Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wievank
Berichten: 235
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Do 07 Feb 2019, 23:07

In de documenten die ik in heb kunnen zien zit het toch wat anders in elkaar:
Spoor 8: 2000 en 8800 richting Gvc/Ledn
Spoor 9: 500, 600 en (1)1700 richting Rtd/Gvc
Spoor 11: 500, 600 en (1)1700 richting Gn/Lw/Es
Spoor 12: 2000 en 8800 richting Amf/Utoz (8800 keert via Opstelterrein Zuid)

Tenslotte 2800 kort kerend op spoor 20, terwijl ernaast in de spits de 6500 net zo kort keert op spoor 21 (weliswaar 1 min verschoven t.o.v. elkaar). Dit natuurlijk tussen de doorgaande 6000/6900 door op deze twee sporen.

De 2000 gaat in 4 min keren, de (1)1700 in 5 minuten en de 500/600 in 6 minuten, waardoor je tussen Amf en Ut een 'prachtige' verdeling krijgt van 3/11/16 min, en richting Gvc/Rtd een verdeling van 10/5/10/5 min (richting Ut valt de 2800 trouwens 1 min buiten dat patroon door de 1:9 wissels richting spoor 20).

De 2000 hoeft dus niet te wachten op de binnenkomende 500/600, maar kan ongehinderd vertrekken. Dat wordt dus 2x per uur een achterlichtaansluiting in beide richtingen op de relatie Zl-Gvc via Ut, en voor degenen die net de 2000 in Amf gemist hadden cq de 500/600 in Gd. Maar ja, voor de relatie Zl-Gvc wordt dan ook verwezen naar de 700/1800 via Asdz, en overstap willen kunnen halen als je eigenlijk gewoon je trein gemist hebt, tja...

---

Ook over het spoorgebruik in Amf heb ik iets anders gezien dan er op Somda geroepen wordt:
- Doorgaande 140/240/1500 van/naar Dv over spoor 1 en 7, en daardoor geen overstap op de 2000
- Kerende 1500 op spoor 5a
- Zowel kerende 2000 als doorgaande 2000 naar Dv in beide richtingen via spoor 4a
- Kerende treinen van CXX/Valleilijn (31300/31400) op spoor 4b
- Kerende 15600 (nieuwe sprinter Amf-Hd) op spoor 5b
Hierdoor moet de doorgaande 2000 van/naar Dv via spoor 3c, aangezien er niet door de CXX-treinen heen gereden kan worden. In beide richtingen betekent dit trage 1:9 wissels (40 km/u), en komend vanuit Dv een klein stukje tegen de stroom in op het emplacement, tenzij de 31400 alsnog verplaatst wordt naar 5b in het gat van de 15600.

Nb. die nieuwe 15600 (Amf-Hd) rijdt niet symmetrisch zoals gebruikelijk, maar in beide richtingen vlak voor de reguliere 5600 uit, 's ochtends 4 ritten richting Amf, 's avonds 4 ritten richting Hd, die dus alleen stoppen op Hd, Nkk en Amf. In de andere richting wordt MAT gereden via Ns om niet te hoeven keren op de vrije baan.

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor SuperGhost » Do 07 Feb 2019, 23:34

Jammer dat de IC's die nu keren op Schothorst niet worden gebruikt voor die versterkende ritten op Harderwijk-Amersfoort, zeker niet aangezien die versterkingsritten ri. Amersfoort wel op die IC (en dus ook die uit Enschede) moet aansluiten als ik het goed begrijp.

Wievank
Berichten: 235
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Do 07 Feb 2019, 23:57

's Ochtends wordt er aangesloten op de (1)1700 naar Ut (6 min), 's middags op de 2000 uit Ut (5 min).

Nu heb je twee setjes nodig voor deze serie, en aangezien het voortreinen zijn die slechts op één tussenstation stoppen waarschijnlijk zullen bestaan uit losse sprinter stellen.
De 11600 en 11700 bestaan uit meerdere gekoppelde IC stellen, en ook hierbij zouden er minstens 2 extra setjes nodig zijn, wat dus meer materieel kost. Daarnaast verlies je 's middags het effect van een 'voortrein', doordat de 11600/11700 in feite achter de 5600 aan zouden rijden. Om het plaatje verder af te maken kom je in die richtingen ook nog in de knel met de goederenpaden die gepland in Pt of Hde aan de kant gaan om door de IC ingehaald te worden. Een verlengde 11600/11700 moeten hier bijna dwars doorheen richting Hd. Richting Amf zouden ze overigens uitgebogen moeten worden t.o.v. het geplande pad (of een extra stop), omdat later uit Hd vertrekken niet kan vanwege de achterop komende 5600.

Verder is het natuurlijk een stuk makkelijker om met welke kutsmoes dan ook zo'n losse serie er uit te gooien als het even beter zo uit komt, dan als je 'm volledig verknoopt heb aan je IC-net. Denk aan blaadjes op de rails, sneeuw, een winderige dag, materieeltekorten, ziek personeel, enz.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Vr 08 Feb 2019, 05:54

Wievank schreef:De 2000 gaat in 4 min keren, de (1)1700 in 5 minuten en de 500/600 in 6 minuten, waardoor je tussen Amf en Ut een 'prachtige' verdeling krijgt van 3/11/16 min, en richting Gvc/Rtd een verdeling van 10/5/10/5 min (richting Ut valt de 2800 trouwens 1 min buiten dat patroon door de 1:9 wissels richting spoor 20).

Je hebt ook niet persé een mooie verdeling nodig. Wat de 2000 met zijn ligging goed doet is bijvoorbeeld de drukte van de 500/600 ontlasten, juist ook doordat hij naar Dv gaat.
Als je een nette 10/10/10 ligging zou kiezen krijg je tussen Amf en Dv ook verschillende vertrektijden wanneer de ICB rijdt en in de daluren met een IC Dv - Asd in het uur dat de ICB niet rijdt.

De 2000 hoeft dus niet te wachten op de binnenkomende 500/600, maar kan ongehinderd vertrekken.

Dat hoeft 'ie ook niet met de vertreksporen andersom, het was de 500/600 die dan had moeten maken.


Ook over Amf heb ik iets anders gezien dan er op Somda geroepen wordt:
- Doorgaande 140/240/1500 van/naar Dv over spoor 1 en 7, en daardoor geen overstap op de 2000
- Kerende 1500 op spoor 5a
- Zowel kerende 2000 als doorgaande 2000 naar Dv in beide richtingen via spoor 4a
- Kerende treinen van CXX/Valleilijn (31300/31400) op spoor 4b
- Kerende 15600 (nieuwe sprinter Amf-Hd) op spoor 5b

Lijkt anders verdomd veel op wat op Somda staat, behalve dan als die 15600 rijdt, maar dat zijn ook maar een paar treinen. Het kan natuurlijk ook niet heel anders met de aansluitingen die ze willen bieden.
Wel jammer dat je in de spits dus 1x geen reismogelijkheid Utrecht - Deventer hebt rechtstreeks en juist op het piekmoment (iig Ri. Deventer valt dat zo) nog een hele drukke IC naar Zwolle houdt omdat die wel de aansluiting naar Dv biedt. Maar aan de andere kant was iets anders doen wel relatief ingewikkeld geworden.

Nb. die nieuwe 15600 (Amf-Hd) rijdt niet symmetrisch zoals gebruikelijk, maar in beide richtingen vlak voor de reguliere 5600 uit, 's ochtends 4 ritten richting Amf, 's avonds 4 ritten richting Hd, die dus alleen stoppen op Hd, Nkk en Amf. In de andere richting wordt MAT gereden via Ns om niet te hoeven keren op de vrije baan.

Vlak voor de 5600 geldt dan in Harderwijk neem ik aan? Gezien je in Amersfoort een overstap van 6 minuten op de (1)1700 noemt zit je daar niet bepaald vlak voor de 5600 meer immers, maar kom je zo'n 14 minuten eerder aan. Maakt het wel aantrekkelijk die trein te nemen gezien je in Harderwijk dus feitelijk een kwartiersdienst krijgt qua aankomst in Utrecht, maar daar niet een kwartier eerder voor weg hoeft. En andersom net zo: drie minuten later weg om bijna een kwartier eerder aan te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor SuperGhost » Vr 08 Feb 2019, 17:31

Daarom vond ik het ook jammer dat 's ochtends die extra ritten niet aan de IC's die op Schothorst keren vastgemaakt worden, dan was die verbinding nog interessanter geweest (desnoods door te splitsen/combineren te Schothorst en/of Amersfoort 'CS'). Want 6 minuten overstap op de (1)1700 betekend dat je op Schothorst->Amersfoort letterlijk direct voor die trein uit rijdt. Had je die vastgemaakt, dan had je direct ook een snelle rechtstreekse verbinding met Utrecht-Den Haag (2x) en Amsterdam Zuid-Schiphol (2x).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Vr 08 Feb 2019, 20:33

Tja, alleen gaat dat maar in één richting op. Naar Harderwijk toe gaat immers ook vlak voor de 5600 uit gereden worden en is de aansluiting er vanuit de 2000. Dan zit je dus een kwartier te vroeg om een 11700 door te trekken. Iets wat ook niet lekker gaat want de 11700 vertrekt nu 12 minuten na de 5600 terwijl uit het voorgaande bericht blijkt dat de 15600 14 minuten sneller is. Je komt dan dus tussen Ermelo en Harderwijk achter de Sprinter te hangen.
Nog veel later vertrekken uit Amersfoort gaat ook niet omdat je dan in de weg gaat zitten voor de Sprinter Amsterdam - Vathorst en daar dus ook met twee treinen vlak achter elkaar aan rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor SuperGhost » Vr 08 Feb 2019, 21:11

Klopt, maar alleen 's ochtends is altijd nog beter dan geheel niet denk ik dan. Het zou het OV-aanbod toch iets verbeteren als je het mij vraagt.

Wievank
Berichten: 235
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Za 09 Feb 2019, 00:35

15600:
De retour LM rit rijdt rond Amf in hetzelfde pad als de dienstrit, maar wel non-stop naar Ns om de kering te halen, oftewel 's ochtends v .09/.39 en 's middags a .04/.34. Net voor de 11600/11700 richting Hd zit een goederenpad waar je 'doorheen' zou moeten rijden als je in die richting 'm wilt verlengen. Waarschijnlijk wel mogelijk als je het goederenpad verlegd, want die wordt nu in Pt cq Hde aan de kant gezet om door de 500/600 ingehaald te worden, terwijl deze in de andere richting niet aan de kant hoeft.

1500/2000 naar Dv
Eigenlijk is het jammer dat overdag niet de hele dag de 1500 óf de 2000 door rijdt naar Dv. Nu keert de 1500 overdag in 52 min in Amf, en in 96(!) min in Dv. Als je alle ritten van de 1500 overdag door zou trekken naar Dv heb je overdag exact even veel composities op de baan als wat er nu staat te keren (i.c.m. de 2600 zijn dat er 8 buiten de spits). Daarbij is het makkelijker als het altijd de 1500 is i.v.m. de 140/240. Op het moment dat die rijdt krijg je nu namelijk ongelukkige keringen van 52 min van de 2000 in de spits, die alleen niet aan het perron kan blijven staan, omdat de wel doorrijdende 2000 vanuit de andere richting langs hetzelfde perron moet staan. Verder voorkom je hiermee dat je (waarschijnlijk) dat je het materieel tussen beide series heen en weer laat gaan, wat weer extra afhankelijkheden en risico's met zich mee brengt.

Verder is het enige dat nu in de weg ligt om een doorrijdende 140/240/1500 in beide richtingen via spoor 5a te laten gaan, die in 52 min kerende 1500. Als je dus alle 1500-en overdag door laat rijden naar Dv én ze allemaal via spoor 5a stuurt, heb je altijd een prima aansluiting op de 2000, en een veel voorspelbaarder perron gebruik. Reizigers die van of naar één van de andere treinseries wil overstappen hebben ruim voldoende tijd om van perron te wisselen.
Het mooiste was het natuurlijk geweest als alle treinen van/naar Ut over spoor 2/6 zouden gaan, en alles van/naar Hvs via spoor 1/7, maar daarvoor rijdt de 2000 te dicht op de 500/600. De 2000 had in dat geval namelijk prima in Amfs kunnen keren tussen de daar kerende 11600 en 11700 in.

Maar de conclusie is er natuurlijk allang: allemaal leuk bedacht, uitgezocht en uitgepuzzeld, maar dit is dus juist niet het plan van NS :wink:

Pim-AllianceB95
Berichten: 960
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 10 Feb 2019, 11:01

Daniel schreef:Wat me nog opviel bij de extra ICs tussen Utrecht en Amersfoort was de vermelding dat hierdoor de overstap in Utrecht uit Zwolle naar Den Haag zou komen te vervallen. Niet echt een ramp (alle reizigers hebben een alternatief waarbij de extra reistijd nihil is)

Tien minuten extra reistijd ervaar ik niet bepaald als nihil...

jelmerrr
Berichten: 1066
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor jelmerrr » Zo 10 Feb 2019, 12:23

Dan is het maar goed dat je in de Randstad woont :?

RobertT
Berichten: 206
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor RobertT » Do 14 Feb 2019, 00:21

waldo79 schreef:Het gaat dan ook niet om Eindhoven - Breda op zich, maar de snelle ontsluiting van het zuidoosten naar Dordrecht v.v.

Vanuit Eindhoven betekent het juist wat extra ritten naar Breda v.v.

Gezien de getoonde vertrektijden(ongeveer) betekent dit dat men met 1 compositie af kan.ipv de hele dag tussen de spits te niksen rijdt deze dan overdag op en neer,immers Dordrecht-Eindhoven is een uurtje ongeveer,terug ook,samen 2 uur.Reken daarbij de ruime keertijd in Eindhoven en Dordrecht en je hebt dezelfde trein weer.Dus het zal waarschijnlijk weinig tot geen extra materieel kosten.

Wievank
Berichten: 235
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Do 14 Feb 2019, 17:11

Ik heb ook deze tijden gevonden:
Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Het wordt treinserie 1900(!) met stops in Ddr, Bd, Tb, Btl(!) en Ehv en rijdt daarmee in feite in een goederenpad. Ook dat zal een reden zijn waarom deze slechts 4x per dag zal gaan rijden.

MetroRET
Berichten: 1712
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Do 14 Feb 2019, 17:18

Waar kan je die tijden vandaan halen, of is dit een wilde gok ?

Wievank
Berichten: 235
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Do 14 Feb 2019, 18:03

Via via van NS.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5461
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor ArrivaBas » Do 14 Feb 2019, 18:46

Tja. de verbinding blijkt 7-8 minuten langzamer dan in het laatste jaar dat hij geboden werd. :X
12-09-2019: Trein 1.432 km, Bus 156 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Do 14 Feb 2019, 20:19

Ah, je kunt er dus vroeg in de ochtendspits mee naar Eindhoven maar dan kan je er in de avondspits niet mee terug... Ik zie de volgende mislukking al aankomen. Met een keertijd van 70 minuten sta je in Dordrecht ook aardig in de weg trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9908
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Hainje » Do 14 Feb 2019, 20:57

Lijkt me dat er vast wel naar een zijspoortje af te rangeren is voor die 70 minuten? Of misschien verknopen met een sprinter naar Arnhem of Roosendaal.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Do 14 Feb 2019, 21:10

Dordrecht heeft alleen bar weinig zijspoortjes waar je makkelijk komt, maar eventueel verknopen met een spits-IC tot Breda zou nog een optie kunnen zijn. Zo'n slagje past er wel tussendoor vermoed ik zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MetroRET
Berichten: 1712
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Do 14 Feb 2019, 21:15

Of gewoon parkeren op 2a, waar de 2300 ook een tijd lang heeft gekeerd, staatie niet echt in de weg.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9908
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Hainje » Do 14 Feb 2019, 21:30

Daniel schreef:Dordrecht heeft alleen bar weinig zijspoortjes waar je makkelijk komt,

Op zich is één zijspoor ook wel voldoende. :lol:
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Do 14 Feb 2019, 21:55

Mja, alleen als je een trein op spoor 42 parkeert blokkeer je gelijk zo'n beetje alle mogelijkheden om treinen van het emplacement naar een perronspoor te rijden :wink:

MetroRET schreef:Of gewoon parkeren op 2a, waar de 2300 ook een tijd lang heeft gekeerd, staatie niet echt in de weg.

Dat maakt wel de cross-platform op de IC naar Rotterdam onhandiger toch? Sowieso hebben keringen van dusdanige lengte het in Dordrecht nooit lang volgehouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14526
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Meltrain » Do 14 Feb 2019, 22:18

Ik denk dat Dordrecht eigenlijk nog meer baat heeft bij een Intercity Tilburg - Eindhoven, die dan in Tilburg aansluit op de 6600.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

MetroRET
Berichten: 1712
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Do 14 Feb 2019, 22:48

Daniel schreef:Mja, alleen als je een trein op spoor 42 parkeert blokkeer je gelijk zo'n beetje alle mogelijkheden om treinen van het emplacement naar een perronspoor te rijden :wink:

MetroRET schreef:Of gewoon parkeren op 2a, waar de 2300 ook een tijd lang heeft gekeerd, staatie niet echt in de weg.

Dat maakt wel de cross-platform op de IC naar Rotterdam onhandiger toch? Sowieso hebben keringen van dusdanige lengte het in Dordrecht nooit lang volgehouden.


Welke crossplatform..., de enige trein op de 2e lijn is de 5900 én 2300 op 2b.

RobertT
Berichten: 206
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor RobertT » Vr 15 Feb 2019, 00:46

Wievank schreef:Ik heb ook deze tijden gevonden:
Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Het wordt treinserie 1900(!) met stops in Ddr, Bd, Tb, Btl(!) en Ehv en rijdt daarmee in feite in een goederenpad. Ook dat zal een reden zijn waarom deze slechts 4x per dag zal gaan rijden.

Dan wordt deze tussen Breda en Tilburg dus tussen de 1100 en de 3600 gepropt,krijg je 3 Intercity's in 10 minuten

dennistd
Berichten: 3334
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor dennistd » Vr 15 Feb 2019, 03:50

Dat is de opvolger van ETMET: DIPTMIN (A)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten