Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door webguy »

Er komt meer plek in de overvolle treinen tussen Nijmegen, Utrecht en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven haalt een geplande verbouwing van het station in Nijmegen drie jaar naar voren. Daardoor wordt het al volgend jaar mogelijk om langere treinen te laten rijden op het hele traject tussen Nijmegen en Schiphol.

Daar rijden nu treinen met maximaal tien wagons en duizend zitplaatsen. Door de aanpassing in Nijmegen kunnen er treinen met twaalf wagons gaan rijden. Dat levert per trein tweehonderd extra zitplaatsen op.
Bron: NOS
Nou word ik al oud, maar ik geloof dat voordat de Maaslijn ook op spoor 1 halteerde dit ook al het geval was toch? Of zeg ik nu hele gekke dingen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Er vertrekt aldus nsdr.bemined.nl inderdaad nog een [serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] (uitgezonderd enkele treinen aan de dagranden) van fase b op spoor 1. Qua keertijden (16 minuten) kan je die treinen doordeweeks niet kwijt op spoor 35, want dat stuift in conflict met de [serie=Stoptrein (S1)|2018|(Venlo -) Venray - Nijmegen32300[/serie] naar Venray. De [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] halteert bij mijn weten al tijden op 1a.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Z2N »

3000/3100 op 1 gaat niet door een overkruisconflict met de 7600 en de 4400, vandaar dat er nu op 4a gekeerd wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Het wordt straks treinen uit Den Bosch naar Arnhem op 1a, kerende treinen op spoor 3 en treinen uit Arnhem naar Den Bosch op 4. Spoor 3 is langer dan 4a.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door webguy »

Maar daar is dus een nieuwe/andere wissel voor nodig?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dat zal een behoorlijke wissel trekken op het budget van het ministerie... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Z2N »

webguy schreef:Maar daar is dus een nieuwe/andere wissel voor nodig?
Ja, want vanuit Den Bosch is spoor 1 nu niet bereikbaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door trolly »

Ah, dat had ik even gemist, maar dat verklaart alles. Best nog een aardig klusje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Bemined »

Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Roeland »

Mooi, want de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] die om 17.24 uit Utrecht naar Nijmegen vertrekt, is bijna altijd overvol. Hopelijk gaan ze die naar 12 verlengen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Bemined »

Trein 3061 heeft een bezettingsgraad van boven de 100% ja tussen Utrecht en Veenendaal, de andere drukteschopper is trein 3163. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige twee treinen die naar mijn idee in aanmerking komen om met VIRM12 te gaan rijden in de middag.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 09 nov 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door VIRM »

En heeft NS nog ergens een paar extra VIRM'pjes rondslingeren, of gaat dit ten koste van andere treinritten/series?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Suus »

Aangezien het NS nu lukt om in de avondspits de trein uit Nijmegen richting Den Helder te versterken in Arnhem moet er nog wel iets van materieel te vinden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Bemined »

Dat stel dat er in Arnhem bijkomt is daar gewoon van een andere trein afgehaald, treinen groeien ook daar niet aan bomen. Er wordt in de middag nu al een stel meer ingezet dan in de ochtend vanwege het lange keren in Den Helder, dus veel stellen zijn er ook niet over.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Nitein-Repart »

Bemined schreef:Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Waar is dat goed voor? Voor die enkele trein waarvoor VIRM12 een must is?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Bemined »

Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
Nou ja, zo erg is het ook weer niet. Als ik naar de reizigersprognoses kijk dan zie ik landelijk slechts drie treinen waar voldoende reizigers zijn om een VIRM14 te vullen: de 2225, 3122 en 3522. Het gaat in alle gevallen slechts om een relatief kort stuk waar op deze drukte zit, dus de vraag is hoe reëel is het om hier voor te investeren.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door ibodejoode »

Nitein-Repart schreef:
Bemined schreef:Klinkt mooi, maar ik ben bang dat het een dooie mus is voor veelreizigers. In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen. In de middag is er wel een beperking van 10 bakken, aftrakken in Arnhem gaat namelijk niet omdat het rangeerdeel dan een overkruisconflict heeft met de sprinter naar Ede-Wageningen en niet op tijd afgerangeerd kan worden voor de volgende trein arriveert. Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
Wat ik ooit begrepen heb is 12 bakken in het binnenlands verkeer het max. Alleen, voor de aanleg van de Hanzelijn, waren er treinen met 14 bakken tussen Utrecht Centraal en Zwolle. Meestal 6 voor Leeuwarden en 8 voor Groningen. Was het nog drukker, dus meer bakken nodig, dan werd Leeuwarden de voortrein. Dat was in de avondspits, in de ochtend was dat omgekeerd ri. Roterdam/Den Haag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Daniel »

Zelfs dat was maar één trein 's ochtends en eentje 's middags, waarbij het eigenlijk een bezuiniging was om van een voortrein af te komen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door reisthijs »

ibodejoode schreef:Wat ik ooit begrepen heb is 12 bakken in het binnenlands verkeer het max. Alleen, voor de aanleg van de Hanzelijn, waren er treinen met 14 bakken tussen Utrecht Centraal en Zwolle.
12 bakken is inderdaad de algemene norm voor Intercitystations, maar er zijn enkele grote stations waar lagere treinen passen. In dit voorbeeld dus alleen Utrecht, Amersfoort en Zwolle waarna die trein weer gesplitst werd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef:In de ochtendspits rijdt men namelijk wel degelijk met VIRM12, het probleem van de perronlengte wordt opgelost door het derde treinstel pas in Arnhem bij te plaatsen.
Derde treinstel? :? "Mijn" 3020 rijdt gewoon met 2x VIRM-VI hoor.
Bemined schreef:Trein 3061 heeft een bezettingsgraad van boven de 100% ja tussen Utrecht en Veenendaal, de andere drukteschopper is trein 3163. Maar dat zijn dan ook gelijk de enige twee treinen die naar mijn idee in aanmerking komen om met VIRM12 te gaan rijden in de middag.
Wat bedoel je met een bezettingsgraad boven de 100%? Dat er meer (staande) reizigers in de trein zijn dan volgens de NS mogelijk is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Derde treinstel? :? "Mijn" 3020 rijdt gewoon met 2x VIRM-VI hoor.
Het artikel ging dan ook over de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie].
Bemined schreef:Wat bedoel je met een bezettingsgraad boven de 100%? Dat er meer (staande) reizigers in de trein zijn dan volgens de NS mogelijk is?
Bij de drukteindicaties van de NS wordt de capaciteit uitgedrukt in het aantal zitplaatsen, dus een bezettingsgraad van 100% betekent alle zitplaatsen 1e en 2e klas én alle klapzittingen bezet. Dat is natuurlijk een theorie, er ontstaan in de praktijk al eerder staanplaatsen, maar boven de 100% is een trein dus gepland met staanplaatsen. De norm van de NS laat ruimte over om intercity's tot 120% bezettingsgraad in te plannen op trajecten tot 15 minuten, maar een handjevol treinen gaat ook over die 120% heen. Dat lijkt zich overigens te concentreren tot de corridors Rotterdam - Amsterdam, zowel via de HSL als via Leiden/Haarlem.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Tochjo »

Bemined schreef:Alleen in de middagspits, die sowieso al rustiger is, zal er een enkele trein verlengd worden dus vermoed ik.
Volgens Trouw heeft men "het voornemen om zowel tijdens de ochtend- als de avondspits 3 tot 4 langere treinen te laten rijden tussen Amsterdam en Nijmegen".
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Die drukte-indicatoren zijn natuurlijk ook niet meer dan indicatoren: er zullen ongetwijfeld reizigers zijn die die trein nu mijden omdat ze hem te druk vinden, dus er is ook nog wat latente vraag. En daarnaast is er reizigersgroei.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door playertwo »

Nitein-Repart schreef:Dan moet er toch gekeken worden of de inzet van 14 of zelfs 16 bakken VIRM voor enkele treinen mogelijk is.
VIRM is toegelaten tot maximaal 14 bakken. ICM officieel tot 15, hoewel er een enkele keer met 16 is gereden. Alleen ICR mag met 16 bakken getrokken worden (dus niet als trekduwtrein).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten