'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door HOV38 »

De Stentor publiceerde vanmorgen een artikel over een conflict tussen provincies en de minister wat betreft de financiering van het regionale spoor. Beide partijen staan recht tegenover elkaar.
Provinciebestuurders willen niet langer betalen voor beheer van en onderhoud aan het spoor. Ze vinden de situatie volledig scheefgegroeid. Er dreigt hierover een conflict met staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat. Die vindt wel dat de provincie moet blijven bijdragen.
Het overleg is nog gaande, maar de partijen staan recht tegenover elkaar. Het debacle rond het Kamperlijntje is een katalysator geweest. Daar bleek dat de provincie Overijssel, als opdrachtgever, nauwelijks controle kon uitoefenen op het werk van spoorbeheerder ProRail. Maar het was allemaal wel voor rekening en risico van de opdrachtgever. Gedeputeerde Bert Boerman vraagt dan ook nieuwe spelregels. Geen provincie wil nog langer zo werken, zegt hij.
Over de kosten is Van Veldhoven wel duidelijk: ,,Voor mij is het logisch dat decentrale overheden meebetalen aan kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van projecten die er op hun eigen initiatief kwamen’’, laat ze weten.
Hopelijk komen beide partijen er samen snel uit. Want naast kritiek heeft de decentralisatie veel positieve effecten gehad op door de NS afgeschreven spoorlijnen. Al snap ik dat de kennis bij het ministerie en Prorail ligt en niet bij de provincie, wat zorgt voor scheve verhoudingen waar de partijen nu tegenaan lopen. De provincie mag wel betalen maar heeft beperkte invloed. Wordt vervolgd!

Bron: https://www.destentor.nl/zwolle/provinc ... ~a20d9c39/
PHS

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door PHS »

Goh, zouden er soms verkiezingen voor de Provinciale Staten op komst zijn? :')
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door waldo79 »

Precies, eerst maar 21 maart afwachten wat er werkelijk gebeurt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door BrengMe »

Ben Boerman schreef:We zijn de enige regionale lijn met een intercity. Dat is in Nederland nog niet voorgekomen.
Nee, dat klopt. Maar dat is omdat op alle andere regionale spoorlijnen gewoon de term 'sneltrein' wordt gebruikt :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door ArrivaBas »

Die 'sneltreinen' stoppen op alle stations, behalve twee (Vechtdallijnen) of alleen in het boerengehucht Buitenpost (Noordelijke Nevenlijnen). :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Cas »

De Limburgse sneltrein slaat toch echt 6 stations over, waardoor hij tussen Maastricht en Heerlen maar twee keer stopt in plaats van acht.
Dat vind ik goed te vergelijken met de Blauwnet-'intercity', die stopt in stadjes van 30.000 inwoners en rijdt met precies hetzelfde materieel. Het is goed dat de trein er is, daar niet van, maar hij is niet te vergelijken met NS-intercity's.

(Overigens is de trein Dordt-Gorinchem voor zover ik me kan herinneren volgens de borden een sneltrein, omdat Blauwe Zoom niet ingepast kan worden _O- )
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10554
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door trolly »

Cas schreef:Het is goed dat de trein er is, daar niet van, maar hij is niet te vergelijken met NS-intercity's.
...die grootstedelijke stations als Den Helder Zuid aandoen :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Hainje »

Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
🍉
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Wannes »

In zeeland zijn natuurlijk eigenlijk geen intercitytreinen, alleen maar stoptreinen. Maar omdat ze wel als intercity buiten Zeeland rijden hebben ze maar alle stations in Zeeland intercitystation genoemd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10554
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Hoe kon ik het over het hoofd zien :@
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Daniel »

Cas schreef:(Overigens is de trein Dordt-Gorinchem voor zover ik me kan herinneren volgens de borden een sneltrein, omdat Blauwe Zoom niet ingepast kan worden _O- )
Dat is 'ie alleen op de displays van de treinen geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Wannes »

Op de borden staat ie gewoon als r-net stoptrein naar Gorinchem met 'doesn't stop at Blauwe Zoom'.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Hainje »

traibergen schreef:In zeeland zijn natuurlijk eigenlijk geen intercitytreinen, alleen maar stoptreinen. Maar omdat ze wel als intercity buiten Zeeland rijden hebben ze maar alle stations in Zeeland intercitystation genoemd.
Serieus?? :shock:
trolly schreef:Hoe kon ik het over het hoofd zien :@
:N
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10554
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Serieus?? :shock:
:Y

Serieus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Hainje »

Wa-joooooooooooooo!!
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door SLToilet »

Hainje schreef:Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Dat noemen ze in België een intercity :mrgreen:

Maar om weer terug bij het draadje te zijn: laten we idd maar gewoon afwachten wat de Statenverkiezingen brengen. Daar hebben we zelf invloed op: stemmen voor of tegen partijen die best een zak geld over hebben voor investeringen, of juist stemmen op de partijen die meer voor elkaar kúnnen en willen krijgen om de investeringen gedaan te krijgen ongeacht wie er betaalt. Vervolgens kunnen we alleen nog maar wachten op het resultaat. De uitwerking kan per provincie nog eens behoorlijk verschillen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef:
Hainje schreef:Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Hoe kon ik het over het hoofd zien :@
Zo groot is dat station dus! (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'

Bericht door Hainje »

:mrgreen:
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten