Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Hainje »

Ma'seg!! :evil:
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

en-es schreef:Het is volgens NS behoorlijk druk in de treinen naar Zandvoort. Zeker allemaal noodzakelijke reizen. *trein*
Volgens mij staat er nog steeds de noodzaak om de F1 dienstregeling te testen. Daar had zaterdag best een mooie gelegenheid voor kunnen zijn.

- veel treinen, dus genoeg plek voor 1,5 meter afstand.
- corridor reizen (min of meer)
- crowdmanagement toepassen.

Hoeft dit allemaal niet volgend jaar tijdens de F1 race (áls er een vaccin is) te gebeuren. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Dat ging dan vandaag best wel goed, want ondanks het feit dat de cruciale werkzaamheden aan de bovenleiding op tijd afgerond waren viel vanmiddag kortstondig de spanning helemaal weg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Basisdienstregeling

Bericht door trolly »

Durashift schreef:
en-es schreef:Het is volgens NS behoorlijk druk in de treinen naar Zandvoort. Zeker allemaal noodzakelijke reizen. *trein*
Volgens mij staat er nog steeds de noodzaak om de F1 dienstregeling te testen. Daar had zaterdag best een mooie gelegenheid voor kunnen zijn.

- veel treinen, dus genoeg plek voor 1,5 meter afstand.
- corridor reizen (min of meer)
- crowdmanagement toepassen.

Hoeft dit allemaal niet volgend jaar tijdens de F1 race (áls er een vaccin is) te gebeuren. :wink:
Ik denk dat je rijkelijk optimistisch bent. Tegen die F1-gekte gaat er voorlopig geen vaccin komen -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Vanaf 2 juni een dienstregeling in nationaal belang. De nachttreinen en "enkele andere treinen" rijden niet.

Vanaf 20 mei gaat een aantal sprinters rondom Amsterdam met langere treinen rijden.

https://nieuws.ns.nl/ns-vanaf-2-juni-di ... al-belang/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

De enkel andere treinen, zullen de spitstreinen inhouden, zoals de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Gouda Goverwelle7700[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Harderwijk - Amersfoort Centraal15600[/serie].
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Dat vind ik eigenlijk best onlogisch. Juist nu heb je spitsverdichters nodig, omdat die voor de betrokken stations cruciale extra capaciteit bieden op de drukkere momenten. Mij lijkt het logischer om de vroege ritten naar Schiphol onder de loep te nemen, en verder alleen scholieren/studentensprinters te schrappen ([serie=Sprinter|2020|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie] bijvoorbeeld, die vooral druk is door het mboRijnland bij Lammenschans).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

De vroegere ritten naar Schiphol zijn enorm druk, niet alleen met passagiers maar ook met monteurs, vrachtafhandelaars etc. Er wordt nog steeds een beetje gevlogen en juist de vracht die mee gaat is nu cruciaal voor de economie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Maar je mist daar wel 90% van je piloten, zo goed als 100% van je stewards, grondstewards en cateringpersoneel, en een goed deel van de retail- en servicemedewerkers op het vliegveld. De vraag kan niet meer zo groot zijn als voorheen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Nee, maar je kan ze zeker niet zomaar opheffen. De sprinters rondom Amsterdam zijn nog steeds drukker dan elders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Suus schreef:Nee, maar je kan ze zeker niet zomaar opheffen. De sprinters rondom Amsterdam zijn nog steeds drukker dan elders.
Onder de loep nemen staat natuurlijk niet gelijk aan opheffen. Je kan natuurlijk beginnen met je materieel- en bijbehorende personeelsinzet (machinisten, HC's, rangeerders) aanpassen aan de reizigersaantallen voor die specifieke ritten. Het kan globaal natuurlijk drukker zijn in de sprinters rond Amsterdam, maar geldt dat ook voor de vroege ritten zoals de 4308, 15808 en de 3317?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef: Edit: het studentenreisproduct mag ook worden stopgezet zolang de universiteiten e.d. dicht zijn. Het werkt alleen maar plezierreisjes in de hand als je het laat doorlopen.
Want studenten maken geen noodzakelijke reizen buiten hun studie om? Als je krap bij kas zit zijn plotselinge OV-kosten flinke uitgaven.

Persoonlijk denk ik overigens dat het probleem van plezierreisjes ver wordt overschat. Ja, je hebt incidenten als in zandvoort, maar over het algemeen reizen recreatieve reizigers zeer gespreid over de dag. Als treinen op volledige lengte en frequentie zouden rijden is daar meer dan genoeg ruimte voor. (volgens mij ben ik met een recreatieve reis nog nooit een volle trein tegengekomen. En dat was voor coronatijd)
Het echte probleem zijn de werktijden. De overheid zou meer dwang moeten zetten om deze te spreiden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door AppleMoose »

En wat draagt het schrappen van veel abonnementen (die nu wel betaald worden, maar veelal niet gebruikt) bij aan een goede financiële positie van NS? Het zijn 'vaste' inkomsten die je dan schrapt. Ik vraag me af of het verhogen van de tarieven die inkomstenderving goedmaakt. Bovendien zadel je met het verhogen van de tarieven reizigers die noodzakelijke reizen maken en geen alternatief hebben nog eens op met extra kosten. Niet heel erg sociaal en wenselijk...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door DingeZ »

Ik reis vrijwel elke werkdag met de trein naar mijn werk en in mijn ervaring is drukte totaal niet het probleem, hooguit wat spreiding. Het echte probleem is reizigers die zich asociaal, waarvan een groot deel zwart reist, aangezien er vrijwel niet gecontroleerd wordt.
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Aangezien de universiteiten en hogescholen nog steeds portes closes werken, uitgaan geschrapt is en veel studenten nu zonder werk thuis zitten denk ik ook niet dat studenten-ov schrappen echt veel effect gaat hebben. Als je echt plezierreisjes wilt schrappen zou ik juist eerder kijken naar het tijdelijk stopzetten van Kids Vrij en de railrunner, zodat je families uit de treinen kan houden. Maar bovenal is er meer handhaving nodig, want het veranderen van je commerciële aanbod heeft geen effect als iedereen zwart reist.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Basisdienstregeling

Bericht door jelmerrr »

PHS schreef:
Edit: het studentenreisproduct mag ook worden stopgezet zolang de universiteiten e.d. dicht zijn. Het werkt alleen maar plezierreisjes in de hand als je het laat doorlopen.
Ik doe studie voor het onderwijs, dus hoe moet ik dan stage gaan lopen? Of anders gezegd, met welk geld?
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:En wat draagt het schrappen van veel abonnementen (die nu wel betaald worden, maar veelal niet gebruikt) bij aan een goede financiële positie van NS? Het zijn 'vaste' inkomsten die je dan schrapt. Ik vraag me af of het verhogen van de tarieven die inkomstenderving goedmaakt. Bovendien zadel je met het verhogen van de tarieven reizigers die noodzakelijke reizen maken en geen alternatief hebben nog eens op met extra kosten. Niet heel erg sociaal en wenselijk...
Ik heb de indruk dat de reizigers die hun abonnement niet gebruiken het al hebben stopgezet, ook omdat een deel van de werkgevers geen reiskostenvergoeding betaalt bij thuiswerken, of dat gedwongen is of niet. Ik wil de reiziger zo veel mogelijk prikkelen om níet te reizen, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Het verhogen van de prijzen en het dwingen om op saldo te reizen lijkt mij behoorlijk effectief. Je zal anders vanaf 1 juni gaan zien dat er weer meer mensen in de trein stappen voor niet noodzakelijke reizen, en dat wordt het te druk en kan je zomaar een massale verspreiding va het virus krijgen. Dat moeten we gewoon niet willen, lijkt me.
Je jaagt iedereen die wel met het OV gaat met een “goede reden” enorm op de kosten om een relatief klein probleem op te lossen. Je kan niet verwachten dat werkgevers die nu het OV 100% vergoeden dat zal doen als de prijzen verdubbelen en dan zitten veel mensen toch tegen honderd euro extra kosten per maand aan te hikken in een tijd dat het dagelijks leven toch al duurder is dan gebruikelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef:Veruit de meeste stages zijn geannuleerd, ik ken niemand die nu nog stage loopt. Er is altijd wel een kleine groep die buiten de boot valt, deze studenten moeten het dan maar even uit eigen zak betalen. Dan moet prima lukken; studenten klagen wel dat ze geen inkomsten meer hebben uit bijbaantjes etc., maar ondertussen gaan ze ook niet meer uit, dus dat heft elkaar wel redelijk op.
Mooie uitgewerkte berekening. Alsof elke student honderden euro's verbrast bij het uitgaan. Sorry hoor, maar het leven van een uitwonende student is echt niet zo goedkoop. Studenten leven vrijwel volledig onder de financiële gratie van hun ouders of een gigantische schuld.
Maar ja prima, dan gaan studenten toch gewoon niet meer naar het ziekenhuis of een begrafenis. Met die snoepreisjes kan je makkelijk kosten besparen. (Ja ik heb het zelf een week geleden nog meegemaakt: een leeftijdsgenoot die een grote afstand moest reizen om de begrafenis van zijn oma te regelen).

Verder, nogmaals: waar zit nou echt het structurele probleem?
Ik heb geen onderschrift
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Chrysa »

PHS schreef:Veruit de meeste stages zijn geannuleerd, ik ken niemand die nu nog stage loopt. Er is altijd wel een kleine groep die buiten de boot valt, deze studenten moeten het dan maar even uit eigen zak betalen. Dan moet prima lukken; studenten klagen wel dat ze geen inkomsten meer hebben uit bijbaantjes etc., maar ondertussen gaan ze ook niet meer uit, dus dat heft elkaar wel redelijk op.
4 jaar op dit forum en ik heb nog nooit zo'n kutargument gelezen hier. :shock:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Er klopt geen hout van dat argument nee. Het Nibud geeft aan dat studenten aan ontspanning, uitgaan en sport gemiddeld 146 euro per maand uitgeven, de gemiddelde bijbaan levert zo'n 400 euro per maand op. Zelfs als je 'luxe'-uitgaven zoals kleding en overige transportkosten zou schrappen kom je nog lang niet op de 400, en dus moet je als je baan weg valt beknibbelen op zaken als boodschappen of extra lenen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

PHS schreef:
Suus schreef:Je jaagt iedereen die wel met het OV gaat met een “goede reden” enorm op de kosten om een relatief klein probleem op te lossen. Je kan niet verwachten dat werkgevers die nu het OV 100% vergoeden dat zal doen als de prijzen verdubbelen en dan zitten veel mensen toch tegen honderd euro extra kosten per maand aan te hikken in een tijd dat het dagelijks leven toch al duurder is dan gebruikelijk.
Je overschat het probleem: mensen hebben nu juist veel minder uitgaven dan gebruikelijk. De ABN AMRO verwacht dat de intelligente lockdown van twee maanden een daling van 5% op jaarbasis in de consumptieve uitgaven leidt. Zolang je loon gewoon wordt doorbetaald, houd je juist extra geld over deze maanden. Mensen houden geld over, dus er kan heus wel wat van af om de economie en de NS draaiende te houden.
Stop eens met alleen maar door je eigen koker kijken. Op de een of andere manier behoren de essentiële werkers die nu in de trein zitten tot de groepen met de lagere inkomens, en boodschappen zijn de afgelopen tijd duurder geworden. Veel mensen hadden al weinig ruimte voor luxe-uitgaven omdat de overheid de belastingdruk te veel op de consument legt en te weinig doet hun inkomens te verbeteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten