Nou word ik al oud, maar ik geloof dat voordat de Maaslijn ook op spoor 1 halteerde dit ook al het geval was toch? Of zeg ik nu hele gekke dingen?Er komt meer plek in de overvolle treinen tussen Nijmegen, Utrecht en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven haalt een geplande verbouwing van het station in Nijmegen drie jaar naar voren. Daardoor wordt het al volgend jaar mogelijk om langere treinen te laten rijden op het hele traject tussen Nijmegen en Schiphol.
Daar rijden nu treinen met maximaal tien wagons en duizend zitplaatsen. Door de aanpassing in Nijmegen kunnen er treinen met twaalf wagons gaan rijden. Dat levert per trein tweehonderd extra zitplaatsen op.
Bron: NOS
Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Er vertrekt aldus nsdr.bemined.nl inderdaad nog een [serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] (uitgezonderd enkele treinen aan de dagranden) van fase b op spoor 1. Qua keertijden (16 minuten) kan je die treinen doordeweeks niet kwijt op spoor 35, want dat stuift in conflict met de [serie=Stoptrein (S1)|2018|(Venlo -) Venray - Nijmegen32300[/serie] naar Venray. De [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] halteert bij mijn weten al tijden op 1a.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
3000/3100 op 1 gaat niet door een overkruisconflict met de 7600 en de 4400, vandaar dat er nu op 4a gekeerd wordt.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Het wordt straks treinen uit Den Bosch naar Arnhem op 1a, kerende treinen op spoor 3 en treinen uit Arnhem naar Den Bosch op 4. Spoor 3 is langer dan 4a.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Maar daar is dus een nieuwe/andere wissel voor nodig?
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Dat zal een behoorlijke wissel trekken op het budget van het ministerie... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Ja, want vanuit Den Bosch is spoor 1 nu niet bereikbaar.webguy schreef:Maar daar is dus een nieuwe/andere wissel voor nodig?
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Ah, dat had ik even gemist, maar dat verklaart alles. Best nog een aardig klusje.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Mooi, want de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] die om 17.24 uit Utrecht naar Nijmegen vertrekt, is bijna altijd overvol. Hopelijk gaan ze die naar 12 verlengen.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Trein 3061 heeft een bezettingsgraad van boven de 100% ja tussen Utrecht en Veenendaal, de andere drukteschopper is trein 3163. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige twee treinen die naar mijn idee in aanmerking komen om met VIRM12 te gaan rijden in de middag.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 09 nov 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
En heeft NS nog ergens een paar extra VIRM'pjes rondslingeren, of gaat dit ten koste van andere treinritten/series?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Aangezien het NS nu lukt om in de avondspits de trein uit Nijmegen richting Den Helder te versterken in Arnhem moet er nog wel iets van materieel te vinden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Dat stel dat er in Arnhem bijkomt is daar gewoon van een andere trein afgehaald, treinen groeien ook daar niet aan bomen. Er wordt in de middag nu al een stel meer ingezet dan in de ochtend vanwege het lange keren in Den Helder, dus veel stellen zijn er ook niet over.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.Bemined schreef:Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Waar is dat goed voor? Voor die enkele trein waarvoor VIRM12 een must is?
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Nou ja, zo erg is het ook weer niet. Als ik naar de reizigersprognoses kijk dan zie ik landelijk slechts drie treinen waar voldoende reizigers zijn om een VIRM14 te vullen: de 2225, 3122 en 3522. Het gaat in alle gevallen slechts om een relatief kort stuk waar op deze drukte zit, dus de vraag is hoe reëel is het om hier voor te investeren.Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Wat ik ooit begrepen heb is 12 bakken in het binnenlands verkeer het max. Alleen, voor de aanleg van de Hanzelijn, waren er treinen met 14 bakken tussen Utrecht Centraal en Zwolle. Meestal 6 voor Leeuwarden en 8 voor Groningen. Was het nog drukker, dus meer bakken nodig, dan werd Leeuwarden de voortrein. Dat was in de avondspits, in de ochtend was dat omgekeerd ri. Roterdam/Den Haag.Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.Bemined schreef:Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Zelfs dat was maar één trein 's ochtends en eentje 's middags, waarbij het eigenlijk een bezuiniging was om van een voortrein af te komen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
12 bakken is inderdaad de algemene norm voor Intercitystations, maar er zijn enkele grote stations waar lagere treinen passen. In dit voorbeeld dus alleen Utrecht, Amersfoort en Zwolle waarna die trein weer gesplitst werd.ibodejoode schreef:Wat ik ooit begrepen heb is 12 bakken in het binnenlands verkeer het max. Alleen, voor de aanleg van de Hanzelijn, waren er treinen met 14 bakken tussen Utrecht Centraal en Zwolle.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Derde treinstel? :? "Mijn" 3020 rijdt gewoon met 2x VIRM-VI hoor.Bemined schreef:In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen.
Wat bedoel je met een bezettingsgraad boven de 100%? Dat er meer (staande) reizigers in de trein zijn dan volgens de NS mogelijk is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Het artikel ging dan ook over de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie].Meltrain schreef:Derde treinstel? :? "Mijn" 3020 rijdt gewoon met 2x VIRM-VI hoor.
Bij de drukteindicaties van de NS wordt de capaciteit uitgedrukt in het aantal zitplaatsen, dus een bezettingsgraad van 100% betekent alle zitplaatsen 1e en 2e klas én alle klapzittingen bezet. Dat is natuurlijk een theorie, er ontstaan in de praktijk al eerder staanplaatsen, maar boven de 100% is een trein dus gepland met staanplaatsen. De norm van de NS laat ruimte over om intercity's tot 120% bezettingsgraad in te plannen op trajecten tot 15 minuten, maar een handjevol treinen gaat ook over die 120% heen. Dat lijkt zich overigens te concentreren tot de corridors Rotterdam - Amsterdam, zowel via de HSL als via Leiden/Haarlem.Bemined schreef:Wat bedoel je met een bezettingsgraad boven de 100%? Dat er meer (staande) reizigers in de trein zijn dan volgens de NS mogelijk is?
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Volgens Trouw heeft men "het voornemen om zowel tijdens de ochtend- als de avondspits 3 tot 4 langere treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Nijmegen".Bemined schreef:Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Die drukte-indicatoren zijn natuurlijk ook niet meer dan indicatoren: er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die die trein nu mijden omdat ze hem te druk vinden, dus er is ook nog wat latente vraag. En daarnaast is er reizigersgroei.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
VIRM is toegelaten tot maximaal 14 bakken. ICM officieel tot 15, hoewel er een enkele keer met 16 is gereden. Alleen ICR mag met 16 bakken getrokken worden (dus niet als trekduwtrein).Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten