28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door AppleMoose »

Het treinverkeer en het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zal op 28 mei grotendeels stilliggen. De vakbonden FNV, CNV en MHP hebben een 24-uurs staking opgeroepen voor die dag.

De bonden werknemers hebben werknemers in onder meer de metaalsector opgeroepen het werk een dag later neer te leggen.

Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door waldo79 »

Is het een algemene staking vraag ik me af?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door ArrivaBas »

Alleen de drie stadsvervoerders in de grote steden en de NS gaan staken. Het gaat daarbij vooral om het personeel met onregelmatige diensten (zoals chauffeurs, machinisten en conducteurs.)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door waldo79 »

Dat geeft alsnog een enorme impact...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Z2N »

Ik geloof dat ik maar een dagje niet naar de Uni ga dan... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Hainje »

#thuiswerken
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Nitein-Repart »

Twee zaken waar ik een enorme hekel aan heb (staken en verplicht pensioen) worden gecombineerd. Chapeau FNV! Tijd dat het FNV zichzelf opheft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Hainje »

Tja dat jij de luxe hebt om tot ver in je 20-er jaren door te leren en dan pas eens een leuke baan te gaan zoeken. ;)

Veel oudere mensen hebben dat nooit gekund, dan was het gelijk vanuit de basisschool aan de bak. En dan geen bijbaantje ofzo. Dus ik snap wel dat ze het niet zo tof vinden om tot hun 72e door te moeten werken, waar ze nota bene jarenlang was voorgehouden rond hun 59e met de VUT te mogen.
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door SLToilet »

Nou, ik ga eens kijken wat er mogelijk is zonder de NS. Gelukkig heb ik wat vrijheid in het plannen van mijn dagen :Y , ook met mijn werk. Een beetje mooi weer is gewenst, lekker fietsend naar de keet.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
PHS

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door PHS »

Z2N schreef:Ik geloof dat ik maar een dagje niet naar de Uni ga dan... (A)
Geen tentamens in Utrecht? In Tilburg valt het middenin de tentamenperiode. Ben benieuwd of mijn tentamen die dag nog doorgaat, de surveillanten en docenten zullen toch echt de stad moeten kunnen bereiken.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Nitein-Repart »

Hainje schreef:Tja dat jij de luxe hebt om tot ver in je 20-er jaren door te leren en dan pas eens een leuke baan te gaan zoeken. ;)

Veel oudere mensen hebben dat nooit gekund, dan was het gelijk vanuit de basisschool aan de bak. En dan geen bijbaantje ofzo. Dus ik snap wel dat ze het niet zo tof vinden om tot hun 72e door te moeten werken, waar ze nota bene jarenlang was voorgehouden rond hun 59e met de VUT te mogen.
Het was al in de jaren 90 bekend dat de AOW op 65 houden niet haalbaar was. Meer dan 25 jaar is er, voor electoraal gewin, de AOW op 65 gehouden, waardoor nu de AOW heel snel verhoogd moet worden. Begin men in de jaren 90 al met het verhogen van de AOW-leeftijd, dan zaten we nu niet in de problemen.

En daarnaast zijn zowel de NS (en andere vervoerders) als de reizigers er slachtoffer van. FNV moet niet zo zijn eigen wil doordrukken ten koste van anderen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Hainje »

Als de overheid nu gewoon belasting gaat heffen bij grote bedrijven moet jij eens opletten hoe betaalbaar dat stelsel is.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Suus »

Ik kan mij goed voorstellen dat medewerkers van de stadsvervoerders, die deelnemen aan de regeling van het ABP, erg boos zijn, maar niet om de reden die de vakbonden nu noemen.

Maar... deelnemers aan de ABP-regeling betalen nog steeds mee voor de afgeschafte VUT-regeling! Iedereen die na 2005 is aangesloten bij het ABP betaalt bij een modaal salaris jaarlijks 1000 euro aan een regeling waar je geen recht op hebt, en de mensen die voor 2005 waren aangesloten moeten tot 2023 meebetalen en krijgen dan misschien (als er geld van de regeling overblijft!) een iets hoger pensioen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:
Z2N schreef:Ik geloof dat ik maar een dagje niet naar de Uni ga dan... (A)
Geen tentamens in Utrecht? In Tilburg valt het middenin de tentamenperiode. Ben benieuwd of mijn tentamen die dag nog doorgaat, de surveillanten en docenten zullen toch echt de stad moeten kunnen bereiken.
Waarschijnlijk wel, want dat de treinen niet rijden is niet hun probleem. :Y
Zo gaat het hier op de Buas wel, ook met de vorige stakingen waar er niets reed in de ochtendspits.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Nitein-Repart »

Hainje schreef:Als de overheid nu gewoon belasting gaat heffen bij grote bedrijven moet jij eens opletten hoe betaalbaar dat stelsel is.
Er moet en-en-en gebeuren, maar lobby's en invloedrijke belangenclubben (ik reken daar zowel het grootkapitaal als de ouderen onderen) houden dat tegen.

De AOW en het pensioen was nooit bedoelt geweest om als oudere lekker te gaan reizen of voor een tweede huis in Frankrijk, maar gewoon om er voor te zorgen dat mensen niet tot hun dood te hoeven werken. Helaas heeft "lekker van pensioen genieten" nu de boventoon.
Suus schreef:Ik kan mij goed voorstellen dat medewerkers van de stadsvervoerders, die deelnemen aan de regeling van het ABP, erg boos zijn, maar niet om de reden die de vakbonden nu noemen.

Maar... deelnemers aan de ABP-regeling betalen nog steeds mee voor de afgeschafte VUT-regeling! Iedereen die na 2005 is aangesloten bij het ABP betaalt bij een modaal salaris jaarlijks 1000 euro aan een regeling waar je geen recht op hebt, en de mensen die voor 2005 waren aangesloten moeten tot 2023 meebetalen en krijgen dan misschien (als er geld van de regeling overblijft!) een iets hoger pensioen.
Ben blij dat ik geen pensioenregeling heb. Helaas vallen de meeste werknemers wel onder een pensioenregeling waar ze vrijwel geen invloed op hebben. Zelf voor je pensioen sparen via lijfrentes en jaarlijk nog een leuke aftrekpost krijgen is veel beter.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Hainje »

Nitein-Repart schreef:
Hainje schreef:Als de overheid nu gewoon belasting gaat heffen bij grote bedrijven moet jij eens opletten hoe betaalbaar dat stelsel is.
De AOW en het pensioen was nooit bedoelt geweest om als oudere lekker te gaan reizen of voor een tweede huis in Frankrijk, maar gewoon om er voor te zorgen dat mensen niet tot hun dood te hoeven werken. Helaas heeft "lekker van pensioen genieten" nu de boventoon.
Ik denk dat je een beetje vertekend beeld hebt van hoeveel ouderen ontvangen. Allicht zijn er exemplaren bij die een tweede huis in Frankrijk kunnen veroorloven, maar daar hebben die geen pensioen voor nodig. Het leeuwendeel is allang blij wanneer deze gewoon alle rekeningen kan blijven betalen die voorheen ook betaald konden worden.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Suus »

Als je als werknemer ergens in dienst bent vind ik het slecht werkgeverschap als er geen pensioenregeling is waar je verplicht aan moet deelnemen. Zelfs uitzendkrachten hebben een pensioenfonds, al is dat niet de beste regeling.

De ervaring is bovendien dat de meeste mensen hun pensioen zelf niet regelen, want het lijkt toch zo ver weg. Ja, maar als je op tijd begint kan je de kosten over vele jaren uitsmeren en valt dat ook reuze mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door WSM »

FNV wil natuurlijk gewoon extra goudgerande regelingen voor hun eigen achterban, want die hebben zo'n zwaar werk.
Iemand moet dat natuurlijk gaan betalen. Dus niet raar staan te kijken als mensen uit niet-FNV doelgroepen hier straks voor mogen opdraaien.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Als je als werknemer ergens in dienst bent vind ik het slecht werkgeverschap als er geen pensioenregeling is waar je verplicht aan moet deelnemen. Zelfs uitzendkrachten hebben een pensioenfonds, al is dat niet de beste regeling.

De ervaring is bovendien dat de meeste mensen hun pensioen zelf niet regelen, want het lijkt toch zo ver weg. Ja, maar als je op tijd begint kan je de kosten over vele jaren uitsmeren en valt dat ook reuze mee.
Als er bij mij een verplichte pensioenregeling komt dan zou het brutoloon met ongeveer €100 bruto per maand verlaagd moeten worden, naast dat ook nog ongeveer €50 bruto per maand wordt ingehouden op je salaris (werkgever draagt 2/3de bij, werknemer 1/3de). Dan ga je er bijna 8% op achteruit. M.a.w. geen pensioenregeling betekent meer ruimte voor hogere bruto lonen en hebben werknemers meer te besteden voor prioriteiten die zij belangrijk vinden.
Hainje schreef:
Nitein-Repart schreef:
Hainje schreef:Als de overheid nu gewoon belasting gaat heffen bij grote bedrijven moet jij eens opletten hoe betaalbaar dat stelsel is.
De AOW en het pensioen was nooit bedoelt geweest om als oudere lekker te gaan reizen of voor een tweede huis in Frankrijk, maar gewoon om er voor te zorgen dat mensen niet tot hun dood te hoeven werken. Helaas heeft "lekker van pensioen genieten" nu de boventoon.
Ik denk dat je een beetje vertekend beeld hebt van hoeveel ouderen ontvangen. Allicht zijn er exemplaren bij die een tweede huis in Frankrijk kunnen veroorloven, maar daar hebben die geen pensioen voor nodig. Het leeuwendeel is allang blij wanneer deze gewoon alle rekeningen kan blijven betalen die voorheen ook betaald konden worden.
Vergeleken met Duitse ouderen hebben Nederlandse ouderen gemiddeld gezien (er bestaan ook armere ouderen met enkel een AOW en armoede moet ook bestreden worden, maar hier gaat het om het gemiddelde) het supergoed. Ik ben totaal geen voorstander van het Duitse model waarbij ouderen in de straten van Köln in vuilnisbakken graaien op zoek naar plastic flessen voor statiegeld. Maar de ikke, ikke, ikke-mentaliteit van FNV mag wel eens genatigd worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Daniel »

Suus schreef:De ervaring is bovendien dat de meeste mensen hun pensioen zelf niet regelen, want het lijkt toch zo ver weg. Ja, maar als je op tijd begint kan je de kosten over vele jaren uitsmeren en valt dat ook reuze mee.
Precies ja. Ik heb zelf echt geen slechte pensioenregeling, maar zelfs daar valt nog wel wat op aan te vullen. En dat is omdat ik nog 36 jaar te gaan heb tot de pensioenleeftijd zo voordelig dat ik de inleg nagenoeg volledig van de belasting af kan trekken.
Hainje schreef:Veel oudere mensen hebben dat nooit gekund, dan was het gelijk vanuit de basisschool aan de bak. En dan geen bijbaantje ofzo. Dus ik snap wel dat ze het niet zo tof vinden om tot hun 72e door te moeten werken
Dat geldt niet persé alleen voor ouderen (de huidige ouderen hoeven immers nog niet tot 72 door), maar ook voor de jongeren die niet in staat zijn geweest om te studeren en dan over het algemeen ook zwaarder werk doen. (En geen kantoorbaantje).

En zelfs als je wel gestudeerd hebt is het nog best lang: voor mij is de verwachte pensioenleeftijd dus ook 72 en dat zou ook nog betekenen dat ik 48 jaar gewerkt heb als ik met pensioen mag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Suus »

Het is mij wel duidelijk, als het aan Nitein-Repart lag was er überhaupt geen sociaal stelsel. :roll:

En volgens mij kloppen de cijfers niet, want als je maandinkomen inderdaad maar € 1200 bruto is (want € 100 is volgens jou 8% van je inkomen) dan is de pensioenpremie, zeker voor lagere tot gemiddelde leeftijden zeker geen € 100 en al helemaal niet bij een parttime-baan (want het bruto-bedrag is onder het WML). En dan hangt het ook nog af van het pensioenreglement hoe de kosten tussen werkgever en werknemer worden verdiend, dat is niet direct te zeggen. En daar komt bij dat € 100 lager brutoloon niet neerkomt op € 100 minder nettoloon maar in dit geval op ongeveer € 90.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door WSM »

Nitein-Repart schreef:Vergeleken met Duitse ouderen hebben Nederlandse ouderen gemiddeld gezien (er bestaan ook armere ouderen met enkel een AOW en armoede moet ook bestreden worden, maar hier gaat het om het gemiddelde) het supergoed. Ik ben totaal geen voorstander van het Duitse model waarbij ouderen in de straten van Köln in vuilnisbakken graaien op zoek naar plastic flessen voor statiegeld. Maar de ikke, ikke, ikke-mentaliteit van FNV mag wel eens genatigd worden.
Volledig mee eens. Men wil (en krijg!) loonstijgingen van ver boven de inflatie, men wil (en krijgt) allerlei afspraken over pauzes en afwisselende roosters en nu wil men een status aparte voor de pensioenen, omdat de hele dag sudoku's maken in de 1e klasse en klagen over je werkgever zo'n zware baan is. Ik vraag me af hoe we mensen met echt zware beroepen (denk aan de bouw bijvoorbeeld) dan moeten classificeren. Daartegenover zijn de banen bij NS echt luizenbaantjes.

De eerste vraag is dan ook wat FNV zelf ter tafel brengt. Hogere pensioenpremies? Loonmatiging? Verhoging van de arbeidsproductiviteit? Waar wil men water bij de wijn doen?

Of is het allemaal weer eenrichtingsverkeer?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Aking »

Heb je wel eens geprobeerd de hele dag Sudokus te maken in de 1e klas? Das heul nie makkelijk hoowr -o-
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:
Nitein-Repart schreef:
Hainje schreef:Als de overheid nu gewoon belasting gaat heffen bij grote bedrijven moet jij eens opletten hoe betaalbaar dat stelsel is.
De AOW en het pensioen was nooit bedoelt geweest om als oudere lekker te gaan reizen of voor een tweede huis in Frankrijk, maar gewoon om er voor te zorgen dat mensen niet tot hun dood te hoeven werken. Helaas heeft "lekker van pensioen genieten" nu de boventoon.
Ik denk dat je een beetje vertekend beeld hebt van hoeveel ouderen ontvangen. Allicht zijn er exemplaren bij die een tweede huis in Frankrijk kunnen veroorloven, maar daar hebben die geen pensioen voor nodig. Het leeuwendeel is allang blij wanneer deze gewoon alle rekeningen kan blijven betalen die voorheen ook betaald konden worden.
:pos: Precies.

.. niet iedereen heeft ook het maand / jaarloon om lijfrentepremies te betalen, lijkt mij. En als iedereen dat zou doen, dan is de belastingdienst weer veel geld kwijt aan gederfde inkomsten door die aftrekpost.

Langer werken.. kan voor sommigen. Velen doen het ook, zeker in het chauffeurswerk.. maar dan 'mag' het een paar dagen en moet het niet 5 dagen in de week. :wink:

De vaste rekenrente moet ook terug voor de pensioenpremie berekeningen. Veel stabieler dan elk jaar niet kunnen indexeren etc.. door de belachelijk lage rente op de kapitaalmarkt.. wat nu al veels te lang aanhoudt..


WSM schreef:(..) Volledig mee eens. Men wil (en krijg!) loonstijgingen van ver boven de inflatie, (..)
Nou, dat mag toch wel eens na jaren op de nullijn gezeten te hebben?
Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het mechanisme dat in dit neoliberale klimaat de bedrijven veelal financiële voordelen behalen maar dat de salarissen maar niet stijgen... Inflatie is geen graadmeter meer, want de rente staat gewoon te laag door de kunstmatige ingrepen van meneer Drahgi. :twisted:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 28 mei staking in het OV voor bevriezen pensioenleeftijd

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Het is mij wel duidelijk, als het aan Nitein-Repart lag was er überhaupt geen sociaal stelsel. :roll: .
Hier ga ik even Nitein-Repart steunen, want het verplicht laten doorwerken van mensen tot hun 72e is natuurlijk echt niet het einde van een sociaal stelsel. Het is zeven jaar langer doorwerken terwijl de gemiddelde levensverwachting met ongeveer 10 jaar gestegen is. Er is dus sprake van ietsje minder winst in plaats van verlies. :evil:

Elk jaar dat mensen eerder 'naar huis' worden gestuurd kost de samenleving ongeveer vier miljard euro en de vertraging van het verhogen van de pensioensgerechtigde en AOW gerechtigde leeftijd kost éénmalig 1,5 miljard euro: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b84f969ec/

Duur grapje, geen financiële dekking - slecht plan.
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 08 mei 2019, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten