Nedersaksenlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5333
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Nedersaksenlijn

Berichtdoor trolly » Vr 21 Jun 2019, 17:50

Hadden we al iets over de Nedersaksenlijn? Zo ja, dan mag dit draadje daar aan vastgeknoopt worden. Hoe dan ook: Groot Nieuws! De provincie Overijssel wil iets:

Dagblad Tubantia schreef:Provincie wil werk maken van spoorlijn Twente naar Groningen
ENSCHEDE/ALMELO - Er moeten stappen worden gezet in het realiseren van een directe treinverbinding tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Dat onderstrepen de coalitiepartijen van de provincie Overijssel. De zogenoemde Nedersaksenlijn is toegevoegd aan het coalitieprogramma ‘Samen Bouwen aan Overijssel’.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Cas
Berichten: 377
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Cas » Vr 21 Jun 2019, 17:58

Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9864
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Hainje » Vr 21 Jun 2019, 18:21

Gelukkig is er meer dan alleen de TU in Twente.
Ik zie wel potentie in de verbinding.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5333
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor trolly » Vr 21 Jun 2019, 18:23

Ik ook. Niet zozeer als uitvoerbaar plan, maar wel als onderwerp van discussie hier.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Cas
Berichten: 377
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Cas » Vr 21 Jun 2019, 19:09

Ik zie zeker wel wat in de verbinding, maar voor Emmen-Groningen is de bus bijvoorbeeld sneller zolang er geen flinke sneltrein komt, en dat is de zwaarste verbinding die de lijn zou bedienen. Voor de rest is er wel wat potentieel, maar of dat opweegt tegen de kosten is een heel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door Cas op Vr 21 Jun 2019, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7272
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor regenmaker » Vr 21 Jun 2019, 19:19

Als men straks vanuit Coevorden naar Bad Bentheim, Groningen, Zwolle en Enschede kan boemelen dan wordt Drenthe zowaar een treinwalhalla met als hoogtepunt knooppunt Coevorden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen

The best
Berichten: 488
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor The best » Vr 21 Jun 2019, 19:22

Cas schreef:Ik zie zeker wel want in de verbinding, maar voor Emmen-Groningen is de bus bijvoorbeeld sneller zolang er geen flinke sneltrein komt, en dat is de zwaarste verbinding die de lijn zou bedienen. Voor de rest is er wel wat potentieel, maar of dat opweegt tegen de kosten is een heel ander verhaal.

Dit idee heb ik inderdaad ook. Volgens mij doet de bus het op het traject Groningen-Emmen vrij snel en is het lastig om daar een snellere treinverbinding tegenover te zetten. Daarnaast rijdt de bus ook frequenter dan dat de trein (waarschijnlijk) gaat doen, dus ik weet niet of het op dat traject echt een verbetering gaat zijn.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9864
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Hainje » Vr 21 Jun 2019, 20:13

Het hoeft elkaar niet te bijten natuurlijk. Voor de mensen uit de omgeving van lijn 300 blijft die bus natuurlijk prima, echter ga je er met die trein ook nog volk bij krijgen uit Twente en regio Hardenberg/Coevorden. Dan is het natuurlijk net zo handig om gewoon in de trein te blijven zitten. Als er dan een sneltrein rijdt dan zal het elkaar qua tijd allemaal niet zoveel uit maken.

Sowieso dient het spoor tussen Almelo en Enschede uitgebreid te worden, aangezien die intercity van Syntus nu al gedoe oplevert en de overige aansluitingen ook wel wat finetuning kunnen gebruiken.
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

SuperGhost
Berichten: 2895
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor SuperGhost » Vr 21 Jun 2019, 20:16

Ik denk dat zo'n lijn voorlopig nog echt lange termijndenken is.

Laat men eerst maar eens werk maken van een sprinter Enschede - Emmen die in Emmen dan goed aansluit op de snelbus naar Groningen (dat vergt extra infra op Gramsbergen - Emmen).
Dat geeft daarnaast ook de gelegenheid om de trein Zwolle - Emmen te versnellen tot een (echte) sneltrein, die tussen Mariënberg en Emmen alleen nog stopt op Hardenberg en Coevorden. Ik zeg bewust Mariënberg i.p.v. Hardenberg i.v.m. een mogelijk station Bergentheim.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2294
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor marvinkok » Vr 21 Jun 2019, 20:18

Daarin is Hengelo vooral een knelpunt met weinig speelruimte door het enkele eilandperron met veel kruisende bewegingen...
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

SuperGhost
Berichten: 2895
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor SuperGhost » Vr 21 Jun 2019, 20:21

Daar zou het al helpen als je de Duitse stoptrein schrapt en daarvoor in de plaats de stoptrein Zutphen - Oldenzaal zou verlengen naar Rheine. Levert volgens mij ook (veel) betere aansluitingen op in alle richtingen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5333
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor trolly » Vr 21 Jun 2019, 20:22

Een stel fly-overs doet wonderen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

SuperGhost
Berichten: 2895
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor SuperGhost » Vr 21 Jun 2019, 20:24

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen bij Hengelo? De kruisingen zitten aan beide zijden direct na de perrons.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5333
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor trolly » Vr 21 Jun 2019, 20:29

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar hoewel er vast wel wat te breien valt meende ik het eigenlijk ook niet erg serieus :@
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Post
Berichten: 466
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Post » Vr 21 Jun 2019, 20:47

Een ondergronds station in Enschede kan natuurlijk ook.

SuperGhost
Berichten: 2895
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor SuperGhost » Vr 21 Jun 2019, 20:56

En waar is dat een oplossing voor?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9864
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Hainje » Vr 21 Jun 2019, 20:59

Denk dat hij Hengelo verkeerd schreef. (A)
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2776
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 21 Jun 2019, 21:09

SuperGhost schreef:Daar zou het al helpen als je de Duitse stoptrein schrapt en daarvoor in de plaats de stoptrein Zutphen - Oldenzaal zou verlengen naar Rheine. Levert volgens mij ook (veel) betere aansluitingen op in alle richtingen.

Rheine heeft allereerst te weinig ruimte voor nog meer kerende treinen en de stoptrein Zutphen-Oldenzaal verlengen naar Rheine is daarnaast een vreselijk slecht idee. De Duitse stoptrein zorgt nu voor een directe verbinding met Osnabrück die zal verdwijnen door een stoptrein Zutphen-Rheine en hiermee haal je alle potentie weg om Hengelo-Bad Bentheim een succes te maken. Je moet juist doorrijden naar Osnabrück en niet naar een andere bestemming.

Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren. Voor Emmen-Groningen kun je kijken of snelbus 300 versnelt kan worden en of snelbus 300 vaker kam rijden. Reizigers Twente-Groningen zijn beter af met een overstap in Zwolle. Zowel in absolute zin als in perspectief veel sneller dan via Emmen waarbij er in ieder dorp gestopt wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4912
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor reisthijs » Vr 21 Jun 2019, 21:16

Nitein-Repart schreef:Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren.
Is dat niet juist een voordeel? Als er tussen Emmen en Stadskanaal geen stations nodig zijn zou het tenminste nog een beetje een snelle verbinding kunnen worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Meltrain » Vr 21 Jun 2019, 23:18

Nitein-Repart schreef:Voor Emmen-Groningen kun je kijken of snelbus 300 versnelt kan worden en of snelbus 300 vaker kam rijden.

Nog sneller? Hij stopt onderweg al bijna nergens meer.
Daarnaast denk ik dat een spoorlijn Veendam - Emmen wel kansrijk kan zijn, maar het zeker niet van de relatie Groningen - Emmel zal moeten hebben.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Durashift
Berichten: 3578
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Durashift » Vr 21 Jun 2019, 23:56

Eigenlijk hoort deze discussie toch in onderstaand ideeën draadje?

viewtopic.php?f=57&t=14413&start=150

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4015
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor cassie127 » Za 22 Jun 2019, 00:48

Cas schreef:Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.

Overijssel heeft al jaren ambities in het treinverkeer... Het busvervoer is slechts een bijzaak
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 31860,9 km, Bus: 2710,4 km, Metro: 71,1 km, Tram: 35,6 km 25-07

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5333
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor trolly » Za 22 Jun 2019, 01:23

Durashift schreef:Eigenlijk hoort deze discussie toch in onderstaand ideeën draadje?

viewtopic.php?f=57&t=14413&start=150


Nee. Als iemand van dit forum gaat luchtfietsen dan komt het daar, maar als een provinciebestuur dat doet dan krijgt zo'n fantsietje een eigen topic *trein*
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

SuperGhost
Berichten: 2895
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor SuperGhost » Za 22 Jun 2019, 01:49

Maar als zo'n iemand van een provinciebestuur ook hier op het forum zou zitten dan? :roll:

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2776
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nedersaksenlijn

Berichtdoor Nitein-Repart » Za 22 Jun 2019, 06:36

cassie127 schreef:
Cas schreef:Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.

Overijssel heeft al jaren ambities in het treinverkeer... Het busvervoer is slechts een bijzaak

Daar zit juist het probleem. Ik ben tegen allerlei onzinlijntjes als Emmen-Veendam en Coevorden-Nordhorn zolang de dorpen van enige omvang in Overijssel en Drenthe niet op een fatsoenlijke manier worden bedient. Een trein is vooral bedoeld voor grotere vervoersstromen en als snelle verbinding tussen grotere plaatsen. Lijnen als Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo zijn vrij zwak, maar sluiting van deze spoorlijnen brengen aanzienlijke reistijdverlengingen met zich mee wat totaal niet handig. Daarom moeten deze twee lijnen gekoesterd worden. Dat betekent absoluut niet dat er nog meer van dit soort lijnen bij moeten komen. Probeer eerst de dorpen van enige omvang bereikbaar te houden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten