ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1064
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor wouter15 » Wo 24 Apr 2019, 09:20

ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Om de verwachte groei van reizigers op te vangen steekt ProRail in de komende tien jaar 3,5 miljard euro in aanpassing en vernieuwing van bestaande stations en in de bouw van nieuwe. Het geld moet worden opgebracht door het rijk, provincies en gemeenten en de vervoerders zelf.

ProRail-directeur Eringa schat de kosten van de aanpak van de stations op 30 miljoen euro per stuk. In de afgelopen jaren is al flink geïnvesteerd in de aanpassing van treinstations, maar de toestroom van nieuwe reizigers maakt een verdere modernisering en uitbreiding noodzakelijk. De stations moeten meer en frequenter rijdende treinen kunnen verwerken.

Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2281804-prorail- ... wbouw.html

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7166
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Z2N » Wo 24 Apr 2019, 09:26

'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)
Journey of a night time

Flickr!

bartjemestrom
Berichten: 676
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor bartjemestrom » Wo 24 Apr 2019, 10:26

De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.

https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations

Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).

Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...! :lol:

sirvinniei
Berichten: 2206
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor sirvinniei » Wo 24 Apr 2019, 10:34

Z2N schreef:'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)

Precies, bij klp heb je nog geen eens bankjes bij de bushalte.

bartjemestrom schreef:De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.

https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations

Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).

Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...! :lol:


In grote steden zullen ze graag geld neerleggen voor woningbouw boven stations. Daarmee kan gelijk de aantrekkelijkheid van stations worden verhoogd.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32381
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Daniel » Wo 24 Apr 2019, 12:41

Z2N schreef:'Onnodig op een trein wachten is er niet meer bij', aldus het artikel. Beetje jammer dat ik in Alphen voldoende aansluitingen van trein op bus heb van meer dan 10 minuten, 's avonds oplopend tot 29 minuten. En dan is de huiskamer ook al dicht. Ik zou het publieke geld dan eerst daar in steken. (A)

Tja, aansluiting bieden op treinen is ook niet de sterkste kant van Arriva. Zelfs als die allemaal tegelijk aankomen zijn ze nog in staat zulke aansluitingen te bieden.
Daar kan ProRail niet zoveel aan doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1340
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor SLToilet » Wo 24 Apr 2019, 18:02

bartjemestrom schreef:De Limburger plaatste ook een bericht vanochtend over de drie nieuwe stations.

https://www.1limburg.nl/baexem-haelen-e ... n-stations

Prorail kan veel willen, maar ik zie daar problemen... En alleen door de laatste alinea van het artikel. De kosten moeten worden opgebracht door het Rijk (schrapte Grubbenvorst wegens geen geld), de gemeenten (hebben geen 3,5 miljard), de provincie (heeft ook niet genoeg geld) en de vervoerders (Dat is enkel Arriva, en die hebben ook geen geld).

Kort gezegd: onuitvoerbare natte droom van ProRail...! :lol:


De provincies kennende zitten ze gewoon glashard te liegen: de meeste provincies hebben een schatkist aan geld over van de verkoop van energiebedrijven. Maar ja, dan geven ze het uit aan extra rijstroken op wegen naar kleine durpskes, zo kan ik ook zeggen dat het geld op is :')
Overigens haalt Limburg het dan nog niet bij Brabant qua afwijzen van stationslocaties.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3137
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Zugführer » Vr 26 Apr 2019, 18:24

Alle eigen voorstellen voor nieuwe stations maar even afgesplitst :)
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12389
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Vinny » Vr 26 Apr 2019, 21:52

Het is ook wel typisch Nederland: er wordt een belachelijk hoog bedrag geinvesteerd en het gaat allemaal nog heel lang duren, maar uiteindelijk liggen de stations er hier wel een stuk beter bij dan in onze buurlanden, waarbij een overwoekerd tegelplateautje soms ook nog wel er mee door kan als station...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7166
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Z2N » Vr 26 Apr 2019, 21:55

Het hangt natuurlijk wel af met welk land je wil vergelijken: de Zwitsers hebben ten minste een volledig plan, en niet van dit soort roeptoeterij.
Journey of a night time

Flickr!

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor SuperGhost » Vr 26 Apr 2019, 22:12

Ik mag toch hopen dat ProRail die nieuwe stations wel met een (gedeeltelijk) dak aanlegt, zodat mensen droog kunnen wachten. Een wachthokje is vaak in de spits onvoldoende. Zeker met de klimaatverandering zullen we meer forse regenbuien krijgen en dan is droog op de trein kunnen wachten absoluut geen luxe.

PHS
Berichten: 2023
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor PHS » Vr 26 Apr 2019, 22:18

Vinny schreef:Het is ook wel typisch Nederland: er wordt een belachelijk hoog bedrag geinvesteerd en het gaat allemaal nog heel lang duren

Een belachelijk hoog bedrag is het niet hoor: € 3,5 miljard over tien jaar tijd is maar € 350 miljoen per jaar. Dat is net iets minder dan de stationshal, fietsenstalling en Weenatunnel van het nieuwe Rotterdam Centraal hebben gekost.
- vertrokken -

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12389
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Vinny » Za 27 Apr 2019, 13:14

Z2N schreef:Het hangt natuurlijk wel af met welk land je wil vergelijken: de Zwitsers hebben ten minste een volledig plan, en niet van dit soort roeptoeterij.

Ik vind de stations in Nederland toch wel beter en overzichtelijker dan in Zwitserland :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7166
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor Z2N » Za 27 Apr 2019, 13:53

Dat ben ik niet echt met je eens eigenlijk. De grote stations zijn allemaal ruim, volledig afgebouwd (kan Utrecht C nog een puntje aan zuigen) en goed overzichtelijk. De enige uitzondering daarop is misschien Zurich HB, maar dat komt doordat de Zwitsers hun hoofdstations wél goed uitbreiden, en niet zoals in Amsterdam een deel van de treinen ombuigen.
Journey of a night time

Flickr!

lvdmoosdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: Vr 03 Mar 2017, 21:28

Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw

Berichtdoor lvdmoosdijk » Vr 14 Jun 2019, 15:46

Ik zag vanmiddag dat er in Dv flink gewerkt wordt in de oude "Wachtkamer 1e en 2e klasse".
Is al bekend wat daar gevestigd gaat worden?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten