Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Vr 15 Feb 2019, 06:30

MetroRET schreef:Welke crossplatform..., de enige trein op de 2e lijn is de 5900 én 2300 op 2b.

Nou, die van de 5900 op de 2400 bijvoorbeeld. Dat is een cross-platform overstap van 2 minuten van 2b naar 3.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

MetroRET
Berichten: 1712
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Vr 15 Feb 2019, 06:42

Dat wordt toch niet in de weg gezeten, als de 1900 op 2a staat.

Wievank
Berichten: 235
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wievank » Vr 15 Feb 2019, 11:38

Spooropstelling in Ddr gaat ook enigszins op de schop:
Spoor 15 natuurlijk voor Qbuzz met de 7100 en 7200
Spoor 1 voor 2200 en goederen richting Kijfhoek
Spoor 2 voor 2400
Spoor 3a voor 5000 en 5100
Spoor 3b voor 5900
Spoor 4 geheel voor 6600, tenzij de 1900 rijdt, dan wordt deze laatste op spoor 4b 'ervoor' gezet
Spoor 5 voor 2200
Goederen vanaf de Kijfhoek via spoor 6

Voor Bd-Tb was het mooier geweest als de 1900 een kwartier verschoven had kunnen worden, maar dat past niet in de spooropstelling in Ddr.

Verder:
- Wordt de 9600 vernummerd naar de 4400, waarmee alle series van 9100 t/m 9900 vrij zijn voor het internationale verkeer richting België en verder.
- Wordt op de momenten dat de 2400 niet naar Lls rijdt deze gekoppeld aan de 3500 op Shl onder serienummer 3700 ('s avonds, zaterdagochtend vroeg en zondag de hele dag), met als volgnummer het nummer van de 2400. Hiermee kan je op die momenten dus ieder half uur rechtstreeks Ddr-Ehv/Vl doen, maar wel na een compleet rondje randstad _O-
Laatst gewijzigd door Wievank op Vr 15 Feb 2019, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

MetroRET
Berichten: 1712
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor MetroRET » Vr 15 Feb 2019, 12:02

5000/5100 op 3a maakt wel langere treinen mogelijk, wat op het huidige 4a een lengtebeperking tot 6 bakken houdt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14526
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Meltrain » Vr 15 Feb 2019, 13:20

Daarnaast wordt de overstap tussen de 5100 en 5900 een stuk beter.
De overstap tussen de 5100 en 6600 is weliswaar niet meer op hetzelfde perron, maar die is toch vrij ruim.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

OVinspecteur
Berichten: 334
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor OVinspecteur » Za 16 Feb 2019, 16:03

Wievank schreef:Ik heb ook deze tijden gevonden:
Ddr v 06.21 09.21 13.21 17.21
Ehv a 07.27 10.27 14.27 18.27

Ehv v 08.04 11.04 15.04 19.04
Ddr a 09.09 12.09 16.09 20.09

Het wordt treinserie 1900(!) met stops in Ddr, Bd, Tb, Btl(!) en Ehv en rijdt daarmee in feite in een goederenpad. Ook dat zal een reden zijn waarom deze slechts 4x per dag zal gaan rijden.

De minutenligging lijkt er dan in ieder geval goed uit te zien voor overstappers van/naar de richting Arnhem. :pos: Ook zit hij aan de goede kant van de 6600, hoewel dicht erop. Voor Antwerpen wordt het echter zeker te krap en terug naar Dordrecht valt hij in het verkeerde halfuur. :(

Leuk dat ze het oude nummer weer van stal halen.

Weet je zeker dat hij in Boxtel gaat stoppen en niet in Best? Vanuit Best ben je het snelst op het vliegveld.

RobertT
Berichten: 206
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor RobertT » Za 16 Feb 2019, 23:25

Gezien de getoonde tijden,zal deze 1900 op tussenstations enige tijd moeten staan,Boxtel is dan makkelijker stilstaan dan Best

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1810
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Ferdinand » Zo 24 Feb 2019, 10:30

Wellicht ben ik een beetje laat met deze opmerking, maar ik plaats hem toch maar.

Ik begrijp dus dat er nog meer treinen gaan rijden tussen Amersfoort en Utrecht. Op dit traject zijn al enkele spoorwegovergangen vervangen door tunnels, maar in de tussentijd ligt de spoorwegovergang bij Den Dolder er nog steeds. Ik geloof dat ProRail ooit een deal met de gemeente Zeist had gemaakt dat ProRail een groot deel van de nieuwe fietstunnel zou betalen als de gemeente de spoorwegovergang zou sluiten. Die spoorwegovergang is dus nog steeds niet gesloten. Als alternatief voor de spoorwegovergang zouden auto's dan via de verlengde Andreas Foxlaan en dan de Nieuwe Dolderseweg het spoor kunnen kruisen. Voetgangers en fietsers kunnen gebruik maken van een nieuwe tunnel bij het station.

Ik ben van mening dat hier dan nu serieus aan begonnen moet worden als het aantal treinen per uur van 16 naar 20 gaat. Van die 20 stoppen er ook nog eens 8 vlakbij de spoorwegovergang die leiden tot extra lange wachttijden en gefrustreerde fietsers en automobilisten.

Ik geloof dat de spoorwegovergang van Den Dolder dan vanaf de nieuwe dienstregeling in 2020 de spoorwegovergang wordt die het meeste dicht is per uur. Daar moet echt wat aan gedaan worden.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7175
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Z2N » Zo 24 Feb 2019, 10:39

Die titel ging toch naar Vught, met zijn 45 mn per uur?
Journey of a night time

Flickr!

jelmerrr
Berichten: 1066
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor jelmerrr » Zo 24 Feb 2019, 11:14

En verder heeft (weliswaar alleen voor auto's) Almelo ook 18 treinen per uur.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40790
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Suus » Zo 24 Feb 2019, 12:20

De 45 minuten van Vught was wat overdreven, het zijn zonder goederentreinen ook maar 16 treinen per uur, in Bussum passeren meer treinen per uur.

Volgens mij is de dubbele overweg in Boxtel de winnaar, die twee tellen samen zonder de goederentreinen van de Brabantroute al 28 treinen per uur. Kom daar maar eens zonder wachten aan de overkant ;-)
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 12288
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor KM46 » Zo 24 Feb 2019, 20:50

Tijd voor een tunnel :pos: :wink: .

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1341
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor SLToilet » Zo 24 Feb 2019, 21:47

Even tellen voor Boxtel;

2*6=12 IC ETMET
2*2=4 IC Den Haag (16)
2*2=4 SPR Den Bosch (20)
2*2=4 SPR Tilburg (24)

En daar komt een 25e bij in veel uren als de trein Dordrecht-Eindhoven doorgang vindt in 2020. Het zijn er geen 28 maar daar kom je met goederentreinen zeker wel aan.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

wouter15
Berichten: 1064
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor wouter15 » Ma 18 Mar 2019, 19:43

Via https://www.locov.nl/binaries/Locov%202 ... 381554.pdf is het advies van Locov te lezen over de dienstregeling 2020.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Ma 18 Mar 2019, 20:11

Deze quote vindt ik wel opvallend in het advies...
Wij adviseren positief op uw voornemen om in het weekend en in het superdal, als de extra Intercity’s Utrecht Centraal-Amersfoort niet rijden, de aansluiting Groningen/Leeuwarden-Den Haag Centraal op station Utrecht Centraal wel te bieden. Wij gaan akkoord met de hiervoor noodzakelijke aanpassing van de vertrektijden tussen Utrecht Centraal en Amersfoort met 1 minuut.

Immers, in het superdal rijdt de 2000 nu toch ook niet. Of gaat 'ie daar in 2020 dan wel rijden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12228
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wubbo » Ma 18 Mar 2019, 20:39

Nee, maar de NoordOost wordt aangepast om de 2000 mogelijk te maken. Als die niet rijdt wordt de NoordOost dus niet aangepast.

sirvinniei
Berichten: 2209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor sirvinniei » Ma 18 Mar 2019, 20:42

Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32385
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Daniel » Ma 18 Mar 2019, 20:46

Wubbo schreef:Nee, maar de NoordOost wordt aangepast om de 2000 mogelijk te maken. Als die niet rijdt wordt de NoordOost dus niet aangepast.

Logisch, maar zoals het Locov het omschrijft zouden ze juist ook in dat superdal de aansluiting naar Den Haag wel gaan bieden. Ik dacht al, dat kan toch helemaal niet. In het weekend uiteraard wel.

Al is 't aan de andere kant ook wel weer jammer dat je nu dus in het weekend andere vertrektijden krijgt dan doordeweeks, terwijl het verschil zo klein is dat je bijna zou kunnen stellen dat de overstap al mogelijk wordt doordat je de marge in de dienstregeling in het weekend minder hard nodig hebt dan doordeweeks in de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2308
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor marvinkok » Ma 18 Mar 2019, 20:57

sirvinniei schreef:Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?

Niet als het remcriterium voor ATB ook strenger geworden is. Dan moet je dus veel meer remmen bij een snelheidsvermindering en rijd je langer met een lage snelheid. Dat kost dan meer tijd.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

sirvinniei
Berichten: 2209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor sirvinniei » Ma 18 Mar 2019, 21:09

Ah vandaar. Waarom zijn die standaarden dan aangescherpt? Comfort? Veiligheid?
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2308
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor marvinkok » Ma 18 Mar 2019, 21:38

Geen idee, ander bedrijf (A)
Zeg niet dat het de daadwerkelijke reden is, maar ik kan het me voorstellen. Begreep dat er een andere remkraan ingebouwd was, mogelijk nieuwe eisen of ander samenspel icm atb.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Durashift
Berichten: 3664
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Durashift » Ma 18 Mar 2019, 22:02

marvinkok schreef:
sirvinniei schreef:Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?

Niet als het remcriterium voor ATB ook strenger geworden is. (..).


Dat zou dan toch voor alle treinseries / materieel moeten gelden?

Kan mij zo voorstellen dat SGM dan ook een betere remkraan moet hebben? (als oudste materieel type?)

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12228
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Wubbo » Ma 18 Mar 2019, 22:51

Als ik dit (pdf) rapport moet geloven zijn VIRM en DDAR de materieelsoorten met het meest ongunstige remcriterium. Overigens zou dit incident ook wel eens de aanleiding kunnen zijn voor dit verzwaarde remcriterium.

Klaasje
Berichten: 6622
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor Klaasje » Ma 18 Mar 2019, 23:17

De kans op een Castricumpje wordt ook veel kleiner door een zwaarder criterium. Tevens neemt de veiligheidswinst van ETCS zo langzaam af.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2308
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2020

Berichtdoor marvinkok » Ma 18 Mar 2019, 23:26

Durashift schreef:
marvinkok schreef:
sirvinniei schreef:Hmmm in het advies wordt beschreven dat doordat VIRM omgebouwd worden om harder te kunnen remmen de reistijd toeneemt op sommige trajecten. De reistijd zou toch juist dan moeten afnemen?

Niet als het remcriterium voor ATB ook strenger geworden is. (..).


Dat zou dan toch voor alle treinseries / materieel moeten gelden?

Kan mij zo voorstellen dat SGM dan ook een betere remkraan moet hebben? (als oudste materieel type?)

Zolang het materiaal een toelating heeft, is het goed. Langzaamaan worden regels aangescherpt en kan bij een complete revisie aan de nieuwere eisen moeten worden voldaan. Vergelijk het met een oldtimer op de weg, die rijden ook nog zonder gordels etc., want dat was er niet ten tijde van toelating.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten