Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wievank
Berichten: 234
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Di 19 Mar 2019, 00:38

Er zijn een aantal incidenten met VIRM geweest waarbij er met de eerste remstand geremd werd, het rode sein gemist en gepasseerd met fors meer dan 40 km/u. De ATB greep niet in doordat de eerste remstand ook voldeed. Hierdoor werd het gevaarpunt ook bereikt, en zijn serieuze ongelukken slechts voorkomen, doordat voor de andere treinen het sein afviel.

Om dit probleem te ondervangen is/wordt de ATB in VIRM aangepast, zodat de tweede remstand als minimum vereist wordt. Hierdoor wordt er zoals gezegd sneller geremd, waardoor je gemiddeld met een lagere snelheid zal rijden.

wouter15
Berichten: 1061
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor wouter15 » Ma 13 Mei 2019, 20:08

NS heeft een besluit genomen over dienstregeling 2020: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202 ... 388418.pdf

Michael
Berichten: 10752
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Michael » Ma 24 Jun 2019, 09:30

De sneltrein Dordrecht-Eindhoven die 4 keer per dag moet gaan rijden dreigt een boemeltje te worden:

https://www.bndestem.nl/dordrecht/nieuw ... ~a0cecf06/ (let op: Premium artikel)

DingeZ
Berichten: 281
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor DingeZ » Ma 24 Jun 2019, 11:31

Klinkt als dat iemand de gemiddelde snelheid uitgerekend heeft en niet snapt wat het verschil tussen maximale en gemiddelde snelheid is. 95km/h voor een gemiddelde snelheid is niet de snelste, maar zeker wel acceptabel, er zijn genoeg IC's die dat niet halen. Een goede IC gaat net over de 100km/h heen gemiddeld, waar een sprinter (afhankelijk van de halteafstanden uiteraard) zelden boven de 70km/h komt.

Gebruikersnaam
Berichten: 203
Lid geworden op: Di 18 Apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Gebruikersnaam » Ma 24 Jun 2019, 12:16

Lees het artikel nog eens... Goederentreinen kunnen vaak max. 100 km/u en worden om marge in te bouwen ingelegd met 95 km/u (tot dusver de theorie, de praktijk pakt weer heel anders uit). Daarnaast zou je met je NS-treintje alsnog 140 km/u rijden als je wil, de kans dat je tegen een rood sein aanloopt is echter groter.

waldo79
Berichten: 4799
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor waldo79 » Ma 24 Jun 2019, 13:01

Aangezien de meeste intercity's zijn verworden tot sneltreinen is 95 km/h geen gek gemiddelde.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Suus » Ma 24 Jun 2019, 13:09

Ik vond die hele trein Dordrecht - Eindhoven al een raar plan maar nu blijkt het een bizar plan. Vooral dat de trein sowieso uitvalt wanneer de brug in Dordrecht niet open gaat. Dat wordt voor de potentiële reizigers duimen voor veel scheepvaartverkeer. :roll:
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12105
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wubbo » Ma 24 Jun 2019, 18:13

De klok en de klepel hebben elkaar nog niet helemaal gevonden in dit artikel. Maar ProRail heeft ook nog geen definitieve capaciteitsverdeling gedaan, dus voorlopig wachten we even af wat klok en klepel wel precies worden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12343
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Vinny » Ma 24 Jun 2019, 22:12

DingeZ schreef:Klinkt als dat iemand de gemiddelde snelheid uitgerekend heeft en niet snapt wat het verschil tussen maximale en gemiddelde snelheid is. 95km/h voor een gemiddelde snelheid is niet de snelste, maar zeker wel acceptabel, er zijn genoeg IC's die dat niet halen. Een goede IC gaat net over de 100km/h heen gemiddeld, waar een sprinter (afhankelijk van de halteafstanden uiteraard) zelden boven de 70km/h komt.

Een gemiddelde snelheid van boven de 100 km/h is echt bijzonder voor een intercity. Volgens mij haalt zelfs Zwolle-Groningen dat niet. Zwolle-Leeuwarden sinds ze wat extra tussenstops hebben ingevoerd ook net niet meer.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9762
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Hainje » Ma 24 Jun 2019, 22:46

Groningen - Zwolle is zelfs 110,42 km/u gemiddeld.
Leeuwarden - Zwolle is net aan, namelijk 100,92 km/u gemiddeld.

Verder zelluf uitrekenen via dees, dees en ook dees.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Suus » Ma 24 Jun 2019, 23:04

Rotterdam - Groningen (serie 500) is volgens mij nog steeds de binnenlandse treinserie met de hoogste gemiddelde snelheid.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1630
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Ma 24 Jun 2019, 23:15

De 500 rijdt inderdaad met een rijtijd van 142 minuten (hierbij zijn dus alle buffers op de tussenstations afgerekend) over 249,3 km: 105,34 km/uur

En dat terwijl de 900 (via de HSL van 20 km/u harder) over het gehele traject van 62 minuten van 115,6 km op een gemiddelde snelheid van 111,87 km/uur komt, wat dus maar 6,5 km harder is.

SuperGhost
Berichten: 2875
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor SuperGhost » Ma 24 Jun 2019, 23:42

Waarmee je meteen Suus tegenspreekt, aangezien de 900 toch echt een binnenlandse treinserie is :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40238
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Suus » Ma 24 Jun 2019, 23:59

Wat mij nog meevalt, de 900 heeft 16 minuten nodig voor Amsterdam Centraal - Schiphol Airport terwijl het minstens drie keer zo lange traject naar Rotterdam Centraal in 25 minuten kan.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 1630
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Di 25 Jun 2019, 00:05

Dat is ook hetgene wat de 900 zo gigantisch onderuit trekt in de gemiddelde snelheid:
Asd-Shl = 13 minuten // 17,4 km = 80,3 km/u.
Shl- Rtd = 24 minuten // 52,4 km = 131 km/u.
Rtd-Bd = 24 minuten // 45,8 km = 114,5 km/u.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1320
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor SLToilet » Di 25 Jun 2019, 07:46

Niet in de laatste plaats komt dit doordat de trein over langzame stukken door Amsterdam moet, en zelfs als je vaart kan maken op de Westtak dan zit je zo weer in een bocht. De 500 heeft dat minder en enkele trajecten zijn nóg langer dan de 900 heeft.
- optrekken in Utrecht, maar ook Rotterdam, is makkelijker dan in Amsterdam.
- 160 is niet veel sneller dan 140
- wel zijn Harderwijk, Meppel en Hoogeveen plaatsen waar de 500 langzamer moet, maar dit heeft maar een kleine invloed op de reistijd.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten