Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door samsam538 »

https://www.spoorpro.nl/management/2019 ... erbeteren/

Plannen voor regionale treinen:
  • het doortrekken van de RE 8 Koblenz-Keulen tot aan Venlo;
  • realiseren van de Drielandentrein tussen Aken-Heerlen-Maastricht-Luik;
  • verhogen van de frequentie van de RB 51 Dortmund-Enschede;
  • elektrificatie van de RB 64 Münster-Enschede en doortrekken tot aan Zwolle;
  • een verbinding Eindhoven-Venlo-Düsseldorf (-Hamm) met mogelijk naar Den Haag en Rotterdam;
  • het doortrekken van de IC Amsterdam/Schiphol-Eindhoven-Heerlen tot aan Aken en Keulen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door sirvinniei »

Doortrekken amsterdam-eindhoven naar Duitsland lijkt me materieel technisch erg lastig. Virms zijn overkill voor een grensoverschrijdende verbinding, maar zijn eigenlijk wel noodzakelijk op het drukke traject Amsterdam-eindhoven.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Z2N »

Dat hangt af van het tijdstip, als je precies niet de drukste ritten doorkoppelt zou je het af moeten kunnen met ICNG. Twee lange stellen ICNG bieden meer dan 800 zitplaatsen. Al denk ik dat het logischer is om de 1100 door te koppelen naar Keulen via Venlo, Amsterdam en Utrecht hebben natuurlijk al een rechtstreekse verbinding via Arnhem.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door TomSteyl »

De RE8 rijdt al tot Mönchengladbach Hbf. Gisteren nog in de spitsslag vanuit Grevenbroich naar Kaldenkirchen gezeten, jammer dat die niet doorrijdt naar Venlo.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Nitein-Repart »

TomSteyl schreef:De RE8 rijdt al tot Mönchengladbach Hbf. Gisteren nog in de spitsslag vanuit Grevenbroich naar Kaldenkirchen gezeten, jammer dat die niet doorrijdt naar Venlo.
Als je de RE8 op drukke momenten wilt verlengen naar Venlo dan zou je de RE8 en RB27 om moeten draaien, want de RE8 sluit nu juist aan op de RE13 naar Venlo. Als je de RE8 en RB27 omdraait dan kun je op drukke momenten een (scheve) halfuursdienst creëeren op Venlo-Mönchengladbach.
verhogen frequentie RB51 Dortmund-Enschede
Lijkt mij dat op Enschede-Gronau-Coesfeld te weinig vraag is voor een halfuursdienst. Niet voor niets eindigt de dienst op dat traject al vroeg in de avond. Een halfuursdienst op Coesfeld-Dortmund in de brede spits lijkt mij wel kansrijk. Het zou dan gaan om het doortrekken van de korttrajectdienst Dortmund-Lünen naar Coesfeld.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Suus »

Eenmaal raden welke treinen er in december om worden gedraaid :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Ik mag toch wel hopen dat de RB27 dan op ieder moment van de dag doorrijdt naar Mönchengladbach, anders wordt het voor de reizigers uit Dülken, Kaldenkirchen en Venlo die naar Köln willen redelijk zuur met een lange overstap in Mönchengladbach om omreizen via Neuss.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Eenmaal raden welke treinen er in december om worden gedraaid :wink:
Ik geloof dat ze in Dordrecht graag een internationale verbinding terug willen hebben. Ik zou zeggen: gewoon een extra IC Dordrecht - Venlo - Mönchengladbach in knallen. Heeft niemand last van wanneer deze gewoon naast de bestaande verbindingen wordt ingelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door SuperGhost »

Of gewoon de sprinters Dordrecht - Roosendaal en Roosendaal - Antwerpen aan elkaar koppelen tot een sprinter Dordrecht - Antwerpen-Centraal? Want ik neem aan dat Dordrecht een verbinding met België wilt. Zorg je dat je samen met de Belgen treinstellen haalt die in beide landen kunnen rijden en kun je meteen overdag ook 2x p/u gaan rijden tussen Roosendaal en Antwerpen, wat ook een wens was.

Wat betreft de verbinding bij Venlo de grens over zou ik juist de intercity Den Haag Centraal - Eindhoven verlengen naar Mönchengladbach (desnoods eerst als stopper tussen Venlo en Viersen totdat er IC + stoptrein past), die dan bovenop de bestaande intercity Schiphol - Venlo kan gaan rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Z2N »

Stoptrein + IC past nu al, kwestie van je dienstregeling goed afstemmen aan beide kanten van de grens. Anders zou je niet met de ICE over Venlo kunnen. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Suus »

Nee, stoptrein en IC past niet tussen Venlo en Viersen, want er moet ook nog (veel) goederenvervoer langs en dat maakt dat de lijn al vol zit. Het rijden van ICE's over de lijn gaat ten koste van het goederenvervoer, en juist op momenten dat er meer plek voor goederenvervoer nodig is.

Dubbelspoor tussen Kaldenkirchen en Viersen is dan ook dringend gewenst, tot die tijd voorzie ik hooguit langere treinen, niet meer treinen op dat traject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door SuperGhost »

En dan zie ik dus liever een intercity Den Haag Centraal - Düsseldorf Hbf die tussen Venlo en Viersen dan maar als stoptrein rijdt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Z2N »

Dat goederenvervoer is binnen nu en een paar jaar al een stuk minder, doordat er een hoop via Emmerich geleid gaat worden. Dan zou het wel passend moeten worden. Desondanks zou een tweesporigheid erg prettig zijn, maar Duitsland kennende is dat niet voor 2030 geregeld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door RobertT »

verhogen frequentie RB51 Dortmund-Enschede
Lijkt mij dat op Enschede-Gronau-Coesfeld te weinig vraag is voor een halfuursdienst. Niet voor niets eindigt de dienst op dat traject al vroeg in de avond. Een halfuursdienst op Coesfeld-Dortmund in de brede spits lijkt mij wel kansrijk. Het zou dan gaan om het doortrekken van de korttrajectdienst Dortmund-Lünen naar Coesfeld.[/quote]

Zie meer in een versnelling van deze dienst,de reistijd is nu erg lang met veel oponthoud onderweg
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Hainje »

Met het doortrekken van Gronau - Enschede naar Zwolle kun je natuurlijk ook vraag creëeren.
🍉
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door waldo79 »

Welke vraag wil je creëren? Doortrekken naar Zwolle zie ik alleen in recreatieve zin wat reizigers opleveren. Zolang het een regionale verbinding blijft in zowel Nederland als Duitsland zie ik weinig kansen voor zakelijk verkeer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Vinny »

Maar in het artikel staat dat ze de verbinding willen gaan aanbieden. Nu denk ik dat de enige reële mogelijkheid is om over die verbinding binnenlandse reizigers te lokken, dus het lijkt me dat er een attractief treinpad voor moet komen. Dat lijkt me een hele uitdaging... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door waldo79 »

Van de grensoverschrijdend verkeer moet je het niet hebben gezien de taalgrens.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door SuperGhost »

Het grensoverschrijdend verkeer :wink:

Maar ik geloof dat er in Gronau ook veel Nederlanders wonen? Die zouden wellicht wel voordeel eraan kunnen hebben. En uiteraard ook Glanerbrug. Er zullen uit die 2 plaatsen best wel wat mensen te vinden zijn die in Hengelo, Almelo of Zwolle werken/studeren lijkt me.

Als dat zou gebeuren is het wellicht ook mogelijk om te denken aan een nieuw treinstation ter hoogte van de wijken Park Stokhorst en Velve-Lindenhof
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door ArrivaBas »

Het forenzenverkeer maakt op de lange afstand louter een marginaal deel uit van het weinige verkeer dat nu al de grens passeert. Grensoverschrijdend forenzen gebeurt over het algemeen slechts op kortere afstanden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door SuperGhost »

Gronau<->Hengelo/Almelo is nu niet bepaald ver te noemen
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door waldo79 »

Ligt eraan of er tijdwinst behaald kan worden door de overstap te laten wegvallen. Maar zolang het deel van de grens tot Enschede nog onder Duits beheer valt, blijft het geïsoleerd van de rest van Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat de meeste plannen toch niet doorgaan. Het probleem van de RB64 (Enschede-Münster), alsmede de RB51 (Enschede-Dortmund) zijn niet de frequentie of het eindigen van de treindienst in Enschede, maar de traagheid en de vele stops onderweg. Daar zou dan de prioriteit liggen.

Stukje noordelijker bij Oldenzaal is het probleem de onbetrouwbaarheid van de RB61 (Hengelo-Bielefeld), maar laatste tijd gaat het beter.

Stukje zuidelijker bij Zevenaar functioneert de RE19 (Arnhem-Düsseldorf) naar behoren. Probleem is de ICE die onvoldoende attractief is (te duur en suboptimaal gebruik tussen Amsterdam en Köln, geen dagtrein naar Nürnberg en München), maar daar wordt aan gewerkt.

Bij Venlo functioneert de RE13 naar behoren, verlening naar Eindhoven zou mogelijk zijn, maar deze trein moet bovenop de bestaande treinen ([serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]) rijden en niet één van de bestaande treinen vervangen.

De RE18 (Maastricht-Aachen) functioneert naar behoren, maar het product voor 2016 was beter toen er doorgereden werd naar Stolberg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door RobertT »

Dat laatste denk ik niet,de vraag vanuit Nederland is vooral naar Aachen.Stolberg zal niet veel bij de bestemmingen horen.Als je al kijkt hoe de trein in Aachen leegloopt en weer vol met andere reizigers,dan is er niks veranderd toen de RB20 nog naar Heerlen reed.Aachen is hier echt het centrale punt,er zijn weinig doorgaande reizigers.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nederland en Duitsland werken aan verbetering grensoverschrijdend vervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Aachen als centraal punt ontken ik ook niet. Wat ik wel wil zeggen is dat Maastricht-Aachen al door een frequente buslijn (350) verbonden zijn. Vroeger had je dus meer reismogelijkheden vanuit Zuid-Limburg dan nu, want nu kun je niet meer vanuit Nederland rechtstreeks naar Stolberg. Enige is dat nu Valkenburg-Aachen rechtstreeks kan en vroeger niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten