OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Bericht door waldo79 »

Maar jouw reis is met de bus veel efficiënter gezien het omreizen wat per trein nodig is. Voor mij ligt de kilometerprijs met de trein erg laag, maar dat komt vooral omdat ik bovengemiddeld veel kilometers maak met een Altijd Vrij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Bericht door Daniel »

Ook als ik het per kilometer uitdruk is de trein nog grofweg 40% duurder: per bus betaal ik op jaarbasis 49 euro/km en per trein zou het 69 euro/km zijn. En de reistijd is exact gelijk.
De route met minder omweg, via de Valleilijn naar Ede Centrum (m'n werkplek ligt ongeveer in 't midden tussen Edc en Klp), komt per kilometer trouwens exact hetzelfde uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Maar jouw reis is met de bus veel efficiënter gezien het omreizen wat per trein nodig is. Voor mij ligt de kilometerprijs met de trein erg laag, maar dat komt vooral omdat ik bovengemiddeld veel kilometers maak met een Altijd Vrij.
Ook met abonnementen geldt dat het tarief van de trein sterk degressief is. Dus hoe verder je moet reizen hoe goedkoper de trein per kilometer is. Dat maakt een goede vergelijking natuurlijk wel wat moeilijker. Het vreemde is dat bij de aanbesteding van het hoofdrailnet de NS eigenlijk helemaal geen strobreed in de weg wordt gelegd wat betreft tariefstelling terwijl met de invoering van de OV-chipkaart incidentele en korte reizen per trein eigenlijk meer in prijs gestegen zijn dan lange reizen of reizen met een of ander abonnement. Met mijn weekend-vrij abonnement kan ik eens per maand eens een weekend mijn ouders opzoeken en ik heb mijn abonnement er al weer uit. Persoonlijk ben ik daar vanzelfsprekend erg blij mee, maar maatschappelijk gezien kun je beter de 'gewone' treinkaartjes wat goedkoper maken. Incidentele reizigers die eens de auto laten staan schrikken van de prijs en denken: nou ik heb die trein ook wel weer gezien, ik ga de volgende keer weer lekker met de auto.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten