg kunnen zitten afhankelijk van hoe laat je die versnelde intercity wilt laten vertrekken (ik kijk vanuit Almere naar Groningen nu). Die intercity komt vanuit Amsterdam namelijk om .28 aan in Almere en de reguliere IC naar Groningen vertrekt om .33. Als je de IC uit Amsterdam dan om .31 laat vertrekken, dan past het volgens mij net (wel krap), want de sprinter vertrekt om .25 en heeft 2 tussenstops tot Almere Oostvaarders waar je kunt passeren.

Maar sowieso moet je tegen die tijd kijken of de dienstregeling nog wel hetzelfde is. Hoe staat het tegen die tijd met de extra sporen bij Weesp, waardoor je ook meer kunt 'spelen' met de ligging van de IC's en sprinters rond Almere.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 12:28
door Lange_Dre
De huidige IC Amsterdam CS - Almere zal de NS niet gaan doortrekken, NS wilt namelijk gaan rijden met de trax en rijtuigen zodat er 160km gereden kan gaan worden tussen Lelystad - Zwolle.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 12:35
door Z2N
Nogmaals, het gaat om een eenmalige test, die met Traxx+ICR gereden gaat worden en waarvoor de dienstregeling eenmalig volledig overhoop gehaald kan worden. Als dit echt ingevoerd gaat worden gaat dat gepaard met een nieuwe dienstregeling, dus het aankoppelen aan treinseries die in de huidige dienstregeling bestaat is niet nodig.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 15:39
door Suus
Die trein zal dus nooit op zijn bestemming aankomen. Het is en blijft TRAXX, de trein die inzittenden (die nooit eens op tijd ergens aankomen) en omwonenden (die hun huizen aan stukken gescheurd zien worden) tot wanhoop drijft.

Weer kansloos enthousiast met een stokpaardje paraderen dit. Nee, dit is kansloos.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 15:48
door Z2N
Tussen Amsterdam en Groningen hoeft die trein exact nul keer van spanning te wisselen, en alleen van en naar de Hanzelijn hoeft er van beveiligingssysteem gewisseld te worden. Tel daarbij op dat stokpaardjes vaak gevuld zijn met hoge piefen en dus ter zekerheid ook met technici van het onderhoudsbedrijf, en ik denk dat het wel goed gaat komen bij het persritje.

Dat een persritje nodig is is jammer, maar het is in Nederland blijkbaar de enige manier om de politiek over serieuze verbeteringen in de treindienst te laten praten. Het begrotingstekort is in 2019 10 miljard, genoeg om een nieuwe HSL Zuid en een nieuwe Noord/Zuidlijn te bouwen inclusief alle blunders, maar het lukt maar niet om te investeren in de broodnodige infrastructuurverbeteringen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 15:58
door Suus
Hoge piefen in een trein zijn geen garantie dat een TRAXX het blijft doen. Want een TRAXX kan altijd en overal defect en zal dat dan ook gerust doen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 16:18
door Klaasje
Die TRAXX-en schijnen het heel erg goed te doen als je op de juiste knopjes duwt. Wat de juiste knopjes zijn schijnt echter weer te veranderen per softwareversie. Laten er nou deelparken met drie verschillende softwareversies rondrijden en machinisten die dat niet zo snel doorhebben en je hebt een gevoelig geheel te pakken. Het zal dus vooral een kwestie van een handige machinist zijn en dan gaat het gewoon als een speer.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 17:06
door Jultar
^^ Dat dus. Enige probleem is op dit moment een kleine bug waardoor een system failure optreed.
Gelukkig is de oplossing al sinds augustus beschikbaar, maar moet die oplossing nog goedgekeurd en uitgerold worden. Men hoopt die voor eind dit jaar geheel uitgerold te hebben.
Gelukkig komt het niet al te vaak voor. Ik heb 'm zelf in al deze maanden dat 9.4 uitgerold is exact één keer gehad.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 06 nov 2018, 17:09
door cassie127
Ik hoor het net op de NOS op 3 voorbij komen ja... Maar daar Had de NS woordvoerder in een quote het er wel over dat er normaal niet harder dan 130km/h gereden kan worden op het Nederlandse spoor... Volgens mij moet dat 140km/h zijn? :lol: