Provinciebestuurders willen niet langer betalen voor beheer van en onderhoud aan het spoor. Ze vinden de situatie volledig scheefgegroeid. Er dreigt hierover een conflict met staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat. Die vindt wel dat de provincie moet blijven bijdragen.
Het overleg is nog gaande, maar de partijen staan recht tegenover elkaar. Het debacle rond het Kamperlijntje is een katalysator geweest. Daar bleek dat de provincie Overijssel, als opdrachtgever, nauwelijks controle kon uitoefenen op het werk van spoorbeheerder ProRail. Maar het was allemaal wel voor rekening en risico van de opdrachtgever. Gedeputeerde Bert Boerman vraagt dan ook nieuwe spelregels. Geen provincie wil nog langer zo werken, zegt hij.
Hopelijk komen beide partijen er samen snel uit. Want naast kritiek heeft de decentralisatie veel positieve effecten gehad op door de NS afgeschreven spoorlijnen. Al snap ik dat de kennis bij het ministerie en Prorail ligt en niet bij de provincie, wat zorgt voor scheve verhoudingen waar de partijen nu tegenaan lopen. De provincie mag wel betalen maar heeft beperkte invloed. Wordt vervolgd!Over de kosten is Van Veldhoven wel duidelijk: ,,Voor mij is het logisch dat decentrale overheden meebetalen aan kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van projecten die er op hun eigen initiatief kwamen’’, laat ze weten.
Bron: https://www.destentor.nl/zwolle/provinc ... ~a20d9c39/