Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8326
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor webguy » Do 08 Nov 2018, 11:47

Er komt meer plek in de overvolle treinen tussen Nijmegen, Utrecht en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven haalt een geplande verbouwing van het station in Nijmegen drie jaar naar voren. Daardoor wordt het al volgend jaar mogelijk om langere treinen te laten rijden op het hele traject tussen Nijmegen en Schiphol.

Daar rijden nu treinen met maximaal tien wagons en duizend zitplaatsen. Door de aanpassing in Nijmegen kunnen er treinen met twaalf wagons gaan rijden. Dat levert per trein tweehonderd extra zitplaatsen op.
Bron: NOS


Nou word ik al oud, maar ik geloof dat voordat de Maaslijn ook op spoor 1 halteerde dit ook al het geval was toch? Of zeg ik nu hele gekke dingen?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4760
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor ArrivaBas » Do 08 Nov 2018, 11:52

Er vertrekt aldus nsdr.bemined.nl inderdaad nog een 32200 (uitgezonderd enkele treinen aan de dagranden) van fase b op spoor 1. Qua keertijden (16 minuten) kan je die treinen doordeweeks niet kwijt op spoor 35, want dat stuift in conflict met de 32300 naar Venray. De 3000 halteert bij mijn weten al tijden op 1a.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5592
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Z2N » Do 08 Nov 2018, 11:54

3000/3100 op 1 gaat niet door een overkruisconflict met de 7600 en de 4400, vandaar dat er nu op 4a gekeerd wordt.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Do 08 Nov 2018, 19:00

Het wordt straks treinen uit Den Bosch naar Arnhem op 1a, kerende treinen op spoor 3 en treinen uit Arnhem naar Den Bosch op 4. Spoor 3 is langer dan 4a.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8326
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor webguy » Do 08 Nov 2018, 19:33

Maar daar is dus een nieuwe/andere wissel voor nodig?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12077
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Do 08 Nov 2018, 19:43

Dat zal een behoorlijke wissel trekken op het budget van het ministerie... :o
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5592
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Z2N » Do 08 Nov 2018, 19:50

webguy schreef:Maar daar is dus een nieuwe/andere wissel voor nodig?

Ja, want vanuit Den Bosch is spoor 1 nu niet bereikbaar.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3728
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor trolly » Do 08 Nov 2018, 19:59

Ah, dat had ik even gemist, maar dat verklaart alles. Best nog een aardig klusje.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Bemined
Berichten: 1686
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Do 08 Nov 2018, 22:12

Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.

Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Roeland » Vr 09 Nov 2018, 09:25

Mooi, want de 3000 die om 17.24 uit Utrecht naar Nijmegen vertrekt, is bijna altijd overvol. Hopelijk gaan ze die naar 12 verlengen.

Bemined
Berichten: 1686
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Vr 09 Nov 2018, 17:03

Trein 3061 heeft een bezettingsgraad van boven de 100% ja tussen Utrecht en Veenendaal, de andere drukteschopper is trein 3163. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige twee treinen die naar mijn idee in aanmerking komen om met VIRM12 te gaan rijden in de middag.
Laatst gewijzigd door Bemined op Vr 09 Nov 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

VIRM
Berichten: 4234
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor VIRM » Vr 09 Nov 2018, 17:54

En heeft NS nog ergens een paar extra VIRM'pjes rondslingeren, of gaat dit ten koste van andere treinritten/series?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38113
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 09 Nov 2018, 18:05

Aangezien het NS nu lukt om in de avondspits de trein uit Nijmegen richting Den Helder te versterken in Arnhem moet er nog wel iets van materieel te vinden zijn.
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 1686
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Vr 09 Nov 2018, 18:21

Dat stel dat er in Arnhem bijkomt is daar gewoon van een andere trein afgehaald, treinen groeien ook daar niet aan bomen. Er wordt in de middag nu al een stel meer ingezet dan in de ochtend vanwege het lange keren in Den Helder, dus veel stellen zijn er ook niet over.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2517
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 09 Nov 2018, 18:25

Bemined schreef:Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.

Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

waldo79
Berichten: 4398
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor waldo79 » Vr 09 Nov 2018, 18:27

Waar is dat goed voor? Voor die enkele trein waarvoor VIRM12 een must is?
Mij best :)

Bemined
Berichten: 1686
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Vr 09 Nov 2018, 18:56

Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.

Nou ja, zo erg is het ook weer niet. Als ik naar de reizigersprognoses kijk dan zie ik landelijk slechts drie treinen waar voldoende reizigers zijn om een VIRM14 te vullen: de 2225, 3122 en 3522. Het gaat in alle gevallen slechts om een relatief kort stuk waar op deze drukte zit, dus de vraag is hoe reëel is het om hier voor te investeren.

ibodejoode
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 28 Nov 2015, 22:46

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor ibodejoode » Vr 09 Nov 2018, 19:29

Nitein-Repart schreef:
Bemined schreef:Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.

Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
Wat ik ooit begrepen heb is 12 bakken in het binnenlands verkeer het max. Alleen, voor de aanleg van de Hanzelijn, waren er treinen met 14 bakken tussen Utrecht Centraal en Zwolle. Meestal 6 voor Leeuwarden en 8 voor Groningen. Was het nog drukker, dus meer bakken nodig, dan werd Leeuwarden de voortrein. Dat was in de avondspits, in de ochtend was dat omgekeerd ri. Roterdam/Den Haag.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30683
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Nov 2018, 19:42

Zelfs dat was maar één trein 's ochtends en eentje 's middags, waarbij het eigenlijk een bezuiniging was om van een voortrein af te komen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Vr 09 Nov 2018, 19:49

ibodejoode schreef:Wat ik ooit begrepen heb is 12 bakken in het binnenlands verkeer het max. Alleen, voor de aanleg van de Hanzelijn, waren er treinen met 14 bakken tussen Utrecht Centraal en Zwolle.
12 bakken is inderdaad de algemene norm voor Intercitystations, maar er zijn enkele grote stations waar lagere treinen passen. In dit voorbeeld dus alleen Utrecht, Amersfoort en Zwolle waarna die trein weer gesplitst werd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13683
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Vr 09 Nov 2018, 20:26

Bemined schreef:In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen.

Derde treinstel? :? "Mijn" 3020 rijdt gewoon met 2x VIRM-VI hoor.

Bemined schreef:Trein 3061 heeft een bezettingsgraad van boven de 100% ja tussen Utrecht en Veenendaal, de andere drukteschopper is trein 3163. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige twee treinen die naar mijn idee in aanmerking komen om met VIRM12 te gaan rijden in de middag.

Wat bedoel je met een bezettingsgraad boven de 100%? Dat er meer (staande) reizigers in de trein zijn dan volgens de NS mogelijk is?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Bemined
Berichten: 1686
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Bemined » Vr 09 Nov 2018, 21:07

Meltrain schreef:Derde treinstel? :? "Mijn" 3020 rijdt gewoon met 2x VIRM-VI hoor.

Het artikel ging dan ook over de 3100.

Bemined schreef:Wat bedoel je met een bezettingsgraad boven de 100%? Dat er meer (staande) reizigers in de trein zijn dan volgens de NS mogelijk is?

Bij de drukteindicaties van de NS wordt de capaciteit uitgedrukt in het aantal zitplaatsen, dus een bezettingsgraad van 100% betekent alle zitplaatsen 1e en 2e klas én alle klapzittingen bezet. Dat is natuurlijk een theorie, er ontstaan in de praktijk al eerder staanplaatsen, maar boven de 100% is een trein dus gepland met staanplaatsen. De norm van de NS laat ruimte over om intercity's tot 120% bezettingsgraad in te plannen op trajecten tot 15 minuten, maar een handjevol treinen gaat ook over die 120% heen. Dat lijkt zich overigens te concentreren tot de corridors Rotterdam - Amsterdam, zowel via de HSL als via Leiden/Haarlem.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 986
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Tochjo » Za 10 Nov 2018, 08:28

Bemined schreef:Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.

Volgens Trouw heeft men "het voornemen om zowel tijdens de ochtend- als de avondspits 3 tot 4 langere treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Nijmegen".

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Za 10 Nov 2018, 10:52

Die drukte-indicatoren zijn natuurlijk ook niet meer dan indicatoren: er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die die trein nu mijden omdat ze hem te druk vinden, dus er is ook nog wat latente vraag. En daarnaast is er reizigersgroei.

playertwo
Berichten: 1078
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Berichtdoor playertwo » Za 10 Nov 2018, 20:16

Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.

VIRM is toegelaten tot maximaal 14 bakken. ICM officieel tot 15, hoewel er een enkele keer met 16 is gereden. Alleen ICR mag met 16 bakken getrokken worden (dus niet als trekduwtrein).


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten