Dienstregeling 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
playertwo
Berichten: 1099
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor playertwo » zo 09 feb 2020, 09:25

Op zich mooi plan, maar of NS daarmee instemt en Arriva voldoende materiaal heeft is de vraag. Qua infra
mag je wel eerst perron 1 geschikt maken voor de reizigersdienst (lees ophogen), omdat de treinen elkaar dan in Tiel moet kruisen op basis van de huidige dienstregeling. Andre optie is het opnieuw aansluiten van spoor 3 richting Kesteren.
Tot slot is het afwachten hoe de kering in Geldermalsen dan gaat worden.

verfmeer
Berichten: 628
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor verfmeer » zo 09 feb 2020, 14:00

Zou je niet de treinen richting 's-Hertogenbosch en Tiel laten wisselen? Dat zorgt ervoor dat de trein uit Elst in Geldermalsen een overstap biedt op de sprinter Utrecht - 's-Hertogenbosch, waardoor je het aantal reismogelijkheden vanuit Tiel vergroot.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8526
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Z2N » zo 09 feb 2020, 14:12

Dat is dan ook precies de bedoeling in de dienstregeling 2021.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

gpvos
Berichten: 114
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor gpvos » zo 09 feb 2020, 14:54

Het duurde even, maar uiteindelijk kwam het forum tot dezelfde conclusie als de NS...

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor OVinspecteur » zo 09 feb 2020, 16:26

gpvos schreef:Het duurde even, maar uiteindelijk kwam het forum tot dezelfde conclusie als de NS...

En dat is...
1) wel eindpunten Tiel met 's-Hertogenbosch een kwartier verwisselen;
2) infra aanpassen (in Tiel);
3) vanaf de concessie Rijn - Waal de trein Arnhem/Elst - Tiel doortrekken naar Geldermalsen.

Zoiets :?:

In Geldermalsen moet de door te trekken trein in ieder geval het nieuwe perron gaan gebruiken, waar ook Tiel - Utrecht e.v. gebruik van gaat maken (maar niet 's-Hertogenbosch - Utrecht e.v.). Dat is om het pad van de IC niet te kruisen. Lukt dat dan?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8526
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Z2N » zo 09 feb 2020, 16:38

Je denkt veel te moeilijk. Vanaf December worden de sprinters van Utrecht naar Tiel en Den Bosch (vv) een kwartier geschoven. De overstappen in Tiel worden daarmee circa 10 minuten. In Tiel wordt er helemaal niets aangepast, in Geldermalsen wordt er nu al gewerkt aan nieuwe infra.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

JordiBrabant
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor JordiBrabant » zo 09 feb 2020, 16:55

Het doortrekken van de trein Arnhem-Tiel naar Geldermalsen is ook maar luchtfietserij. Dit topic leent zich daarvoor uitstekend.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43295
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » zo 09 feb 2020, 19:01

Z2N schreef:Je denkt veel te moeilijk. Vanaf December worden de sprinters van Utrecht naar Tiel en Den Bosch (vv) een kwartier geschoven. De overstappen in Tiel worden daarmee circa 10 minuten. In Tiel wordt er helemaal niets aangepast, in Geldermalsen wordt er nu al gewerkt aan nieuwe infra.

Vanaf aanstaande september al, als het goed is. Niet vanaf december.
Rame à l'approche

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor OVinspecteur » zo 09 feb 2020, 19:15

JordiBrabant schreef:Het doortrekken van de trein Arnhem-Tiel naar Geldermalsen is ook maar luchtfietserij. Dit topic leent zich daarvoor uitstekend.

Voor 2021 is het wellicht luchtfietserij. Maar je kunt de dienstregeling van 2021 ook beschouwen in het licht van wat daarna nog zou kunnen komen.
Een directe trein Geldermalsen - Kesteren t.b.v. Wageningen e.o lijkt me dan in ieder geval geen luchtfietserij. De plannen voor Rijn-Waal zullen op dit moment wel gesmeed worden.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8526
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Z2N » zo 09 feb 2020, 19:20

Luchtfietserij kan echter beter in andere topics besproken worden, dan kan het hier over de dienstregeling 2021 gaan.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

starx
Berichten: 608
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor starx » di 25 feb 2020, 21:10

Ik zit eens te kijken naar de dienstregeling van de IC Berlijn. Het verbaast me enigszins dat de versnelde treinen Hvs niet gaan overslaan.

Als de 241 als aparte trein gaat rijden, betekent dat dat trein 2063 extra gaat rijden tussen Amf en Dv. Daarmee heeft de 2000 geen gat meer in de spitsrichting. In de tegenspitsrichting is er nog er nog wel een gat, zowel 's ochtends als 's avonds.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43295
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » vr 13 mar 2020, 17:19

Bij het Locov is een advies van de reizigersverenigingen verschenen: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... -2021.aspx
Rame à l'approche

Abus
Berichten: 268
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Abus » za 14 mar 2020, 11:29

VIRM schreef:
Roeland schreef:Een beetje oud nieuws inmiddels, maar wel relevant voor deze discussie:
https://www.schagencentraal.nl/nw-32075-7-3732578/nieuws/ns_regeling_sneller_maar_trein_minder_in_spits.html


Vanuit Alkmaar en verder kan ik mij best voorstellen dat ze een versnelde IC willen hebben naar Amsterdam. Tegelijkertijd kent Zaandam nu acht treinen per uur richting Amsterdam Centraal, en ik weet niet of het zo handig is om de frequentie naar zes te verlagen. Zaandam is dacht ik ook het een-na-drukste station boven het Noordzeekanaal. Ook in Castricum zijn er de nodige in- en uitstappers in de spitsrichting van wat ik heb gehoord.


Zaandam heeft bijna 23.000 reizigers op een werkdag, Alkmaar 21.000, Hoorn ruim 14.000. De andere stations boven het Noordzeekanaal zijn beduidend kleiner. Om het in perspectief te plaatsen: Hoofddorp heeft er 19.000. Het is dus echt niet nodig om alle IC's op Zaandam te laten stoppen. Ik zou de reizigers uit West-Friesland (al die kleine stations bij elkaar tellen ook nog aardig op bij het aantal uit Hoorn) niet frustreren met extra reistijd door een stop in Zaandam. Ook voor de regio Alkmaar (Alkmaar Noord en Heerhugowaard hebben ook nog aardig wat reizigers) is een snellere IC logisch.

Edit: Castricum heeft ruim 7000 reizigers, Heiloo bijna 5000. Daar is een IC nogal overdone. Net als Almere Buiten (de frustratie hier in Lelystad).
Laatst gewijzigd door Abus op za 14 mar 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

VIRM
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor VIRM » za 14 mar 2020, 11:37

Er loopt in OV in West Nederland inmiddels een topic over de dienstregeling richting Haarlem en boven het Noordzeekanaal.
Beul van de blindegeleidelijn

lijntaxi
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor lijntaxi » za 21 mar 2020, 20:54

Suus schreef:Bij het Locov is een advies van de reizigersverenigingen verschenen: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... -2021.aspx


Advies van het ROCOV vluchtig gelezen. Mij valt op dat gesproken wordt over een extra stopdienst Roosendaal - Antwerpen.
Maar niet over een extra verbinding Breda - Antwerpen - Brussel. Of over een rechtstreekse verbinding Roosendaal - Antwerpen, zonder al die
tussenstops.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5965
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor ArrivaBas » za 21 mar 2020, 21:00

Een tweede trein Roosendaal - Antwerpen staat het ILenT niet toe. De Inspectie wil geen twee onbeveiligd rijdende treinen per uur op het emplacement. Verder past het materieel op de directe verbinding niet binnen het Nederlandse profiel.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

en-es
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor en-es » za 21 mar 2020, 21:23

Verbetering van het treinverkeer naar de zuiderburen. Dat kan niet hoor.
Blijf thuis! Blijf gezond!

waldo79
Berichten: 5115
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor waldo79 » zo 22 mar 2020, 00:44

Die discussie is hier al meermaals gevoerd. Het heeft geen zin om hier weer wensen te uiten in een topic over een concrete dienstregeling.
Forumpauze

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12611
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Vinny » zo 22 mar 2020, 17:33

Verbetering van het treinverkeer naar de zuiderburen. Dat kan niet hoor
Verbetering van het treinverkeer naar België is lastiger dan een freqeuntieverhoging in Nederland. Dit heeft een technische oorzaak (andere bovenleidingsspanning, andere treinbeveiligingssystemen, ander omgrenzingsprofiel), dit heeft een financiële oorzaak (grensoverschrijdende lijnen zijn duurder in exploitatie en kennen minder inkomsten wegens minder forensisme), en specifiek België ook een organisatorische oorzaak. ProRail, Infrabel, NS, NMBS, Arriva, de Nederlandse en Belgische overheden, zijn allemaal betrokken maar niet echt liefhebbende partners die het liefst bij elkaar in bed liggen om zoveel mogelijk kinderen (treinen) te maken...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43295
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » zo 22 mar 2020, 18:09

Volgens mij hebben zowel NS als NMBS aangegeven wel wat te zien in het doortrekken van de tweede stoptrein naar Roosendaal. ILT houdt dat om veiligheidsredenen tegen, daarom bestaat er een plan om de Belgische beveiliging door te trekken tot een perronspoor in Roosendaal (ik vermoed spoor 1a). De uitvoering daarvan duurt alleen langer dan naar de zin is van de reizigersverenigingen.

Als dat is opgelost lijkt mij een mooie volgende stap dat ook de Belgische spanning naar dat perron wordt doorgetrokken, zodat op termijn ook moderner materieel dan de MS75 of MS86 naar Roosendaal kan komen, dat is nu niet mogelijk door de onderspanningsbeveiliging die in nieuw materieel aanwezig is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Meltrain » zo 22 mar 2020, 19:50

M7 is wel geschikt voor reizen naar Nederland, toch?
Dan zou je dus op termijn ook de IC Charleroi - Essen kunnen doortrekken naar Roosendaal.
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43295
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » zo 22 mar 2020, 20:01

M7 is iets lager dan VIRM, dus het zou moeten passen. Maar de situatie met de spanning blijft voorlopig bestaan, en sowieso moet er eerst nog een toelating komen en dat heeft de M7-motorwagen nog niet eens in België.
Rame à l'approche

umbusko
Berichten: 1716
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor umbusko » vr 08 mei 2020, 23:22

Er is inmiddels een besluit over de dienstregeling 2021 verschenen: https://locov.nl/binaries/Locov%202020-82755%20Besluit%20dienstregeling%202021_tcm118-444873.pdf

Een paar dingen die mij opvielen: bij een omgeleide ICE wordt voortaan niet Horst-Sevenum, maar Blerick overgeslagen, en de stopplaats van de Intercity's in Roermond die zo sneaky was verslechterd wordt niet hersteld. De argumentatie is volstrekte lariekoek: het zou "zonde van de investering zijn" om deze dwaling te herstellen. :X


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten