Verbeteringen kleine stations
Verbeteringen kleine stations
Koffie en een toilet, straks ook op kleinere NS-stations
28 februari 2019
De helft van de Nederlandse treinstations wordt de komende jaren flink opgeknapt.
Zo zijn er straks op veel meer stations toiletten en kunnen reizigers op steeds meer plekken koffie kopen. De hele operatie kost de NS ongeveer 65 miljoen euro, maakte de spoorwegmaatschappij bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.
"We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen", zegt president-directeur Van Boxtel. "De stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers." De NS verbouwde afgelopen jaren al flink wat grote stations. Nu zijn stations met minder reizigers aan de beurt, aldus Van Boxtel. "Belangrijk, want een derde van de treinreizigers reist juist via een kleiner station."
Bron en meer...
28 februari 2019
De helft van de Nederlandse treinstations wordt de komende jaren flink opgeknapt.
Zo zijn er straks op veel meer stations toiletten en kunnen reizigers op steeds meer plekken koffie kopen. De hele operatie kost de NS ongeveer 65 miljoen euro, maakte de spoorwegmaatschappij bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.
"We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen", zegt president-directeur Van Boxtel. "De stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reizigers." De NS verbouwde afgelopen jaren al flink wat grote stations. Nu zijn stations met minder reizigers aan de beurt, aldus Van Boxtel. "Belangrijk, want een derde van de treinreizigers reist juist via een kleiner station."
Bron en meer...
Re: Verbeteringen kleine stations
Ook droge en windvrije wachtruimtes? Of is dat dus alleen als je geld uitgeeft bij de huiskamer? (of zijn eigen consumpties daar toegestaan? *O* )
Re: Verbeteringen kleine stations
In Alphen heb ik nog niemand moeilijk zien doen als ik mijn eigen bammetjes naar binnen werk 's ochtends. :)
Re: Verbeteringen kleine stations
Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')
Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Verbeteringen kleine stations
Ook leuk om te zien dat de Hoekse Lijn nog steeds op de spoorkaart staat, al is die wel als stippellijn weergegeven. De NS willen zeker geen afstand doen van deze lijn?
Re: Verbeteringen kleine stations
Dat zijn ook wel stuk voor stuk tochtpoorten. Delft Zuid gaat natuurlijk goed aangepakt worden met de viersporigheid, maar Den Helder Zuid mist wel op de kaart met verbeterpunten. :XSuus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')
Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Laatst gewijzigd door Gekko123 op do 28 feb 2019, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote toegevoegd voor leesbaarheid
Reden: Quote toegevoegd voor leesbaarheid
Re: Verbeteringen kleine stations
Ik zie dat Overveen een nieuwe lijnvoering heeft gekregen?
Re: Verbeteringen kleine stations
Er staan ook stations op het kaartje waar geen NS treinen meer komen.
Gaat de NS hiervoor ook betalen?
Gaat de NS hiervoor ook betalen?
Re: Verbeteringen kleine stations
Ja. Alle stationsgebouwen zijn nog steeds in eigendom van NS.
Re: Verbeteringen kleine stations
Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat de gebouwen in eigendom van de NS zijn.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbeteringen kleine stations
NS gaat daar rigoureus aan het werk: het hele station gaat verplaatst worden. _O-Roeland schreef:Ik zie dat Overveen een nieuwe lijnvoering heeft gekregen?
Het is ook belachelijk, aangezien NS dus gaat over de gebouwen van lijnen van de concurrentie en dus in principe de concurrent deels kan dwarsbomen als ze wil...KM46 schreef:Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat de gebouwen in eigendom van de NS zijn.
Wat mij betreft gaan de stationsgebouwen langs de regionale lijnen naar de provincies die over die lijnen gaan.
Re: Verbeteringen kleine stations
Een "droge" en "windvrije" wachtruimte heeft station IJlst ook :')Aking schreef:Ook droge en windvrije wachtruimtes? Of is dat dus alleen als je geld uitgeeft bij de huiskamer? (of zijn eigen consumpties daar toegestaan? *O* )
(maar geen koffie of toiletvoorziening)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Verbeteringen kleine stations
De Flevolandse stations scoren ook niet zo best:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... l-stations
Dronten scoort het hoogste in Flevoland op plek 144.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... l-stations
Dronten scoort het hoogste in Flevoland op plek 144.
Laatst gewijzigd door Abus op do 28 feb 2019, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbeteringen kleine stations
Barneveld Zuid en Bussum Zuid maken weer veel goed :DSuus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')
Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Verbeteringen kleine stations
Ja, maar volgens mij zijn Barnevelders gewoon erg snel tevreden, want hoe kan Barneveld Centrum nu zo goed scoren als je gewoon letterlijk op een smal tochtig perron direct naast volgekladde goederenwagons mag gaan wachten... :')
Re: Verbeteringen kleine stations
Veel van die wegwaaistations kunnen inderdaad wel wat goede beschutting gebruiken. Goed dat er wat aan wordt gedaan! Ik vraag mij wel af in hoeverre Kiosken en Huiskamers op kleinere stations rendabel zijn.
Oh, en als Van Boxtel het heeft over een schone reis, komt er dan ook een rookverbod op de perrons?
Oh, en als Van Boxtel het heeft over een schone reis, komt er dan ook een rookverbod op de perrons?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Verbeteringen kleine stations
Hebben provincies verstand van stationsvoorzieningen?SuperGhost schreef:NS gaat daar rigoureus aan het werk: het hele station gaat verplaatst worden. _O-Roeland schreef:Ik zie dat Overveen een nieuwe lijnvoering heeft gekregen?
Het is ook belachelijk, aangezien NS dus gaat over de gebouwen van lijnen van de concurrentie en dus in principe de concurrent deels kan dwarsbomen als ze wil...KM46 schreef:Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat de gebouwen in eigendom van de NS zijn.
Wat mij betreft gaan de stationsgebouwen langs de regionale lijnen naar de provincies die over die lijnen gaan.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 01 mar 2019, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbel gequotet.
Reden: Dubbel gequotet.
Re: Verbeteringen kleine stations
Prorail is misschien een betere optie dan de provincies. Maar ook een provincie kan wel zorgen voor een mooi station.
Re: Verbeteringen kleine stations
Ik verbaas me over sommige stations met de hoogste scores, al ken ik de kleintjes lang niet allemaal.
https://stations.nl/sites/default/files ... e_2018.pdf
Boskoop Snijdelwijk 8,0.
Roodeschool 7,9.
Dalfsen 7,8.
Valkenburg 7,8.
Deinum 7,7.
Lunteren 7,7.
Barneveld Zuid 7,6.
Enkhuizen 7,6.
Ermelo 7,6.
Waddinxveen Triangel 7,6.
In Dalfsen weten ze waarom:
https://www.destentor.nl/dalfsen/onderz ... ~a193796f/
Enkhuizen en Valkenburg zijn leuke historische stations; dat verklaart mogelijk ook wel wat, al scoren andere monumentale stations slechter.
Van de grote stations scoren heel goed:
Rotterdam Centraal 7,9.
Delft 7,8.
Arnhem Centraal 7,7.
Haarlem 7,7.
Utrecht Centraal 7,7.
Zwolle 7,6.
https://stations.nl/sites/default/files ... e_2018.pdf
Boskoop Snijdelwijk 8,0.
Roodeschool 7,9.
Dalfsen 7,8.
Valkenburg 7,8.
Deinum 7,7.
Lunteren 7,7.
Barneveld Zuid 7,6.
Enkhuizen 7,6.
Ermelo 7,6.
Waddinxveen Triangel 7,6.
In Dalfsen weten ze waarom:
https://www.destentor.nl/dalfsen/onderz ... ~a193796f/
Enkhuizen en Valkenburg zijn leuke historische stations; dat verklaart mogelijk ook wel wat, al scoren andere monumentale stations slechter.
Van de grote stations scoren heel goed:
Rotterdam Centraal 7,9.
Delft 7,8.
Arnhem Centraal 7,7.
Haarlem 7,7.
Utrecht Centraal 7,7.
Zwolle 7,6.
Laatst gewijzigd door Abus op do 28 feb 2019, 23:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbeteringen kleine stations
De laagste waarderingen hebben:
Den Helder Zuid 5,1.
Delft Zuid 5.3.
Blerick 5,9.
Hoorn Kersenboogerd 5,9.
Zaandam Kogerveld 5,9.
Driebergen-Zeist 6,0.
's-Hertogenbosch Oost 6,0.
Nieuwerkerk a/d IJssel 6,0.
Rotterdam Noord 6,0.
Rotterdam Zuid 6,0.
Wordt nog een hele uitdaging om van deze stations wat te maken...
Amsterdam Sloterdijk scoort het slechtst van de grote stations (6,6), gevolgd door Amsterdam Zuid (6,7). De meeste grote stations scoren 7,0 of hoger.
Den Helder Zuid 5,1.
Delft Zuid 5.3.
Blerick 5,9.
Hoorn Kersenboogerd 5,9.
Zaandam Kogerveld 5,9.
Driebergen-Zeist 6,0.
's-Hertogenbosch Oost 6,0.
Nieuwerkerk a/d IJssel 6,0.
Rotterdam Noord 6,0.
Rotterdam Zuid 6,0.
Wordt nog een hele uitdaging om van deze stations wat te maken...
Amsterdam Sloterdijk scoort het slechtst van de grote stations (6,6), gevolgd door Amsterdam Zuid (6,7). De meeste grote stations scoren 7,0 of hoger.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Verbeteringen kleine stations
Vind het raar dat er alleen maar een wc geplaatst wordt bij Klp. Dat station schreeuwt om renovatie, van bijna alle kanten schiet het uit zijn voegen: de bajonetperonnen hebben maar een paar overdekte hokjes en zijn alleen van de uitzijden de bereiken. Er is te weinig (fiets)parkeerplek. Er staan in de spits files op het parkeerterrein. Er is veel te weinig ruimte voor de hoeveelheid buslijnen die het station aandoen (2 haltes voor 3 streeklijnen, 2 stadslijnen en 3 scholieren lijnen) en de wachtruimte voor de bussen is onpraktisch als de kiosk gesloten is. (Ingang georiënteerd op het spoor).
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbeteringen kleine stations
Vanuit waar te bereiken?sirvinniei schreef:de bajonetperonnen hebben maar een paar overdekte hokjes en zijn alleen van de uitzijden de bereiken.
Wat fietsen betreft: het is toch vooral de stationsgebouw-zijde waar de stalling altijd overvol staat. Aan de Veenendaal-zijde is meer ruimte en zijn er meer lege plekken (vanmorgen nog kunnen waarnemen )Er is te weinig (fiets)parkeerplek. Er staan in de spits files op het parkeerterrein
Nou ben ik er zelf vooral in de vroege spits, maar files op het P+R terrein zijn mij nooit opgevallen. Het staat wel goed vol veelal inderdaad.
Veel te weinig is een beetje overdreven. De drie scholierenlijnen zijn er, mits ze op tijd rijden, precies in het gat tussen de reguliere lijnen. En lijn 50 heeft qua vertrektijden over het algemeen ook geen conflict met andere lijnen.Er is veel te weinig ruimte voor de hoeveelheid buslijnen die het station aandoen (2 haltes voor 3 streeklijnen, 2 stadslijnen en 3 scholieren lijnen)
Het staat met name vol als de 83 vroeg is waardoor de X80 naar Rhenen nog op zijn halte staat en andersom als de X80 vroeg is waardoor de 5 naar Ede nog op zijn halte staat. Denk dat één halteperron extra al heel veel scheelt, vooral nu op willekeurige tijden de 298 er ook nog tussendoor moet (maar die heeft door zijn onregelmatige patroon niet altijd een conflict met een andere bus)
Ik heb nog nooit iemand die wachtruimte zien gebruiken als wachtruimte voor de bussen, ook niet als de Kiosk wel open is. Doorgaans zitten daar juist reizigers te wachten die net met de bus aangekomen zijn en nog even op de trein moeten wachten.en de wachtruimte voor de bussen is onpraktisch als de kiosk gesloten is. (Ingang georiënteerd op het spoor).
Overigens ben ik wel benieuwd waar ze die WC op De Klomp willen laten, of is daar soms de OV-fietsbox voor verplaatst? Dacht eerder dat dat gebeurd was om de fietsenstalling aan die kant uit te kunnen breiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Verbeteringen kleine stations
De peronnen zijn van maar 1 uiteinde te bereiken. Verder zijn er geen doorsteken tussen bijvoorbeeld de Veenendaalse P+R en het perron richting Arnhem. Regelmatige reizigers houden hier rekening mee door op de goede plek in de trein in en uit te stappen, maar als je net aan de verkeerde kant in stapt is het nog een flink stuk lopen.
Vroeger had ik regelmatig vertraging op lijn 81 nog voordat de rit begonnen was, omdat de bus simpelweg niet van de bufferhalte weg kon rijden door de rij auto's. Nu hebben ze tegenwoordig wel nu een nieuwe bufferhalte (vlak voor de bushaltes), maar of die nou zo handig staat is een andere vraag (officieel is het eigenlijk een flixbushalte, ik weet niet of flixbus deze nog steeds aandoet?).
2 Haltes zijn in theorie misschien wel genoeg, maar dan zouden er genoeg (en goed geplaatste) bufferhaltes moeten zijn. Van de 5 lijnen bufferen er 4 op Klp. Daarnaast heb je nog reservebussen staan en worden de huidige haltes ook vaak als k&r gebruikt.
De P+R aan de Veenendaalzijde had eigenlijk meteen bij oplevering al capaciteitsproblemen. Als je naar het andere P+R wilt moet je eerst wachten voor de stoplichten bij het eenbaanstunneltje (om daarna weer een stuk te lopen).
Dat het huidige hokje niet veel gebruikt wordt laat exact mijn punt zien. Vanuit de overdekte plek heb je geen zicht op de bussen. De meeste mensen gaan, al is het code oranje, noodgedwongen bij de bushalte zelf staan, waar helemaal geen haltemeubilair is (de bolkunstwerken fungeren af en toe als geïmproviseerde stoelen). Doordeweeks overdag (als de kiosk open is) sluiten de bussen overigens goed aan en zijn wachtruimtes niet nodig, maar juist 's avonds en in het weekend rijdt bv. lijn 50 in een heel ander patroon waardoor je juist dan wachttijden hebt.
Voor de WC is er hier nog genoeg ruimte.
Vroeger had ik regelmatig vertraging op lijn 81 nog voordat de rit begonnen was, omdat de bus simpelweg niet van de bufferhalte weg kon rijden door de rij auto's. Nu hebben ze tegenwoordig wel nu een nieuwe bufferhalte (vlak voor de bushaltes), maar of die nou zo handig staat is een andere vraag (officieel is het eigenlijk een flixbushalte, ik weet niet of flixbus deze nog steeds aandoet?).
2 Haltes zijn in theorie misschien wel genoeg, maar dan zouden er genoeg (en goed geplaatste) bufferhaltes moeten zijn. Van de 5 lijnen bufferen er 4 op Klp. Daarnaast heb je nog reservebussen staan en worden de huidige haltes ook vaak als k&r gebruikt.
De P+R aan de Veenendaalzijde had eigenlijk meteen bij oplevering al capaciteitsproblemen. Als je naar het andere P+R wilt moet je eerst wachten voor de stoplichten bij het eenbaanstunneltje (om daarna weer een stuk te lopen).
Dat het huidige hokje niet veel gebruikt wordt laat exact mijn punt zien. Vanuit de overdekte plek heb je geen zicht op de bussen. De meeste mensen gaan, al is het code oranje, noodgedwongen bij de bushalte zelf staan, waar helemaal geen haltemeubilair is (de bolkunstwerken fungeren af en toe als geïmproviseerde stoelen). Doordeweeks overdag (als de kiosk open is) sluiten de bussen overigens goed aan en zijn wachtruimtes niet nodig, maar juist 's avonds en in het weekend rijdt bv. lijn 50 in een heel ander patroon waardoor je juist dan wachttijden hebt.
Voor de WC is er hier nog genoeg ruimte.
Ik heb geen onderschrift
Re: Verbeteringen kleine stations
Het busstation zal niet van de NS zijn, en voor fietsenstallingen heeft Prorail (in opdracht van het rijk) een landelijk programma, waar gemeente/provincie overigens stevig aan mee moeten betalen, omdat er geld tekort is. Wat meer centrale regie op de totale ontwikkeling zou voor veel stations een verbetering zijn. Gemeenten proberen dat vaak wel, naar hebben weer weinig grip op Prorail en NS.
Re: Verbeteringen kleine stations
De lage scores van Rotterdam Zuid en Delft Zuid zijn ook best te verklaren: Delft Zuid is niks meer dan een perron onder een viaduct en Rotterdam Zuid heeft een veel te korte overkapping en aan de zuidkant geen toegang (meer) naar spoor 1 en 4.Suus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')
Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
En Rotterdam Zuid ook. :(Z2N schreef:Dat zijn ook wel stuk voor stuk tochtpoorten. Delft Zuid gaat natuurlijk goed aangepakt worden met de viersporigheid, maar Den Helder Zuid mist wel op de kaart met verbeterpunten. :XSuus schreef:Als je Zuid in de stationsnaam hebt, kom je er blijkbaar niet zo goed vanaf :')
Top 3 slechtst beoordeelde stations:
3. Rotterdam Zuid 37% geeft een 7 of hoger
2. Delft Zuid 27% geeft een 7 of hoger
1. Den Helder Zuid 23% geeft een 7 of hoger
Toen ik vorig jaar een week gebruik maakte van Veenendaal-De Klomp miste ik deze doorsteek ook al. Ik denk dat deze doorsteek best veel zou kunnen helpen.sirvinniei schreef:De peronnen zijn van maar 1 uiteinde te bereiken. Verder zijn er geen doorsteken tussen bijvoorbeeld de Veenendaalse P+R en het perron richting Arnhem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten