Verbeteringen kleine stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Verbeteringen kleine stations

Bericht door Mikos »

Koffie en een toilet, straks ook op kleinere NS-stations

28 februari 2019

De helft van de Nederlandse treinstations wordt de komende jaren flink opgeknapt.

Zo zijn er straks op veel meer stations toiletten en kunnen reizigers op steeds meer plekken koffie kopen. De hele operatie kost de NS ongeveer 65 miljoen euro, maakte de spoorwegmaatschappij bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

"We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen", zegt president-directeur Van Boxtel. "De stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers." De NS verbouwde afgelopen jaren al flink wat grote stations. Nu zijn stations met minder reizigers aan de beurt, aldus Van Boxtel. "Belangrijk, want een derde van de treinreizigers reist juist via een kleiner station."

Bron en meer...

Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Aking »

Ook droge en windvrije wachtruimtes? Of is dat dus alleen als je geld uitgeeft bij de huiskamer? (of zijn eigen consumpties daar toegestaan? *O* )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Z2N »

In Alphen heb ik nog niemand moeilijk zien doen als ik mijn eigen bammetjes naar binnen werk 's ochtends. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Suus »

Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')

Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Gekko123 »

Ook leuk om te zien dat de Hoekse Lijn nog steeds op de spoorkaart staat, al is die wel als stippellijn weergegeven. De NS willen zeker geen afstand doen van deze lijn?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Z2N »

Suus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')

Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Dat zijn ook wel stuk voor stuk tochtpoorten. Delft Zuid gaat natuurlijk goed aangepakt worden met de viersporigheid, maar Den Helder Zuid mist wel op de kaart met verbeterpunten. :X
Laatst gewijzigd door Gekko123 op do 28 feb 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote toegevoegd voor leesbaarheid
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Roeland »

Ik zie dat Overveen een nieuwe lijnvoering heeft gekregen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door ODRAIL »

Er staan ook stations op het kaartje waar geen NS treinen meer komen.

Gaat de NS hiervoor ook betalen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Z2N »

Ja. Alle stationsgebouwen zijn nog steeds in eigendom van NS.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door ODRAIL »

Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat de gebouwen in eigendom van de NS zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:Ik zie dat Overveen een nieuwe lijnvoering heeft gekregen?
NS gaat daar rigoureus aan het werk: het hele station gaat verplaatst worden. _O-
KM46 schreef:Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat de gebouwen in eigendom van de NS zijn.
Het is ook belachelijk, aangezien NS dus gaat over de gebouwen van lijnen van de concurrentie en dus in principe de concurrent deels kan dwarsbomen als ze wil...
Wat mij betreft gaan de stationsgebouwen langs de regionale lijnen naar de provincies die over die lijnen gaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Vinny »

Aking schreef:Ook droge en windvrije wachtruimtes? Of is dat dus alleen als je geld uitgeeft bij de huiskamer? (of zijn eigen consumpties daar toegestaan? *O* )
Een "droge" en "windvrije" wachtruimte heeft station IJlst ook :')
(maar geen koffie of toiletvoorziening)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Abus »

De Flevolandse stations scoren ook niet zo best:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... l-stations
Dronten scoort het hoogste in Flevoland op plek 144.
Laatst gewijzigd door Abus op do 28 feb 2019, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Abus »

Suus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')

Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Barneveld Zuid en Bussum Zuid maken weer veel goed :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door SuperGhost »

Ja, maar volgens mij zijn Barnevelders gewoon erg snel tevreden, want hoe kan Barneveld Centrum nu zo goed scoren als je gewoon letterlijk op een smal tochtig perron direct naast volgekladde goederenwagons mag gaan wachten... :')
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door VIRM »

Veel van die wegwaaistations kunnen inderdaad wel wat goede beschutting gebruiken. Goed dat er wat aan wordt gedaan! Ik vraag mij wel af in hoeverre Kiosken en Huiskamers op kleinere stations rendabel zijn.

Oh, en als Van Boxtel het heeft over een schone reis, komt er dan ook een rookverbod op de perrons? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door ibodejoode »

SuperGhost schreef:
Roeland schreef:Ik zie dat Overveen een nieuwe lijnvoering heeft gekregen?
NS gaat daar rigoureus aan het werk: het hele station gaat verplaatst worden. _O-
KM46 schreef:Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat de gebouwen in eigendom van de NS zijn.
Het is ook belachelijk, aangezien NS dus gaat over de gebouwen van lijnen van de concurrentie en dus in principe de concurrent deels kan dwarsbomen als ze wil...
Wat mij betreft gaan de stationsgebouwen langs de regionale lijnen naar de provincies die over die lijnen gaan.
Hebben provincies verstand van stationsvoorzieningen?
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 01 mar 2019, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbel gequotet.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Abus »

Prorail is misschien een betere optie dan de provincies. Maar ook een provincie kan wel zorgen voor een mooi station.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Abus »

Ik verbaas me over sommige stations met de hoogste scores, al ken ik de kleintjes lang niet allemaal.
https://stations.nl/sites/default/files ... e_2018.pdf

Boskoop Snijdelwijk 8,0.
Roodeschool 7,9.
Dalfsen 7,8.
Valkenburg 7,8.
Deinum 7,7.
Lunteren 7,7.
Barneveld Zuid 7,6.
Enkhuizen 7,6.
Ermelo 7,6.
Waddinxveen Triangel 7,6.

In Dalfsen weten ze waarom:
https://www.destentor.nl/dalfsen/onderz ... ~a193796f/

Enkhuizen en Valkenburg zijn leuke historische stations; dat verklaart mogelijk ook wel wat, al scoren andere monumentale stations slechter.

Van de grote stations scoren heel goed:
Rotterdam Centraal 7,9.
Delft 7,8.
Arnhem Centraal 7,7.
Haarlem 7,7.
Utrecht Centraal 7,7.
Zwolle 7,6.
Laatst gewijzigd door Abus op do 28 feb 2019, 23:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Abus »

De laagste waarderingen hebben:
Den Helder Zuid 5,1.
Delft Zuid 5.3.
Blerick 5,9.
Hoorn Kersenboogerd 5,9.
Zaandam Kogerveld 5,9.
Driebergen-Zeist 6,0.
's-Hertogenbosch Oost 6,0.
Nieuwerkerk a/d IJssel 6,0.
Rotterdam Noord 6,0.
Rotterdam Zuid 6,0.

Wordt nog een hele uitdaging om van deze stations wat te maken...

Amsterdam Sloterdijk scoort het slechtst van de grote stations (6,6), gevolgd door Amsterdam Zuid (6,7). De meeste grote stations scoren 7,0 of hoger.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door sirvinniei »

Vind het raar dat er alleen maar een wc geplaatst wordt bij Klp. Dat station schreeuwt om renovatie, van bijna alle kanten schiet het uit zijn voegen: de bajonetperonnen hebben maar een paar overdekte hokjes en zijn alleen van de uitzijden de bereiken. Er is te weinig (fiets)parkeerplek. Er staan in de spits files op het parkeerterrein. Er is veel te weinig ruimte voor de hoeveelheid buslijnen die het station aandoen (2 haltes voor 3 streeklijnen, 2 stadslijnen en 3 scholieren lijnen) en de wachtruimte voor de bussen is onpraktisch als de kiosk gesloten is. (Ingang georiënteerd op het spoor).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:de bajonetperonnen hebben maar een paar overdekte hokjes en zijn alleen van de uitzijden de bereiken.
Vanuit waar te bereiken?
Er is te weinig (fiets)parkeerplek. Er staan in de spits files op het parkeerterrein
Wat fietsen betreft: het is toch vooral de stationsgebouw-zijde waar de stalling altijd overvol staat. Aan de Veenendaal-zijde is meer ruimte en zijn er meer lege plekken (vanmorgen nog kunnen waarnemen :wink: )
Nou ben ik er zelf vooral in de vroege spits, maar files op het P+R terrein zijn mij nooit opgevallen. Het staat wel goed vol veelal inderdaad.
Er is veel te weinig ruimte voor de hoeveelheid buslijnen die het station aandoen (2 haltes voor 3 streeklijnen, 2 stadslijnen en 3 scholieren lijnen)
Veel te weinig is een beetje overdreven. De drie scholierenlijnen zijn er, mits ze op tijd rijden, precies in het gat tussen de reguliere lijnen. En lijn 50 heeft qua vertrektijden over het algemeen ook geen conflict met andere lijnen.
Het staat met name vol als de 83 vroeg is waardoor de X80 naar Rhenen nog op zijn halte staat en andersom als de X80 vroeg is waardoor de 5 naar Ede nog op zijn halte staat. Denk dat één halteperron extra al heel veel scheelt, vooral nu op willekeurige tijden de 298 er ook nog tussendoor moet (maar die heeft door zijn onregelmatige patroon niet altijd een conflict met een andere bus)
en de wachtruimte voor de bussen is onpraktisch als de kiosk gesloten is. (Ingang georiënteerd op het spoor).
Ik heb nog nooit iemand die wachtruimte zien gebruiken als wachtruimte voor de bussen, ook niet als de Kiosk wel open is. Doorgaans zitten daar juist reizigers te wachten die net met de bus aangekomen zijn en nog even op de trein moeten wachten.

Overigens ben ik wel benieuwd waar ze die WC op De Klomp willen laten, of is daar soms de OV-fietsbox voor verplaatst? Dacht eerder dat dat gebeurd was om de fietsenstalling aan die kant uit te kunnen breiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door sirvinniei »

De peronnen zijn van maar 1 uiteinde te bereiken. Verder zijn er geen doorsteken tussen bijvoorbeeld de Veenendaalse P+R en het perron richting Arnhem. Regelmatige reizigers houden hier rekening mee door op de goede plek in de trein in en uit te stappen, maar als je net aan de verkeerde kant in stapt is het nog een flink stuk lopen.

Vroeger had ik regelmatig vertraging op lijn 81 nog voordat de rit begonnen was, omdat de bus simpelweg niet van de bufferhalte weg kon rijden door de rij auto's. Nu hebben ze tegenwoordig wel nu een nieuwe bufferhalte (vlak voor de bushaltes), maar of die nou zo handig staat is een andere vraag (officieel is het eigenlijk een flixbushalte, ik weet niet of flixbus deze nog steeds aandoet?).
2 Haltes zijn in theorie misschien wel genoeg, maar dan zouden er genoeg (en goed geplaatste) bufferhaltes moeten zijn. Van de 5 lijnen bufferen er 4 op Klp. Daarnaast heb je nog reservebussen staan en worden de huidige haltes ook vaak als k&r gebruikt.

De P+R aan de Veenendaalzijde had eigenlijk meteen bij oplevering al capaciteitsproblemen. Als je naar het andere P+R wilt moet je eerst wachten voor de stoplichten bij het eenbaanstunneltje (om daarna weer een stuk te lopen).

Dat het huidige hokje niet veel gebruikt wordt laat exact mijn punt zien. Vanuit de overdekte plek heb je geen zicht op de bussen. De meeste mensen gaan, al is het code oranje, noodgedwongen bij de bushalte zelf staan, waar helemaal geen haltemeubilair is (de bolkunstwerken fungeren af en toe als geïmproviseerde stoelen). Doordeweeks overdag (als de kiosk open is) sluiten de bussen overigens goed aan en zijn wachtruimtes niet nodig, maar juist 's avonds en in het weekend rijdt bv. lijn 50 in een heel ander patroon waardoor je juist dan wachttijden hebt.

Voor de WC is er hier nog genoeg ruimte.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Abus »

Het busstation zal niet van de NS zijn, en voor fietsenstallingen heeft Prorail (in opdracht van het rijk) een landelijk programma, waar gemeente/provincie overigens stevig aan mee moeten betalen, omdat er geld tekort is. Wat meer centrale regie op de totale ontwikkeling zou voor veel stations een verbetering zijn. Gemeenten proberen dat vaak wel, naar hebben weer weinig grip op Prorail en NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')

Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
De lage scores van Rotterdam Zuid en Delft Zuid zijn ook best te verklaren: Delft Zuid is niks meer dan een perron onder een viaduct en Rotterdam Zuid heeft een veel te korte overkapping en aan de zuidkant geen toegang (meer) naar spoor 1 en 4.
Z2N schreef:
Suus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')

Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Dat zijn ook wel stuk voor stuk tochtpoorten. Delft Zuid gaat natuurlijk goed aangepakt worden met de viersporigheid, maar Den Helder Zuid mist wel op de kaart met verbeterpunten. :X
En Rotterdam Zuid ook. :(
sirvinniei schreef:De peronnen zijn van maar 1 uiteinde te bereiken. Verder zijn er geen doorsteken tussen bijvoorbeeld de Veenendaalse P+R en het perron richting Arnhem.
Toen ik vorig jaar een week gebruik maakte van Veenendaal-De Klomp miste ik deze doorsteek ook al. Ik denk dat deze doorsteek best veel zou kunnen helpen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten