Kabinet geeft 1,2 miljard extra voor weg en spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Kabinet geeft 1,2 miljard extra voor weg en spoor

Berichtdoor Geert » Wo 22 Okt 2008, 20:41

Kabinet geeft 1,2 miljard extra voor weg en spoor
woensdag 22 oktober 2008 15:18
(Novum) - Het kabinet trekt de komende jaren 1,2 miljard euro extra uit voor het oplossen van knelpunten op de weg en het spoor. Dat maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) woensdag bekend tijdens de presentatie van de Mobiliteitsaanpak.

De Mobiliteitsaanpak omvat een pakket maatregelen van in totaal ruim zeven miljard euro tot het jaar 2020. In 2028 moet het mobiliteitssysteem van 'olympische kwaliteit' zijn. Het is een bundeling van bestaand en nieuw beleid; zo werd al eerder aangekondigd dat het kabinet 4,5 miljard euro in het spoor investeert en worden de snelwegen rond Amsterdam en Almere fors uitgebreid.

Eurlings wil met de Mobiliteitsaanpak een 'omslag in het denken' bewerkstelligen. De maatregelen zijn nu te veel gericht op het aanpakken van knelpunten. "Wij moeten echter knelpunten voorkomen. Geen brandjes blussen, maar brandwerende maatregelen treffen."

Van de 1,2 miljard gaat ruim achthonderd miljoen naar het oplossen van zeven knelpunten, waaronder de A4-corridor tussen Den Haag en Amsterdam, de flessenhals op de A12 tussen Den Haag en Gouda, de ruit bij Rotterdam en de wegen rond Eindhoven. Ook wordt een aantal regionale knelpunten aangepakt, zoals de Buitenring bij Parkstad Limburg nabij Heerlen, de N18 bij Varsseveld en de N57 bij Middelburg.

Eurlings wil dat op de lange termijn in de spits minimaal 80 kilometer per uur kan worden gereden. Om dit te bereiken moeten alle wegen in de Randstad bestaan uit minimaal twee keer vier rijstroken. Ook moet fors worden geïnvesteerd in het onderliggende wegennet als 'back-up'. In geval van een ongeluk op een snelweg moet het verkeer makkelijk kunnen worden omgeleid. Dat is nu vaak niet het geval. Daarom wordt de maximumsnelheid op een aantal N-wegen verhoogd naar 100 kilometer per uur.

Voor het regionaal openbaar vervoer is tweehonderd miljoen beschikbaar. Ook knelpunten in de steden worden aangepakt. Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) maakte bekend dat er een tramspoor wordt aangelegd tussen het centrum van Utrecht en het universiteitscentrum De Uithof. In Den Haag wordt de vaak overvolle tramlijn 9 aangepakt.

De reizigersinformatie moet ook beter en geavanceerder. Hiervoor is dertig miljoen euro extra beschikbaar. Voor de aanleg van extra fietspaden en fietsenstallingen op en rond stations is eveneens dertig miljoen gereserveerd.

Verder wordt twintig miljoen extra uitgetrokken voor het zogeheten mobiliteitsmanagement: het stimuleren van thuis- en telewerken en flexibele werktijden. Hiervoor was al honderd miljoen gereserveerd.

De 1,2 miljard betaalt Eurlings uit verschillende potjes. Zo is het budget voor de verbreding van de A6-A9 niet helemaal opgemaakt. Normaal gesproken vloeit dat geld terug in de schatkist van minister van Financiën Wouter Bos (PvdA), maar de minister heeft dat weten te voorkomen. Ook wordt geld dat is gereserveerd voor de toekomst naar voren gehaald.

Bron: Elsevier

Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast