Pagina 1 van 7

Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 13:13
door Mikos
Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol

16 augustus 2019

Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.

De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.

Bron en meer...

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 13:14
door Aking
Dus het spoor gaat aan zijn eigen succes ten onder? :o

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 13:16
door Alargule
De oplossing: meer asfalt.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 13:41
door samsam538
In het NRC artikel staat dat ze binnenkort met een nieuwe strategie en investeringslijst komen. Wat zou daar in staan?

In dat artikel staat verder dat deze trajecten prioriteit hebben. Ik heb even nagedacht over de huidige plannen:
  • Schiphol - Amsterdam: dat wordt volgens de plannen een S-bahn. Klaar: 2028 wanneer DSSA klaar is + onzekerheid Zuidasdok
  • Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: verdubbeling Rijswijk - Delft Zuid. Klaar: 2024. 6x SPR + 8x IC, waarvan 4x IC Den Haag - Eindhoven (onzekerheid door 3e spoor Duitsland, waardoor er minder capaciteit is op de Brabantroute, verwachting 2026 af)
  • Arnhem - Nijmegen: weet geen concrete plannen
Ik denk eerlijk gezegd dat dit te weinig is. Bovendien is Utrecht - Amsterdam ook een heel druk traject en er is een perroncapaciteitstekort op spoor 5/7 (te veel mensen op het perron). Waar zijn de verdere knelpunten? En wat zou er op de investeringslijst komen?

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 13:43
door katvis
Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 14:09
door sirvinniei
Alargule schreef:De oplossing: meer asfalt.
Zo lang het maar roze is met de letters BUS er op

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 14:17
door Alargule
He bah. Ga je mond spoelen.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 14:35
door samsam538
luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 14:38
door Mikos
Het persbericht met halfjaarcijfers van NS is hier te vinden.

Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 14:43
door Suus
samsam538 schreef:
luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.
Het perron van spoor 7 is het breedste perron van Utrecht Centraal, dat kan geen probleem zijn. Spoor 5 is het probleem.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 14:48
door Klaasje
Slim hoe NS de halfjaarcijfers gebruikt om de aandacht op vol spoor te vestigen.

Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 15:09
door lvdmoosdijk
Suus schreef:
samsam538 schreef:
luka23 schreef:Zijn dat niet de perrons die worden verbreed op Asd?
Nee, het perron van spoor 5/7 op Utrecht Centraal heeft een capaciteitsprobleem. Her heeft vooral te maken dat het te druk wordt op de perrons en daardoor onveiliger wordt.
Het perron van spoor 7 is het breedste perron van Utrecht Centraal, dat kan geen probleem zijn. Spoor 5 is het probleem.
Dat is hetzelfde perron; hoe kan spoor 5 een probleem zijn, terwijl spoor 7 het niet is?

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 15:10
door Suus
Ben je er wel eens geweest? Onder de stationshal is het perron van spoor 5 heel smal en dat van spoor 7 heel breed.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 15:15
door Tochjo
Zie ook deze Capaciteitsanalyse van het "transferknelpunt perron 5/7".

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 16:52
door waldo79
Inderdaad is het perron naar spoor 5 hinderlijk smal.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 16:54
door PHS
Klaasje schreef:Hier zal best meespelen dat veel woningzoekenden zijn uitgeweken naar goed bereikbare voorsteden en steden met IC-verbindingen. Dan gaat de groei van het treinvervoer natuurlijk knetterhard.
Ik ben benieuwd wat de cijfers zijn van het openbaar vervoer als geheel. Want ik heb de indruk dat op sommige plekken er sterke lokale groei is vanwege een verslechtering van het stads- en streekvervoer, waardoor reizigersstromen zich noodgedwongen verplaatsen. Dat zou de groei in een ander licht plaatsen - mits mijn aanname waar is natuurlijk.

En verder afwachten wat Prinsjesdag gaat brengen.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 17:21
door Daniel
Stadsvervoer per trein? Van streekvervoer kunnen plaatselijk wel reizigers vandaan komen, maar de vraag is of de aanpassing waardoor dat komt persé een verslechtering was natuurlijk. Het kunnen ook effecten zijn die andersom zijn: aanpassingen in het streekvervoer door een nieuw station wat reizigersstromen verplaatst bijvoorbeeld.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 17:32
door regenmaker
Het aantal verplaatsingen in tijden van economische groei neemt sowieso toe, bijvoorbeeld door minder werklozen en dus meer woon werk verkeer.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 17:35
door PHS
Daniel schreef:Stadsvervoer per trein? Van streekvervoer kunnen plaatselijk wel reizigers vandaan komen, maar de vraag is of de aanpassing waardoor dat komt persé een verslechtering was natuurlijk. Het kunnen ook effecten zijn die andersom zijn: aanpassingen in het streekvervoer door een nieuw station wat reizigersstromen verplaatst bijvoorbeeld.
Zo vreemd is een verschuiving van stadsvervoer naar de trein niet. Helmond Brouwhuis, Helmond 't Hout en Helmond Brandevoort zijn in twee jaar tijd met zo'n 20% gegroeid. Niet toevallig is twee jaar geleden de stadsdienst van Helmond opgeheven. Ik denk dat je, in minder extreme mate wellicht, soortgelijke verschuivingen kan zien in grotere plaatsen waar de stadsdienst wordt versoberd.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 17:56
door Daniel
Nou ja, het is de vraag of dat echt stadsvervoer is dan he. Het lijkt me nog best voor de hand liggend dat het gaat om reizigers die voorheen de bus naar station Helmond namen om daar de IC te pakken, maar nu in plaats daarvan naar het station in de buurt fietsen om de Sprinter te nemen.

In de meeste steden zijn de treinen ook niet echt praktisch voor vervoer binnen de stad. Bijvoorbeeld omdat stations onhandig liggen of onhandige verbindingen hebben (daardoor laat de daling van Dordrecht Zuid zich bijvoorbeeld verklaren, nu naar het station fietsen richting Rotterdam geen overstap meer scheelt t.o.v. de bus naar CS en dan de trein)

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 19:15
door PHS
Helmond is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid, dus aan een verschuiving van bus + IC naar de sprinter lijkt het niet echt gelegen te hebben, voor zover we dat kunnen afleiden uit deze cijfers.

In de meeste steden is de trein niet echt een geschikte optie, maar in sommige steden juist weer wel. In Almere en Tilburg lijken er bijvoorbeeld forse verschuivingen plaats te vinden. Stads- en streekvervoer kunnen in mijn optiek dan ook niet los gezien worden van het treinvervoer. Andersom betekent dat ook dat als het spoor vol dreigt te raken, er ook gekeken moet worden naar investeringen in trams, metro's en bussen.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 19:28
door Durashift
regenmaker schreef:Het aantal verplaatsingen in tijden van economische groei neemt sowieso toe, bijvoorbeeld door minder werklozen en dus meer woon werk verkeer.
Precies, zitten nu op het hoogste punt.

Ik las gisteren dat de korte en de lange rente(periode) voor obligaties elkaar hebben gekruist. Dat duid op een aankomende recessie.

Dus, de groei zal vast wel afvlakken in de komende jaren..

Het is ook bijna Prinsjesdag.. :wink:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 20:00
door Z2N
Een kleine recessie zal niet zoveel uitmaken voorlopig vrees ik. De arbeidskrapte is onghoord groot (momenteel 92 vacatures voor 100 werklozen, een idioot hoge score), en dus zal er op korte termijn niet zoveel gebeuren. Afhankelijk van de impact van de recessie (hoe erg is het VK eraan toe na Brexit, wanneer eindigt de handelsoorlog tussen de VS en China) zal de impact pas later gaan meegroeien.

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 20:04
door Daniel
PHS schreef:Helmond is de afgelopen twee jaar met 5% gegroeid, dus aan een verschuiving van bus + IC naar de sprinter lijkt het niet echt gelegen te hebben, voor zover we dat kunnen afleiden uit deze cijfers.
Het een sluit het ander niet uit: als die reizigers die nu op Brandevoort, 't Hout en Brouwhuis instappen nog een stadsbus gehad zouden hebben was immers mogelijk juist het aantal instappers op station Helmond nog wat harder gestegen in plaats van op de stations in de wijken.

Dat de stijging op station Helmond lager is dan op de wijkstations past namelijk weer niet bij de theorie dat de trein het stadsvervoer overgenomen heeft. Immers, waarvoor zou een reiziger van Brandevoort naar Brouwhuis reizen: da's een relatie van woonwijk naar woonwijk.
En de meeste werkgelegenheid ligt juist vrij dicht op station Helmond, waar ook het centrum in de buurt ligt. Als de trein echt stadsvervoer had verzorgt dan zou ik dus eerder verwachten dat station Helmond ongeveer net zo hard groeit als de stations in de wijken.

Voor reizigers uit de wijken die bv. in Eindhoven werken is een overstap naar de trein vanaf het wijkstation meer voor de hand liggend als alternatief voor de stadsbus, dat past ook bij de minder harde groei van station Helmond (daar zal het vooral het conjunctuur-effect zijn dat nog voor groei zorgt).

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Geplaatst: vr 16 aug 2019, 20:16
door Durashift
Z2N schreef: (..) Afhankelijk van de impact van de recessie (hoe erg is het VK eraan toe na Brexit, wanneer eindigt de handelsoorlog tussen de VS en China) zal de impact pas later gaan meegroeien.
Ja, dus dan loopt men weer in op de prognose dat 2027 de max bereikt is.. 3 jaar eerder dan voorzien..

Ga nou eerst maar eens alle plannen van elke tien minuten een trein in uitvoering brengen, denk ik dan.