Maak van Schiphol een treinenhub

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Alargule

Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Alargule »

Idee voor een aparte spoorlijn parallel aan de A5:

https://beta.parool.nl/columns-opinie/m ... ~b228952b/

Klinkt mooi op papier, maar lijkt mij politiek onhaalbaar. En was het idee niet om alle HSL-treinen naar Zuid te sturen? Daar druist dit voorstel tegenin.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door trolly »

Onsamenhangend lulverhaal, om het op z'n Amsterdams te zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door IC140 »

Een eigenschap van een hub is toch dat je er kan overstappen? Als alle treinen uit Rotterdam naar Schiphol 2 gaan en alle treinen uit Leiden naar Schiphol 1 kun je dus niet meer fatsoenlijk overstappen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Suus »

Ik ben wel voor een spoorlijn langs de A5, maar vooral om goederentreinen die vanuit de Amsterdamse haven naar Duitsland willen een alternatieve route te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Vinny »

Wat leuk :) Ik heb die treinverbinding ooit onderzocht op haalbaarheid toen ik nog planologie studeerde. Het idee was overigens dat Schiphol een tweede terminal zou krijgen waarlangs deze spoorlijn natuurlijk een station zou krijgen. De reistijd van/naar Amsterdam Centraal zou vanaf Leiden wel afnemen omdat je van een paar krappe bogen verlost bent, maar de conclusie was toch wel éénduidig: kost heel veel geld en levert nauwelijks voordeel op voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door ibodejoode »

Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen. Kunnen de frequenties nog aanzienlijk omhoog. Blijft probleem van Eurostar met zijn incheck.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Post »

Met 12 perronsporen is dat probleem ook opgelost *trein*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Suus »

ibodejoode schreef:Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen.
Het kan alleen technisch niet, omdat de spoortunnel volledig is ingebouwd door allerlei technische ruimtes/bagagekelders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Aking »

Dan verplaats je die? *O*
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door dennistd »

Ik denk dat je het grootste drukte-probleem op Schiphol oplost met het doortrekken van de Noordzuidlijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door trolly »

Post schreef:Met 12 perronsporen is dat probleem ook opgelost *trein*
Veertien!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Alargule »

Negen-drie-kwart!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door SuperGhost »

ibodejoode schreef:Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen. Kunnen de frequenties nog aanzienlijk omhoog. Blijft probleem van Eurostar met zijn incheck.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
1 extra perronspoor (zijperron) erbij dat voorzien is van douane? :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Vinny »

Suus schreef:
ibodejoode schreef:Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen.
Het kan alleen technisch niet, omdat de spoortunnel volledig is ingebouwd door allerlei technische ruimtes/bagagekelders.
Het is vooral onbegrijpelijk dat toen de tunnel van 4 naar 6 sporen ging ze niet hebben vereist dat er ruimtereservering moest komen voor 8 perronsporen. Toen vond men dat namelijk ook al nodig.Nu zijn die faciliteiten lastig om het spoor ter plaatse uit te breiden. Als over enkele jaren het Zuidasdok gereed is, kan men wel relatief simpel de Noord-Zuidlijn naar Schiphol verlengen door vanaf station Zuid ten zuiden van de A 10 en ten oosten van de A 4 een metrospoor aan te leggen. Dan heb je ook een railverbinding tussen Schiphol en Amsterdam bij calamiteiten of werkzaamheden in de spoortunnel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Gideon »

Hoe zit het met onder de huidige perrons, kan daaronder nog iets komen?

Alleen nu ik er over nadenk, zal daar vast wel een prijskaartje aan zitten.
Zeker als je bedenkt hoe je een trap naar boven wilt doen, 1 hele lange of via de huidige perrons zoals in New York
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Alargule

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Alargule »

Alles kan. 't Kost alleen veel centen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Suus »

Gezien de positie van de aankomsthallen links en rechts van de spoortunnel, zou hij mij niets verbazen als de bagagekelder onder het treinstation doorloopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door welriekendepastinaak »

dennistd schreef:Ik denk dat je het grootste drukte-probleem op Schiphol oplost met het doortrekken van de Noordzuidlijn.
Dat is echter een kortetermijnoplossing. Een nieuwe spoorlijn langs de A5 is toekomstbestendiger én kosteneffectiever.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door IC140 »

Wat zijn jouw argumenten daarvoor?

Ik heb nog wel mijn twijfels. De kosten van een metrolijn zijn lager dan de kosten van een spoorlijn terwijl de capaciteit vergelijkbaar is. Dus de kosteneffectiefste manier van capaciteit toevoegen is het niet. Daarnaast heeft Schiphol nu al regionale, nationale en internationale treinen, maar nog geen stedelijk verbinding naar het echte hart van de stad.

Met een spoorlijn langs de A5 krijg je alleen maar meer van hetzelfde, tenzij je het combineert met een stedelijke verbinding (Noord-Zuid of Oost-West), maar dan is het moeilijk nog kosteneffectief te noemen.
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door welriekendepastinaak »

Ik stel voor om station SHL-HST aan te leggen naast de zwanenburgbaan in die hoek bij Badhoevedorp, en het station onder Schiphol Plaza om te bouwen tot kopstation voor de metro-westlijn (sporen vanaf de zuidkant dus, en de huidge buis aansluitend op de westtak sluiten), sprinters vanaf de zuidtak, westtak, en de ri. Leiden (op hetzelfde spoor à la Japan?), en evt. een expresverbinding Amsterdam Centraal-Schiphol Noord-Schiphol Airport over de nieuwe spoorlijn. Intercity's vanaf de zuidtak rijden dan in plaats van via het huidige station via het nieuwe station, en HST's vanaf Centraal ook, maar via de A5-spoorlijn.

Tot de voltooiing van zo'n metro-westlijn kun je het doen met de diverse airportsprinters die Airport zullen aandoen. Vanaf SHL-HST heb je dan een vlotte overstap op deze sprinters (of wellicht extra shuttle-diensten) richting de Luchthaven. Maar het idee is natuurlijk dat veel mensen dit juist niet zullen hoeven, omdat ze op SHL-HST al op een hogesnelheidstrein stappen!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door waldo79 »

Wat win je ermee? Het huidige station functioneert prima en dat terugbouwen naar een kopstation zie ik als geldverspilling.
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door welriekendepastinaak »

De westtak is vol, en HST's (en ICd's?) houden op Centraal is wel zo fijn, zeker nu ze daar een hele eurostarterminal hebben gebouwd. Je kunt ook inderdaad de noord/zuidlijn doortrekken, maar zodra dan blijkt dat je door de groeiende vraag naar hogesnelheidstreinen eigenlijk ook wel een A5 lijn had willen hebben gehad, dan zit je met een hele nieuwe metrolijn zonder dat die daar echt nodig is.

Het duurzaamst is dan gewoon de hele zooi meteen oplossen met een extra set sporen asd-shl zodat in ieder geval al dat verre verkeer niet meer over de westtak hoeft. Het idee van een HST-knooppunt in de stijl van een "luchthaven" lijkt me daar mooi mee te verenigen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door trolly »

OK.

Dus in plaats van het vlottetreinengebeuren simpelweg naar Zuid te sturen liever een miljardeninvestering omdat er al een lullige schuur voor de paspoortcontrole op Centraal staat? Volgens mij mis je ergens een paar nullen in je calculatie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door en-es »

Bedoel je nou dat die terminal voor eurostar op Amsterdam Centraal voor niks gebouwd is?
Alargule

Re: Maak van Schiphol een treinenhub

Bericht door Alargule »

Nee, want hij wordt gebruikt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten