Pagina 8 van 12

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 13:17
door Suus
Uit onderzoek van Movares komt anders wel een flink verschil qua waargenomen trillingen tussen 2016 en 2018, waarbij TRAXX toch de belangrijkste oorzaak lijkt te zijn. Vooral bij overwegen is de toestand problematisch. Maar treinen dan 15 tot 25 km/uur langzamer laten rijden is best drastisch.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 13:21
door JordiBrabant
De trillingen zijn inderdaad toegenomen en veroorzaken natuurlijk hinder. Maar ook met de toegenomen trillingen, zijn ze nog steeds niet destructief.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 15:49
door Hainje
Wanneer komen de ICNG's ook alweer in dienst?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 17:05
door Lijn 45
2021.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 17:43
door ArrivaBas
Naar mijn idee zijn de trillingen van een optrekkende FLIRT3 niet minder dan die van een voorbijrazende TRAXX. Met name de aangedreven draaistellen onder de cabines van FLIRT's produceren trillingen.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 18:20
door Hainje
Lijn 45 schreef:2021.
Pfff, kan niet wachten.
ArrivaBas schreef:Naar mijn idee zijn de trillingen van een optrekkende FLIRT3 niet minder dan die van een voorbijrazende TRAXX. Met name de aangedreven draaistellen onder de cabines van FLIRT's produceren trillingen.
Het viaduct bij mij in de buurt trilt toch echt merkbaar minder als er een FLIRT overheen rijdt dan wanneer er een TRAXX overheen dendert.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 18:27
door Suus
ArrivaBas schreef:Naar mijn idee zijn de trillingen van een optrekkende FLIRT3 niet minder dan die van een voorbijrazende TRAXX. Met name de aangedreven draaistellen onder de cabines van FLIRT's produceren trillingen.
De trillingen van een FLIRT zijn bewezen minder dan van een goederentrein en al helemaal minder dan een 130/140 km/uur rijdende TRAXX.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 08 okt 2019, 20:28
door Klaasje
Het hele issue is dat bij een TRAXX de tractiemotoren niet afgeveerd zijn. Hierdoor is het niet-afgeveerde gewicht per as veel hoger dan bij bijvoorbeeld een 1700. De hoeveelheid energie die achter een klap zit wordt daarmee in een veel kortere tijd afgegeven wat nogal grotere trillingen geeft dan bij materieel met een lagere snelheid (goederen) of afgeveerde motoren (eigenlijk alle andere reizigerstreinen in Nederland).

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 17 okt 2019, 22:11
door Wubbo
NS is van plan om in de zomer een aantal spitstreinen niet meer te rijden. Het gaat om de:

[serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] Amsterdam-Enkhuizen
[serie=Intercity|2019|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] Haarlem-Alkmaar
[serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] 's-Hertogenbosch-Oss
[serie=Sprinter|2019|Houten Castellum - Utrecht Centraal6500[/serie] Utrecht-Houten Castellum
s15600 Amersfoort - Harderwijk

Bron: de adviesaanvraag (pdf) aan het Locov.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 17 okt 2019, 22:27
door Suus
Dat de 1100 krap in de rijtijd zit tussen Breda en Rotterdam Centraal kan ik volgen, maar ik zie geen wijzigingen in de tijden die deze situatie oplossen.

Van het een minuut/verlaten vervroegen van de 1100 in Eindhoven word ik ook niet zo vrolijk, nu is de cross-plaform-aansluiting met de trein van/naar Venlo nog kwetsbaarder (en die kan moeilijk schuiven door die nu al korte kering in Venlo).

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 17 okt 2019, 22:30
door JordiBrabant
Mijn advies: met de rijtijd verschuiving van de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie], wordt de overstap van een naar Venlo met [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] nog onbetrouwbaarder. Is er geen winst te behalen met het verschuiven op een ander deeltraject.
Suus kwam onafhankelijk tot dezelfde mening.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 17 okt 2019, 23:01
door umbusko
Is leuk als je onderweg bent van Rotterdam naar Horst-Sevenum op de tijden dat de ICE rijdt. :wink:

Wat een rare oplossing om Horst-Sevenum dan maar gewoon over te slaan. De IC wordt in Deurne ingehaald neem ik aan? Waarom zou hij dan niet alsnog in Horst-Sevenum kunnen stoppen?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 00:19
door Suus
Ik denk dat inhaling in Deurne niet gaat, omdat op de tijden dat de IC’s daar zijn op spoor drie de sprinter keert, dus ik vermoed eerder dat de IC zich moet haasten om op tijd het veld te ruimen voor de ICE (of juist tijd moet inhalen omdat de ICE voor mocht). Vanuit het oogpunt van de reiziger had ik Blerick een betere keuze gevonden, maar treinen tussen Venlo en Blerick rijden sowieso al relatief langzaam door alle wisselstraten waardoor Horst-Sevenum overslaan meer tijdswinst zal geven.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 12:27
door Roeland
Best wel begrijpelijk dat NS in de zomervakantie een aantal spitsdiensten wil schrappen.
Maar het schrappen van de extra IC's Enkhuizen - Amsterdam betekent wel, dat de overstap in Hoorn richting Alkmaar dan helemaal vervalt. Dat lijkt mij dan wel een significant nadeel.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 13:20
door reisthijs
De vakantiedienstregeling is een aantal jaar geleden afgeschaft omdat het met korting reizen in de vakantie was afgeschaft. Als je de volle prijs moet betalen zou daar ook een volledige dienstregeling tegenover moeten staan.

Mogen we komende zomer dan ook weer met korting in de spits reizen?

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 19:53
door umbusko
Suus schreef:Ik denk dat inhaling in Deurne niet gaat, omdat op de tijden dat de IC’s daar zijn op spoor drie de sprinter keert, dus ik vermoed eerder dat de IC zich moet haasten om op tijd het veld te ruimen voor de ICE (of juist tijd moet inhalen omdat de ICE voor mocht). Vanuit het oogpunt van de reiziger had ik Blerick een betere keuze gevonden, maar treinen tussen Venlo en Blerick rijden sowieso al relatief langzaam door alle wisselstraten waardoor Horst-Sevenum overslaan meer tijdswinst zal geven.
Ik zie nu ook op Sporenplan dat spoor 3 in Deurne een kopspoor (geworden?) is. Ik heb eens de dienstregeling van de ICE erbij gepakt: 12:38 uit Utrecht, 14:30 in Mönchengladbach, de stop van 13:47 in Horst-Sevenum komt dan te vervallen.

De RE 13 is pas om 14:36 in Mönchengladbach, dus ik neem aan dat de ICE daar vanaf Venlo voor mag, en de RE 13 verlaat Venlo om 14:05. Aangenomen dat de ICE niet onderweg de IC van 12:33 uit Utrecht inhaalt, is hij pas na 13:24 in Eindhoven. Daar is dan al om 13:19 de IC naar Venlo vertrokken, die normaal om 13:58 in Venlo aankomt. Inhaling zou eventueel in Helmond kunnen, en ik weet niet wat de status is van spoor 3 in Horst-Sevenum, maar dat zou buiten dienst gesteld worden, toch? Maar ik zie eigenlijk niet zo waarom die IC (bij geen inhaling) zich zo gigantisch voor die ICE uit moet haasten, of het zou moeten zijn om in Venlo naar spoor 6 te kunnen (daar vertrekt om 13:59 immers Arriva vanaf 1b naar Nijmegen), zodat de ICE via 3 kan. En om 13:58 vertrekt ook nog eens Arriva uit Blerick naar Venlo (aankomst 14:01). Zou het idee zijn dat zowel IC als ICE daar vóór moeten?

Ik zou zeggen: IC gewoon laten rijden, daarna Arriva (beide richtingen), daarna ICE, en eventueel de RE 13 een minuutje extra laten wachten. Ik bedoel, dat is dan verder toch een Duitse aangelegenheid, en Duitsland en Pünktlichkeit... :')

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 20:03
door Mikos
Spoor 3 in Deurne is al minstens 8 jaar een kopspoor...

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 20:09
door umbusko
Ik kom daar dan gelukkig ook zelden. :mrgreen: Aangezien Suus me niet corrigeerde, dacht ik dat het misschien recenter was.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 20:12
door Suus
Ik had er ook niet echt op gelet, maar als ik met een IC in Deurne ben staat er altijd een sprinter op het spoortje, dus inhalen dwars door een trein heen leek mij fysiek wat uitdagend (al had ik een keer een machinist op de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] die via de omroep aangaf het liefst over een trage goederentrein heen te willen vliegen, maar dat hij machinist was en geen piloot).

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 19 okt 2019, 00:09
door RobertT
Mikos schreef:Spoor 3 in Deurne is al minstens 8 jaar een kopspoor...
Ja, en nog veel langer zelfs,al zolang ik me kan herinneren.In ieder geval eind jaren 80 lag het kopspoor er al

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 19 okt 2019, 09:23
door Wubbo
Ik heb op Sporenplan terug zitten kijken, maar daar was het in 1985 ook een kopspoor alleen naar de andere kant (dus alleen bereikbaar vanuit Venlo). Wanneer de huidige situatie is ontstaan is niet helemaal duidelijk, evenmin is duidelijk of het ooit een doorgaand spoor is geweest.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 19 okt 2019, 10:08
door Jef400
umbusko schreef:
Suus schreef:Ik denk dat inhaling in Deurne niet gaat, omdat op de tijden dat de IC’s daar zijn op spoor drie de sprinter keert, dus ik vermoed eerder dat de IC zich moet haasten om op tijd het veld te ruimen voor de ICE (of juist tijd moet inhalen omdat de ICE voor mocht). Vanuit het oogpunt van de reiziger had ik Blerick een betere keuze gevonden, maar treinen tussen Venlo en Blerick rijden sowieso al relatief langzaam door alle wisselstraten waardoor Horst-Sevenum overslaan meer tijdswinst zal geven.
Ik zie nu ook op Sporenplan dat spoor 3 in Deurne een kopspoor (geworden?) is. Ik heb eens de dienstregeling van de ICE erbij gepakt: 12:38 uit Utrecht, 14:30 in Mönchengladbach, de stop van 13:47 in Horst-Sevenum komt dan te vervallen.

De RE 13 is pas om 14:36 in Mönchengladbach, dus ik neem aan dat de ICE daar vanaf Venlo voor mag, en de RE 13 verlaat Venlo om 14:05. Aangenomen dat de ICE niet onderweg de IC van 12:33 uit Utrecht inhaalt, is hij pas na 13:24 in Eindhoven. Daar is dan al om 13:19 de IC naar Venlo vertrokken, die normaal om 13:58 in Venlo aankomt. Inhaling zou eventueel in Helmond kunnen, en ik weet niet wat de status is van spoor 3 in Horst-Sevenum, maar dat zou buiten dienst gesteld worden, toch? Maar ik zie eigenlijk niet zo waarom die IC (bij geen inhaling) zich zo gigantisch voor die ICE uit moet haasten, of het zou moeten zijn om in Venlo naar spoor 6 te kunnen (daar vertrekt om 13:59 immers Arriva vanaf 1b naar Nijmegen), zodat de ICE via 3 kan. En om 13:58 vertrekt ook nog eens Arriva uit Blerick naar Venlo (aankomst 14:01). Zou het idee zijn dat zowel IC als ICE daar vóór moeten?

Ik zou zeggen: IC gewoon laten rijden, daarna Arriva (beide richtingen), daarna ICE, en eventueel de RE 13 een minuutje extra laten wachten. Ik bedoel, dat is dan verder toch een Duitse aangelegenheid, en Duitsland en Pünktlichkeit... :')
Tijdens mijn interrail in de zomer van 2016 haalden we in Helmond de reguliere IC in.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 19 okt 2019, 10:13
door Daniel
Dat gebeurde toen ik ergens in 2017 zo'n omgeleide ICE had ook, via spoor 83 wat wel heel traag gaat.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: za 19 okt 2019, 22:59
door RobertT
Wubbo schreef:Ik heb op Sporenplan terug zitten kijken, maar daar was het in 1985 ook een kopspoor alleen naar de andere kant (dus alleen bereikbaar vanuit Venlo). Wanneer de huidige situatie is ontstaan is niet helemaal duidelijk, evenmin is duidelijk of het ooit een doorgaand spoor is geweest.
Volgens mij is dat verbouwd toen de serie 15200 Eindhoven-Deurne ging rijden,weet niet meer precies wanneer,denk eind jaren 80,toen Helmond Brouwhuis nog niet zo lang open was.Daar heeft eerst nog alleen de 1900 gestopt,daarna kwam de 15200 erbij.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: zo 20 okt 2019, 13:51
door visgraat
Dennenboom schreef:
Thom69 schreef:Wat mij betreft is de ligging van de vijfde en zesde IC tussen Utrecht Centraal en Amersfoort (Centraal!) op z'n minst opvallend te noemen:

Utrecht > Amersfoort: .07 .18 .21 .37 .48 .51
Amersfoort > Utrecht: .10 .26 .29 .40 .56 .59

Zeker richting Amersfoort buiten de spits levert dat een soort 'nabrander' op: om .18/.48 vertrekt de IC naar Leeuwarden/Groningen van spoor 11, drie minuten later gevolgd door een IC tot Amersfoort vanaf de overkant, spoor 12. Ik vraag me oprecht af hoeveel reizigers die trein gaat trekken buiten de spits - enige voordeel is dat Den Haag > Amersfoort dan zonder overstap kan.
Door deze trein blijft wel een redelijk snelle verbinding van de Veluwelijn naar en van Den Haag mogelijk, die nu alleen met een overstap in Amersfoort op de IC en de krappe cross-platform overstap in Utrecht (die straks vervalt) te halen is.
Het was wellicht beter geweest als de 'extra trein' niet om .21/.51, maar rond .28/.58 uit Utrecht zou vertrekken. Nu heb je een ongelukkige verdeling en ben je naar het noorden ook nog eens een langer onderweg. Reizigers richting Harderwijk/Zwolle zouden in Amersfoort kunnen overstappen als de sprinter hier een minuut of 4 wacht. De IC's naar het noorden moeten dan niet een minuut eerder, maar kunnen een minuut later vertrekken uit Utrecht. Uiteraard zit je dan ook nog met andere aansluitingen vanuit Amsterdam en in Apeldoorn en Deventer (misschien mooie stimulans om Apeldoorn-Zutphen en Deventer-Zwolle sneller te maken). Maar als je 6x per uur tussen Utrecht en Amersfoort gaat rijden en je in het uiterste geval alsnog meer dan een kwartier moeten wachten, schiet het dan niet z'n doel voorbij?