Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door webguy »

Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Frank »

Over de toekomstige lijnvoering Nijmegen - Utrecht - Amsterdam/Schiphol zie ook: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... megen.aspx .
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

webguy schreef:Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
Heeft dat niet te maken met het contract dat ze met de provincie Gelderland gesloten hebben? Die provincie heeft volgens mij met NS afgesproken dat zo'n kwartiersdienst er kwam en dat NS daarvoor subsidie zou krijgen, daarnaast heeft Gelderland daarvoor geïnvesteerd in de uitbreiding van station Wijchen. Als NS dan opeens weigert, dan zullen ze wel een boete moeten betalen (voor contractbreuk) plus dat Gelderland dan geld terug zou eisen voor die verbouwing van Wijchen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door webguy »

Maar dat bedenk je dan toch voordat je dat contract tekent? Is er overigens subsidie naar NS voor die ritten? Het is in principe hoofdrailnet toch?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Dat het HRN is betekend nog niet dat NS subsidies voor bepaalde diensten krijgt die niet verplicht zijn volgens de concessie-eisen. De treindienst Apeldoorn-Enschede is buiten de spits niet ingekort tot Almelo omdat er minder reizigers zijn, maar omdat de subsidie daarvoor niet verlengd werd. De IC Dordrecht-Breda is er ook alleen maar gekomen dankzij een subsidie geloof ik. En er zijn nog wel meer voorbeelden volgens mij.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ja, volgens mij rijdt de sprinter in Friesland ook op subsidie (ja, en op wielen en stroom ;-))
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Hainje »

Maar niet over rails? :D

*rent heel hard weg*
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Nee, over blaadjes.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Mikos »

De Sprinter Assen-Groningen ook.
webguy schreef:waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want voor zo ver er daadwerkelijk te korte treinen zouden rijden vanuit Nijmegen, kan er in Arnhem een stel bij aangeplakt of afgehaald worden. Dat is nog efficiënter ook, want zo groot zijn de reizigersstromen van en naar Nijmegen ook weer niet dat er 12 bakken VIRM voorbij Arnhem nodig zijn vanuit Utrecht en tot aan Arnhem vanuit Nijmegen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door webguy »

Maar eh, dat wordt niet gedaan toch? Er wordt volgens mij gezegd dat 10 bakken de max is voor [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]/[serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] door het vertrek in Nijmegen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Wubbo »

In Arnhem heb je echt niet de mogelijkheden om bij elke trein bij te plaatsen of af te trappen. Dat past daar totaal niet op het opstelterrein. Het terrein in Nijmegen is veel groter en beter bereikbaar.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Mikos »

webguy schreef:Maar eh, dat wordt niet gedaan toch?
Dagelijkse kost, anders. Ook aan het einde van de spits gaan er stellen af in Arnhem. Ik beweer ook niet dat het bij iedere trein gebeurt, maar het is niet zo dat doordat er in Nijmegen geen plaats is voor lange treinen, de treinen tussen Arnhem en Utrecht (of verder) te kort rijden. Dat zal eerder komen door materieelgebrek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Nee, ook doordat er dingen niet kunnen in Arnhem. Er rijden nu treinen korter dan gewenst.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Het probleem zit hem niet met het vertrekken richting Utrecht met 12 bakken, want dan:
- is het makkelijk om in Arnhem bij te plaatsen (je hoeft daarvoor niets te kruisen immers)
- is het makkelijk om in Nijmegen al met 12 bakken te beginnen, doordat je vanaf het rangeerterrein een trein op spoor 1a voor kan zetten.

Het probleem is juist het binnenkomen vanuit Utrecht. Aftrappen in Arnhem is dat lastig vanwege de vele kruisende bewegingen naar Arnhem Berg en in Nijmegen dus omdat je alleen op 4a terecht kunt (1a is niet te bereiken i.v.m. kruisende beweging met de sprinter naar Arnhem vanaf spoor 3 en spoor 4b is nog niet geheel vrij i.v.m. de sprinter ri. Wijchen)
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Bemined »

Mikos schreef:Ook aan het einde van de spits gaan er stellen af in Arnhem.
Er wordt alleen vanuit Nijmegen richting Utrecht afgetrapt en bijgeplaatst, omdat zoals vermeld je vanaf spoor 8 niet van/naar het emplacement kunt rangeren zonder in conflict te komen met andere treinen. Stellen die afgetrapt worden na de ochtendspits maken dus een slagje Arnhem - Nijmegen - Arnhem voordat ze afgetrapt worden, en hebben dus ook een lengtebeperking van 10 bakken. Vandaar er alleen in de ochtendspits VIRM12 ingezet wordt van Arnhem richting Utrecht en niet andersom.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Mikos »

I stand corrected :mrgreen:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Frank »

webguy schreef:Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
Volgens mij is dat niet alleen zo voor een extra trein naar Wijchen, maar voor het totaalpakket aan maatregelen dat in december 2016 ingegaan is, dus ook een snellere IC Zwolle - Roosendaal etc.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Frank schreef:Over de toekomstige lijnvoering Nijmegen - Utrecht - Amsterdam/Schiphol zie ook: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... megen.aspx .
Interessant verhaal. :pos:
6/6 lukt dus niet, dus het wordt oftewel 6/4 met IC-stops of 6/2/2.
Puur vanuit reizigers mogelijkheden ben ik voorstander van 6/4 met IC-stops omdat er dan vanaf een groot deel van de stations meer reismogelijkheden zijn.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom in die variant 4 IC's per uur in Driebergen-Zeist stoppen en 2 IC's per uur in Veenendaal-De Klomp. Omgekeerd zou in mijn ogen logischer zijn, aangezien Db ook al 4 Sprinters per uur heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door reisthijs »

webguy schreef:Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
Het klinkt overigens ook raar, om een probleem te zoeken tussen Utrecht en Amsterdam waar die 200 zitplaatsen ruimschoots gecompenseerd zijn met twee extra treinen per uur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door webguy »

Nu.nl kopte Arnhem - Nijmegen geloof ik, NOS had er Utrecht - Amsterdam van gemaakt. Het effect is denk ik het grootst op de flessenhals Utrecht - Arnhem, maar dat kan ook eigen belang zijn...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom in die variant 4 IC's per uur in Driebergen-Zeist stoppen en 2 IC's per uur in Veenendaal-De Klomp. Omgekeerd zou in mijn ogen logischer zijn, aangezien Db ook al 4 Sprinters per uur heeft.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen:
- Veenendaal-De Klomp heeft alleen lokale instappers, Driebergen-Zeist heeft naast lokale instappers ook uitstappers uit Oost-Nederland die de snelbus naar de universiteit willen nemen.
- Met een stop in Driebergen-Zeist kun je ook Utrecht Centraal voor een deel ontlasten: deels vanwege het punt hierboven, deels omdat reizigers vanuit Rhenen in Driebergen al kunnen overstappen op een intercity ri. Amsterdam/Schiphol.
- De aansluitende bussen in Veenendaal-De Klomp rijden slechts 2x p/u, terwijl veel van de aansluitende bussen in Driebergen-Zeist 4x p/u rijden. Hierdoor zul je in De Klomp dan toch 2 IC's krijgen waar relatief veel reizigers instappen en 2 waarbij vrijwel niemand instapt en waarbij de stop dus niet rendabel is.
- Veenendaal-De Klomp heeft volgens de mensen hier met name reizigers ri. Arnhem, wat de tegenspitsrichting is en waardoor er meer ruimte in de intercity is. Driebergen-Zeist vrijwel alleen ri. Utrecht, wat in de spitsrichting is, waardoor er sowieso al minder ruimte in de treinen over is.
- Driebergen-Zeist (9.330) is veel drukker dan Veenendaal-De Klomp (4.229)
- Die 4 sprinters passen waarschijnlijk alleen tussen de intercity's als de achterliggende intercity (vanaf Utrecht gezien) op Driebergen-Zeist stopt, want anders hebben de intercity's een te snel pad op Utrecht-De Haar en moeten ze alsnog langzamer ingelegd worden. Hierdoor zou dan of Utrecht-Arnhem langzamer worden, of moet je de stop op Driebergen i.p.v. De Klomp laten plaatsvinden en dat laatste kiest NS dan logischerwijs voor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Je eerste en je laatste punt vind ik wel goed en daar had ik nog niet aan gedacht.
Bij je tweede punt heb ik mijn twijfels en dat Db drukker is dan Klp zal ook deels door de bediening komen.
Op je derde en vierde punt heb ik wel aanmerkingen: de bussen rijden nu deels maar 2x/uur omdat de trein ook maar 2x/uur rijdt. Als er 4x/uur een trein rijdt, zou het best kunnen dat lijn X80 ook 4x/uur tussen Scherpenzeel en De Klomp gaat rijden. Ook denk ik dat je het aantal reizigers wat per fiets of auto naar het station komt onderschat. Verder zullen er vanaf Klp best wel reizigers richting Arnhem zijn, maar gaan de meeste reizigers (bron: eigen waarnemingen gedurende een week) toch richting Utrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door sirvinniei »

Ik zou eerder een voorstander van 3/3 zijn, dat verschilt niet veel van een kwartierdienst, maar ik vermoed dat de 4 stoppende ICs niet zozeer te maken hebben met reizigersaantallen, maar met het snelheidsverschil met de 4 sprinters, zoals superghost al zei
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:- De aansluitende bussen in Veenendaal-De Klomp rijden slechts 2x p/u, terwijl veel van de aansluitende bussen in Driebergen-Zeist 4x p/u rijden. Hierdoor zul je in De Klomp dan toch 2 IC's krijgen waar relatief veel reizigers instappen en 2 waarbij vrijwel niemand instapt en waarbij de stop dus niet rendabel is.
De diverse lijnen rijden 2x/uur ja, maar er gaat toch echt 4x/uur een bus vanaf De Klomp naar Veenendaal. De X80 zit namelijk precies tussen lijn 50 in waarbij 50 de aansluiting van/naar de trein biedt nu en X80 slechts een halve aansluitknoop biedt (die sluit ri. Renswoude aan op de aankomende treinen en uit Renswoude op de vertrekkende, maar van/naar Veenendaal zijn er geen trein aansluitingen).
Daarnaast biedt lijn 5 nu alleen aansluitingen op de trein van/naar Utrecht en zouden daar met een kwartiersdienst vanzelf aansluitingen van/naar Arnhem bij komen die mogelijk vanuit het noorden van Ede een snellere verbinding opleveren dan via Ede-Wageningen.
Meltrain schreef:Verder zullen er vanaf Klp best wel reizigers richting Arnhem zijn, maar gaan de meeste reizigers (bron: eigen waarnemingen gedurende een week) toch richting Utrecht.
Op welke momenten heb je dat dan waargenomen? In de ochtendspits komt er dagelijks een kudde uit lijn 50 voorbij rennen (en die hoeven alleen te rennen als ze naar Arnhem willen) en zit de aankomende X80 ook vol met reizigers die je massaal zorgen hoort maken over de aansluiting en naar het perron rennen als de bus laat is (eveneens alleen nodig als ze naar Arnhem willen).
Vanuit Utrecht is de spitsrichting sowieso andersom ('s ochtends aankomend, 's middags vertrekkend) en de hoeveelheid reizigers die ik de trein uit zie komen kleiner. Ook vanmiddag weer stond de bushalte pas echt vol overstappers nadat de trein uit Arnhem aangekomen was.
(Bron: eigen waarnemeningen gedurende een jaar, toch iets grotere steekproef)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Dan heb ik dat wellicht niet goed beoordeeld, maar ik heb wel gezien dat er 's ochtends behoorlijk wat wachtenden voor de 3020 waren en er 's middags ook veel uitstappers uit de 3061 waren.
Het station dient toch ook als P+R richting Utrecht?
Maar zeg je nu dat er 's ochtends veel reizigers zijn vanuit Utrecht naar De Klomp en 's avonds andersom? :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten