Maak van Schiphol een treinenhub
Maak van Schiphol een treinenhub
Idee voor een aparte spoorlijn parallel aan de A5:
https://beta.parool.nl/columns-opinie/m ... ~b228952b/
Klinkt mooi op papier, maar lijkt mij politiek onhaalbaar. En was het idee niet om alle HSL-treinen naar Zuid te sturen? Daar druist dit voorstel tegenin.
https://beta.parool.nl/columns-opinie/m ... ~b228952b/
Klinkt mooi op papier, maar lijkt mij politiek onhaalbaar. En was het idee niet om alle HSL-treinen naar Zuid te sturen? Daar druist dit voorstel tegenin.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Onsamenhangend lulverhaal, om het op z'n Amsterdams te zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Een eigenschap van een hub is toch dat je er kan overstappen? Als alle treinen uit Rotterdam naar Schiphol 2 gaan en alle treinen uit Leiden naar Schiphol 1 kun je dus niet meer fatsoenlijk overstappen...
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Ik ben wel voor een spoorlijn langs de A5, maar vooral om goederentreinen die vanuit de Amsterdamse haven naar Duitsland willen een alternatieve route te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Wat leuk :) Ik heb die treinverbinding ooit onderzocht op haalbaarheid toen ik nog planologie studeerde. Het idee was overigens dat Schiphol een tweede terminal zou krijgen waarlangs deze spoorlijn natuurlijk een station zou krijgen. De reistijd van/naar Amsterdam Centraal zou vanaf Leiden wel afnemen omdat je van een paar krappe bogen verlost bent, maar de conclusie was toch wel éénduidig: kost heel veel geld en levert nauwelijks voordeel op voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen. Kunnen de frequenties nog aanzienlijk omhoog. Blijft probleem van Eurostar met zijn incheck.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Met 12 perronsporen is dat probleem ook opgelost *trein*
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Het kan alleen technisch niet, omdat de spoortunnel volledig is ingebouwd door allerlei technische ruimtes/bagagekelders.ibodejoode schreef:Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Dan verplaats je die? *O*
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Ik denk dat je het grootste drukte-probleem op Schiphol oplost met het doortrekken van de Noordzuidlijn.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Veertien!Post schreef:Met 12 perronsporen is dat probleem ook opgelost *trein*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
1 extra perronspoor (zijperron) erbij dat voorzien is van douane?ibodejoode schreef:Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen. Kunnen de frequenties nog aanzienlijk omhoog. Blijft probleem van Eurostar met zijn incheck.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Het is vooral onbegrijpelijk dat toen de tunnel van 4 naar 6 sporen ging ze niet hebben vereist dat er ruimtereservering moest komen voor 8 perronsporen. Toen vond men dat namelijk ook al nodig.Nu zijn die faciliteiten lastig om het spoor ter plaatse uit te breiden. Als over enkele jaren het Zuidasdok gereed is, kan men wel relatief simpel de Noord-Zuidlijn naar Schiphol verlengen door vanaf station Zuid ten zuiden van de A 10 en ten oosten van de A 4 een metrospoor aan te leggen. Dan heb je ook een railverbinding tussen Schiphol en Amsterdam bij calamiteiten of werkzaamheden in de spoortunnel.Suus schreef:Het kan alleen technisch niet, omdat de spoortunnel volledig is ingebouwd door allerlei technische ruimtes/bagagekelders.ibodejoode schreef:Ik heb het hier al eerder genoemd, Schiphol moet van 6 naar 8 perronsporen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Hoe zit het met onder de huidige perrons, kan daaronder nog iets komen?
Alleen nu ik er over nadenk, zal daar vast wel een prijskaartje aan zitten.
Zeker als je bedenkt hoe je een trap naar boven wilt doen, 1 hele lange of via de huidige perrons zoals in New York
Alleen nu ik er over nadenk, zal daar vast wel een prijskaartje aan zitten.
Zeker als je bedenkt hoe je een trap naar boven wilt doen, 1 hele lange of via de huidige perrons zoals in New York
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Gezien de positie van de aankomsthallen links en rechts van de spoortunnel, zou hij mij niets verbazen als de bagagekelder onder het treinstation doorloopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Dat is echter een kortetermijnoplossing. Een nieuwe spoorlijn langs de A5 is toekomstbestendiger én kosteneffectiever.dennistd schreef:Ik denk dat je het grootste drukte-probleem op Schiphol oplost met het doortrekken van de Noordzuidlijn.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Wat zijn jouw argumenten daarvoor?
Ik heb nog wel mijn twijfels. De kosten van een metrolijn zijn lager dan de kosten van een spoorlijn terwijl de capaciteit vergelijkbaar is. Dus de kosteneffectiefste manier van capaciteit toevoegen is het niet. Daarnaast heeft Schiphol nu al regionale, nationale en internationale treinen, maar nog geen stedelijk verbinding naar het echte hart van de stad.
Met een spoorlijn langs de A5 krijg je alleen maar meer van hetzelfde, tenzij je het combineert met een stedelijke verbinding (Noord-Zuid of Oost-West), maar dan is het moeilijk nog kosteneffectief te noemen.
Ik heb nog wel mijn twijfels. De kosten van een metrolijn zijn lager dan de kosten van een spoorlijn terwijl de capaciteit vergelijkbaar is. Dus de kosteneffectiefste manier van capaciteit toevoegen is het niet. Daarnaast heeft Schiphol nu al regionale, nationale en internationale treinen, maar nog geen stedelijk verbinding naar het echte hart van de stad.
Met een spoorlijn langs de A5 krijg je alleen maar meer van hetzelfde, tenzij je het combineert met een stedelijke verbinding (Noord-Zuid of Oost-West), maar dan is het moeilijk nog kosteneffectief te noemen.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Ik stel voor om station SHL-HST aan te leggen naast de zwanenburgbaan in die hoek bij Badhoevedorp, en het station onder Schiphol Plaza om te bouwen tot kopstation voor de metro-westlijn (sporen vanaf de zuidkant dus, en de huidge buis aansluitend op de westtak sluiten), sprinters vanaf de zuidtak, westtak, en de ri. Leiden (op hetzelfde spoor à la Japan?), en evt. een expresverbinding Amsterdam Centraal-Schiphol Noord-Schiphol Airport over de nieuwe spoorlijn. Intercity's vanaf de zuidtak rijden dan in plaats van via het huidige station via het nieuwe station, en HST's vanaf Centraal ook, maar via de A5-spoorlijn.
Tot de voltooiing van zo'n metro-westlijn kun je het doen met de diverse airportsprinters die Airport zullen aandoen. Vanaf SHL-HST heb je dan een vlotte overstap op deze sprinters (of wellicht extra shuttle-diensten) richting de Luchthaven. Maar het idee is natuurlijk dat veel mensen dit juist niet zullen hoeven, omdat ze op SHL-HST al op een hogesnelheidstrein stappen!
Tot de voltooiing van zo'n metro-westlijn kun je het doen met de diverse airportsprinters die Airport zullen aandoen. Vanaf SHL-HST heb je dan een vlotte overstap op deze sprinters (of wellicht extra shuttle-diensten) richting de Luchthaven. Maar het idee is natuurlijk dat veel mensen dit juist niet zullen hoeven, omdat ze op SHL-HST al op een hogesnelheidstrein stappen!
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Wat win je ermee? Het huidige station functioneert prima en dat terugbouwen naar een kopstation zie ik als geldverspilling.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
De westtak is vol, en HST's (en ICd's?) houden op Centraal is wel zo fijn, zeker nu ze daar een hele eurostarterminal hebben gebouwd. Je kunt ook inderdaad de noord/zuidlijn doortrekken, maar zodra dan blijkt dat je door de groeiende vraag naar hogesnelheidstreinen eigenlijk ook wel een A5 lijn had willen hebben gehad, dan zit je met een hele nieuwe metrolijn zonder dat die daar echt nodig is.
Het duurzaamst is dan gewoon de hele zooi meteen oplossen met een extra set sporen asd-shl zodat in ieder geval al dat verre verkeer niet meer over de westtak hoeft. Het idee van een HST-knooppunt in de stijl van een "luchthaven" lijkt me daar mooi mee te verenigen.
Het duurzaamst is dan gewoon de hele zooi meteen oplossen met een extra set sporen asd-shl zodat in ieder geval al dat verre verkeer niet meer over de westtak hoeft. Het idee van een HST-knooppunt in de stijl van een "luchthaven" lijkt me daar mooi mee te verenigen.
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
OK.
Dus in plaats van het vlottetreinengebeuren simpelweg naar Zuid te sturen liever een miljardeninvestering omdat er al een lullige schuur voor de paspoortcontrole op Centraal staat? Volgens mij mis je ergens een paar nullen in je calculatie.
Dus in plaats van het vlottetreinengebeuren simpelweg naar Zuid te sturen liever een miljardeninvestering omdat er al een lullige schuur voor de paspoortcontrole op Centraal staat? Volgens mij mis je ergens een paar nullen in je calculatie.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Maak van Schiphol een treinenhub
Bedoel je nou dat die terminal voor eurostar op Amsterdam Centraal voor niks gebouwd is?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 198 gasten