Reizigersgroei groter dan verwacht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4558
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Mikos » vr 16 aug 2019, 13:13

Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol

16 augustus 2019

Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.

De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.

Bron en meer...

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11226
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Aking » vr 16 aug 2019, 13:14

Dus het spoor gaat aan zijn eigen succes ten onder? :o
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Alargule
Berichten: 3340
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Alargule » vr 16 aug 2019, 13:16

De oplossing: meer asfalt.
Én di, én da...

samsam538
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor samsam538 » vr 16 aug 2019, 13:41

In het NRC artikel staat dat ze binnenkort met een nieuwe strategie en investeringslijst komen. Wat zou daar in staan?

In dat artikel staat verder dat deze trajecten prioriteit hebben. Ik heb even nagedacht over de huidige plannen:
  • Schiphol - Amsterdam: dat wordt volgens de plannen een S-bahn. Klaar: 2028 wanneer DSSA klaar is + onzekerheid Zuidasdok
  • Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: verdubbeling Rijswijk - Delft Zuid. Klaar: 2024. 6x SPR + 8x IC, waarvan 4x IC Den Haag - Eindhoven (onzekerheid door 3e spoor Duitsland, waardoor er minder capaciteit is op de Brabantroute, verwachting 2026 af)
  • Arnhem - Nijmegen: weet geen concrete plannen
Ik denk eerlijk gezegd dat dit te weinig is. Bovendien is Utrecht - Amsterdam ook een heel druk traject en er is een perroncapaciteitstekort op spoor 5/7 (te veel mensen op het perron). Waar zijn de verdere knelpunten? En wat zou er op de investeringslijst komen?

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 522
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor luka23 » vr 16 aug 2019, 13:43

Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
PSA: Links gaan, rechts staan

sirvinniei
Berichten: 2260
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor sirvinniei » vr 16 aug 2019, 14:09

Alargule schreef:De oplossing: meer asfalt.

Zo lang het maar roze is met de letters BUS er op
Ik heb geen onderschrift

Alargule
Berichten: 3340
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Alargule » vr 16 aug 2019, 14:17

He bah. Ga je mond spoelen.
Én di, én da...

samsam538
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor samsam538 » vr 16 aug 2019, 14:35

luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?

Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4558
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Mikos » vr 16 aug 2019, 14:38

Het persbericht met halfjaarcijfers van NS is hier te vinden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Suus » vr 16 aug 2019, 14:43

samsam538 schreef:
luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?

Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.

Het perron van spoor 7 is het breedste perron van Utrecht Centraal, dat kan geen probleem zijn. Spoor 5 is het probleem.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 6635
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Klaasje » vr 16 aug 2019, 14:48

Slim hoe NS de halfjaarcijfers gebruikt om de aandacht op vol spoor te vestigen.

Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.

lvdmoosdijk
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor lvdmoosdijk » vr 16 aug 2019, 15:09

Suus schreef:
samsam538 schreef:
luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?

Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.

Het perron van spoor 7 is het breedste perron van Utrecht Centraal, dat kan geen probleem zijn. Spoor 5 is het probleem.

Dat is hetzelfde perron; hoe kan spoor 5 een probleem zijn, terwijl spoor 7 het niet is?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Suus » vr 16 aug 2019, 15:10

Ben je er wel eens geweest? Onder de stationshal is het perron van spoor 5 heel smal en dat van spoor 7 heel breed.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 1008
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Tochjo » vr 16 aug 2019, 15:15

Zie ook deze Capaciteitsanalyse van het "transferknelpunt perron 5/7".

waldo79
Berichten: 4928
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor waldo79 » vr 16 aug 2019, 16:52

Inderdaad is het perron naar spoor 5 hinderlijk smal.
Mij best :)

PHS
Berichten: 2045
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor PHS » vr 16 aug 2019, 16:54

Klaasje schreef:Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.


Ik ben benieuwd wat de cijfers zijn van het openbaar vervoer als geheel. Want ik heb de indruk dat op sommige plekken er sterke lokale groei is vanwege een verslechtering van het stads- en streekvervoer, waardoor reizigersstromen zich noodgedwongen verplaatsen. Dat zou de groei in een ander licht plaatsen - mits mijn aanname waar is natuurlijk.

En verder afwachten wat Prinsjesdag gaat brengen.
- vertrokken -

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32795
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Daniel » vr 16 aug 2019, 17:21

Stadsvervoer per trein? Van streekvervoer kunnen plaatselijk wel reizigers vandaan komen, maar de vraag is of de aanpassing waardoor dat komt persé een verslechtering was natuurlijk. Het kunnen ook effecten zijn die andersom zijn: aanpassingen in het streekvervoer door een nieuw station wat reizigersstromen verplaatst bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7475
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor regenmaker » vr 16 aug 2019, 17:32

Het aantal verplaatsingen in tijden van economische groei neemt sowieso toe, bijvoorbeeld door minder werklozen en dus meer woon werk verkeer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
1 dec. 2019 - Kleve, Mönchengladbach, Wesel
15 dec. 2019 - Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Herne, Remscheid, Wuppertal
jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf

PHS
Berichten: 2045
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor PHS » vr 16 aug 2019, 17:35

Daniel schreef:Stadsvervoer per trein? Van streekvervoer kunnen plaatselijk wel reizigers vandaan komen, maar de vraag is of de aanpassing waardoor dat komt persé een verslechtering was natuurlijk. Het kunnen ook effecten zijn die andersom zijn: aanpassingen in het streekvervoer door een nieuw station wat reizigersstromen verplaatst bijvoorbeeld.


Zo vreemd is een verschuiving van stadsvervoer naar de trein niet. Helmond Brouwhuis, Helmond 't Hout en Helmond Brandevoort zijn in twee jaar tijd met zo'n 20% gegroeid. Niet toevallig is twee jaar geleden de stadsdienst van Helmond opgeheven. Ik denk dat je, in minder extreme mate wellicht, soortgelijke verschuivingen kan zien in grotere plaatsen waar de stadsdienst wordt versoberd.
- vertrokken -

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32795
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Daniel » vr 16 aug 2019, 17:56

Nou ja, het is de vraag of dat echt stadsvervoer is dan he. Het lijkt me nog best voor de hand liggend dat het gaat om reizigers die voorheen de bus naar station Helmond namen om daar de IC te pakken, maar nu in plaats daarvan naar het station in de buurt fietsen om de Sprinter te nemen.

In de meeste steden zijn de treinen ook niet echt praktisch voor vervoer binnen de stad. Bijvoorbeeld omdat stations onhandig liggen of onhandige verbindingen hebben (daardoor laat de daling van Dordrecht Zuid zich bijvoorbeeld verklaren, nu naar het station fietsen richting Rotterdam geen overstap meer scheelt t.o.v. de bus naar CS en dan de trein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

PHS
Berichten: 2045
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor PHS » vr 16 aug 2019, 19:15

Helmond is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid, dus aan een verschuiving van bus + IC naar de sprinter lijkt het niet echt gelegen te hebben, voor zover we dat kunnen afleiden uit deze cijfers.

In de meeste steden is de trein niet echt een geschikte optie, maar in sommige steden juist weer wel. In Almere en Tilburg lijken er bijvoorbeeld forse verschuivingen plaats te vinden. Stads- en streekvervoer kunnen in mijn optiek dan ook niet los gezien worden van het treinvervoer. Andersom betekent dat ook dat als het spoor vol dreigt te raken, er ook gekeken moet worden naar investeringen in trams, metro's en bussen.
- vertrokken -

Durashift
Berichten: 3777
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Durashift » vr 16 aug 2019, 19:28

regenmaker schreef:Het aantal verplaatsingen in tijden van economische groei neemt sowieso toe, bijvoorbeeld door minder werklozen en dus meer woon werk verkeer.


Precies, zitten nu op het hoogste punt.

Ik las gisteren dat de korte en de lange rente(periode) voor obligaties elkaar hebben gekruist. Dat duid op een aankomende recessie.

Dus, de groei zal vast wel afvlakken in de komende jaren..

Het is ook bijna Prinsjesdag.. :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7525
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Z2N » vr 16 aug 2019, 20:00

Een kleine recessie zal niet zoveel uitmaken voorlopig vrees ik. De arbeidskrapte is onghoord groot (momenteel 92 vacatures voor 100 werklozen, een idioot hoge score), en dus zal er op korte termijn niet zoveel gebeuren. Afhankelijk van de impact van de recessie (hoe erg is het VK eraan toe na Brexit, wanneer eindigt de handelsoorlog tussen de VS en China) zal de impact pas later gaan meegroeien.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32795
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Daniel » vr 16 aug 2019, 20:04

PHS schreef:Helmond is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid, dus aan een verschuiving van bus + IC naar de sprinter lijkt het niet echt gelegen te hebben, voor zover we dat kunnen afleiden uit deze cijfers.

Het een sluit het ander niet uit: als die reizigers die nu op Brandevoort, 't Hout en Brouwhuis instappen nog een stadsbus gehad zouden hebben was immers mogelijk juist het aantal instappers op station Helmond nog wat harder gestegen in plaats van op de stations in de wijken.

Dat de stijging op station Helmond lager is dan op de wijkstations past namelijk weer niet bij de theorie dat de trein het stadsvervoer overgenomen heeft. Immers, waarvoor zou een reiziger van Brandevoort naar Brouwhuis reizen: da's een relatie van woonwijk naar woonwijk.
En de meeste werkgelegenheid ligt juist vrij dicht op station Helmond, waar ook het centrum in de buurt ligt. Als de trein echt stadsvervoer had verzorgt dan zou ik dus eerder verwachten dat station Helmond ongeveer net zo hard groeit als de stations in de wijken.

Voor reizigers uit de wijken die bv. in Eindhoven werken is een overstap naar de trein vanaf het wijkstation meer voor de hand liggend als alternatief voor de stadsbus, dat past ook bij de minder harde groei van station Helmond (daar zal het vooral het conjunctuur-effect zijn dat nog voor groei zorgt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Durashift
Berichten: 3777
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Durashift » vr 16 aug 2019, 20:16

Z2N schreef: (..) Afhankelijk van de impact van de recessie (hoe erg is het VK eraan toe na Brexit, wanneer eindigt de handelsoorlog tussen de VS en China) zal de impact pas later gaan meegroeien.


Ja, dus dan loopt men weer in op de prognose dat 2027 de max bereikt is.. 3 jaar eerder dan voorzien..

Ga nou eerst maar eens alle plannen van elke tien minuten een trein in uitvoering brengen, denk ik dan.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten