Europese nachttreinen kansrijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 3757
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Durashift » za 13 jul 2019, 12:01

trolly schreef:
Durashift schreef:Zal een zakenreiziger die vooral luchtverkeer gewend is.. lekker kunnen slapen in een nachttrein?

Het is bij die groep reizigers toch zo, denk ik, dat hun eerste reis meteen 'goed' moet zijn om voor herhaling vatbaar te zijn. Valt het allemaal tegen.. zal men al snel weer de vertrouwde, vervuilende, keuze maken, schat ik in.


Mogelijk. Maar wellicht heb je ook een tikje stereotiep beeld van de zakenreiziger.


Wie weet.. al denk ik dat in het algemeen mensen een eerste, nieuwe, ervaring graag positief zien eindigen dan negatief, toch? Zeker als de noodzaak van herhaling nodig is voor bestaansrecht van een dienst of product.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4518
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Mikos » za 13 jul 2019, 12:09

en-es schreef:Ik denk dat dit rapport ergens in een la verdwijnt en we vervolgens over gaan tot de orde van de dag.

Wellicht. Aan de ene kant is er rondom 'vliegschaamte' momenteel een heleboel te doen en met de milieunormen die tegenwoordig gesteld worden zal er uiteindelijk vast wel iets met een Europees (nacht)treinnetwerk worden gedaan, waar vervolgens mensen gebruik van gaan maken.

Aan de andere kant zijn de laatste nachttreinen vanuit Nederland nu net verdwenen, omdat er zo weinig mensen gebruik van maakten en de kosten niet meer gedekt werden door de verkochte treinkaartjes. Dus waar zit hem dan de waarheid in: Het potentieel of de praktijk uit het verleden?

In de afgelopen jaren heb ik met verschillende soorten nachttreinen mogen reizen en alhoewel de luxe en het comfort van sommige treinen niet te vergelijken valt met de gebruikelijke nachttreinen, is er wel één gouden regel die bij mij tot nu toe bewaarheid is gebleken: "De eerste nacht in een nachttrein valt vies tegen."

De tijd zal het leren. Potentie is er denk ik genoeg.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor trolly » za 13 jul 2019, 12:14

Durashift schreef:Wie weet.. al denk ik dat in het algemeen mensen een eerste, nieuwe, ervaring graag positief zien eindigen dan negatief, toch? Zeker als de noodzaak van herhaling nodig is voor bestaansrecht van een dienst of product.


Dat ben ik uiteraard met je eens, maar dat zal door de feilloze dienstverlening van de samenwerkende Europese spoorwegen vast geen probleem zijn :roll:

Ik doelde er op, dat de zakelijke reiziger van nu niet die van de jaren tachtig, laat staan die van de jaren vijftig is. Een jonge generatie is mogelijk prima gemotiveerd om de trein te pakken, en realiseert zich daarnaast waarschijnlijk dat een vliegreis ook met de nodige tijdconsumptie en ongemak gepaard gaat.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 3757
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Durashift » za 13 jul 2019, 12:31

^^ ja, okay, dat ben ik met je eens. Goed, die groep reizigers zijn er dan al.. de groep reizigers die uit het vliegtuig in de trein 'moet' kan je op Schiphol aantreffen als de citytrip vluchten halverwege de avond landen of vroeg in de ochtend opstijgen. Ik heb dat laatst een paar keer mogen aanschouwen en qua leeftijd klopt het dat ik daar weinig 'grijze haren mannen' tussen zag.. maar vooral vlotte dertigers/veertigers met dure (akte) tassen die in kwieke tred richting de parkeergarage liepen en niet richting treinsporen.. :?: :wink:

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor trolly » za 13 jul 2019, 12:35

Goed punt. Meer laadpunten bij stations dus.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

en-es
Berichten: 1145
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor en-es » za 13 jul 2019, 12:37

Heel lang geleden toen er nog geen fern-busse en lowcost airlines bestonden toen had NS een folder over reizen met de nachttrein. Hierin stond dat nachttreinen ook handig waren voor zakenreizigers: "U heeft een afspraak in Parijs en de ochtend erop weer een afspraak in Hamburg. Dan is de nachttrein ideaal!"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12440
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Vinny » za 13 jul 2019, 15:12

Ik heb een aantal keer met slaaptreinen gereisd en ik vond het zelf prima vervoer, hooguit een beetje krap. En je moet er tegen kunnen dat je met andere mensen in een coupé slaapt: ik kan me voorstellen dat veel mensen dat onprettig vinden. Zeker omdat de trein ook op tussengelegen stations stopt en er dan weer mensen uitgaan of binnenkomen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11114
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Aking » za 13 jul 2019, 15:30

Ze zijn bezig met couchettes "nieuwe stijl" waarbij je een afgesloten "pod" krijgt :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
welriekendepastinaak
Berichten: 29
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor welriekendepastinaak » ma 15 jul 2019, 10:48

Wie zijn daarmee bezig? Ik wil wel solliciteren.

reisthijs
Berichten: 4977
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor reisthijs » ma 15 jul 2019, 11:33

ÖBB is daar mee bezig voor de NightJet "nieuwe stijl" die vanaf 2022 zou moeten gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 3757
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Durashift » ma 07 okt 2019, 22:01

Was ff op het nieuws (radio) vanochtend:

De Oostenrijkse Staatsspoorwegen (ÖBB) zijn van plan om vanaf januari 2020 een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Wenen. Een jaar later moet een verbinding van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad volgen.

Dat heeft ÖBB-directeur Andreas Matthä gezegd in een interview met de Wiener Zeitung.(..)

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... nachttrein

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41187
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Suus » do 10 okt 2019, 07:53

Rame à l'approche

JordiBrabant
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor JordiBrabant » do 10 okt 2019, 08:04

Doet de NS ook iets aan de exploitatie (locomotieven/ personeel etc.) of liften ze alleen mee op het werk van de ÖBB?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
traibergen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: DAV-gebied
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor traibergen » do 10 okt 2019, 08:06

Ik neem aan dat er in Nederland wel iets van een 1700 ofzo gebruikt moet worden. Of zijn de locomotieven van de nightjet geschikt voor de Nederlandse netspanning?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2291
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Gekko123 » do 10 okt 2019, 08:12

De kans dat de NS zullen zorgen voor de tractie zal mij niets verbazen. Bij onze zuiderburen gaat de NMBS de tractie verzorgen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8439
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor webguy » do 10 okt 2019, 10:12

Gezien er 6 miljoen aan subsidie wordt verleend voor feitelijk Amsterdam - Keulen mag ik hopen dat NS wat doet. Dat is geloof ik iets van 10000 per rit?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41187
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Suus » do 10 okt 2019, 10:38

ÖBB heeft volgens mij een paar locomotieven die geschikt zijn voor 1,5 kV, de serie 1293, maar die zijn aan RCA toebedeeld. NS heeft geen locomotieven met software die in Duitsland is toegelaten, dus ik vermoed dat iemand (NS?) locomotieven zal gaan leasen. Waar de locowissel gaat plaatsvinden weten we ook niet. NS heeft wel machinisten die tot Keulen baankennis hebben, de ÖBB geen machinisten die naar Nederland mogen, dus qua personeel denk ik iig dat NS een bijdrage gaan leveren.
Rame à l'approche

Anne
Berichten: 1581
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Anne » do 10 okt 2019, 12:29

•Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.


Als ik in het zitrijtuig slaap krijg ik dan ook een ontbijtje?
Of ben ik verplicht wakker te blijven omdat het geen slaapgedeelte is.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7427
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Z2N » do 10 okt 2019, 13:13

Zitrijtuigen hebben geen ontbijt. Als je echt wilt slapen zou ik kiezen voor een Couchette (zoveel extra kost dat niet, en je kan ten minste liggen), maar niemand verplicht je om wakker te blijven. De zitrijtuigen in de Nightjet zijn coupérijtuigen, dat is een heel stuk rustiger dan de open rijtuigen zoals in de treinen van NS.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor trolly » do 10 okt 2019, 13:25

Met "slaapgedeelte" zal de horizontale meubilering van een dergelijke afdeling bedoeld worden. Maar geen paniek: voor zover ik weet is het niet verboden een uiltje te knappen in om het even welke trein — dus ook zonder een dergelijke inrichting. Helaas is de vervoerder er dan weer niet aan gehouden de slapende bij ontwaken een ontbijt te verstrekken -o-
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

en-es
Berichten: 1145
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor en-es » do 10 okt 2019, 13:55

Mijn ervaring is dat iedereen in de zitwagons slaapt. Of beter gezegd probeert te slapen. Maar rechtop zittend slapen is niet iedereen gegeven.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4382
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor isadora » do 10 okt 2019, 16:32

webguy schreef:Gezien er 6 miljoen aan subsidie wordt verleend voor feitelijk Amsterdam - Keulen mag ik hopen dat NS wat doet. Dat is geloof ik iets van 10000 per rit?

6 Miljoen? Dat is net genoeg, om de stoelen aan de vergadertafel te schuiven.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Anne
Berichten: 1581
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Anne » do 10 okt 2019, 17:03

Anne schreef:
•Een ontbijt is inbegrepen voor passagiers in de slaapgedeeltes.


Als ik in het zitrijtuig slaap krijg ik dan ook een ontbijtje?
Of ben ik verplicht wakker te blijven omdat het geen slaapgedeelte is.

Z2N schreef:Zitrijtuigen hebben geen ontbijt. Als je echt wilt slapen zou ik kiezen voor een Couchette (zoveel extra kost dat niet, en je kan ten minste liggen), maar niemand verplicht je om wakker te blijven. De zitrijtuigen in de Nightjet zijn coupérijtuigen, dat is een heel stuk rustiger dan de open rijtuigen zoals in de treinen van NS.

trolly schreef:Met "slaapgedeelte" zal de horizontale meubilering van een dergelijke afdeling bedoeld worden. Maar geen paniek: voor zover ik weet is het niet verboden een uiltje te knappen in om het even welke trein — dus ook zonder een dergelijke inrichting. Helaas is de vervoerder er dan weer niet aan gehouden de slapende bij ontwaken een ontbijt te verstrekken -o-


Mijn vragende opmerking was alleen vanwege de in mijn ogen onduidelijke tekst van NS over slaapgedeelte. :wink:
Het is een trein waarin elke reiziger wel wil slapen om de nacht door te komen. Beter was geweest te spreken over liggedeelte. :Y

Ooit eens in een zitrijtuig naar de wintersport geweest; was eens maar nooit meer.

en-es
Berichten: 1145
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor en-es » do 10 okt 2019, 17:30

Dan wordt het couchette of slaapwagon voor jou. Bij het laatste in ontbijt inbegrepen. Al stelt dat weinig voor.

Pim-AllianceB95
Berichten: 964
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » do 10 okt 2019, 18:10

Ik zou het ontbijt bij Nightjet niet willen omschrijven als iets wat niks voorstelt (het is ook wezenlijk anders dan bij de oude CityNightLine)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 9 gasten