Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling 2020

Bericht door Suus »

NS stelt vandaag op hoofdlijnen de verbeteringen van de dienstregeling 2020 voor. 51.000 reizigers gaan er daarmee op vooruit, 5.500 reizigers gaan er op achteruit: https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-verbeteri ... anisaties/

Door de inzet van nieuw materieel kan de reistijd van de sprinters Leeuwarden - Meppel en Groningen - Zwolle met vier minuten worden ingekort. Door de kortere reistijd wordt de overstap in Meppel beter en kan de reistijd van/naar de Randstad tot wel een kwartier afnemen. De treinen tussen Zwolle en Leeuwarden worden beter over het uur verdeeld.

Het aantal intercity's tussen Utrecht en Amersfoort gaat omhoog van 4 naar 6 per uur. In de spits rijden deze IC's van/naar Apeldoorn en Deventer, wat daardoor dan 3x/uur een verbinding naar Utrecht heeft. Er komen ook een aantal extra spitstreinen tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk. De sprinter Utrecht - Zwolle wordt een paar minuten sneller door nieuw materieel.

Tijdens het strandseizoen wil NS niet 4 maar 6 treinen per uur naar Zandvoort rijden. Hiervoor moet ProRail verbeteringen in de stroomvoorziening aanbrengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Doorrijden naar Deventer van de extra ICs tussen Utrecht en Amersfoort suggereert dat die als voortrein van de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gaan rijden. Geen net 10-minuten interval dan dus, maar juist door het doorrijden wel potentieel erg effectief: in de huidige situatie wordt al veel overgestapt ri. Deventer en als je die reizigers uit de trein naar Zwolle haalt is dat pure winst.
Al krijg je waarschijnlijk wel ergens middenin de spits een gat als de IC Berlijn rijdt waarin je niet door naar Deventer kunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Cas »

Er staat op de afbeelding ook iets over Dordrecht-Eindhoven, maar de tekst staat hier niks over. Weet iemand meer?
請勿靠近車門
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef:Doorrijden naar Deventer van de extra ICs tussen Utrecht en Amersfoort suggereert dat die als voortrein van de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] gaan rijden. Geen net 10-minuten interval dan dus, maar juist door het doorrijden wel potentieel erg effectief: in de huidige situatie wordt al veel overgestapt ri. Deventer en als je die reizigers uit de trein naar Zwolle haalt is dat pure winst.
Al krijg je waarschijnlijk wel ergens middenin de spits een gat als de IC Berlijn rijdt waarin je niet door naar Deventer kunt.
Lijkt er dus op, dat men de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] naar Amersfoort / Deventer gaat laten rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Suus »

Ik maak uit de adviesaanvraag op dat het gaat om het doortrekken van de s2000, en dat de treinen van/naar Deventer de spitsverlengingen van de s1500 vervangen. Buiten de spits blijft de 1500 wel 1x/2 uur naar Deventer rijden.

@Cas: in de op NS.nl als bijlage toegevoegde adviesaanvraag staat het volgende:
De NS is in gesprek met het Ministerie van IenW, decentrale overheden en consumentenorganisaties over de Intercity tussen Dordrecht en Breda.
Het aantal reizigers dat van deze Intercity gebruik maakt is laag. Enerzijds omdat de reistijden nauwelijks sneller zijn dan die van de Sprinter en anderzijds omdat er in Breda geen goede overstapmogelijkheden kunnen worden aangeboden door krapte in de dienstregeling.
In de afgelopen periode hebben het ministerie van IenW, decentrale overheden, reizigersorganisaties en NS met elkaar overlegd over optimalisatie van de verbinding tussen Dordrecht en Brabant.
Uit deze overleggen en uit de onderzoeken van NS naar optimalisatiemogelijkheden is een voorkeursuitwerking gekomen. Dit betreft een viermaal daagse rechtstreekse Intercity tussen Dordrecht en Eindhoven die op werkdagen rond 6:00 uur, 9:00 uur, 13:00 uur en 17:00 uur vanuit Dordrecht naar Eindhoven vertrekt en vanuit daar terugrijdt naar Dordrecht. De reistijd tussen Dordrecht en Eindhoven met de rechtstreekse Intercity is ruim tien minuten korter in vergelijking met de situatie in Dienstregeling 2019.
Randvoorwaardelijk voor de realisatie van deze verbinding is de financiering hiervan en de logistieke inpasbaarheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef:Lijkt er dus op, dat men de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] naar Amersfoort / Deventer gaat laten rijden.
Als natrein dan dus, maar het effect blijft hetzelfde. Of wordt eigenlijk zelfs groter omdat je ook Den Haag - Deventer naar een kwartiersdienst brengt, allicht beter voor de reizigersspreiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Klaasje »

Op Apeldoorn-Amersfoort is dit een heel gunstige ontwikkeling. De [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] is daar in de spitsen opmerkelijk veel drukker dan de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en al helemaal dan de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] .
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 05 feb 2019, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Wannes »

De NS is in gesprek met het Ministerie van IenW, decentrale overheden en consumentenorganisaties over de Intercity tussen Dordrecht en Breda.
Het aantal reizigers dat van deze Intercity gebruik maakt is laag. Enerzijds omdat de reistijden nauwelijks sneller zijn dan die van de Sprinter en anderzijds omdat er in Breda geen goede overstapmogelijkheden kunnen worden aangeboden door krapte in de dienstregeling.
In de afgelopen periode hebben het ministerie van IenW, decentrale overheden, reizigersorganisaties en NS met elkaar overlegd over optimalisatie van de verbinding tussen Dordrecht en Brabant.
Uit deze overleggen en uit de onderzoeken van NS naar optimalisatiemogelijkheden is een voorkeursuitwerking gekomen. Dit betreft een viermaal daagse rechtstreekse Intercity tussen Dordrecht en Eindhoven die op werkdagen rond 6:00 uur, 9:00 uur, 13:00 uur en 17:00 uur vanuit Dordrecht naar Eindhoven vertrekt en vanuit daar terugrijdt naar Dordrecht. De reistijd tussen Dordrecht en Eindhoven met de rechtstreekse Intercity is ruim tien minuten korter in vergelijking met de situatie in Dienstregeling 2019.
Randvoorwaardelijk voor de realisatie van deze verbinding is de financiering hiervan en de logistieke inpasbaarheid.
*trein* *trein* *trein* *trein*
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door regenmaker »

Klaasje schreef:Op Apeldoorn-Amersfoort is dit een heel gunstige ontwikkeling. De [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] is daar in de spitsen opmerkelijk veel drukker dan de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en al helemaal dan de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] .
Best logisch aangezien de stadsbusknoop in Apeldoorn gefocust is op de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]. Daarnaast reizen veel mensen richting Utrecht/Den Haag/Rotterdam, waarschijnlijk werk gerelateerd. Helaas hebben we geen directe verbinding meer met Rotterdam. Ik reis zelf ook eigelijk altijd naar Utrecht en kom zelden in Schiphol/Amsterdam.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door reisthijs »

traibergen schreef:*trein* *trein* *trein* *trein*
Ik zou plan voor een IC Dordrecht - Eindhoven graag toejuichen, maar ik kan niet echt zeggen dat ik erg enthousiast ben over dit voorstel. Een trein die juist niet rijdt op de tijden dat de meeste mensen er wat aan zouden hebben. -o-

Wat vind jij er zo geweldig aan?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door PHS »

Suus schreef:Tijdens het strandseizoen wil NS niet 4 maar 6 treinen per uur naar Zandvoort rijden. Hiervoor moet ProRail verbeteringen in de stroomvoorziening aanbrengen.
PHS tussen Haarlem en Zandvoort *trein*
Niet het eerste traject waar je aan denkt, maar goed, alle verbeteringen zijn welkom :')
reisthijs schreef:
traibergen schreef:*trein* *trein* *trein* *trein*
Ik zou plan voor een IC Dordrecht - Eindhoven graag toejuichen, maar ik kan niet echt zeggen dat ik erg enthousiast ben over dit voorstel. Een trein die juist niet rijdt op de tijden dat de meeste mensen er wat aan zouden hebben. -o-

Wat vind jij er zo geweldig aan?
Ik ben vooral benieuwd waar men 'opeens' de ruimte vandaan haalt om een extra trein tussen Zevenbergschen Hoek en Eindhoven in te leggen, want dat is nu al passen en meten met al die goederentreinen. En tijdens de werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen komt er nog meer van dat soort herrie langs.

En nu maar hopen dat het Rijk/de provincie wil betalen (A)

Verder vallen de plannen voor 2020 toch een beetje tegen, maar dat komt waarschijnlijk omdat er hier in de regio niets tot bijna niets gaat veranderen. Ik hoop nog altijd dat de NS (en dat hebben ze twee jaar geleden al beloofd) eens goed naar West-Brabant gaat kijken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door ArrivaBas »

Kijkend naar de vertrektijden uit Dordrecht wordt gepoogd vlak voor de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] naar Vlissingen te rijden, een half uur omgeklapt t.o.v. nu.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Klaasje »

regenmaker schreef:
Klaasje schreef:Op Apeldoorn-Amersfoort is dit een heel gunstige ontwikkeling. De [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] is daar in de spitsen opmerkelijk veel drukker dan de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en al helemaal dan de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] .
Best logisch aangezien de stadsbusknoop in Apeldoorn gefocust is op de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]. Daarnaast reizen veel mensen richting Utrecht/Den Haag/Rotterdam, waarschijnlijk werk gerelateerd. Helaas hebben we geen directe verbinding meer met Rotterdam. Ik reis zelf ook eigelijk altijd naar Utrecht en kom zelden in Schiphol/Amsterdam.
Ik denk dat de invloed van de stadsbusknoop best meevalt. De stoppers uit Zutphen en Almelo en de eindbestemmingen zullen een grotere invloed hebben. Over het algemeen komen er namelijk helemaal niet zoveel mensen met de bus naar het station. Al weet ik natuurlijk niet hoe dat in Apeldoorn is. Het zijn vooral mensen te voet en per fiets die de trein nemen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Roeland »

Klaasje schreef: Ik denk dat de invloed van de stadsbusknoop best meevalt. De stoppers uit Zutphen en Almelo en de eindbestemmingen zullen een grotere invloed hebben. Over het algemeen komen er namelijk helemaal niet zoveel mensen met de bus naar het station. Al weet ik natuurlijk niet hoe dat in Apeldoorn is. Het zijn vooral mensen te voet en per fiets die de trein nemen.
In Apeldoorn wonen meer mensen dan in het achterland van die stoppers (Zutphen, Twello en Holten bij elkaar). Bovendien is Apeldoorn - Utrecht voor forensen nog prima te doen qua reistijd, maar wordt bijv. Holten - Utrecht eigenlijk toch al weer te lang voor dagelijks op-en-neer.
Veel Apeldoornse woonwijken liggen relatief ver van het station vandaan (in ieder geval niet op loopafstand) en Apeldoorn heeft al jarenlang een goede bus-trein-aansluiting (omdat de stadslijnen inderdaad goed aansluiten op de IC-knoop).
Dus ik vermoed dat relatief veel van de Apeldoornse instappers uit de stadsbus komen. In ieder geval meer dan in een gemiddelde provinciestad.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat je een deel van het achterland mist. Niet alleen pak je alleen maar Zutphen, Twello en Holten (waar zijn Rijssen, Wierden, Klarenbeek en Voorst gebleven?), ook vergeet je dat de stopper uit Zutphen niet alleen reizigers uit Zutphen trekt, maar ook uit Lochem, Goor, Delden, Vorden, Ruurlo, Lievelde, Winterswijk en hun directe achterlanden (o.a. Borculo, Hengelo, Neede, Eibergen, Groenlo, Lichtenvoorde)
Reizigers vanuit de noordelijke Achterhoek reizen immers via Apeldoorn naar Amersfoort, Hilversum en Amsterdam.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Mdk »

Ik vraag het me af, hoewel de knoop goed werkt is de bezetting in de apeldoornste stadsbussen vrij laag. Juist omdat alles in Apeldoorn prima op de fiets te doen is.
Bij twijfel altijd klagen
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Wannes »

reisthijs schreef:
traibergen schreef:*trein* *trein* *trein* *trein*
Ik zou plan voor een IC Dordrecht - Eindhoven graag toejuichen, maar ik kan niet echt zeggen dat ik erg enthousiast ben over dit voorstel. Een trein die juist niet rijdt op de tijden dat de meeste mensen er wat aan zouden hebben. -o-

Wat vind jij er zo geweldig aan?
Het is een goede stap voorwaarts naar meer intercity's tussen Dordrecht en Eindhoven. Het begint met 4 per dag maar kan later meer worden.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door starx »

Ik zit even te kijken naar de [serie=Sprinter|2019|Leeuwarden - Meppel9000[/serie]. Laat ik vooropstellen dat het goed nieuws is dat die beter aan gaat sluiten in Meppel richting Zwolle.

Maar hij zou 4 minuten sneller worden. De intercity doet 40 minuten over Meppel-Leeuwarden, de sprinter nu 46 (richting Lwd) of 47 (richting Mp) minuten. Dan zou 4 minuten versnellen betekenen dat er slechts 2 tot 3 minuten overblijven voor 3 extra stops en dat lijkt mij (ook voor SNG) te weinig. Wat ik vermoed: richting Lwd staat de [serie=Sprinter|2019|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] één keer per uur 3 minuten stil in Heerenveen, waardoor die er dan 49 minuten over doet. 's Avonds is dit ook de enige. Waarschijnlijk doet de [serie=Sprinter|2019|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] er volgend jaar in alle gevallen 45 minuten over. Die 4 minuten versnelling door nieuw materieel is dus een beetje kletskoek, want het geldt alleen richting Leeuwarden en alleen 's avonds en in het weekend (want op andere tijden is er al een snellere sprinter).

En dan vraag ik me af hoe de [serie=Sprinter|2019|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] precies wordt ingepast in Meppel, zonder conflicten. Voor vertrek is lastig omdat die dan praktisch met elke andere trein een conflict kan krijgen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Roeland »

traibergen schreef:Het is een goede stap voorwaarts naar meer intercity's tussen Dordrecht en Eindhoven. Het begint met 4 per dag maar kan later meer worden.
Of het later meer wordt, zal afhangen van de bezetting van die treinen.
Ik vermoed dat ze op Ehv - Bd beter bezet zullen zijn dan op Bd - Dordt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Wubbo »

Terwijl hij gebracht wordt als alternatief voor de bediening van Dordrecht...

Het advies staat inmiddels ook op de site van het Locov. Dit stukje begrijp ik niet:
In het dubbeldeks Intercitymaterieel (VIRM) wordt het remsysteem aangepast zodat het materieel harder kan remmen, een veiligheidsmaatregel. Dit harder remmen is ook in de planning verwerkt en leidt soms tot langere reistijden.
Dus doordat je harder kan remmen ben je langzamer? Je zou dan toch sneller moeten zijn (de tijd die je nodig hebt om te remmen wordt dan toch verkort)? :?
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

Maar omdat je harder moet remmen, op nog steeds hetzelfde moment, rij je dus eerder langzamer, wat dus tijd kost.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Cas »

Wubbo schreef:Terwijl hij gebracht wordt als alternatief voor de bediening van Dordrecht...
Het lijkt me dat men hier meerdere vliegen in één klap probeert mee te slaan, namelijk versterking op Breda-Eindhoven terwijl Dordrecht zijn geliefde intercity terugkrijgt. Ik meen mij te herinneren dat Breda flink vol zat qua treinen, dus een doortrekking van de IC Dordrecht-Breda (in plaats van een kerende trein) is in dat opzicht geen slecht idee.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Zugführer »

Suus schreef:Tijdens het strandseizoen wil NS niet 4 maar 6 treinen per uur naar Zandvoort rijden. Hiervoor moet ProRail verbeteringen in de stroomvoorziening aanbrengen.
Volgens mij is er nu al een situatie waarbij de "zomertreinen" relatief leeg zijn omdat mensen liever de trein nemen die naar Amserdam door rijdt. Heb je vanuit Zandvoort niet meer aan 4x per uur een trein naar Amsterdam dan nog meer extra treinen naar Haarlem?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Bemined »

Wubbo schreef:
In het dubbeldeks Intercitymaterieel (VIRM) wordt het remsysteem aangepast zodat het materieel harder kan remmen, een veiligheidsmaatregel. Dit harder remmen is ook in de planning verwerkt en leidt soms tot langere reistijden.
Dus doordat je harder kan remmen ben je langzamer? Je zou dan toch sneller moeten zijn (de tijd die je nodig hebt om te remmen wordt dan toch verkort)? :?
Ik vermoed een verkeerde woordkeuze, niet harder kan remmen, maar harder moet remmen. Er zijn meerdere incidenten geweest met treinen waarbij de machinist de trein in de eerste remstand had staan wat de ATB voldoende vond maar in werkelijkheid onvoldoende bleek om de trein tijdig voor een rood sein of snelheidsbeperking afgeremd te krijgen. Enkele jaren geleden was het hierdoor een aanbeveling van de inspectie om het ATB remcriterium te verzwaren omdat anders de werking van ATB-vv niet gegarandeerd kon worden. Als dat nu doorgevoerd gaat worden gaat dat inderdaad wat rijtijd kosten hier en daar, want op plekken waar de snelheidsafbouw over meerdere kilometers gespreid is zou die eerste remstand wel voldoende zijn, en met een zwaarder remcriterium zit je dan te vroeg op een lagere snelheid.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Jultar »

Wubbo schreef:Terwijl hij gebracht wordt als alternatief voor de bediening van Dordrecht...

Het advies staat inmiddels ook op de site van het Locov. Dit stukje begrijp ik niet:
In het dubbeldeks Intercitymaterieel (VIRM) wordt het remsysteem aangepast zodat het materieel harder kan remmen, een veiligheidsmaatregel. Dit harder remmen is ook in de planning verwerkt en leidt soms tot langere reistijden.
Dus doordat je harder kan remmen ben je langzamer? Je zou dan toch sneller moeten zijn (de tijd die je nodig hebt om te remmen wordt dan toch verkort)? :?
Er zitten heel veel stop-door schakelingen op de stations in Zeeland. De VIRM wordt dus gedwongen harder te remmen (ATB remcriterium wordt aangepast) waardoor je eerder 40 rijdt en dus over een langere afstand 40 rijdt, zo is de theorie.

Overigens is Zeeland dan juist weer één van die lijnen waar de seinen en verkenborden behoorlijk krap staan en je op topsnelheid flink door mag remmen om op tijd stil te staan. Standaard rem je daar dus al meer dan met die hele ATB-remcriteriumverzwaring. Ik verwacht dat juist op dat traject er nauwelijks verschil zal zijn in rijtijd. Hooguit bij Rilland-Bath - Krabbendijke v.v., echter heb je op dit moment vervolgens weer zoveel speling dat je in Goes respectievelijk Bergen op Zoom zonder problemen te vroeg aan kan komen. Dat is dus een kwestie van de rijtijd iets anders verdelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten