NS Jaarverslag 2018
Geplaatst: do 28 feb 2019, 13:49
2018 in een notendop
28 februari 2019
Voor NS was 2018 een jaar met goede resultaten op het hoofdrailnet. Daarmee bouwen we voort op de lijn die in 2017 is ingezet. Reizigers zijn meer tevreden en de operationele prestaties op het Nederlandse hoofdrailnet waren goed, al blijft de HSL-Zuid een uitdaging en alle aandacht vragen vanwege de infrastructuur en een software-update. Met de resultaten in 2018 werkten we toe naar de midterm review waarin de overheid onze prestaties over 2019 beoordeelt.
Met meer treinen per dag en meer treinen die op tijd reden en met een iets grotere zitplaatskans verbeterde de treinreis voor de reiziger in 2018 op belangrijke punten. Dat was ook terug te zien in het algemene klantoordeel, dat met 6% steeg naar 86%, een record. Tussen Eindhoven en Amsterdam reden we voor het eerste jaar elke 10 minuten een Intercity. Daarnaast startten we met de stapsgewijze introductie van 118 nieuwe Sprinters met in totaal 20.000 zitplaatsen op het spoor. De komende jaren komen er nog meer nieuwe treinen in de dienstregeling, onder meer met de Intercity Nieuwe Generatie. Eind december kondigden we aan dat er nog eens 88 extra Sprinters zijn besteld. Ook op de HSL-Zuid verbeterde de klanttevredenheid door de maatregelen die in 2017 zijn ingezet, met name op de IC direct. Op de HSL-Zuid verslechterden de prestaties ten opzichte van 2017 in punctualiteit (82,5% tegenover 83,5%) en de zitplaatskans (94,0% tegenover 96,0%).
2018 in een notendop
Samenvattend nieuwsbericht van NS
28 februari 2019
Voor NS was 2018 een jaar met goede resultaten op het hoofdrailnet. Daarmee bouwen we voort op de lijn die in 2017 is ingezet. Reizigers zijn meer tevreden en de operationele prestaties op het Nederlandse hoofdrailnet waren goed, al blijft de HSL-Zuid een uitdaging en alle aandacht vragen vanwege de infrastructuur en een software-update. Met de resultaten in 2018 werkten we toe naar de midterm review waarin de overheid onze prestaties over 2019 beoordeelt.
Met meer treinen per dag en meer treinen die op tijd reden en met een iets grotere zitplaatskans verbeterde de treinreis voor de reiziger in 2018 op belangrijke punten. Dat was ook terug te zien in het algemene klantoordeel, dat met 6% steeg naar 86%, een record. Tussen Eindhoven en Amsterdam reden we voor het eerste jaar elke 10 minuten een Intercity. Daarnaast startten we met de stapsgewijze introductie van 118 nieuwe Sprinters met in totaal 20.000 zitplaatsen op het spoor. De komende jaren komen er nog meer nieuwe treinen in de dienstregeling, onder meer met de Intercity Nieuwe Generatie. Eind december kondigden we aan dat er nog eens 88 extra Sprinters zijn besteld. Ook op de HSL-Zuid verbeterde de klanttevredenheid door de maatregelen die in 2017 zijn ingezet, met name op de IC direct. Op de HSL-Zuid verslechterden de prestaties ten opzichte van 2017 in punctualiteit (82,5% tegenover 83,5%) en de zitplaatskans (94,0% tegenover 96,0%).
2018 in een notendop
Samenvattend nieuwsbericht van NS