NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 3096
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor SuperGhost » za 22 feb 2020, 14:02

Dat rijdt dus niet meer. :wink:

Maar ik dacht dat de laatste keren dat er een vervangende NS-IC tot Emmerich reed het een ICM was, maar dat die sinds de modernisering niet meer toegelaten zouden zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42766
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor Suus » za 22 feb 2020, 14:06

Als je nu met een ICM naar Emmerich rijdt, gaat die kapot ;-)
Rame à l'approche

en-es
Berichten: 1434
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor en-es » za 22 feb 2020, 14:17

Ik heb 10 jaar geleden ooit eens meegemaakt dat de ICE tussen Amsterdam en Arnhem plotseling werd vervangen door een ICM.
Blijf thuis! Blijf gezond!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10363
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor Hainje » za 22 feb 2020, 20:39

ArrivaBas schreef:Mat '64 was tot minimaal het begin van dit decennium toegelaten in Emmerich.

Ik zet mijn geld toch echt in op vorig decennium. (A)
Details blijf je houden.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6598
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor trolly » za 22 feb 2020, 22:42

Suus schreef:Als je nu met een ICM naar Emmerich rijdt, gaat die kapot ;-)


Dat is toch ook zo'n beetje het geval met een ICE? Of ben ik nou wat somber?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

umbusko
Berichten: 1557
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor umbusko » zo 23 feb 2020, 00:30

Hainje schreef:
ArrivaBas schreef:Mat '64 was tot minimaal het begin van dit decennium toegelaten in Emmerich.

Ik zet mijn geld toch echt in op vorig decennium. (A)

Het jaar 0 bestaat niet. Een decennium loopt dus van 1 t/m 10. Dus dit decennium loopt van 2011 t/m 2020. (Het nieuwe millennium begon dus ook pas in 2001 en niet in 2000.) :wink:

gpvos
Berichten: 109
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor gpvos » zo 23 feb 2020, 09:28

Decennia lopen wel van xxx0 t/m xxx9: https://xkcd.com/2249

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6598
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor trolly » zo 23 feb 2020, 09:50

Ik stel voor om — hoewel dat strikt rekenkundig mogelijk onjuist is — "de jaren tien" als het afgelopen decennium te beschouwen, en het hier verder te hebben over een niet-bestaande trein die niet gaat rijden.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor OVinspecteur » zo 23 feb 2020, 16:25

Voordat er extra sporen bijgebouwd worden, kan wellicht eerst worden ingezet op alternatieve verbindingen naar Keulen. Zoals misschien Den Haag - R'dam - Antwerpen - Luchthaven Brussel - Luik - Aken - Keulen. Zo wordt er capaciteit vrijgespeeld op de lijn via Utrecht en hebben andere delen van NL (en B) er ook wat aan. :idea:

en-es
Berichten: 1434
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor en-es » zo 23 feb 2020, 16:41

Dat is wel behoorlijk om naar Keulen *trein*
Blijf thuis! Blijf gezond!

gpvos
Berichten: 109
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor gpvos » zo 23 feb 2020, 17:18

Alternatieve verbindingen? Dan via Vlodrop-Dalheim graag. Of Groesbeek-Kranenburg, daar valt ook capaciteit vrij te maken.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8132
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor Z2N » zo 23 feb 2020, 17:57

Een praktische vraag trouwens: Hoeveel goederentreinen zijn er daadwerkelijk gepland voor na het derde spoor? In het Deutschlandtakt zie ik er maar 4 per uur (per richting), en ik kan er met mijn kop niet bij dat daarmee de lijn al vol zou zitten. In theorie kan de ICE tussen Emmerich en Oberhausen rijden in 25 minuten, waarmee je een uursdienst kan rijden op 1 spoor. Dan hou je de twee bestaande sporen over voor de goederentreinen en RE/RRX, maar in mijn optiek heb je dan ruimte voor 8-10 goederentreinen per uur. Dus is er ineens een verdubbeling gepland ten opzichte van het Deutschlandtakt?
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

OVinspecteur
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor OVinspecteur » zo 23 feb 2020, 18:33

en-es schreef:Dat is wel behoorlijk om naar Keulen *trein*

Vanaf R'dam zal de reistijd lager uitkomen dan nu met overstap in Utrecht; ik denk zo rond de 2.40u - 2.45u. Via Utrecht met overstaptijd is nu 2.55u en via Brussel Zuid 3.17u. Vanaf Den Haag zal het wel iets langzamer zijn, maar hoeft dan ook niet meer overgestapt te worden.

En wanneer het spoor tussen Aken en Düren is omgebouwd kan de reistijd waarschijnlijk verder omlaag.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op ma 24 feb 2020, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12522
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor Wubbo » zo 23 feb 2020, 21:38

Z2N schreef:Een praktische vraag trouwens: Hoeveel goederentreinen zijn er daadwerkelijk gepland voor na het derde spoor? In het Deutschlandtakt zie ik er maar 4 per uur (per richting), en ik kan er met mijn kop niet bij dat daarmee de lijn al vol zou zitten. In theorie kan de ICE tussen Emmerich en Oberhausen rijden in 25 minuten, waarmee je een uursdienst kan rijden op 1 spoor. Dan hou je de twee bestaande sporen over voor de goederentreinen en RE/RRX, maar in mijn optiek heb je dan ruimte voor 8-10 goederentreinen per uur. Dus is er ineens een verdubbeling gepland ten opzichte van het Deutschlandtakt?
Kruist de ICE dan in Emmerich? Op dit moment doet ie dat niet (de kruising ligt nu ergens bij Arnhem).
In Nederland is de Sofiaspoortunnel de beperkende factor, daar kan elke 10 minuten een trein doorheen maar de plannen om die capaciteit te verhogen liggen er al. Sowieso kan er bij Meteren nog ingevoegd worden de Betuweroute op, dus dan haal je de 8 per uur zo. Er zijn nu 5 rijmogelijkheden per uur (eentje wordt uitgesloten door de RE19), die zitten regelmatig allemaal vol.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42766
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor Suus » zo 23 feb 2020, 21:49

Z2N schreef:Een praktische vraag trouwens: Hoeveel goederentreinen zijn er daadwerkelijk gepland voor na het derde spoor? In het Deutschlandtakt zie ik er maar 4 per uur (per richting).

Ik zie er vijf? Drie die elk uur aanwezig zijn, elk uur eentje met een hogere snelheid en twee paden die elk 1x/2 uur aanwezig zijn. Samen met de ICE en drie regionale treindiensten zitten we dan op 9 treinen per uur/richting tussen Wesel en Oberhausen. Daar komt nog kruisend verkeer ten noorden van Wesel, de aansluiting van de Oxea Ruhrchemie-fabriek bij Sterkrade en kruisend verkeer in Emmerich van en naar het emplacement bij.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8132
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor Z2N » zo 23 feb 2020, 22:24

Ik zie er echt maar vier: op Emmerich Grens om :40, :15 en :21, en afhankelijk van het uur om :52 of :54. Daar hoef je dan alleen nog de regionale treinen tussen te sandwichen, 1 keer per uur boven Wesel en 3 (spits 4) keer per uur onder Wesel, en een enkel haventreintje. Ik kan het echt niet geloven dat een uursdienst naar Nederland niet zou passen.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: NS schrapt plan IC Keulen: geen capaciteit

Berichtdoor samsam538 » zo 23 feb 2020, 23:24

Kan het niet zo zijn dat de combinatie Emmerich - Oberhausen en het trajact Oberhausen - Keulen capaciteitsproblemen geeft bij een uurlijkse dienst?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten