OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Daniel » do 03 jan 2019, 10:20

OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU
Kirchberg - Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers blijkens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen. Vervoersdiensten, waaronder ook taxi’s en veerdiensten, zijn gemiddeld 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde.
In België liggen de prijzen slechts 4 procent boven het Europees gemiddelde. In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2955
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Nitein-Repart » do 03 jan 2019, 10:30

Ik vraag mij af of het Nederlandse OV wel duurder is dan dat van bijv. Denemarken of Verenigd Koninkrijk.

Dat Luxemburg het goedkoopste OV heeft van de EU wil ik best geloven. Voor €4 op en neer van Troisvierges naar Luxemburg-Ville is gewoon een bodemprijs.

Tsjechië is ook bizar goedkoop, zelfs als je dat afzet tegenover het lagere Tsjechische prijspeil.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42311
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Suus » do 03 jan 2019, 10:39

Geen verrassing, bij het vorige onderzoek uit 2016 was Nederland ook het duurste.
Rame à l'approche

Dennenboom
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Dennenboom » do 03 jan 2019, 12:29

Goed OV zorgt over het algemeen voor een hogere modal-split dan goedkoop OV.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_rail_usage

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6235
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor trolly » do 03 jan 2019, 12:54

Dat was wat mij ook door het hoofd speelde. Goedkoop of "gratis" OV leidt bovendien makkelijk tot de misvatting dat OV vooral een kostenpost is, waarop bezuinigd kan worden. Daarmee verschraalt het aanbod, en zal de potentiële passagier liever naar ander vervoer uitzien.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Hendrik
Berichten: 2135
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Hendrik » do 03 jan 2019, 14:19

De cijfers gaan niet alleen over OV, in elk geval niet over OV zoals we dat in Nederland zien. Vliegtuig valt er bijvoorbeeld ook onder. (Bron: OVPro)

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Mdk » do 03 jan 2019, 15:25

dus de statistieken betreffen de gemiddelde kosten van vervoer in Europa, met uitzondering van de Auto en fiets?
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12566
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Vinny » do 03 jan 2019, 19:39

De levensstandaard in Nederland is ook hoger dan in pak 'em beet Tsjechië.
Luxemburg en België subsidiëren het OV veel meer. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking!
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

waldo79
Berichten: 5040
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor waldo79 » do 03 jan 2019, 19:46

Desondanks heb ik de indruk dat die hogere prijs mensen er niet van weerhoudt het openbaar vervoer te gebruiken. De standaardtarieven in Nederland zijn duurder dan in omliggende landen, maar daarentegen kan de prijsbewuste consument bijna overal met een actie tegen gereduceerd tarief reizen.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3537
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Ruben » do 03 jan 2019, 20:29

Nederland heeft ook de hoogste belastingdruk op benzine. Je verplaatsen is duur in dit land. De vraag naar beide modaliteiten lijkt er niet onder te lijden: files nemen toe en drukte in treinen ook. Puur gezien vanuit vraag/aanbod kunnen de tarieven in het OV nog verder omhoog.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12566
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Vinny » do 03 jan 2019, 21:17

Ruben schreef: Je verplaatsen is duur in dit land.
Maar je krijgt er ook wat voor terug: de infrastructuur is in Nederland in topconditie. Wegen en spoorlijnen bieden een adequaat netwerk, en dankzij de vrijwel eeuwige verbouwingen zijn de centrale stations bij ons echt werkelijk pareltjes vergeleken bij de tochtgaten die ze in onze buurlanden vaak nog zijn (Brussel-Noord ofzo). Ook bijvoorbeeld de frequentie en de punctualiteit is hier beter dan België, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

en-es
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor en-es » do 03 jan 2019, 21:59

Ja, de infrastructuur is in topconditie. Met name op de HSL. *O*

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7935
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Z2N » do 03 jan 2019, 22:21

De Britten hadden geen geld voor bovenleiding waardoor treinen nu Elektrisch kunnen rijden van Londen tot Bristol Parkway maar niet op het laatste stuk tot Bristol Temple Meads, de Duitsers lopen 20 jaar achter op planning op de uitbreiding van de Rheintalstrecke en de Fransen sluiten elk jaar spoorlijnen vanwege gebrek aan onderhoud. Je moet het wel in perspectief zien. :wink:
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42311
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Suus » do 03 jan 2019, 22:46

en-es schreef:Ja, de infrastructuur is in topconditie. Met name op de HSL. *O*

De treinen gaan kapot, de infrastructuur niet zo vaak.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42311
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Suus » do 03 jan 2019, 22:50

Metro deed ook even een onderzoekje: https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -van-de-eu

Conclusie: Als het VK uit de EU is hebben de Denen de duurste treinkaartjes. Niet zo heel gek trouwens, de Denen staan vaak bovenaan die lijstjes omdat ze slechts één BTW-tarief van 25% hebben. Daardoor hebben ze ook de duurste supermarkten van de EU bijvoorbeeld :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7935
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Z2N » do 03 jan 2019, 23:26

Het is jammer dat we niet weten hoe de cijfers berekend zijn, ik heb althans geen rapport bij deze cijfers gezien. Taxi's zijn in Nederland bijvoorbeeld vrij duur maar hebben een klein marktaandeel, als je dat niet goed vergelijkt met bijvoorbeeld het VK (waar Taxi's goedkoper zijn en vaker gebruikt worden) kan dat je cijfers flink verkleuren.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

waldo79
Berichten: 5040
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor waldo79 » vr 04 jan 2019, 10:04

Inderdaad, of taxi's meegeteld zijn maakt wel een verschil. Maar een taxi beschouw ik als privaat vervoer.
Mij best :)

Jultar
Berichten: 279
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Jultar » vr 04 jan 2019, 10:12

Taxi's en zelfs vliegtuigtickets en ook helikoptervervoer is allemaal meegerekend. De uitkomst is dan niet gek.
Het is ook geen onderzoek naar Openbaar Vervoer (public transportation), maar naar Transport Services.
Dat een journalist vervolgens de blunder maakt om dat te vertalen naar OV....

Abus
Berichten: 231
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Abus » vr 04 jan 2019, 12:36

Ruben schreef:Nederland heeft ook de hoogste belastingdruk op benzine. Je verplaatsen is duur in dit land. De vraag naar beide modaliteiten lijkt er niet onder te lijden: files nemen toe en drukte in treinen ook. Puur gezien vanuit vraag/aanbod kunnen de tarieven in het OV nog verder omhoog.


Niet alleen de brandstofaccijns, maar ook de wegenbelasting, BPM en parkeertarieven in Nederland behoren samen met GB tot de hoogste van Europa. Daarnaast betalen we in delen van het land ook nog wegbeheerskosten aan het waterschap. Aan de belastingbetaling door automobilisten houdt de Nederlandse overheid jaarlijks miljarden meer over dan dat de overheid aan onderhoud en aanleg van wegen uitgeeft. Maar inderdaad: de mobiliteit is er niet minder om, in Nederland niet en in GB niet. Vlaanderen wil trouwens een kilometerheffing in gaan voeren voor alle automobilisten. In de dichtstbevolkte gebieden van Europa valt er niet te ontkomen aan tariefsturing, voor de auto, maar ook voor het OV.

Uit milieuoogpunt is het onnodig aanwakkeren van extra OV-gebruik door lage tarieven of gratis vervoerbewijzen ook geen goed idee. Uit de experimenten die er in Nederland geweest zijn met gratis OV (o.a. voor ouderen) blijkt dat er door lage tarieven nauwelijks nieuwe doelgroepen overstappen naar het OV, maar wel dat de mensen die het OV toch al gebruiken, vaker gaan reizen. Daar heeft niemand baat bij. Automobilisten verleid je vooral naar het OV met een goed aanbod (snelheid, frequenties, comfort), en dat kost geld, maar dat kost de auto zelf ook.

Ik snap dan ook niet wat dit onderzoek beoogt. Ja, Nederland is geen Griekenland of Portugal qua prijspeil, maar dat wisten we al. De buschauffeurs (en de meeste andere inwoners) verdienen daar ook erg weinig. De treinmachinisten in Griekenland verdienen op sommige verbindingen wel veel (rijksambtenaren; de overheid daar ging niet voor niets zo ongeveer bankroet).

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7935
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Z2N » vr 04 jan 2019, 17:49

Belastingen op autorijden zijn dan ook geen manier om infrastructuur te betalen, maar gewoon een vorm van belasting. Elders wordt er meer geld verdiend door de staat aan de boodschappen of aan winstbelasting.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2887
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Mr-W » vr 04 jan 2019, 20:07

waldo79 schreef:Desondanks heb ik de indruk dat die hogere prijs mensen er niet van weerhoudt het openbaar vervoer te gebruiken. De standaardtarieven in Nederland zijn duurder dan in omliggende landen, maar daarentegen kan de prijsbewuste consument bijna overal met een actie tegen gereduceerd tarief reizen.

In het busvervoer zijn er anders zelden actietarieven en vermoed dat die al mee zijn genomen in deze berekening.
Abus schreef:
Ruben schreef:Nederland heeft ook de hoogste belastingdruk op benzine. Je verplaatsen is duur in dit land. De vraag naar beide modaliteiten lijkt er niet onder te lijden: files nemen toe en drukte in treinen ook. Puur gezien vanuit vraag/aanbod kunnen de tarieven in het OV nog verder omhoog.


Niet alleen de brandstofaccijns, maar ook de wegenbelasting, BPM en parkeertarieven in Nederland behoren samen met GB tot de hoogste van Europa. Daarnaast betalen we in delen van het land ook nog wegbeheerskosten aan het waterschap. Aan de belastingbetaling door automobilisten houdt de Nederlandse overheid jaarlijks miljarden meer over dan dat de overheid aan onderhoud en aanleg van wegen uitgeeft. Maar inderdaad: de mobiliteit is er niet minder om, in Nederland niet en in GB niet. Vlaanderen wil trouwens een kilometerheffing in gaan voeren voor alle automobilisten. In de dichtstbevolkte gebieden van Europa valt er niet te ontkomen aan tariefsturing, voor de auto, maar ook voor het OV.

Uit milieuoogpunt is het onnodig aanwakkeren van extra OV-gebruik door lage tarieven of gratis vervoerbewijzen ook geen goed idee. Uit de experimenten die er in Nederland geweest zijn met gratis OV (o.a. voor ouderen) blijkt dat er door lage tarieven nauwelijks nieuwe doelgroepen overstappen naar het OV, maar wel dat de mensen die het OV toch al gebruiken, vaker gaan reizen. Daar heeft niemand baat bij. Automobilisten verleid je vooral naar het OV met een goed aanbod (snelheid, frequenties, comfort), en dat kost geld, maar dat kost de auto zelf ook.

Ik snap dan ook niet wat dit onderzoek beoogt. Ja, Nederland is geen Griekenland of Portugal qua prijspeil, maar dat wisten we al. De buschauffeurs (en de meeste andere inwoners) verdienen daar ook erg weinig. De treinmachinisten in Griekenland verdienen op sommige verbindingen wel veel (rijksambtenaren; de overheid daar ging niet voor niets zo ongeveer bankroet).

De volgende Vlaamse regering beslist pas over kilometerheffing per 2024.
Automobilisten blijven vaak autorijden omdat vooral buiten de randstad de auto sneller blijft dan reizen per openbaar vervoer of de fiets, vooral bij reizen naar locaties op een industrieterrein bij de snelweg en daarnaast vind men de prijs toch ook te hoog gezien.

Ik ben het er niet mee eens dat er geen baten zijn als een groep zich meer verplaatst door een goedkopere ritprijs, winkeliers in het centrum zullen bijv wel blij zijn met meer aanloop.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11826
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Aking » vr 04 jan 2019, 20:13

Mr-W schreef:In het busvervoer zijn er anders zelden actietarieven en vermoed dat die al mee zijn genomen in deze berekening.

Ik heb het idee dat er in het Oosten van het land bijna voortdurend acties zijn (2=1, probeertickets, goedkope dag- of promotiekaartjes, meereiskaartjes en noem maar op), maar hier in Utrecht zie ik inderdaad nauwelijks wat voorbij komen...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Daniel » vr 04 jan 2019, 20:47

Het verschil is natuurlijk ook dat het OV in Utrecht door de frequente verbindingen en hoge dichtheid van het netwerk al zat recreatieve reizigers trekt waardoor de bussen ook overdag een goede vulling hebben. In het oosten des lands is er daarentegen in sterkere mate sprake van scholierenvervoer met in de spits nog wat forensen en is de lager frequente bus minder uit zichzelf in trek om recreatief gebruik van te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

waldo79
Berichten: 5040
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor waldo79 » za 05 jan 2019, 09:22

En buiten dat is de bus in vergelijking met andere vervoermiddelen nu duur of niet? Het feit dat burgers het openbaar vervoer te duur vinden is deels perceptie.

Daarnaast hoeft op kosten van de belastingbetaler niet in ongebreidelde mobiliteit te worden voorzien...met andere woorden: een redelijk aandeel in de kosten moet door de reiziger zelf betaald worden.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Berichtdoor Daniel » za 05 jan 2019, 09:30

waldo79 schreef:En buiten dat is de bus in vergelijking met andere vervoermiddelen nu duur of niet?

Vergeleken met de trein is BTM relatief veel voordeliger in Nederland, zeker als je een in de spits reizende forens bent. (Ter vergelijk: als ik zelf met de trein i.p.v. bus zou forensen waren m'n reiskosten 3,3x hoger geweest)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten