Dienstregeling 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42317
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » wo 05 feb 2020, 19:37

De perrons tussen Alkmaar en Den Helder zijn alweer enige tijd geleden om treinen tot 10 bakken aan te kunnen, maar ik weet niet of vandaag representatief is door de bovenleidingbreuk tussen Bijlmer en Breukelen. Maar over het algemeen wordt er in Alkmaar vaak versterkt en afgetrapt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Mikos » wo 05 feb 2020, 20:09

3052/3071 is gepland 8 bakken tussen Arnhem en Den Helder vandaag. Gisteren gepland een zes. Morgen gepland 8 bakken. De 3054, een half uur later rijdt boven Alkmaar gepland met een viertje, net als de 3056, 3058 en 3060, maar ook de 3048 en 3050.

Vanuit mijn eigen ervaring heb ik nog nooit (over-)volle treinen meegehad boven Alkmaar, met als kanttekening dat ik daar alleen in of na de avondspits kom. Hooguit in Alkmaar dat het achterin vrij druk is, omdat reizigers vanuit het achterste stel overstappen bij het splitsen, maar als ze door naar voren zouden lopen konden ze tot nu toe altijd allemaal zitten.

Staatslijn K
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Staatslijn K » do 06 feb 2020, 09:58

Met name in de ochtend zijn de treinen tussen 8 en 9.30 druk. In de middag is het weer druk tussen 3 en 6. Juist op het moment dat extra treinen het meest nodig zijn rijden ze juist niet. Maar misschien speelt ook mee dat een redelijk aantal scholieren geen zin heeft om te fietsen en dus zwart de trein pakt. Poortjes op station Schagen zouden dit probleem oplossen
Laatst gewijzigd door Ardan op do 06 feb 2020, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam

The best
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor The best » do 06 feb 2020, 15:25

Scholieren hebben toch een OV-kaart waarmee ze gratis kunnen reizen? Dus op wat voor manier lost het plaatsen van poortjes het probleem dan op? Waar komen die lui daarnaast vandaan gefietst dan (en waar fietsen ze heen)?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42317
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » do 06 feb 2020, 15:33

Middelbare scholieren hebben geen OV-kaart, alleen de mensen die staan ingeschreven aan een MBO, HBO of WO-instelling.
Rame à l'approche

The best
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor The best » do 06 feb 2020, 15:38

Maar zijn er daadwerkelijk veel middelbare scholieren die vanuit Schagen met de trein naar Alkmaar gaan? Daarnaast is dat nog best een stuk fietsen, al kan het natuurlijk wel.

Roeland
Berichten: 1016
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Roeland » do 06 feb 2020, 15:40


sirvinniei
Berichten: 2387
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor sirvinniei » do 06 feb 2020, 16:39

Intercityplus? Gaan we naar een 4-treinensysteem?
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42317
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Suus » do 06 feb 2020, 16:43

Nee, gewoon terug naar toen intercity’s nog snel waren. Dat zijn ze in Noord-Holland nu niet.
Rame à l'approche

Tom024
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Tom024 » do 06 feb 2020, 18:46

De ICplus, dat waren echt fijne rijtuigen destijds.

Staatslijn K
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Staatslijn K » vr 07 feb 2020, 07:51

The best schreef:Scholieren hebben toch een OV-kaart waarmee ze gratis kunnen reizen? Dus op wat voor manier lost het plaatsen van poortjes het probleem dan op? Waar komen die lui daarnaast vandaan gefietst dan (en waar fietsen ze heen)?



Den Helder of Anna Paulowna-Schagen
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam

VIRM
Berichten: 4638
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor VIRM » vr 07 feb 2020, 10:30

Roeland schreef:Een beetje oud nieuws inmiddels, maar wel relevant voor deze discussie:
https://www.schagencentraal.nl/nw-32075-7-3732578/nieuws/ns_regeling_sneller_maar_trein_minder_in_spits.html


Vanuit Alkmaar en verder kan ik mij best voorstellen dat ze een versnelde IC willen hebben naar Amsterdam. Tegelijkertijd kent Zaandam nu acht treinen per uur richting Amsterdam Centraal, en ik weet niet of het zo handig is om de frequentie naar zes te verlagen. Zaandam is dacht ik ook het een-na-drukste station boven het Noordzeekanaal. Ook in Castricum zijn er de nodige in- en uitstappers in de spitsrichting van wat ik heb gehoord.

Mogelijk is dit een optie:
- 4x uur een IC tussen Amsterdam en Alkmaar, waarvan twee een IC+.
- In de spits de 4000 of 7400 doortrekken naar Alkmaar vanaf Uitgeest.
- Twee IC's per uur Amsterdam - Enkhuizen die wel in Zaandam stoppen, in de spits aangevuld met twee spits Intercity's.
Beul van de blindegeleidelijn

reisthijs
Berichten: 5086
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor reisthijs » vr 07 feb 2020, 10:50

Vergeet PHS niet. Als van de zes IC's er twee een IC+ worden, blijven er nog steeds vier over om Castricum en Zaandam te bedienen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

VIRM
Berichten: 4638
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor VIRM » vr 07 feb 2020, 14:11

En hoe lang gaat het duren tot de invoering van PHS? Denk dat ze daarvoor nog wel de spoorwegovergang bij Zaandijk willen ondertunnelen.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10231
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Hainje » vr 07 feb 2020, 18:06

PHS schreef:Lok quote


Laten we het hem eens vragen.
PHS, hoe lang duurt het nog voordat jij wordt ingevoerd? :D
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

ICE105
Berichten: 306
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor ICE105 » vr 07 feb 2020, 19:14

Als de ombouw van Amsterdam Centraal klaar is, dus reken op 2035.

SuperGhost
Berichten: 3043
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor SuperGhost » vr 07 feb 2020, 19:49

Hebben we het dan alleen over PHS op Amsterdam-Alkmaar, of...?

Want anders moeten toch ook o.a. Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Nijmegen en Weesp klaar zijn?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12442
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Wubbo » vr 07 feb 2020, 20:40

Dan gaat het inderdaad over 6 ICs naar Alkmaar. 6 ICs op andere baanvakken komen al eerder (zeker als ze niet in de buurt van Amsterdam C komen).

waldo79
Berichten: 5042
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor waldo79 » vr 07 feb 2020, 23:59

Dwalen we niet af?
Mij best :)

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor OVinspecteur » za 08 feb 2020, 12:10

Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.

PHS
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor PHS » za 08 feb 2020, 12:19

Hainje schreef:
PHS schreef:Lok quote


Laten we het hem eens vragen.
PHS, hoe lang duurt het nog voordat jij wordt ingevoerd? :D


Mijn minister heeft in oktober 2019 in de voortgangsrapportage over de 1e helft van 2019 geschreven dat de twee extra intercity's en sprinters tussen Amsterdam en Alkmaar tussen 2025-2028 worden verwacht. Maar: dat was voor de stikstof- en PFAS-problematiek. Het zou mij niets verbazen als ik er nog een aantal jaartjes aan ga vastplakken :mrgreen:

ICE105 schreef:Als de ombouw van Amsterdam Centraal klaar is, dus reken op 2035.

PHS Amsterdam - Alkmaar is volgens mij niet afhankelijk van de verbouwing van Amsterdam Centraal; die verbouwing valt onder PHS Amsterdam - Eindhoven.

evos
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor evos » za 08 feb 2020, 12:46

waldo79 schreef:Dwalen we niet af?

Nee, we dwalen wel af.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12442
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Wubbo » za 08 feb 2020, 14:07

OVinspecteur schreef:Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
Volgens mij is het aantal mensen dat je dan een extra overstap in Geldermalsen geeft (de doorgaande reizigers Tiel-Utrecht) groter dan de stroom die dan een overstap minder krijgt (de reizigers van Kesteren en verder naar Zaltbommel en verder).
Daarnaast vermoed ik dat de stroom Tiel - Geldermalsen niet in de huidige losse GTWtjes van Tiel-Arnhem past, je moet materieeltechnisch dus ook nog een truc bedenken. De "pootjes-omklap" lijkt me dus nuttiger.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12566
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor Vinny » za 08 feb 2020, 14:08

We kijken te ver in de toekomst. Op zich is de bediening van de Zaanstreek niet per definitie off-topic :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Berichtdoor OVinspecteur » za 08 feb 2020, 15:37

Wubbo schreef:
OVinspecteur schreef:Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
Volgens mij is het aantal mensen dat je dan een extra overstap in Geldermalsen geeft (de doorgaande reizigers Tiel-Utrecht) groter dan de stroom die dan een overstap minder krijgt (de reizigers van Kesteren en verder naar Zaltbommel en verder).
Daarnaast vermoed ik dat de stroom Tiel - Geldermalsen niet in de huidige losse GTWtjes van Tiel-Arnhem past, je moet materieeltechnisch dus ook nog een truc bedenken. De "pootjes-omklap" lijkt me dus nuttiger.
Doortrekken Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen extra bovenop de bestaande trein Tiel - Geldermalsen - Utrecht e.v. Zo bedoel ik het uiteraard.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten