Reizigersgroei groter dan verwacht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 6656
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Klaasje » ma 26 aug 2019, 20:44

Zo heel klein zijn de meeste dorpen niet en veel werk en scholen te vinden zijn in Zwolle, Harderwijk en Amersfoort is er een forse vervoervraag in met name de spitsen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6116
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor trolly » ma 26 aug 2019, 20:58

Nederland verandert zienderogen in één grote stedelijke agglomeratie. Wat vroeger dorpen op het platteland waren, zijn nu steeds meer voorsteden in een landelijke omgeving, die òf een parkachtige functie krijgt, of agrarisch industriegebied is.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7640
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor regenmaker » ma 26 aug 2019, 21:56

sirvinniei schreef:Een paar achterlijke dorpjes op de biblebelt? :X


Je moet eens zien wat voor'n vrachtladingen er worden vervoerd in de spits vanaf Harderwijk station richting Flevoland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
7 jan. 2019 - Dortmund, Düsseldorf, Neuss

KM46
Berichten: 12691
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor KM46 » ma 26 aug 2019, 21:57

trolly schreef:Nederland verandert zienderogen in één grote stedelijke agglomeratie. Wat vroeger dorpen op het platteland waren, zijn nu steeds meer voorsteden in een landelijke omgeving, die òf een parkachtige functie krijgt, of agrarisch industriegebied is.

Dat komt ook omdat de (grotere) steden tegenwoordig meer en meer grondgebied van de omliggende (kleinere) steden en dorpen annexeren om uit te kunnen breiden.

VIRM
Berichten: 4588
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor VIRM » ma 26 aug 2019, 22:19

Moshi schreef:
sirvinniei schreef:Zwolle-Harderwijk en Vlissingen-Dordrecht zijn toch niet zo druk?

Vast niet. Maar de maximale lengte van een trein wordt bepaald door het kortste perron op een traject dus een kort perron kan een belemmering vormen voor een ander deel van het traject waar wel meer capaciteit nodig is.

Weet iemand om welke 9 stations het gaat? Het artikel suggereert dat het voor september moet gebeuren maar dat lijkt me wel erg kort dag...


Ik ben ook benieuwd, aangezien Amsterdam-Uitgeest op dat lijstje staat. Over de Zaanlijn zijn enkele omlopen met SLT12. Betekent dit dan dat er grotere composities SLT zullen worden ingezet?
Van wat ik hoor, zouden langere treinen op de Kennemerlijn ook geen overbodige luxe zijn.

Overigens nog een mooie van de NS-woordvoerder in het artikel van Omroep West: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3887442/Na-vakantie-200-extra-zitplaatsen-in-spitstrein-tussen-Den-Haag-en-Leiden:
Den Haag is uiteraard uitgerust voor lange treinen, daar stoppen ook de lange Thalys-treinen.
Beul van de blindegeleidelijn

JothamvW
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor JothamvW » ma 26 aug 2019, 22:24

Met Amsterdam - Uitgeest wordt de 4800 bedoeld gek genoeg. Daar gaat het om Santpoort Noord wat als ik het goed heb onthouden op 1 van de sporen geen SLT-12 aankan.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Ook vaak op vrijdagen in de Arnhemse lijn 1 naar Velp en in de weekenden diezelfde lijn 1 en diverse treinen.

KM46
Berichten: 12691
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor KM46 » ma 26 aug 2019, 22:47

Dan wordt het of een perron verlengen of een nieuw perron op een andere plaats binnen het station plaatsen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7751
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Z2N » ma 26 aug 2019, 22:56

Dat is spoor 3, het perron richting Haarlem. Dat is te kort, omdat het eigenlijk een half perron. De rest van het perron lag aan de lijn naar IJmuiden. Spoor 3 kan prima verlengd worden, maar het is logischer om spoor 3 te schrappen, en die ruimte te gebruiken om een perron aan spoor 2 te leggen. Dat ligt volgens mij ook ergens op stapel bij ProRail, maar financiering is daarin altijd een issue.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

huibf
Berichten: 3411
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor huibf » ma 26 aug 2019, 23:00

Wellicht zal het helpen om elk nieuw materieel dubbeldeks uit te voeren...

KM46
Berichten: 12691
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor KM46 » ma 26 aug 2019, 23:00

Z2N schreef:Dat is spoor 3, het perron richting Haarlem. Dat is te kort, omdat het eigenlijk een half perron. De rest van het perron lag aan de lijn naar IJmuiden. Spoor 3 kan prima verlengd worden, maar het is logischer om spoor 3 te schrappen, en die ruimte te gebruiken om een perron aan spoor 2 te leggen. Dat ligt volgens mij ook ergens op stapel bij ProRail, maar financiering is daarin altijd een issue.

Kan er dan niet beter een perron tussen spoor 1 en 2 gelegd worden? Dan heb je maar 1 perron nodig.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7751
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Z2N » ma 26 aug 2019, 23:17

Nee, want dan moet je sporen gaan verleggen, en dat is veel duurder.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6116
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor trolly » ma 26 aug 2019, 23:35

huibf schreef:Wellicht zal het helpen om elk nieuw materieel dubbeldeks uit te voeren...


Minder dan je zou denken. Enerzijds omdat een dubbeldekstrein niet twee maal de capaciteit van een enkeldekker heeft door trappen, grotere balkons en meer van zulks, anderzijds omdat in- en uitstappen toch wat minder vlot gaat, wat resulteert in langere stops, wat baanvakcapaciteit kost.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4817
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Ronaldussen » di 27 aug 2019, 00:01

Bovendien is een gelijkvloerse instap bij dubbeldeksmaterieel moeilijker te realiseren.
*Kabbel kabbel*
*Nukkuu korpi, ja nyt, aatoksissain minä matkaa teen*

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5696
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Chrysa » di 27 aug 2019, 00:52

Tijd om de perrons te verlagen dan. (A)

Gebruikersavatar
katvis
Berichten: 563
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor katvis » di 27 aug 2019, 00:59

Of verhogen?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5740
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor ArrivaBas » di 27 aug 2019, 06:32

Een andere mogelijkheid is om varianten op de Desiro HC te bestellen. Die heeft enkeldeks kopbakken.
14-1-2020: Trein 232 km, Bus 12 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41941
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Suus » di 27 aug 2019, 07:17

De Desiro HC is niet geschikt voor Nederland, aangezien de dubbeldeksrijtuigen daarvan een instap op 55 centimeter hebben. Het verschil met 76 centimeter mag misschien in Duitsland, maar in Nederland is zo’n diepe instap naar beneden niet toegestaan.

Stations die verlengd moeten worden zijn o.a. Almere Buiten en Roosendaal. Voor Almere Buiten is nu als oplossing gevonden dat twee treinen op Almere Centrum worden gesplitst. Roosendaal werd genoemd in het AD als probleem door NS.
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 3411
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor huibf » di 27 aug 2019, 07:25

Chrysa schreef:Tijd om de perrons te verlagen dan. (A)


luka23 schreef:Of verhogen?


Dubbeldeks perrons !

JordiBrabant
Berichten: 604
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor JordiBrabant » di 27 aug 2019, 09:51

ArrivaBas schreef:Een andere mogelijkheid is om varianten op de Desiro HC te bestellen. Die heeft enkeldeks kopbakken.

Of de "oplossing" van de Moselstrecke; dubbeldeks KISS aan een enkeldeks FLIRT gekoppeld.
Weet iemand wat precies de gelijkvloersheideis voor in de toekomst is? Moeten alle deuren rolstoeltoegankelijk zijn, minimaal 50% of is op elke trein een toegankelijke deur voldoende?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Klaasje
Berichten: 6656
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Klaasje » di 27 aug 2019, 11:25

De achterliggende gedachte is dat mensen met een beperkte mobiliteit zelfstandig kunnen reizen. Maar andere doelgroepen zoals fietsers, kofferpubliek etc. stappen ook sneller in- en uit met een gelijkvloerse overstap zonder spleet. In principe is het dus ook niet noodzakelijk dat iedere deur gelijkvloers toegankelijk is maar het is wel praktisch dat de ruimte tussen twee gelijkvloerse deuren niet te groot is. Concepten als een Desiro HC of Omneo passen daar wel goed bij mits goed ingedeeld. Dit soort concepten maken de inpasbaarheid van goede ruime balkons ook makkelijker dan het is in een dubbeldeksrijtuig met een gelijkvloerse instap op 76 cm.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6116
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor trolly » di 27 aug 2019, 12:23

huibf schreef:
Chrysa schreef:Tijd om de perrons te verlagen dan. (A)


luka23 schreef:Of verhogen?


Dubbeldeks perrons !


Geniaal _O_
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

reisthijs
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor reisthijs » di 27 aug 2019, 13:00

Dubbeldekkers aanschaffen omdat het perron op een paar stations 10 meter ofzo te kort is? Lijkt me toch wat overdreven.

Los daarvan, zie ik liever 4x/uur een enkeldeks sprinter, dan 2x/uur een dubbeldekker.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3453
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Alargule » di 27 aug 2019, 13:03

Ik zag gisteren een interessante film op Netflix: Downsizing. Dat zou alle problemen in één klap een stuk kleiner maken.

Haha.
Rails in Amsterdam • WordPressTwitter

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Mdk » di 27 aug 2019, 17:11

Naar mijn mening is dubbeldeks ipv enkeldeks reizen ook de grootste comfortkiller mogelijk. Veel traptreden, smalle paden, lage plafonds, problemen met de instaphoogte, meer geschommel van de trein etc.
Waar mogelijk zou naar mijn mening dan ook geïnvesteerd moeten worden in hogere frequenties en langere treinen. De eerste maakt daarnaast de dienstregeling, en daarmee het OV tov andere vervoersvormen aantrekkelijker.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3106
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Reizigersgroei groter dan verwacht

Berichtdoor Lijn 45 » wo 28 aug 2019, 15:06

Moshi schreef:Weet iemand om welke 9 stations het gaat? Het artikel suggereert dat het voor september moet gebeuren maar dat lijkt me wel erg kort dag...

Volgens dit artikel gaat het om Bhv, Dld, Rsd, Vndw, Vndc.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten