Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Basisdienstregeling

Bericht door waldo79 »

Oké, bedankt voor de verduidelijking.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Karl »

IC140 schreef:Leiden - Delft is wel erg de pineut. Van 0:20 met de IC naar 1:06 met een 32 minuten overstap op Den Haag Centraal. Dat moet toch beter kunnen.

Dat er nog wel IC’s Amsterdam - Enkhuizen verbaast me dan juist weer. Daar had ik een doorrijdende 3300 verwacht.
Als de sprinter naar Den Haag C. niet twee of drie minuten stilstaat op HS, dan heb je vier minuten overstaptijd. Maar blijkbaar moet de overstap van en naar een niet-rijdende IC gehandhaafd blijven.
Het is een spectrum.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Basisdienstregeling

Bericht door dennistd »

Ronaldussen schreef:
Littlebusdriver schreef:Zelfs in de ziekenhuiswereld zijn weinig ziekenmeldingen. Bij de NS wel. Zijn die mensen ziek of melden ze ziek omdat ze bang zijn ziek te worden ?
waldo79 schreef:Ziekenhuizen zijn niet representatief, die personeelsleden melden zich omwille van het werk niet zo snel ziek. Bij NS is er veel publieksinteractie...groter risico op besmetting.
Mensen in de zorg mogen zich enkel ziek melden wanneer ze symptomen van corona vertonen én koorts (38+) hebben. (Ik denk dat dit ook geldt voor de politie, de brandweer en het leger) De rest van Nederland mag/moet zich al ziek melden bij wat gesnotter en daarbij is het hebben van koorts geen voorwaarde. (Terwijl niet iedereen die besmet is met corona ook koorts krijgt...) Dát verklaart ook het behoorlijke verschil.
Dat geldt ook voor het OV en voor de rest van de cruciale beroepen.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

Is dat zo, dat laatste? Heb je daar een linkje van?

Wat ik doe staat ook op die 'cruciale beroepenlijst' waarmee er recht is op kinderopvang (indien van toepassing) maar heb daar dat van die koorts niet gelezen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door AppleMoose »

Ik zie bij het Rivm nu inderdaad dat wat ik zei ook voor andere vitale beroepen geldt. https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Etienne »

Ik probeer een treinrit te plannen voor morgen voor een wandeling. Daarvoor moet ik naar Naarden-Bussum toe, maar de reisplanners zijn het niet met elkaar eens. Rijden de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] nou wel of niet allebei of slechts één van beide series?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

De 4900 en 15800 rijden, de 5700 rijdt niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Milco »

Ik ga er vanuit dart de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] daarbij in Hollandsche Rading stopt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Inderdaad. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

Er wordt gelukkig wel wat maatwerk geleverd hier en daar. Zo zijn [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] in Meppel toch aan elkaar geknoopt om te voorkomen dat reizigers vanuit Leeuwarden 26 minuten moesten wachten voor een trein naar Zwolle.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Milco »

Er blijft een overstap te Meppel nodig om tussen Leeuwarden en Zwolle te reizen (de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] keert in Meppel nog steeds op spoor 1 aldus 9292), maar de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] rijdt van Meppel naar Zwolle 8 a 9 minuten later en de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] rijdt van Meppel naar Leeuwarden 3 minuten later.

Wel lijkt er volgens 9292 regelmatig een rit te vervallen tussen Enkhuizen en Hoorn (en door naar Amsterdam). Wellicht is de reisplanner nog niet bijgewerkt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

Door de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] 8 minuten te vertragen is er nu geen overstap meer mogelijk op de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en krijg je daar weer 25 minuten wachttijd. Hadden ze nou niet gewoon het tijdpad van de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] kunnen wijzigen.... Zo moeilijk lijkt mij dat toch niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Milco »

Ik weet niet in hoeverre de bussen aansluiten op de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie], maar het lijkt mij niet fijn wanneer je aankomt op een van de stations ten noorden van Meppel en de sprinter daarheen is al vertrokken omdat hij enkele minuten eerder rijdt...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Etienne schreef:Ik probeer een treinrit te plannen voor morgen voor een wandeling. Daarvoor moet ik naar Naarden-Bussum toe, maar de reisplanners zijn het niet met elkaar eens. Rijden de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] nou wel of niet allebei of slechts één van beide series?
Toch even van mens op mens, is dit verstandig? NS roept expliciet op om de trein niet te gebruiken, tenzij dit voor een essentiële taak nodig is. Kan je niet dichter bij huis wandelen in deze situatie?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Basisdienstregeling

Bericht door trolly »

:Y

Van mens op mens proberen we inderdaad te voorkomen, van mens tot mens mag, maar op gepaste afstand — waarbij Spijkenisse - Naarden Bussem wellicht een tikkie excessief is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Basisdienstregeling

Bericht door VIRM »

Milco schreef:Er blijft een overstap te Meppel nodig om tussen Leeuwarden en Zwolle te reizen (de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] keert in Meppel nog steeds op spoor 1 aldus 9292), maar de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] rijdt van Meppel naar Zwolle 8 a 9 minuten later en de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] rijdt van Meppel naar Leeuwarden 3 minuten later.

Wel lijkt er volgens 9292 regelmatig een rit te vervallen tussen Enkhuizen en Hoorn (en door naar Amsterdam). Wellicht is de reisplanner nog niet bijgewerkt?
Er waren wat problemen met het bijwerken van de reisplanner las ik op een ander forum, maar voor zaterdag zou alles nu op orde moeten zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Statler Rail »

Bjarte schreef:Door de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] 8 minuten te vertragen is er nu geen overstap meer mogelijk op de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en krijg je daar weer 25 minuten wachttijd. Hadden ze nou niet gewoon het tijdpad van de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] kunnen wijzigen.... Zo moeilijk lijkt mij dat toch niet.
Laat me raden, en die 14600 staat vervolgens gewoon een aantal minuten in Lelystad stil en staat 5 minuten in Almere Oostvaarders om een niet-rijdende intercity te laten passeren? Als je gewoon de (nu) nutteloos lange stationnementen eruit haalt kunnen de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] toch gewoon op elkaar aansluiten? Bij voorkeur met een cross-platform overstap in Zwolle. Het hoeft allemaal inderdaad niet zo moeilijk te zijn...
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Milco schreef:Ik weet niet in hoeverre de bussen aansluiten op de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie], maar het lijkt mij niet fijn wanneer je aankomt op een van de stations ten noorden van Meppel en de sprinter daarheen is al vertrokken omdat hij enkele minuten eerder rijdt...
Daar heb je een punt: als er alleen vanuit de NS zo'n wijziging wordt gedaan komen aansluitingen in gevaar en dat is op kleinere stations een ding. Maar er zou in het algemeen zo veel verbeterd kunnen worden als de OV-bedrijven de dienstregeling van wat er rijdt opnieuw tegen het licht houdt en op elkaar afstemt. Natuurlijk kost het werk om alle systemen aan te passen, zeker in een heel netwerk, maar gelet op de huidige reizigersaantallen moeten enkele minuten makkelijk gewonnen kunnen worden, al is het alleen ter hoogte van het knooppunt/station waardoor de daadwerkelijke aanpassingen relatief beperkt kunnen zijn. Tegelijkertijd zorgt het zo laten van de dienstregeling, met alle suboptimale aansluitingen, er natuurlijk voor dat reizen over de lange afstand zoveel mogelijk ontmoedigd wordt, als het daar al niet om te doen is. :mrgreen:
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef:
Etienne schreef:Ik probeer een treinrit te plannen voor morgen voor een wandeling. Daarvoor moet ik naar Naarden-Bussum toe, maar de reisplanners zijn het niet met elkaar eens. Rijden de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] nou wel of niet allebei of slechts één van beide series?
Toch even van mens op mens, is dit verstandig? NS roept expliciet op om de trein niet te gebruiken, tenzij dit voor een essentiële taak nodig is. Kan je niet dichter bij huis wandelen in deze situatie?
In principe is er nauwelijks kans op infectiegevaar, die treinen zitten zo leeg. (En nee ikzelf zal het niet doen. Ik heb de laatste 6 dagen nog geen stap buiten de deur gezet)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Alsnog, elke niet-noodzakelijke stap in de buitenlucht is een extra risico, en de zorgdiensten kunnen geen enkele extra patiënt meer aan. Dus zeker voor zoiets als wandelen geldt op het ogenblik: doe dat vooral, maar wat dichter bij huis. Stap op de fiets naar Stompwijk, en ga daar een wandeling maken door de polder. Bijna hetzelfde, alleen dan met minder contact met andere mensen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

Ik had gisteren inderdaad de gedachte om een mogelijke reis dit weekend (ivm het bestrijden van het eenzaamheidsvirus.. iets dat online toch niet zo makkelijk gaat..) per trein af te leggen (gezien de grotere ruimte) dan de krappe cabine van een stadsauto voor 2 personen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

TLP schreef:
Milco schreef:Ik weet niet in hoeverre de bussen aansluiten op de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie], maar het lijkt mij niet fijn wanneer je aankomt op een van de stations ten noorden van Meppel en de sprinter daarheen is al vertrokken omdat hij enkele minuten eerder rijdt...
Daar heb je een punt: als er alleen vanuit de NS zo'n wijziging wordt gedaan komen aansluitingen in gevaar en dat is op kleinere stations een ding.
Hier en daar zou dat voor problemen kunnen zorgen. Maar ik vermoed dat het tegenwoordig niet heel veel meer voorkomt dat er bussen worden geknoopt aan sprinterdiensten. En dan is het ook nog maar de vraag of die bussen nog op dezelfde frequentie rijden als de basisdienstregeling. Ik denk dat NS beter zo veel mogelijk haar eigen netwerk kan optimaliseren zodat reizigers die nog afhankelijk zijn van de trein niet opeens met zeer lange wachttijden te maken krijgen, want ook op korte reizen die wel een overstap vereisen is dat nu een probleem.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Juist ten noorden van Meppel zijn de afstanden tussen IC-stations groot (zeker naar Groningen) en zijn veel dorpen zodoende gebaat bij een aansluiting op een sprinter. Bovendien rijden bussen vaker 1x/uur dan treinen, zeker in die gebieden. De vraag blijft natuurlijk wat je meer wilt ontmoedigen. :mrgreen:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Karl »

Als ik voor 'vandaag' (zondagochtend) en maandagochtend een reis plan van Rotterdam C. naar Den Haag C., dan krijg ik soms adviezen met IC's, waarvan de IC soms op alle stations stopt. Weet iemand of dit klopt of wordt de planner nog bijgewerkt?
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Basisdienstregeling

Bericht door waldo79 »

En als je met 9292.nl plant?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten