Forse kritiek op NedTrain en gemeente Tilburg in chroom-6-zaak

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Forse kritiek op NedTrain en gemeente Tilburg in chroom-6-zaak

Bericht door WSM »

Zoals eenieder wel zal weten, gaat bij NS veiligheid voor alles. Daarom is het belangrijk om overvolle treinen op te heffen en bij het minste of geringste de treindienst uit voorzorg stil te leggen.

In de werkplaatsen van NS gaat het er echter anders aan toe. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die in NS-werkplaatsen tewerkgesteld werden zijn hierbij blootgesteld aan het gevaarlijke chroom-6, dat onder meer diverse vormen van kanker kan veroorzaken.

Lees verder en huiver: https://www.nu.nl/binnenland/5716086/fo ... -zaak.html.

Hoe kan dit bij een bedrijf waar veiligheid voor alles gaat?
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 31 jan 2019, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topictitel gewijzigd in titel van artikel, dekt de lading beter
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS en veiligheid

Bericht door Hainje »

Denk dat zoiets echt niet alleen bij (oud-)overheidsbedrijven gebeurd. De mens is een nieuwsgierig dier, vind steeds iets nieuws en gaat dat gebruiken. In 95% levert het geen langere termijnschade op en in 5% wel, vooral als het dan ook nog eens een stuk goedkoper is dan andere dingen worden zaken gebagatelliseerd. Geen reden om de schadelijke gevolgen alsnog aan de kaak te stellen overigens, het leven is een soort trial-and-error.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS en veiligheid

Bericht door AppleMoose »

Niet alleen NS (destijds Nedtrain) heeft hierin steken laten valen, ook de arbeidsinspectie en de gemeente hebben hierin gefaald.
Ook bij defensie speelt dit probleem al enkele jaren. Of dit typisch iets is voor (oud-)overheidsbedrijven? Ik denk dat het vooral te maken heeft met hiërarchische structuur van een bedrijf en hoe open leidinggevenden staan voor kritiek en het melden van dit soort zaken.

En verder vind ik de toon (met name de eerste regels) van het startbericht niet echt bijdragen aan het opstarten van een open discussie over zo'n gevoelig en belangrijk onderwerp als dit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS en veiligheid

Bericht door Hainje »

Mja, ik heb bewust "(oud-)overheidsbedrijven" gezegd, immers alleen bij die bedrijven heb ik er iets over gehoord. Maar bij commerciële partijen zal dit vast ook wel spelen.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS en veiligheid

Bericht door Aking »

Hoe heette die pannenfabriek in Dordt die zo'n beetje vloeibare kanker in de rivier dumpte? Geen overheid geloof ik (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten