Pagina 7 van 11

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 01:39
door marvinkok
dennistd schreef:Ook nieuw: een turbo-nachtsprinter Enschede-Zwolle en terug. In de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag om 0.03u uit Enschede, om 1.01u in Zwolle, om 1.05u uit Zwolle en om 2.00u terug in Enschede. Met een reistijd van 58 en 55 minuten een stuk sneller dan overdag als er op knopen en kruisingen gewacht moet worden :mrgreen:

Verder wat minuten-aanpassingen (iets eerder uit Enschede en Zwolle, iets later uit Hengelo) bij een deel van de 7900, ongetwijfeld afhankelijk van de IC.

Met de kanttekening dat het nog niet zeker is dat die nachttrein ook daadwerkelijk gaat rijden, daar hangt een prijskaartje aan uiteraard. De paden zijn als voorbereiding al wel vast aangevraagd

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 01:51
door dennistd
Op de rustige tijden ('s avonds later en zaterdag- en zondagochtend) rijdt 1x per uur een nieuwe serie 30400 tussen Winterswijk en Apeldoorn. Deze komt deels in plaats van de 1x per uur rijdende 30800 en de helft van de treinen in de 17800. Deze nieuwe serie rijdt zonder stops tussen Zutphen en Apeldoorn.

's Ochtends wordt na aankomst in Zutphen direct doorgereden naar Apeldoorn waar aangesloten wordt op de 1700, en op de terugweg lang gestopt in Zutphen. 's Avonds biedt de trein in Apeldoorn wederom aansluiting vanaf de IC (dan de 1600) en heeft richting Winterswijk een korte stop in Zutphen (en richting Apeldoorn een lange).

De kruising met de 17800 vindt in de richting met de korte stop plaats in Zutphen, terwijl bij een lange stop in Zutphen in Klarenbeek gekruist wordt.

De dienstregeling zoals deze nu bekend is:
Afbeelding

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 02:27
door SuperGhost
Ik vind het een slim idee. Op die momenten is de halfuursdienst voor op Apeldoorn-Zutphen eigenlijk alleen voor hooguit die 2 steden zelf nodig en niet voor tussenliggende plaatsen. Op deze manier zorg je tevens er ook voor dat de Achterhoek de aansluiting in Apeldoorn behoudt én de reistijd verkort wordt. Wel is de kering 's ochtends in Apeldoorn met 4 minuten wel erg krap.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 03:09
door dennistd
Vier minuten komt wel meer voor hoor, Syntus doet het in Oldenzaal ook. Enige dat je in dit geval kan gebeuren is dat de 17800 ietsjes vertraging oploopt bij de kruising in Klarenbeek.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: wo 25 sep 2019, 08:28
door Dennenboom
Thom69 schreef:Wat mij betreft is de ligging van de vijfde en zesde IC tussen Utrecht Centraal en Amersfoort (Centraal!) op z'n minst opvallend te noemen:

Utrecht > Amersfoort: .07 .18 .21 .37 .48 .51
Amersfoort > Utrecht: .10 .26 .29 .40 .56 .59

Zeker richting Amersfoort buiten de spits levert dat een soort 'nabrander' op: om .18/.48 vertrekt de IC naar Leeuwarden/Groningen van spoor 11, drie minuten later gevolgd door een IC tot Amersfoort vanaf de overkant, spoor 12. Ik vraag me oprecht af hoeveel reizigers die trein gaat trekken buiten de spits - enige voordeel is dat Den Haag > Amersfoort dan zonder overstap kan.

Door deze trein blijft wel een redelijk snelle verbinding van de Veluwelijn naar en van Den Haag mogelijk, die nu alleen met een overstap in Amersfoort op de IC en de krappe cross-platform overstap in Utrecht (die straks vervalt) te halen is.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 20:29
door Vinny
Op zich wel te prijzen dat de NS nu gematigd pragmatisme toepast, in plaats van dogmatisch aan het IC/sprinter model vasthouden.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 20:31
door SuperGhost
Waar dan?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:03
door Vinny
Het overzicht van Dennis, de nieuwe s30400. Dat lijkt me een typisch geval van een zonetrein. :Y

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:06
door SuperGhost
Dat is Arriva :wink:

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:07
door Vinny
Ah ik had de oude situatie nog in mijn hoofd dat Apeldoorn-Zutphen door de NS bediend werd. Vond het al opmerkelijk dat ze naar Winterswijk gingen doorrijden :oops:

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:34
door MetroRET
Ben alleen benieuwd hoe men om :48 wilt gaat aankomen in Apd, als de 1600 om :47 vertrekt.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:38
door SuperGhost
Wellicht dat de 1600 dan 1 of 2 minuutjes later vertrekt uit Apeldoorn? Het gaat om de late avond, dus als dan het splitsen in Deventer niet meer hoeft, dan kan 1 of 2 minuten van die stop daar verplaats worden naar Apeldoorn?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:41
door MetroRET
Nee, de 1600 blijft op de genoemde tijden om :47 vertrekken.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 21:46
door MdJ
Wanneer de kruising bij Apda ligt (30400 via 65A Linksleidend), heb je 1 minuut rijtijd van de 1600/1700 tot aan het conflictpunt, 1 minuut verschil V/A te Apd en 1 minuut rijtijd 17800 tot aan aankomst te Apd.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 23:20
door dennistd
Nou zal de 1600 waarschijnlijk pas een rijweg krijgen als de 30400 voorbij Apda is (om een deelrijweg met alle gevaren van dien te voorkomen), maar het kan best zo zijn dat de 1600 in werkelijkheid pas om x:47:54 hoeft te vertrekken. In communicatie naar de reizigers is dat dan x:47.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 23:23
door Wubbo
Er van uitgaande dat sporenplan.nl klopt staat er geen sein voor Apeldoorn Aansluiting (gezien vanuit Apeldoorn) dus is er sowieso geen sprake van een deelrijweg.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 26 sep 2019, 23:42
door dennistd
Hmm, die staat er inderdaad niet bedenk ik me nu. Hoe kan het dan wel een apart dienstregelpunt zijn terwijl het niet eens seinen heeft?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 00:38
door cassie127
Volgens mij is iedere aansluiting een dienstregelpunt ook als er geen seinen staan

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 10:57
door Wubbo
Er staan natuurlijk wel seinen aan de andere kant van de wissels. Wanneer iets een dienstregelpunt is en wanneer het gewoon onderdeel van een ander dienstregelpunt is, is een erg schimmig gebeuren. Er zijn ongetwijfeld regels voor waar ongetwijfeld ook weer allerlei uitzonderingen op zijn.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 10:13
door Suus
Klopt het verhaal dat TRAXX vanaf 15 december nog slechts 115 km/u mag rijden tussen Breda en Boxtel, in plaats van baanvaksnelheid?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 10:19
door JordiBrabant
Suus schreef:Klopt het verhaal dat TRAXX vanaf 15 december nog slechts 115 km/u mag rijden tussen Breda en Boxtel, in plaats van baanvaksnelheid?

De lokale krant heeft het er wel over gehad, dus er zit iets van waarheid in. Ik weet niet of het echt een snelheidsbeperking is, of dat de 1100 slechts ingelegd wordt met 115 km/u, maar wel harder zou mogen rijden.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 11:23
door Dennenboom

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 12:42
door SLToilet
Zelf heb ik ooit direct langs het traject gewoond op een van de plekken waar dadelijk slechts 115km/u wordt gereden. Ik vind het waanzin ten top, heb destijds nooit problemen ervaren met trillingen (ze waren er wel maar je ligt er niet wakker van) in de tijd dat de ICR met 1700 met volle vaart langsreed (en de trillingenvan goederentreinen veel harder waren). Destijds waren ook al een paar azijnzeikers daar, dat zal vast niet veranderd zijn.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 13:04
door Ronaldussen
Trillingen houden je niet alleen wakker, ze zorgen ook voor schade aan huizen e.d.
De TRAXX's veroorzaken blijkbaar ook een ietwat ander soort trillingen dan andere treinen en bovendien, mits ik het goed gelezen heb, is het aantal (goederen)treinen toegenomen met extra hinder als gevolg.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 13:10
door JordiBrabant
Monitor heeft het uitgezocht, de treinen veroorzaken slechts hinder, voor schade is de amplitude van de trillingen veel te klein.
https://demonitor.kro-ncrv.nl/onderzoek ... trillingen