Pagina 1 van 2

Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 17:50
door trolly
Hadden we al iets over de Nedersaksenlijn? Zo ja, dan mag dit draadje daar aan vastgeknoopt worden. Hoe dan ook: Groot Nieuws! De provincie Overijssel wil iets:
Dagblad Tubantia schreef:Provincie wil werk maken van spoorlijn Twente naar Groningen
ENSCHEDE/ALMELO - Er moeten stappen worden gezet in het realiseren van een directe treinverbinding tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Dat onderstrepen de coalitiepartijen van de provincie Overijssel. De zogenoemde Nedersaksenlijn is toegevoegd aan het coalitieprogramma ‘Samen Bouwen aan Overijssel’.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 17:58
door Cas
Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 18:21
door Hainje
Gelukkig is er meer dan alleen de TU in Twente.
Ik zie wel potentie in de verbinding.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 18:23
door trolly
Ik ook. Niet zozeer als uitvoerbaar plan, maar wel als onderwerp van discussie hier.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 19:09
door Cas
Ik zie zeker wel wat in de verbinding, maar voor Emmen-Groningen is de bus bijvoorbeeld sneller zolang er geen flinke sneltrein komt, en dat is de zwaarste verbinding die de lijn zou bedienen. Voor de rest is er wel wat potentieel, maar of dat opweegt tegen de kosten is een heel ander verhaal.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 19:19
door regenmaker
Als men straks vanuit Coevorden naar Bad Bentheim, Groningen, Zwolle en Enschede kan boemelen dan wordt Drenthe zowaar een treinwalhalla met als hoogtepunt knooppunt Coevorden.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 19:22
door The best
Cas schreef:Ik zie zeker wel want in de verbinding, maar voor Emmen-Groningen is de bus bijvoorbeeld sneller zolang er geen flinke sneltrein komt, en dat is de zwaarste verbinding die de lijn zou bedienen. Voor de rest is er wel wat potentieel, maar of dat opweegt tegen de kosten is een heel ander verhaal.
Dit idee heb ik inderdaad ook. Volgens mij doet de bus het op het traject Groningen-Emmen vrij snel en is het lastig om daar een snellere treinverbinding tegenover te zetten. Daarnaast rijdt de bus ook frequenter dan dat de trein (waarschijnlijk) gaat doen, dus ik weet niet of het op dat traject echt een verbetering gaat zijn.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:13
door Hainje
Het hoeft elkaar niet te bijten natuurlijk. Voor de mensen uit de omgeving van lijn 300 blijft die bus natuurlijk prima, echter ga je er met die trein ook nog volk bij krijgen uit Twente en regio Hardenberg/Coevorden. Dan is het natuurlijk net zo handig om gewoon in de trein te blijven zitten. Als er dan een sneltrein rijdt dan zal het elkaar qua tijd allemaal niet zoveel uit maken.

Sowieso dient het spoor tussen Almelo en Enschede uitgebreid te worden, aangezien die intercity van Syntus nu al gedoe oplevert en de overige aansluitingen ook wel wat finetuning kunnen gebruiken.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:16
door SuperGhost
Ik denk dat zo'n lijn voorlopig nog echt lange termijndenken is.

Laat men eerst maar eens werk maken van een sprinter Enschede - Emmen die in Emmen dan goed aansluit op de snelbus naar Groningen (dat vergt extra infra op Gramsbergen - Emmen).
Dat geeft daarnaast ook de gelegenheid om de trein Zwolle - Emmen te versnellen tot een (echte) sneltrein, die tussen Mariënberg en Emmen alleen nog stopt op Hardenberg en Coevorden. Ik zeg bewust Mariënberg i.p.v. Hardenberg i.v.m. een mogelijk station Bergentheim.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:18
door marvinkok
Daarin is Hengelo vooral een knelpunt met weinig speelruimte door het enkele eilandperron met veel kruisende bewegingen...

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:21
door SuperGhost
Daar zou het al helpen als je de Duitse stoptrein schrapt en daarvoor in de plaats de stoptrein Zutphen - Oldenzaal zou verlengen naar Rheine. Levert volgens mij ook (veel) betere aansluitingen op in alle richtingen.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:22
door trolly
Een stel fly-overs doet wonderen.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:24
door SuperGhost
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen bij Hengelo? De kruisingen zitten aan beide zijden direct na de perrons.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:29
door trolly
Daar heb je ook weer gelijk in. Maar hoewel er vast wel wat te breien valt meende ik het eigenlijk ook niet erg serieus :@

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:47
door Post
Een ondergronds station in Enschede kan natuurlijk ook.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:56
door SuperGhost
En waar is dat een oplossing voor?

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 20:59
door Hainje
Denk dat hij Hengelo verkeerd schreef. (A)

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 21:09
door Nitein-Repart
SuperGhost schreef:Daar zou het al helpen als je de Duitse stoptrein schrapt en daarvoor in de plaats de stoptrein Zutphen - Oldenzaal zou verlengen naar Rheine. Levert volgens mij ook (veel) betere aansluitingen op in alle richtingen.
Rheine heeft allereerst te weinig ruimte voor nog meer kerende treinen en de stoptrein Zutphen-Oldenzaal verlengen naar Rheine is daarnaast een vreselijk slecht idee. De Duitse stoptrein zorgt nu voor een directe verbinding met Osnabrück die zal verdwijnen door een stoptrein Zutphen-Rheine en hiermee haal je alle potentie weg om Hengelo-Bad Bentheim een succes te maken. Je moet juist doorrijden naar Osnabrück en niet naar een andere bestemming.

Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren. Voor Emmen-Groningen kun je kijken of snelbus 300 versnelt kan worden en of snelbus 300 vaker kam rijden. Reizigers Twente-Groningen zijn beter af met een overstap in Zwolle. Zowel in absolute zin als in perspectief veel sneller dan via Emmen waarbij er in ieder dorp gestopt wordt.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 21:16
door reisthijs
Nitein-Repart schreef:Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren.
Is dat niet juist een voordeel? Als er tussen Emmen en Stadskanaal geen stations nodig zijn zou het tenminste nog een beetje een snelle verbinding kunnen worden.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 23:18
door Meltrain
Nitein-Repart schreef:Voor Emmen-Groningen kun je kijken of snelbus 300 versnelt kan worden en of snelbus 300 vaker kam rijden.
Nog sneller? Hij stopt onderweg al bijna nergens meer.
Daarnaast denk ik dat een spoorlijn Veendam - Emmen wel kansrijk kan zijn, maar het zeker niet van de relatie Groningen - Emmel zal moeten hebben.

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 23:56
door Durashift
Eigenlijk hoort deze discussie toch in onderstaand ideeën draadje?

viewtopic.php?f=57&t=14413&start=150

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 22 jun 2019, 00:48
door cassie127
Cas schreef:Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.
Overijssel heeft al jaren ambities in het treinverkeer... Het busvervoer is slechts een bijzaak

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 22 jun 2019, 01:23
door trolly
Durashift schreef:Eigenlijk hoort deze discussie toch in onderstaand ideeën draadje?

viewtopic.php?f=57&t=14413&start=150
Nee. Als iemand van dit forum gaat luchtfietsen dan komt het daar, maar als een provinciebestuur dat doet dan krijgt zo'n fantsietje een eigen topic *trein*

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 22 jun 2019, 01:49
door SuperGhost
Maar als zo'n iemand van een provinciebestuur ook hier op het forum zou zitten dan? :roll:

Re: Nedersaksenlijn

Geplaatst: za 22 jun 2019, 06:36
door Nitein-Repart
cassie127 schreef:
Cas schreef:Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.
Overijssel heeft al jaren ambities in het treinverkeer... Het busvervoer is slechts een bijzaak
Daar zit juist het probleem. Ik ben tegen allerlei onzinlijntjes als Emmen-Veendam en Coevorden-Nordhorn zolang de dorpen van enige omvang in Overijssel en Drenthe niet op een fatsoenlijke manier worden bedient. Een trein is vooral bedoeld voor grotere vervoersstromen en als snelle verbinding tussen grotere plaatsen. Lijnen als Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo zijn vrij zwak, maar sluiting van deze spoorlijnen brengen aanzienlijke reistijdverlengingen met zich mee wat totaal niet handig. Daarom moeten deze twee lijnen gekoesterd worden. Dat betekent absoluut niet dat er nog meer van dit soort lijnen bij moeten komen. Probeer eerst de dorpen van enige omvang bereikbaar te houden.